Vad motsvarar storlek "island"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Snabb fråga bara. I träns, vad motsvarar storlek "island" i vanliga ponny - cob-full - x-full skalan?
Hittade ett sååå snyggt träns :love: från Globus, som visst var ett islandsträns, i storlek island. Men är något tveksam till att det skulle passa på en häst som ligger mellan full - x-full i huvud...Eller?
 
Islandsträns motsvarar cob, så det funkar nog tyvärr inte för din häst. En annan sak som vi upptäckte när våran C-ponny lånade vårat islandsträns var att man inte får tävla utan käkrem, så man tänker på det.
 
Islandsträns motsvarar cob, så det funkar nog tyvärr inte för din häst. En annan sak som vi upptäckte när våran C-ponny lånade vårat islandsträns var att man inte får tävla utan käkrem, så man tänker på det.
Det stämmer. Och käkremsregeln tror jag är ganska färsk.
 
Islandsträns motsvarar cob, så det funkar nog tyvärr inte för din häst. En annan sak som vi upptäckte när våran C-ponny lånade vårat islandsträns var att man inte får tävla utan käkrem, så man tänker på det.
Inte får tävla utan käkrem?? Det gäller SvRF's tävlingar då väl, inte SIF's?
 
Det var den konstigaste regeln. Varför?

och @Roheryn
Ja det handlar om SvRF (eftersom TS inte rider och tävlar islandshäst utan SvRF).

Man hänvisar till säkerhet - menar att käkremmen är till för att hindra att huvudlaget ramlar av huvudet över öronen.
Risken kanske är mindre gällande hästar med mindre tagel men visst har jag sett hästar som lyckats klia av sig tränset/huvudlaget mot benet när det är mycket tagel, små öron och enbart nackrem...
eller westernhästar som på liknande sätt tagit av sig huvudlaget när det enbart varit enöras.
 
och @Roheryn
Ja det handlar om SvRF (eftersom TS inte rider och tävlar islandshäst utan SvRF).

Man hänvisar till säkerhet - menar att käkremmen är till för att hindra att huvudlaget ramlar av huvudet över öronen.
Risken kanske är mindre gällande hästar med mindre tagel men visst har jag sett hästar som lyckats klia av sig tränset/huvudlaget mot benet när det är mycket tagel, små öron och enbart nackrem...
eller westernhästar som på liknande sätt tagit av sig huvudlaget när det enbart varit enöras.

Har faktiskt sett en islandshäst få av sig tränset under en passläggning på femgångstävling :nailbiting:, så kan förstå det där med säkerheten, faktiskt! Å andra sidan har jag också sett hopphästar tappa tränset i samband med vägran o att ryttaren åkt av och hållit kvar tygeln, och det har varit MED käkrem, så vet ju inte om den hjälper så mycket egentligen...
 
Jo visst kan man få av tränset även med käkrem, och spräcka skallen även om man har hjälm och så vidare, men tanken bakom är ju att försöka göra det så säkert man kan! Sen kan man tycka det är bra eller dåligt. Själv har jag en 9 åring som rider och kunde jag skulle jag helst packa in hela ungen i en störtbåge.;) men det är en helt annan historia.:D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp