Vad lyssnar era barn på för musik (ca 4-6 år)?

majola

Trådstartare
Jag har lovat min dotter att fixa en cd med svenska låtar, men jag har ingen aning om vad svenska barn i den åldern lyssnar på.

Jag tror hon gillar barnvisor mest, t ex lyssnar hon gärna på Lille Katt och Emil-visan. Men annars brukar ju barn tycka om schlager och liknande klämmiga låtar. *ryser*

Vad lyssnar era 4-6-åringar på?
 
Är det svenska låtar på dem tror du? Jag testade Radioapans önskeprogram, men där är de flesta låtar på engelska (typ 2/3).
 
Är det svenska låtar på dem tror du? Jag testade Radioapans önskeprogram, men där är de flesta låtar på engelska (typ 2/3).

Men välj bort de engelska då och kör på endast de svenska :)
Nu vet jag inte vad radioapan är men finns det fler avsnitt så är det ju bara att välja
 
Är det svenska låtar på dem tror du? Jag testade Radioapans önskeprogram, men där är de flesta låtar på engelska (typ 2/3).

På Absolute Kids var det blandat vill jag minnas, typ "barnvisor" blandat med *valfritt ur senaste årets Melodifestival* + någon "katchig" sommarplåga typ.
 
Men välj bort de engelska då och kör på endast de svenska :)
Nu vet jag inte vad radioapan är men finns det fler avsnitt så är det ju bara att välja

Radioapan är ett önskeprogram typ Ring så spelar vi och det är blandat med ungefär två engelska och en svensk låt i varje avsnitt (vad jag har förstått) så det blir lite svårt att plocka ut vissa låtar.
 
Jag har lovat min dotter att fixa en cd med svenska låtar, men jag har ingen aning om vad svenska barn i den åldern lyssnar på.

Jag tror hon gillar barnvisor mest, t ex lyssnar hon gärna på Lille Katt och Emil-visan. Men annars brukar ju barn tycka om schlager och liknande klämmiga låtar. *ryser*

Vad lyssnar era 4-6-åringar på?
Ja, melodifestivallåtar brukar vara väldigt populära i den åldern... Det värsta som finns är när man hör barn som klämmer i allt de kan på t.ex: "Vi ska bada nakna på Sergels torg"....:wtf: Eller andra ÄNNU mer olämpliga populära låttexter...:crazy:
 
Är det svenska låtar på dem tror du? Jag testade Radioapans önskeprogram, men där är de flesta låtar på engelska (typ 2/3).
Svenska barn lyssnar mycket på musik som sjungs på engelska, så jag tror att det blir svårt att hitta skivor med musik som sjungs enbart på svenska. Du har inte spotify och kan titta på svenska topplistor och skapa en egen lista med svensk musik? Många barnvisor finns där också, och Astrid Lindgren som läser sagor. :love:
 
Svenska barn lyssnar mycket på musik som sjungs på engelska, så jag tror att det blir svårt att hitta skivor med musik som sjungs enbart på svenska. Du har inte spotify och kan titta på svenska topplistor och skapa en egen lista med svensk musik? Många barnvisor finns där också, och Astrid Lindgren som läser sagor. :love:

Jag misstänkte det. Har inte Spotify, men hittade en del på Youtube.
 
Jag har lovat min dotter att fixa en cd med svenska låtar, men jag har ingen aning om vad svenska barn i den åldern lyssnar på.

Jag tror hon gillar barnvisor mest, t ex lyssnar hon gärna på Lille Katt och Emil-visan. Men annars brukar ju barn tycka om schlager och liknande klämmiga låtar. *ryser*

Vad lyssnar era 4-6-åringar på?
Panetoz gillade A när han var 6 i alla fall. Och Marcus och Martinus.
Det gör han fortfarande och vi kan sätta på något sådant som väckning på morgonen. Nu är han sju och det verkar som att barn i klassen lyssnar på Rammstein, men inte Axel då, eller han ber inte någon sätta på det i alla fall. (men inte heller någon att stänga av det).

Han lyssnar också friktionsfritt på allt från skvalmusik från NRG (dvs ngt jag sätter på) till punk som hans pappa sätter på, och allt däremellan.

Har uppfattat det som att de i allmänhet gillar saker som låter lite som Smurfhits, dvs enkel skvalig eurodisco och att det är helt rimligt eftersom det är enklare, gladare, repeterande melodier. Om man skulle ta en generisk 4-6 åring alltså istället för en specifik, och gissa.

Men Panetoz sjunger på tydlig svenska dansa-pausa. och Marcus och Martinus sjunger på tydlig Norska (inga problem för en 6 åring att förstå och tror knappt A märker att det är ett annat språk). Som Elektrisk https://www.youtube.com/channel/UCRUmSbfoolI9b8iRyrGqFUw men de verkar numera sjunga på engelska också.
Alt du gjør spiller meg i transe jeg blir glad, kjenner kroppen danse det ekke bare bare det Kjenner gnist når det går imot meg jeg blir helt crazy av det og hjertet hopper opp og ned Vi suser ned mot stranda og sola gjør oss varm Vil du holde meg i handa så skal jeg vise deg sjarm
 
Senast ändrad:
Panetoz gillade A när han var 6 i alla fall. Och Marcus och Martinus.
Det gör han fortfarande och vi kan sätta på något sådant som väckning på morgonen. Nu är han sju och det verkar som att barn i klassen lyssnar på Rammstein, men inte Axel då, eller han ber inte någon sätta på det i alla fall. (men inte heller någon att stänga av det).

Han lyssnar också friktionsfritt på allt från skvalmusik från NRG (dvs ngt jag sätter på) till punk som hans pappa sätter på, och allt däremellan.

Har uppfattat det som att de i allmänhet gillar saker som låter lite som Smurfhits, dvs enkel skvalig eurodisco och att det är helt rimligt eftersom det är enklare, gladare, repeterande melodier. Om man skulle ta en generisk 4-6 åring alltså istället för en specifik, och gissa.

Men Panetoz sjunger på tydlig svenska dansa-pausa. och Marcus och Martinus sjunger på tydlig Norska (inga problem för en 6 åring att förstå och tror knappt A märker att det är ett annat språk). Som Elektrisk https://www.youtube.com/channel/UCRUmSbfoolI9b8iRyrGqFUw men de verkar numera sjunga på engelska också.

Denna är en favorit
 
I övrigt som sagt engelska nog vanligt. Dessa har tex besökt sommarmorgon ;)

Dessa var väl poppis för ett par år sedan? Då var min för liten för dem.

(Min man har en speciell spellista för A, så jag kan ju se vad mer som finns där. Men det är nog mer engelska. aha, Laleh, Bara Få Va mig Själv och uhm Ramones Punk rocker :D kort lista)
 
Senast ändrad:
Min nästan 4åring älskar de gamla skivorna "barnlåtar" och "djurens brevlåda" med James och Karin. Nostalgi för många föräldrar också. Det har nyligen gjorts musikvideos till dessa låtar som finns på svtplay tror jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 340
Senast: ako
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 126
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp