Vad läser du just nu? Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Minns inte riktigt när jag skrev sist, så det kan bli någon upprepning nu :p

The rest of ut just live here, av Patrick Ness. En YA-roman om de som vanligtvis bara är statister i ungdomsfantasyböcker. Historien om de som inte är utvalda att rädda världen, utan bara försöker leva sitt liv. Tyckte den var riktigt bra!

Jag är så glad att du (och typ alla andra jag har tipsat som har läst den) gillar! Jag tyckte så himla mycket om den.
 
Förr eller senare exploderar jag som ni pratar om har jag sett som film (tror jag, om det är den jag tänker på?) och den låter ju intressant att läsa även som bok! Även de andra böckerna av samma författare då förstås!

Här är en till som precis läst samma bok och kan rekommendera den. Har sett filmen också, men boken är mycket bättre.

När man är hemma och är sjuk så hinner man läsa en del så jag har även plöjt "Mitt inte så perfekta liv" av Sophie Kinsella och håller på med "100 mil" av Jojo Moyes. Gillar hennes sätt att väva ihop berättelserna och karaktärerna.
 
Månadens uppdatering, typ :D

Kungarnas krig av George R.R. Martin. Andra Game of Thrones-boken, en riktig tegelsten till bok. Intressant historia, tyckte inte den var lika rörig att hänga med i alla personer som första boken. Men även om historien i sig är intressant så blev den emellanåt lite för ingående pratig och långa perioder där handlingen inte riktigt kommer framåt. Annars bra!

Drakarna av Julie Kagawa. Fick tips av en kompis om den här. Annorlunda perspektiv på teman annars vanligt förekommande. Första delen av en serie på fyra. Lite seg i början, men efter ett tag tyckte jag den blev mer intressant. Del två ligger i att läsa högen!

Magikerna av Lev Grossman. En av de bättre böckerna jag läst den senaste tiden. Om man gillar Harry Potter och Narnia ska man läsa den här trilogin! :) Mera vuxet, ingen barnbok. Har sett första säsongen av serien som baseras på böckerna och gillade den skarpt. Böckerna och serien följer varandra till viss del, men inte så mycket. De är bra på sitt sätt bägge två. Sträckläste den här på ett par dagar, tyvärr tappade den i tempo och sug i berättelsen mot slutet, men har hämtat del två från biblioteket idag så jag ser fram emot att få ta tag i den så småningom.

Hämnden bär Prada av Lauren Weisberger. Visste inte ens att det fanns en fortsättning på Djävulen bär Prada. Utspelar sig 10 år senare. Ingen avancerad bok, passar bra som lätt kvällsläsning. Trevlig historia.
 
Lyckades efter mycket om och men ta mig igenom hela alvernas liv och jag fattade verkligen ingenting av den boken :o För mig var det som att läsa en massa tjusiga formuleringar staplade på varandra utan någon egentlig koppling till varandra :o

Fortsatte därefter med Tvillingarna Thorwaits testamente som jag gillade väldigt väldigt mycket :love: precis min typ av bok som jag verkligen hade älskat om jag läst den som barn.

Nu är jag ungefär halvvägs igenom Sanningar om maneter som är himla fint skriven och som jag hittills gillar mycket!

Har även blivit klar med Världens vackraste man som jag tyckte om. Det går verkligen att känna igen personer i min närhet i både Barbro och Mona vilket nog gjorde sitt till.

Ytterligare en ljudbok jag lyssnat på är Hur man gör succé på dårhus som var helt okej. Tidvis väldigt rolig och träffande, tidvis lite sämre. Men ja, i det stora hela gillade jag den :)

Just nu lyssnar jag på Alkemistens dotter och den är hemsk faktiskt, hemskt dålig.
Högtravande språk som känns väldigt löjligt och så fenomenet manlig författare som ska skriva om kvinnlig sexuell njutning så omständigt och löjligt som möjligt (liksom; ”vulkanen inom henne började vakna till liv” ). Framförallt är det så himla mycket totalt onödiga sexuella anspelningar och beskrivningar som tillför sisådär NOLL till själva berättelsen att det känns rätt slemmigt att behöva få det till sig hela tiden.

Håller även som bäst på med När döden kom till Pemberley och den ör klart mycket mer en bok i min smak. Konstigt dock att jag hittills har gillat böcker baserade på stolthet och fördom men jag fastnade inte riktigt för originalet :o :D
 
Jag har lyssnat igenom alla fem böcker om Percy Jackson av Rick Riordan. För mig som alltid varit fascinerad av grekisk mytologi så är det en rolig tanke att gudarna fortfarande finns, och att deras barn finns bland oss. Författaren har verkligen bra koll på mytologin! :up: Uppläsaren hade däremot sämre koll och uttalade många av namnen galet (i vissa fall rättades det till i efterföljande böcker) samt att det märktes att en rad tog slut men inte meningen så det blev konstiga toneringar och avstavningar ibland. MEN, böckerna är i jag form och eftersom Percy Jackson har dyslexi så kändes det ok ändå, som om uppläsaren verkligen förmedlade huvudpersonen. Jag gillade också att det beskrevs som att många av halvgudarna diagnostiserats med adhd, men att det bara är deras gudadel som är stridsfärdig och skärpt som gör att de inte passar in i vanliga samhället :love:

Försökte börja på Ragga som du shoppar sen, men nä vilket dravel bara 10 min in? :confused: Är den verkligen värd mer tid?
Jag fortsatte med en spinoff av Rick Riordan istället, Heroes of Olympos - The lost heroes som är en fristående fortsättning av Percy Jackson med nya hjältar i huvudrollerna. Det enda bökiga nu är att byta språk eftersom gudarna nu benämns med deras romerska namn också, och de har jag sämre koll på, än mindre vad det är på engelska. Men de grekiska namnen brukar dyka upp också så jag överlever nog ;)
 
Katt i Warsawa och andra berättelser - Slovenka Draculic. Om Sovjet och enskilda levnadsöden, huvudpersonerna är djur som berättar om vardagslivet. Väldigt trivsam, även om det bitvis är jobbiga saker som kommer upp. Lättläst, utmärkt en regnig kväll med te hemma i soffan.

Långt borta från Nifelheim - MajGull Axelsson. Jag betar mig igenom alla Majgullar jag hittar nu. Hon skriver väldigt intimt. Det är någonslags självterapi för mig att sitta och bearbeta mig igenom hennes böcker.
 
Nu var det hundra år sedan jag skrev här men man kanske är välkommen tillbaka :D

Läste för någon vecka sedan ut The Terror av Dan Simmons. Måste säga att det är den bästa bok jag läst på väldigt, väldigt länge (inte för att jag läser så mycket dock..). Ruskigt lång är den, nästan 1000 sidor med rätt liten text men oj vad man inte vill lägga den ifrån sig.

För den som inte vet handlar den om en expedition i mitten av 1800-talet där målet var att hitta nordvästra passagen genom nordpolen. Det är kallt, isolerat, dåligt med mat och dessutom finns någon mystisk varelse där som verkar jaga de som frusit fast i isen.. Precis så spännande som det låter! Dessutom är den otroligt väl skildrad, det känns verkligen som man är där och upplever allt. Nästan så man fryser lite själv medan man läser hehe.

Kan VARMT rekommendera denna fenomenala bok till alla som gillar lite spänning och mystik.

Just nu är jag ungefär en fjärdedel in i Joyland av Stephen King. Den har inte riktigt kommit igång ännu så handlingen känns fortfarande inte helt klar men det är ju Stephen King så alltid ett nöje att läsa :)
 
Just läst "Heroine" av Kallentoft och Luttman, samt igår "Djävulsdoften" av Kallentoft.
Intelligenta deckare som är välskrivna även om jag blir hjärtligt trött på supande Malin Fors med jämna mellanrum.
Klarar inte läsa så många Kallentoft i rad.

Har ytterligare ett par halvareaprisetfynd hemma som jag ska kasta mig över.
 
Jag har lyssnat klart på hela Spejarens lärling-serien nu och tyckte det var en riktigt bra upplevelse. Med tanke på att den riktar sig mot yngre tonåringar (har för mig att den kategoriserade 12-15 år på Storytel) så höll den riktigt bra kvalitet. Det kommer ytterligare en del till sommaren som jag tänker hålla utkik efter.

Har också lyssnat på The little teashop of lost and found Trisha Ashley. Lite småmysig historia, när man väl kom till rätta med att det var tre berättelser som löpte parallellt. I början ar det väldigt rörigt eftersom det inte markeras i uppläsningen när fokus skiftar mellan huvudstoryn, den bok huvudpersonen håller på att skriva och en annan persons historia. Men när jag efter några kapitel kommit på det gick det lättare att hänga med.

Nu lyssnar jag på Middagsmörker av Charlotte Cederlund. Än så länge en mycket bra historia som även den riktar sig till ungdomar. Jag stör mig lite på uppläsningen, hon som läser försöker dölja sin dialekt och det känns lite hackigt. När hennes dialekt får komma fram i dialogerna blir det ett mycket bättre flyt.
 
The Essex Serpent /Sarah Perry

Inte helt lätt att recensera; många personer och intryck i början men jag tyckte om den. Framför allt gillade jag huvudpersonen Cora, som inte beter sig som en sörjande änka ska under den viktorianska eran. Den är väldigt välskriven också.
 
Jag är så himla bright ibland - lyssnar ju just nu på När döden kom till Pemberley och tycker verkligen att den känns bekant. Halvvägs igenom inser jag att jag har sett filmatiseringen så inte konstigt att jag känner igen hela handling (bra BBC-filmatisering).
Nåja, kommer iaf inte ihåg slutet och den är riktigt bra så det känns ändå rimligt att lyssna till slutet :)

Är också klar med Sanningar om maneter som var en himla rar och fin bok. Gillade verkligen den!

Har nu påbörjat Vita tigern och älskar den redan sådär typ femtio sidor in. Fenomenal bok och så häftiga miljöbeskrivningar av ett framtida samhälle (och Göteborg då såklart)
 
@Killaloe Vad är Vita tigern för nåt? Jag är lat och ids inte googla författare i dag. :o

Jag började läsa Myggor och tigrar av Maja Lundgren i vintras, glömde sedan av den, men nu är jag pepp på igen.
 
@Killaloe Vad är Vita tigern för nåt? Jag är lat och ids inte googla författare i dag. :o

Jag började läsa Myggor och tigrar av Maja Lundgren i vintras, glömde sedan av den, men nu är jag pepp på igen.

Såhär skriver förlaget om boken :) (tänker att deras beskrivning är nötter än jag kan åstadkomma just nu :) )
Till hotell Vita Tigern i Göteborg kommer människor från hela världen, på flykt undan krig eller för att skapa ett bättre liv för sina barn. Avalon har vuxit upp här, lekt i lobbyn, hjälpt till i köket, hämtat resande från luftskeppen. På nyårsnatten brakar en svävare ner i isen vid Götaälvbron, och tillsammans med sina vänner börjar Avalon leta efter föraren. Men under sökandet snubblar hon över en familjehemlighet som visar sig större än hon ens kunnat föreställa sig.

Christin Ljungqvists nya bok Vita Tigern är en äventyrsroman som blandar estetik från 1940-talet, grön högteknologi och skrot, med en framtid som varken är utopisk eller dystopisk, men precis som vår samtid brottas med frågor om integration och alla människors rätt till trygghet.
 
Det kanske inte var vad du efterfrågade? :o jag är lite slut i huvudet efter en natt på jobbet så äh, borde inte hänga på forum just nu för jag fattar inte riktigt vad jag läser :angel::D
Jag tycker den lät spännande! :up: Tyvärr så finns den inte som ljudbok än, men jag lägger den i bokhyllan och hoppas att jag får ork att läsa i sommar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Hellhound
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Eftersom jag fått många hjälpsamma tidigare när jag frågat om min uppsats så fortsätter jag att förlita mig på Bukefalos handledning...
Svar
11
· Visningar
765
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp