vad letar ni efter vid hästköp?

paramore

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, vad letar ni efter när ni ska köpa en ny häst? Är temperamentet viktigast, arbetsvilligheten eller gångarterna? Intressant efter som jag letar efter min första dressyrhäst :)
 
Ja, som rubriken lyder, vad letar ni efter när ni ska köpa en ny häst? Är temperamentet viktigast, arbetsvilligheten eller gångarterna? Intressant efter som jag letar efter min första dressyrhäst :)

Då svarar jag - som letar häst just nu.
Vad jag letar efter för egen del är en lite yngre häst, lätt och kvick med tre bra gångarter, stor arbetsvilja och trevlig i hanteringen.

- Viktigt för mig är viljan hos hästen, samt att det ska kännas lätt.
- Jag vill som sagt ha tre bra gångarter, men det kan inte vara huuur mycket gång som helst -för det reder jag ändå inte ut, utan det viktiga är att de är reglerbara och elastiska.
- Jag vill ha en trevlig häst som kan hanteras av andra än mig själv, måste gå att leda säkert och ha med sig på andra platser. I övrigt så under rubriken temperament går min första punkt - viljan och inställningen!
 
Jag letar också. Ett bra huvud är viktigast. över 165 och inte för tung. Gångarter som är bra eller utvecklingsbara och hyfsat byggd för samling (dvs inte i nerförsbacke). Den behöver inte vara jätteutbildad men under hösten vill jag nog rida LB typ... (Jag har tävlat MsvB och vill dit igen, tids nog). Sen är jag inte beredd att betala hur mkt som helst. Prisvärd, skulle man nog kalla det.
 
När jag letade ville jag hitta rätt individ. Jag tycker det är viktigt att man har en bra relation med hästen redan från början. Då får man så mycket gratis.
Ett bra huvud för det finns en positiv inställning till arbete och samarbetsvillig. Det är många timmar som ska spenderas med hästen, och då ska det vara "enkelt" att få den med sig på det man vill.
 
Jag är nybörjare på dressyrdelen och har mest hasat omkring i hoppsadlar på halvlång tygel. Nu har jag häst men har ändå övervägt att byta/köpa ny. Från där jag är tycker jag inte att jag ska prioritera gångarter - jag ska ju lära mig rida, då får det gärna röra sig lite mindre. En lagom stor häst (170+ är bara svårare att rida ihop), med ett lagomt temperamet som kan lotsa mig runt mina första tävlingsbanor liksom. Inget extravagant eller dyrt behövs liksom. Det klart det är kul med en riktigt tjusig häst med massor med potential men om den ska hålla och bli riktigt bra är det inte med mig i sadeln, så det lägger jag på framtiden. Nästnästa häst kanske! :D

Kan också tillägga att jag köpte en sån häst som jag trodde att jag skulle behöva som dressyrryttare. Ingen gångartshäst på något vis, men liksom lite "mer". Det blev inte bra, eller kul, i längden.
 
Kemin är det viktigaste.

Dock så letar jag ju i en bestämd kategori sas, utifrån min bild av hur en bra häst ska vara. Tex så kollar jag inte ens på travare eller frieser för jag tycker inte om rasens egenskaper. Jag kollar heller inte på hästar som är 150 när jag behöver en som är minimum 165.

Så jag läser endast annonser som passar någorlunda in på mina kriterier, men själva valet görs 100% med hjärtat. Det ska säga klick, man ska vara kär i sin häst för att orka när motgångarna kommer (det gör de alltid). Spelar ingen roll hur fina gångartar hästen har eller hur välutbildad den är om han och jag inte alls klickar som individer.

Jag har bestämt mig för alla mina hästar innan jag ens kom upp på ryggen och de skulle varit bra galna för att få mig att backa ur. :p

Tror vissa köper häst bara med hjärnan, de väljer den bästa hästen de har råd med och sen funkar det inte alls och hästen säljs igen efter kort tid. Att tänka så funkar för en professionell ryttare där resultaten är allt men inte för en hobbyryttare som bara har en häst som de ska sköta om och rida i ur och skur, då är det viktigare att man blir glad av att rida och pyssla med hästen än att den har 9 på traven och flashig stam.
 
Ja, som rubriken lyder, vad letar ni efter när ni ska köpa en ny häst? Är temperamentet viktigast, arbetsvilligheten eller gångarterna? Intressant efter som jag letar efter min första dressyrhäst :)

Hög ridbarhet plus tre bra gångarter. Välbyggd, alltså inte några exteriöra avvikelser som överbyggd, felaktig benställning.
 
Jag vill ha en häst som tillhör rasen jag drömt om sen liten, det är liksom krav nummer ett. Sen vill jag ha ett bra huvud och lätthet. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men hästen ska liksom vara lätt under fötterna.

Tror att jag precis hittat rätt individ. Han har ett jättebra temperament och lätt. Min tränare säger att han rör sig jättefint och det är ju ett plus ;)
Hästen är precis inriden så hade visst inga krav på utbildning :angel:

Sa till vännen som var med när jag provred att "pratar jag om hästen hela vägen hem så är det rätt". Känner mig liksom nyförälskad :love:

Jag har bestämt mig för alla mina hästar innan jag ens kom upp på ryggen och de skulle varit bra galna för att få mig att backa ur. :p

Jag har gjort samma sak.
 
För mig som tittar efter häst nu är det väl

1. Kemi
2. Den ska vara snäll och rolig att göra saker med, allt från att leda till att sko och lasta.
3. Den ska ha en bra exteriör och byggd i uppförsbacke.
4. God utbildning och lagom gångarter som inte är för svåra att sitta på.

Jag ser ingen anledning alls till att köpa en för känslig häst med för stora gångarter som bara blir svår för mig.
Då blir det ju inget roligt ändå.
Min häst jag har nu är perfekt, alla kan hantera henne, hon är snäll men busig med glimten i ögat och ställer upp på både hoppning, dressyr och terräng och är hängiven som en tiger :love:
Synd bara att hon antagligen inte blir ridbar igen :cry:
 
Det jag letade efter var en kompis. Just för att det var min första häst och jag ville att motivationen skulle hålla i sig. Fast sen var/är jag inte särskilt hästintresserad längre, utan jag ville ha en individ som blev anledningen till varför jag var hästintresserad. Så ja, kemin och temperament var det mesta jag gick på. Sedan ville jag att den skulle vara enkel och säker. Jag var lagomt trött på nerviga vrak som hoppade till vid minsta lilla, det drar mer energi än vad man tror. ;) Och juste, den skulle vara frisk också! Ingen idé att köpa problem.
Vi kollade runt på några hästar, red några hästar och de flesta vi kollade på var av den mindre storhäst sorten eftersom jag aldrig klickat med de större hästarna. Vi slutade upp med den mest underbara individ någonsin. Han är oinriden, 4 år, resultatet av en tjuvbetäckning och vet inte riktigt vart han har sig själv majoriteten av tiden. Men det går bra, för att han är precis vad jag letade efter; En bästa vän. Fjording/Knabstrupper och varmblod är tydligen en höjdarblandning om du vill ha en nyfiken, positiv och charmig häst som tycker allting i livet är skitkul och vill alltid lära sig nya saker. ;)

Men som sagt, jag gick på känslan. Jag hade tjatat om att mamma skulle ringa på den gula hästen och när vi kom dit så hade även mamma också bestämt sig att vi ville ha honom. Han var rätt på alla vis, förutom det faktum att vi från början letade en trygg första häst att rida på. :) Men det är bra eftersom det ska vara kul att ha häst! (och Hugo gör verkligen varje dag rolig)
 
Har precis köpt häst, hade ganska många kriterier och tycker jag fick med alla. Bland annat:

-Bra huvud. Går de inte att umgås med, blir det svårt
-Svensktillverkad. Vill gärna värna om våra svenska uppfödare.
-7-mässiga gångarter, som någon annan är tränare och ägare har bedömt. Gärna treårs eller kvalite, men inte nödvändigt.
-Lätt i typen
-Hög ridbarhet
-Inte för långt ifrån och att jag har möjlighet att titta mer än en gång på den.
-Snygg - gör liksom inget

Den som jag valde, valdes inte så mycket med hjärtat. Jag hade bestämt mig för att titta på 10 stycken. Gjorde så, filmade och noterade om varje häst. Tittade på film tillsammans med min tränare, vägde för och nackdelar och valde därefter.
 
Ja, som rubriken lyder, vad letar ni efter när ni ska köpa en ny häst? Är temperamentet viktigast, arbetsvilligheten eller gångarterna? Intressant efter som jag letar efter min första dressyrhäst :)

Jag vill ha en häst som rent fysiskt torde ha lätt för det jag vill syssla med, dressyr. Den bör då vara byggd på ett visst vis och kunna röra sig på ett visst vis.
Jag vill ha helt ok gångarter. Men jag har inget behov av att den rör sig a la världscuphäst. Det kan jag inte förvalta iaf.

Jag vill ha en häst utan fysiska defekter eller sjukdomar.

Jag brukar vara förtjust i hästar som har rätt mycket energi och är känsliga.
Skulle jag köpa idag får den gärna vara ung och inte gjord så mycket med. Gärna en typ 3-åring.
Den behöver inte vara elefantstor. Jag vill gärna ha en som är runt 165. Jag tror hållbarheten kan bli något sämre om de är större och väger mer.
Är den uppvuxen på lösdrift i flock är det ett plus.

Jag tror dock inte jag köper en häst med problembeteende igen. På fritiden vill jag mer bara få ha kul och lite lättare.
Det beror väl dock på individ och om man kan anse extrajobbet vara värt det i prisbilden.
 
Och jag letade inte ens häst när min nuvarande häst dök upp i mitt liv.

Så kommer då en bekant och frågar om jag vill köpa hennes 12-åriga sto eftersom hon själv tröttnat på hästlivet. Den var till salu för 75 000 och jag hade bara 30 000 på sparkontot så jag tackade nej av ekonomiska skäl. Ägaren envisades då med att fråga om jag ville ha hästen på foder istället. Jaja, tänkte jag, jag kan väl provrida iallafall. Tadaa, så stod jag där med en foderhäst! Kände redan efter ett par månader att det var rätt häst för mig så jag ringde ägaren och prutade lite :angel: och sedan ringde jag banken som snällt lånade ut summan som saknades så att jag kunde köpa henne. Det har jag inte ångrat en sekund för det var precis en sån häst jag ville ha.

Lagom stor, 163 cm, lagom gångarter som är reglerbara och tillräckligt utbildad för att jag ska kunna lära mig. Vi dressyrar, hoppar det mesta som kommer i vår väg, lufsar i skogen. Det mesta funkar bra så länge jag gör rätt. ;)
Dessutom är hon lättlastad så jag kan åka iväg själv på träningar och tävlingar. Hon är helt enkelt en pigg, glad och väldigt okomplicerad häst som det verkligen är roligt att umgås med varje dag. :)

Jag tänkte att jag skulle klona henne om jag behöver en ny häst nån gång i framtiden. :D
 
När jag letade efter min nuvarande stjärna hade jag följande önskningar (utan inbördes ordning):

* bra temperament
* bra typ, rättställd och med bra ben & hovar
* inte för stor, inte för grov
* tre bra grundgångarter men inte "för" bra - jag vill kunna rida den också :p
* känslig och "intresserad" av att samarbeta och kommunicera

Jag skulle nog säga att det är inte en faktor som är viktigast, utan alla tillsammans. Individen helt enkelt.

Jag hittade bara 1 häst som jag fastnade för utifrån bild, filmer och beskrivning och detta var den enda jag åkte och tittade på och senare också köpte. Är supernöjd med mitt val!
 
Jag letade efter ett halvblod eller fullblod gärna sto runt 1,60 till allroundridning.
Förälskade mig redan i henne när jag såg annonsen och sen var det kört ;) så ja, jag handlar med hjärtat för hon var mager och halt när jag var och tittade på henne...
 
Förutom det som övriga har nämnt så kommer i allafall nästa häst vara snygg. Min nuvarande ser ut som en gasell och det kommer inte nästa häst att göra. Gasellen är i och för sig snygg påklädd, men hon ser inte klok ut, utan utrustning.
 
Om det nu visar sig att min häst inte kommer hålla framöver, pga skadehistorik som vi riktigt inte verkar bli av med, så har jag två huvudtankegångar vad gäller ev ny häst.

* Välutbildad häst med meriter upp till minst MSVB som kan agera läromästare och tävlingshäst ganska omgående, så att jag får komma ut och rida bra klasser relativt snart. Har ju saknat detta under alla år, och skulle vara skönt att få komma igång och nån gång få lite kontinuitet och tävlingsrutin själv. Skulle även kunna köpa mig en äldre bara den är fräsch och igång, huvudsaken jag inte behöver vänta. Är tämligen trött på att vänta :o

* Yngre häst med 8-mässiga gångarter som är väl grundriden och VETTIG i skallen. Som hunnit göra lite lagom men ej för mkt. Dvs varit på bortaplan, kan ridas ute, lite hoppad basic osv. Väl uppfödd, svensk.

Jag är ju en liten ryttare så jag hoppas ju på att hitta en liten storhäst, max runt 160, så kanske kommer man undan nån krona billigare. För unghästen är även ridponny av intresse men ska den vara äldre vill jag ha en häst. Helst vill jag ha en var varje ovanstående men då får jag vinna på triss ;)
Vad jag inte kommer att kompromissa med är temperamentet. Och skadehistoriken. Vill varken ha en knäppgök eller en som ska rehabiliteras från start. Den ska fungera för det jag vill ha den till i dressyren antingen direkt eller för unghästen några år bort. Och den ska vara lättsam i hantering och kunna ridas i terräng utan livet som insats. En sportig typ med luft under fötterna, då kan jag även kompromissa på mankhöjden men den ska vara betydligt lättare i typen än min nuvarande om den ska vara en endaste cm över 160...
 
Senast ändrad:
När jag köpte min var jag inte ute och letade efter nån häst men ibland så finns det saker som händer i livet som man inte kan tacka nej till.
Hade jag letat en häst nu hade jag letat efter en liknande som jag har turen att äga nu.
En allround häst som är någorlunda trygg i sig själv. Mellan 7 - 15 år typ och inte högre än 155, helst d-ponny men liten häst kan funka med tre okej gångarter.
Kemin är dock viktigast för mig och personligheten på hästen utan det är det ju ingen idé.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 381
Senast: Oknytt
·
Fritid Som rubriken lyder. Vad ska jag söka efter? Vill inte köpa en svindyr låda från Kentucky så tänkte bygga en egen 😁
Svar
12
· Visningar
990
Senast: Bison
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 422
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp