Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har lyssnat på Wintersons Juldagar som bestod av 12 väldigt olika och fina små noveller. Lagom jullyssning tycker jag! Blev dessutom intresserad av Att läsa hennes Det finns annan frukt än apelsiner som känns väldigt intressant. Är det någon i tråden som läst eller lyssnat på den?

Har dessutom läst Krypens drottning, lika bra som första boken. Jag gillar dom skarpt alltså och hoppas väl kanske lite på att det ska bli en bra (!) filmatisering av böckerna någon gång. Tänker att det skulle kunna bli riktigt snygga filmer med tanke på hur häftiga beskrivningar av insekter och scener det finns i boken :love:
 
@Killaloe Jag har läst Apelsiner för alldeles för många år sedan, minns den som bra men att jag tycker att Winterson inte är den lättaste författare jag läst.
Åh jag visste väl att någon skulle ha koll på den :D Tack! och angående hennes författande så kan jag hålla med, även om jag gissar att novellerna är betydligt enklare än böcker som handlar om svårare saker. Får nog fundera på om det är en bra idé med min trötta hjärna :)
 
@Killaloe Jag läste Det finns annan frukt än apelsiner för ett gäng år sedan, och jag gillade den. För mig hade den också något slags identifikationsfaktor, då jag växte upp omgiven av pingstvänner (dock ej i min egen familj, men i trakten). Jag uppfattar boken som en av Wintersons enklare, av de jag har läst.

Just nu lyssnar jag på Gatuhunden Bob. Jag tror att jag gillar den, men språket är verkligen simpelt. Jag läste en recension som sa att det litterära värdet var begränsat, och det håller jag med om. Stilen är liksom undervisande och typ journalistisk samtidigt, som om det viktiga är att räkna upp alla händelser i korrekt kronologisk ordning, så att inget blir felaktigt.
 
@Killaloe Jag läste Det finns annan frukt än apelsiner för ett gäng år sedan, och jag gillade den. För mig hade den också något slags identifikationsfaktor, då jag växte upp omgiven av pingstvänner (dock ej i min egen familj, men i trakten). Jag uppfattar boken som en av Wintersons enklare, av de jag har läst.

Just nu lyssnar jag på Gatuhunden Bob. Jag tror att jag gillar den, men språket är verkligen simpelt. Jag läste en recension som sa att det litterära värdet var begränsat, och det håller jag med om. Stilen är liksom undervisande och typ journalistisk samtidigt, som om det viktiga är att räkna upp alla händelser i korrekt kronologisk ordning, så att inget blir felaktigt.
Det stämmer nog med min erfarenhet. Apelsinerna var nog inte det svåraste. Men rätt många år senare läste jag Written on the body, den var värre.
 
@Killaloe Jag läste Det finns annan frukt än apelsiner för ett gäng år sedan, och jag gillade den. För mig hade den också något slags identifikationsfaktor, då jag växte upp omgiven av pingstvänner (dock ej i min egen familj, men i trakten). Jag uppfattar boken som en av Wintersons enklare, av de jag har läst.
Åh tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.
Ska verkligen ge den ett försök då :)
 
Började om på Min fantastiska väninna och gillade den bättre andra gången. Ger kanske del två en chans också, men är inte till mig i trasorna över boken (än).

Swing Time/Zadie Smith var bra men jag har kanske lite svårt att förstå hajpen.

Läste om Aprilhäxan nu 20 år senare och den var lika bra som jag minns den.
 
Lyssnat på Kallocain av Karin Boye. Tyckte den var väldigt bra!

Om det är nog som har lika dålig koll på den som jag hade innan så är det en dystopi om en framtid i ”världsstaten”. Huvudpersonen arbetar i Kemistaden nr 4 och uppfinner ett sanningsserum för att det ska bli lättare att veta vilka ”medkamrater” som ör spioner eller dyl. Väldigt välskriven och intressant!
Jag tycker att det är spännande att den fortfarande håller och kan tala till vår tid idag. Jag har tänkt läsa om den, jag hade hoppats att den skulle komma med på kursen jag har läst men icke. Men den här terminen är det mer faktaböcker som ska läsas så jag kan läsa lite mer skönlitteratur som jag gillar. :D
 
Har varit kvar i julbubblan ett tag och lyssnat på dels Christmas gifts åt the beach café av Lucy Diamond (om möjligt ännu mer förutsägbar än den jag lyssnade på innan, förstår ibte varför jag envisas :o) och dels Hercule Poirot's christmas. Den sista gillade jag.

Nu lyssnar jag (i mitt projekt att testa fler svenska författare) på Min mormor hälsar och säger förlåt. Och jag älskar den. Det helt klart bästa på mycket länge. :love: Gråter och skrattar högt om vartannat.
 
Har lyssnat på Wintersons Juldagar som bestod av 12 väldigt olika och fina små noveller. Lagom jullyssning tycker jag! Blev dessutom intresserad av Att läsa hennes Det finns annan frukt än apelsiner som känns väldigt intressant. Är det någon i tråden som läst eller lyssnat på den?

Har dessutom läst Krypens drottning, lika bra som första boken. Jag gillar dom skarpt alltså och hoppas väl kanske lite på att det ska bli en bra (!) filmatisering av böckerna någon gång. Tänker att det skulle kunna bli riktigt snygga filmer med tanke på hur häftiga beskrivningar av insekter och scener det finns i boken :love:

Jag har inte läst Winterson men har Skymningsporten i högen bredvid sängen. Den har legat där ett tag men annat har kommit före. Jag är jättesugen på att läsa den men nu går all lästid åt barn och ungdom.

Jag lyssnar på Norra Latin - fantastisk än så länge.
Har läst:
Kadefors, Billie avgång 9:42 till nya livet - åh vad jag gillar den. Vilken tjej!
Lange mfl, Bennys hemliga rapporter - underhållande
Nästa blir Annika Thors, Dit ljuset inte når
 
Började om på Min fantastiska väninna och gillade den bättre andra gången. Ger kanske del två en chans också, men är inte till mig i trasorna över boken (än).

Swing Time/Zadie Smith var bra men jag har kanske lite svårt att förstå hajpen.

Läste om Aprilhäxan nu 20 år senare och den var lika bra som jag minns den.
Aprilhäxan är verkligen så bra!
 
Har varit kvar i julbubblan ett tag och lyssnat på dels Christmas gifts åt the beach café av Lucy Diamond (om möjligt ännu mer förutsägbar än den jag lyssnade på innan, förstår ibte varför jag envisas :o) och dels Hercule Poirot's christmas. Den sista gillade jag.

Nu lyssnar jag (i mitt projekt att testa fler svenska författare) på Min mormor hälsar och säger förlåt. Och jag älskar den. Det helt klart bästa på mycket länge. :love: Gråter och skrattar högt om vartannat.
Svenska författare - får jag tipsa??! Hoppas! :angel:

Isåfall

- Mattias Edvardsson! Har läst hans En nästan sann historia och Där framtidens fötter vandrar och de är väldigt bra.

- Karin Aspenström: To my love

- Lotta Lundberg: Timme noll och Ön

- Gertrud Hellbrand: Veterinären

- Anna Schulze: Att ringa Clara

-
 
Svenska författare - får jag tipsa??! Hoppas! :angel:

Isåfall

- Mattias Edvardsson! Har läst hans En nästan sann historia och Där framtidens fötter vandrar och de är väldigt bra.

- Karin Aspenström: To my love

- Lotta Lundberg: Timme noll och Ön

- Gertrud Hellbrand: Veterinären

- Anna Schulze: Att ringa Clara

-

Det är det bästa med böcker - att tipsa :D :angel:

Skriver under på Edvardsson @Klara Och Norra Latin om du inte läst/lyssnat på den :)

Jag är tacksam för alla tips. :love:
 
Har boken Vi som ljudbok i bilen och den är så himla tramsig! Irriterande karaktärer på så många olika plan. Förutom dumheten i storyn så åkwrtkommer det en del skandinaviska referenser som är störtlöjliga.
alltså, ”typiskt” danska kvinnor som heter Freja, Anastasia och - håll i hatten - Babette! Jag kan spontant komma på ett antal mer ”typiskt danska” namn än det sistnämnda om en nu ändå ska använda sig av stereotyper

Men, jag lyssnar även på Eleanor Olliphant mår alldeles utmärkt och den är så himla bra! Betydligt mer tragisk än jag hade förväntat mig, men så bra skriven och bra inläst! Och ett väldigt fint,vrealistiskt persongalleri. Jag är positivt överraskad :love:

Läser även andra delen i sagan om sagorna; Visheten vaknar. Älskar Säfströms böcker! Lagom mycket magi/folktro, supercool och väldigt tonårig tonårstjej som huvudperson och väldigt väldigt bra språk. (Tips tips @Klara och @fejt :D)
 
Svenska författare - får jag tipsa??! Hoppas! :angel:
-

Det är det bästa med böcker - att tipsa :D :angel:

Tipsa mig!

Jag läser gärna historiska romaner, men är så hjärtligt trött på att nästan alla måste ha en sadist som till varje pris vill plåga huvudpersonen (jag föredrar böcker med kvinnliga huvudpersoner tror jag). Har läst det mesta av Diana Gabaldon, och ganska många tyska författare: Durst-Benning, Schweikert, Ebert, Gablé o dyl.

Har ju lyssnat på Neapel-serien av Elena Ferrante och tycker jättemycket om den.
 
Har boken Vi som ljudbok i bilen och den är så himla tramsig! Irriterande karaktärer på så många olika plan. Förutom dumheten i storyn så åkwrtkommer det en del skandinaviska referenser som är störtlöjliga.
alltså, ”typiskt” danska kvinnor som heter Freja, Anastasia och - håll i hatten - Babette! Jag kan spontant komma på ett antal mer ”typiskt danska” namn än det sistnämnda om en nu ändå ska använda sig av stereotyper

Men, jag lyssnar även på Eleanor Olliphant mår alldeles utmärkt och den är så himla bra! Betydligt mer tragisk än jag hade förväntat mig, men så bra skriven och bra inläst! Och ett väldigt fint,vrealistiskt persongalleri. Jag är positivt överraskad :love:

Läser även andra delen i sagan om sagorna; Visheten vaknar. Älskar Säfströms böcker! Lagom mycket magi/folktro, supercool och väldigt tonårig tonårstjej som huvudperson och väldigt väldigt bra språk. (Tips tips @Klara och @fejt :D)

Men tack snälla :love:
Jag googlade En väktares bekännelser m fl - direkt upp på listan!!!
 
Det var ju döööösvårt :o :D
Jag läser så himla sällan historiska romaner som är något att tipsa vidare om, men jag gillade Florence Stephens förlorade värld och Ers Majestäts olycklige Kurt. Det är ju dock verklig händelser som ligger till grund så lite annan typ av historiska romaner än Outlander-serien :D

Tänker att Tillbaka till henne skulle kunna vara en bok värd att läsa. Jag gillade den och vet att flera i tråden tyckte om den :)

Sen uppskattat jag Philippa Gregorys böcker om den engelska adeln genom historien - coola kvinnor i fokus, förvisso mycket rövhattar med (det är ju ändå engelska hovet liksom), men ja, underhållande läsning trots inga litterära mästerverk :D
 
Det var ju döööösvårt :o :D
Jag läser så himla sällan historiska romaner som är något att tipsa vidare om, men jag gillade Florence Stephens förlorade värld och Ers Majestäts olycklige Kurt. Det är ju dock verklig händelser som ligger till grund så lite annan typ av historiska romaner än Outlander-serien :D

Tänker att Tillbaka till henne skulle kunna vara en bok värd att läsa. Jag gillade den och vet att flera i tråden tyckte om den :)

Sen uppskattat jag Philippa Gregorys böcker om den engelska adeln genom historien - coola kvinnor i fokus, förvisso mycket rövhattar med (det är ju ändå engelska hovet liksom), men ja, underhållande läsning trots inga litterära mästerverk :D
Såg du att både Antikrundan och På Spåret var på Husaby förra veckan? Jag blev alldeles nöjd att jag kände till hela historien tack vare boken om Florence :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 623
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
764
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 801
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp