Vad orkar du under veckan?

Med inspiration från annan tråd, vad orkar du under veckan? Hur ser en vanlig dag och vecka ut? Hur mycket jobbar du (eller vad du har för sysselsättning)? Hur många dagar har du en aktivitet efter jobbet? Lagar du mat varje dag? Hur ofta städad du? Diskar? Handlar mat? Umgås med vänner och familj (som du inte bor med)? Fixar projekt hemma, typ trädgård eller mindre renovering? Hur mycket tittat du på TV/dator/telefon?

Jag är inte alls ute efter att döma någon som lat eller överaktiv, jag är bara nyfiken på vad du orkar under dagen/veckan:)
Jobbar varje dag från mellan kl:07:00/08:00
Brukar vara ledig från efter kl: 22:00
Vissa dagar (speciellt våren) är väldigt intensiva och jag hinner inte så mycket ledig tid.
Försöker dock vara mycket noga med att ta regelbundna pauser/raster. Och helst en längre rast på dan på ca en timme.
Lördagar är jag halvledig i regel om det inte är nått speciellt.

Lagar mat lite olika. Känner mig enormt duktig om jag lagat ett mål mat om dagen och resten är rester eller matlådor. Vissa dagar hinner/orkar jag inte börja laga nått då är det smidigt att det alltid finns matlådor till hands.

Städar en till två ggr i veckan. Dammsuger, städar toar, så här års även svabbar golven.
Försöker hålla efter i köket hyfsat varje dag. Ibland ser det ut som ett bombnedslag där.

Umgås tyvärr inte jätteofta som jag skulle vilja med mina vänner. Tiden räcker inte överallt :(
Men träffas ibland och ffa pratar i telefon oftare.

Pysslar i trädgården lite då och då. Det är roligt!

Tittar inte mycket på tv. Svt play och tvplay kollar jag ibland på kvällarna (gärna samtidigt som bukefalos)
 
Med inspiration från annan tråd, vad orkar du under veckan? Hur ser en vanlig dag och vecka ut? Hur mycket jobbar du (eller vad du har för sysselsättning)? Hur många dagar har du en aktivitet efter jobbet? Lagar du mat varje dag? Hur ofta städad du? Diskar? Handlar mat? Umgås med vänner och familj (som du inte bor med)? Fixar projekt hemma, typ trädgård eller mindre renovering? Hur mycket tittat du på TV/dator/telefon?

Jag är inte alls ute efter att döma någon som lat eller överaktiv, jag är bara nyfiken på vad du orkar under dagen/veckan:)

Jag jobbar hemma på min egen gård, så ibland är det väldigt svårt att dra gränsen mellan arbetstid/pyssel/vardagssysslor. Omöjligt faktiskt, eftersom både den effektiva fakturerade arbetstiden med eleverna, släpandet på ensilageplast eller fixandet av staket samt träningen av mina egna hundar är en del av den totala inkomsten.

Ofta håller jag igång mellan 9-20 med lite pauser här och var. Lagar alla mål från grunden och städar köket varje dag, städar några gånger i veckan. Spenderar en del tid vid datorn och flera timmar i veckan med TV-spel men tittar aldrig på TV. Handlar mat kanske 1-2 ggr i månaden.

Händer att jag lunchfikar ihop med mina föräldrar, men annars är mitt sociala umgänge i princip uteslutande i min yrkesroll.
 
Jag jobbar 4.5-5 dagar i veckan och orkar typ inget. Eller jo men min sambo är sjuk/skadad med begränsad rörlighet just nu så vi gör inte så mycket, tyvärr, på fritiden även om jag har ork och vilja. Det är inget kul att göra saker när jag vet att han har ont eller bara sitter hemma :(:heart
 
Med inspiration från annan tråd, vad orkar du under veckan? Hur ser en vanlig dag och vecka ut? Hur mycket jobbar du (eller vad du har för sysselsättning)? Hur många dagar har du en aktivitet efter jobbet? Lagar du mat varje dag? Hur ofta städad du? Diskar? Handlar mat? Umgås med vänner och familj (som du inte bor med)? Fixar projekt hemma, typ trädgård eller mindre renovering? Hur mycket tittat du på TV/dator/telefon?

Jag är inte alls ute efter att döma någon som lat eller överaktiv, jag är bara nyfiken på vad du orkar under dagen/veckan:)

Jag jobbar heltid i en bransch som, under säsong, kräver en del övertid. Därutöver en tävlingshund och en sällskapshund plus att jag är vice ordförande i min förening och driver utbildningsverksamheten. Just nu är jag även projektansvarig för nya hemsidan och övriga informationskanaler. Jag har egentligen för mycket att göra.

Min kommande vecka ser ut såhär:
Mån-tis: Upp 6 för att fysträna hund. Projektmöte 8:00 och 9 åker jag vidare till jobbet. Jobbar till 19:30 och därefter är det återigen hundträning. Hemma mellan 21 och 22. Äter något och sedan i säng.
Onsdag: Inget tidigt möte så jag kan sova en halvtimme längre. I övrigt som måndag-tisdag.
Torsdag är jag ledig och sover då till ca 9. Sedan är det fysträning av hund, äter frukost, iväg och spåra och avslutar kvällen med skyddsträning. Hemma vid nio.
Fredag ser ut som onsdag.
Inget jobb i helgen utan hundträning hela lördagen och några timmar tv på kvällen. Upp sex för att tävla på söndag. Hemma vid sex och så lite tv innan sovdags.
Alla dagar gör jag lite arbete på datorn innan jag lägger mig. Brukar somna vid tolv.

De flesta av mina veckor ser ut såhär. Möten på morgonen kan ibland bytas ut mot kvällsmöten. Det brukar i alla fall vara något möte. Jobbar jag helg tränar jag hund före och efter jobbet. Helger jobbar jag 2-3 gånger i månaden.

Jag lagar sällan mat. Kanske en gång var tredje vecka. Kvällsmaten består av kokta ägg och yoghurt. Handlar kanske tre gånger i veckan på närbutiken. Storhandling när jag får ett ryck varannan månad. Städar alldeles för lite. Försöker dammsuga någon gång i veckan, men lyckas inte alltid. Det beeor på hur tidigt jag är hemma på helgen. Vardagarna kommer jag hem för sent. Brukar ta badrummet som hastigast samtidigt. Diskar kanske en gång i månaden, men eftersom jag inte lagar mat blir det inte mycket disk heller. Mer noggrann städ när jag har tid eller kan hoppa över en träning. Det blir inte ofta.

Vänner som inte sysslar med hund ser jag aldrig. Det skulle vara på vintern när jag jobbar mindre. Bio, middag eller annat nöje...tre-fyra gånger om året kanske. Man och barn har jag tack och lov inte. Det skulle inte hinnas med.

Jag går på gränsen av min förmåga, men känner mig sällan så stressad att det är ohanterligt. Det mesta är ändå frivilligt och jag kan välja bort det om jag får lust.
 
Numera jobbar jag 75% natt och har massor med mer energi än när jag jobbade kontorstider kl 8-17 på vardagarna. Jag mår mycket bättre i kroppen också, antagligen för att jag inte behöver stressa varken till eller från jobbet. Jag har massor med ledig tid och jag har ingen prestige i hur jag sover.
 
Jag jobbar i snitt runt 25 timmar/veckan fördelade på två nattpass a 11,5 timme och så resterande timmar är typ möte och jobb vid dubbelbemanning.

Utöver jobbet så sover jag alternativt vilar väldigt mycket på dagarna.
Försöker komma ut med hunden på längre promenad varannan-var tredje dag vilket oftast lyckas.

Har precis tagit upp ridningen som medryttare igen och planen är att försöka få ihop det en dag i veckan, vi får se om det håller men iom att det är lite flexibelt så är det bra :)

Lagar för det mesta mat dom dagarna jag inte ska jobba eller har jobbat och om sambon är hemma (är han inte hemma får mackor och/eller yoghurt duga för då orkar jag inte anstränga mig). Städar oftast ihop med sambon en gång i veckan men tvättar lite oftare (egen tvättstuga plus inte så mycket fungerande kläder så tar någon maskin då och då), försöker plocka efter mig när ork finns men oftast så tar sambon ex all disk/framdukning/avdukning om jag lagat mat. Sambon handlar nästan alltid eftersom jag blir trött av affärer.

Umgås så mycket jag orkar med vänner/familj - oftast blir det i form av sällskap på promenader eller soffhäng. Är extremt dålig på att ta mig iväg och brukar behöva sova en stund om jag åkt till mina föräldrar.

Försöker att läsa/lyssna på böcker och hålla mig vaken på dagtid men är konstant trött och skulle, om jag inte hade haft hunden, kunnat stanna kvar i sängen i flera dagar :down: Har varit sjukskriven till och från i flera års tid och har fortfarande svårt att hitta någon typ av balans. Att jag ens tar mig till jobbet vissa dagar är ett mindre mirakel.

Så mina dagar är inte särskilt spännande för det mesta utan jag försöker bara hålla mig flytande, har dragit ner på väldigt mycket och jag försöker att inte göra för mycket. Ansträngande aktiviteter innebär ofta en-tre dagars vila för både huvud och kropp så det är ständigt en avvägning om aktiviteten är värd det priset eller ej.
 
När hinner du plugga? :confused:
Jag jobbar som lärare, så vi har mer ledighet än andra, då brukar jag passa på. Emellanåt kan jag göra lite på arbetstid (mitt pluggande är jobbrelaterat). Typen av jobb gör iofs också att jag kan behöva jobba kvällar/helger ibland med mitt vanliga jobb, så det gäller att planera och vara ganska flexibel.
Förra året pluggade jag heltid, det blev lite mycket.

Sen tror jag det handlar om studieteknik också, alla är såklart olika, men det kan jag ju se i min klass. Vissa lägger ner oerhört mycket tid på plugg, jag lägger inte ner alls lika mycket tid.
 
Senast ändrad:
Jag jobbar ca 9 h/dag (45 h/vecka). Ganska hög stress på jobbet. Jag har 10 min gångväg till jobbet.

Jag tränar på Friskis ca 2 ggr/vecka efter jobbet tillsammans med kompis. Vi brukar då passa på att t.ex. fika innan och catcha upp också. Sedan träffar jag andra kompisar 1-2 ggr/vecka efter jobbet. Oftast äter vi då ute så jag ej behöver tänka på mat alt tar en promenad på kvällen. Jag och min sambo går på bio ett par-tre ggr i månaden på vardagar.

Vi (jag sköter ej hushållet själv) lagar middag nästan varje dag. Det blir nog utemat 1-2 ggr/vecka när vi inte orkar. Vi kör en diskmaskin varje dag och en-två tvättmaskiner/vecka. Vi städar enbart på helger (inte varje helg). Vi handlar ca 2 ggr/vecka (vi veckoplanerar och handlar mesta maten på söndagar). På helgerna har vi ganska fullt upp, aningen träffar vi släkt och vänner eller så fixar vi mindre saker i lägenheten då vi är ganska nyinflyttade.

På vardagarna har vi ingen ork att hålla efter hemma. Då ligger det ofta klädhögar på golvet, hänger kvar ren tvätt hela veckan, står disk på diskbänken, sloknande blommor på borden, stök på alla ytor etc. Sen kör vi lite fix-ryck på helgen. Så går det runt varje vecka.

Vi slökollar aldrig på TV, men kollar kanske ett serieavsnitt/dag. Oftast är jag så trött runt kl 21-22 så jag somnar mitt i det.

Jag känner alltid att jag ligger efter med saker jag måste göra, som t.ex. nu köpa saker som börjar sina (underkläder, smink, hudvårdsprodukter, mediciner), köpa bröllops- och födelsedagspresenter, uppdatera vårdgarderoben, gå och ta vaccin, boka sommarens resa, köpa sommarbil etc. Omöjligt att hinna/orka allt! Dagarna går i ett.
 
Jag försöker som bäst hitta balansen mellan vila och aktivitet. Går upp vid 6.00 och har cirka 45 minuters resväg till heltidsjobbet. Är på jobbet strax före 8 och är hemma igen vid 17.30 någonstans. Jobbet är mentalt och socialt tröttande och jag behöver mycket tid för vila och återhämtning. Går och lägger mig vid 22 och mår absolut bäst när jag verkligen får 8 timmars sömn per natt. Lagar mat varannan-var tredje dag, jag gillar själva matlagningen men har ofta svårt att komma igång. Städar, diskar och tvättar så sällan som möjligt. Träffar vänner främst på helger och då helst lördagar då jag är trött fredagskvällar och helst vill ha söndagarna till att bara vara.
 
Är hemma med barn och jobbar lite i firman.
Hinner ingenting :p

Plockar och dammsuger nästan varje dag (hundar...) och lagar minst ett mål mat. Tvättar (men sorterar inte).

Jag tränar 4ggr/v medan barnet roar sig själv en stund, hemma då. Ska sätta igång hästen igen.

I höst blir det skola och pendling, ska bli spännande att se vad som orkas/hinns med då :eek:
 
Är föräldrarledig med två småbarn så jag har fullt upp. Vi är ute på gården och jobbar den största delen av dagen; mockar hagar, stall etc. När mannen kommer hem vid 17-19 så motionerar jag en till tre hästar om det inte är fotbollsmatch, då åker vi till Stockholm efter mannens jobb (40 mil) och åker hem samma kväll/natt. Även varje eller varanna helg åker vi även dit för match och ibland på bortamatcher så det blir mååånga mil i bil. När vi är hemma på helg och ofta kväll så röjer vi skog, fixar övriga saker på gården. Är igång i stort sett hela dagarna utöver sömn och mat. Iaf vår-höst.
Dammsuger hall och kök dagligen, diskar i maskinen dagligen och gör matlådor etc men det går av farten oftast innan barnen har vaknat. Utöver detta meckar vi med sex fordon regelbundet (alltid nåt som ska fixas).
 
Pga min funktionsvariation så är jag i stort sett sjukpensionär och går hemma större delen av tiden. Jag har daglig verksamhet några få timmar en gång i veckan nu, som troligen kommer utökas lite i framtiden, men det lär bli max 10h/vecka totalt om ens det.

Jag har alltså mycket fritid, men eftersom jag har minst sagt skitkass stresstolerans så har jag också ett behov av mycket vila. Jag gick in i väggen för åtta år sen och efter det så har jag blivit ännu känsligare än jag var förut.
En stor del av min tid upptas av att helt enkelt sitta eller ligga och inte göra så många knop, eftersom hjärnan får härdsmälta om jag försöker göra för mycket på samma dag. :down: Det blir mycket sittande vid datorn medan jag lyssnar på musik, eftersom det inte kräver så mycket tankeverksamhet.

Jag städar i mån av ork, men försöker att hålla rutin och göra ett ordentligt ryck en gång i veckan så det inte blir igengrott för att jag har problem med att få tummen ur.
Matlagning sker på ungefär samma villkor, det blir oftast så att jag lagar en större mängd och gör matdosor så att jag slipper tänka på vad jag ska göra till lunch/middag varje dag. Det är i stort sett alltid enkla recept som jag kan utantill, det är sällan jag tar ut svängarna när det gäller mat.

Övrig icke-vilande tid ägnas åt sånt som i vanliga fall skulle klassas som fritidssysslor: trädgårdsarbete, teckning, skriva berättelser, spela på dator eller valfri konsol. TV tittar jag inte på alls, jag bara äger en för att jag ska kunna använda mina spelkonsoler. Film tittar jag på ibland men oftast har jag inte ro att bara sitta rätt upp och ner och titta.
Jag bor nära en brukshundsklubb så jag har bra förutsättningar för att komma ut lite mer och vara aktiv med hund, men pga andra faktorer har det inte blivit av att jag skaffat någon än. Jag har ögonen på ett par potentiella kullar, men det ska klaffa med dräkighet osv, så det är osäkert om det blir något alls, men jag hoppas för jag vill ha min efterlängtade valp innan året är slut.

Mitt sociala liv är obefintligt, jag träffar familjen ibland och så såklart de på min dagverksamhet men annars är det tomt, om man inte ska räkna internetkompisar då men att chatta på Discord kräver inte alls samma ork som att faktiskt träffa någon irl så det är nog inte riktigt relevant i den här tråden.
 
För mig är det jätte olika vad jag orkar utöver jobbet.

Jobbar heltid vardagar och åker till jobbet 5:20 och hemma mellan 15:40 och 16:00, hem beror på trafiken.

Efter jobbet varierar det mellan att orka fodra, vattna och kolla så hästarna inte har några större skador för att sedan stupar i sängen.
Andra dagar blir det både rida, fixa i stallet, ta hunden för att gå ut en längre promenad och fixa i bärlandet efter jobbet.

Mat tycker jag är dö tråkigt att laga till vardags så gör storkok så det bara är att värma för annars lever jag på pizza, hamburgare och liknande.
Städar blir max 1 gång vecka.
Behövs det tvättas startar jag maskinen när jag kommer hem efter jobbet och in i torktumlaren när jag går och lägger mig.
 
Jag pluggar heltid och jobbar deltid, mellan 20-50%. Försöker träna ett par tre gånger i veckan. Träffar kompisar på skolan och jobbet, orkar inte så mycket utöver det. Kan gå någon promenad ibland och äter middag med vänner ca 1 g/månad. Råkar jag ha en helt ledig dag så går den oftast åt till att slappa i soffan eller städa/tvätta. Är pinsamt dålig på att göra matlådor, köper oftast sallad eller soppa till lunch och äter typ toast med ägg till middag.

På somrarna, när jag bara jobbar heltid (och det är ljust och varmt ute :love:) har jag en helt annan ork och lust att hitta på saker. Då kan jag hänga med vänner eller hitta på dagsutflykter på lediga dagar.
 
Jag jobbar heltid, 7.30-16 och har ett litet företag vid sidan om.
Vi veckohandlar, turas om att laga maten/ta disken, tvättar gör vi när det behövs men kanske en gång/vecka? Vi köpte en robotdammsugare när vi flyttade till huset, och den går varje dag. Utöver den städar vi kanske en gång/vecka.
Jag har tre hundar som är mitt största intresse, två som huvudsakligen fystränas/motioneras och en som jag tränar mer aktivt med. Det mesta av mitt umgänge har jag via hundarna, så ska jag räkna hundträning träffar jag kompisar ett par, tre gånger i veckan.
Bor nära en av mina bästa kompisar (som inte är hundintresserad) och vi brukar luncha en eller ett par gånger/vecka.
Vi bor i hus, så det är löpande projekt som trädgård, allmänt fix, och mindre projekt som ska skötas. Sambon är snickare dock, så han drar det tyngsta lasset när det gäller större projekt.
Sitter jag vid datorn efter jobbet är det oftast företagsrelaterade grejer, dock lägger jag alldeles för mycket tid på min telefon.
 
Jobbar 77% natt men oftast upp mot heltid då jag tar extrapass nästan varje månad. När jag jobbar natt hinner jag inte så mycket:
08 Kommer hem äter frukost, ut med hundar
09- 16 Sover förhoppningsvist, just nu uppe en sväng efter tolv och rastar valp
16-20 Ut med hundar, åka och träna om jag orkar/hinner eller träna hundar, laga mat, städa lite, äta kanske klämma in en dusch
20 Åka till jobbet

Det på mina lediga dagar jag hinner med träningen ordentligt, aktivera hundar och kanske röja upp ordentligt här hemma. Största hemligheten med att hinna med att träna hundar, gymma, åka på tävlingar och annat är att ha lite skygglapparna på för hur det ser ut hemma och ta det sen när man har tid över.
 
Jag jobbar som lärare, så vi har mer ledighet än andra, då brukar jag passa på. Emellanåt kan jag göra lite på arbetstid (mitt pluggande är jobbrelaterat). Typen av jobb gör iofs också att jag kan behöva jobba kvällar/helger ibland med mitt vanliga jobb, så det gäller att planera och vara ganska flexibel.
Förra året pluggade jag heltid, det blev lite mycket.

Sen tror jag det handlar om studieteknik också, alla är såklart olika, men det kan jag ju se i min klass. Vissa lägger ner oerhört mycket tid på plugg, jag lägger inte ner alls lika mycket tid.
Jag förstår! Jag har alltid tänkt att de som jobbar/pluggar 150-200% förmodligen inte har häst, men imponerande att det funkar för dig!
Det skulle underlätta för mig om jag kunde öka på min sysselsättningsgrad, i den här takten har jag en examen efter 6 år :meh:
 
Jag sover, jobbar och äter i veckorna. Mer hämtmat än jag vill, men orken saknas. Städar sällan så det är kaos hemma. Och nu börjar gräste växa också så trädgården måste skötas.
 
Jag behöver väldigt mycket lugn egentid vilket gör att jag orkar mycket mindre än vad jag egentligen skulle vilja. Jag jobbar 8-17 varje dag, hämtar och lämnar hunden hos mitt ex innan och efter så det tar ca 50 min till jobbet med omvägen. Tränar två vardagskvällar i veckan och två gånger på helgen. På helgerna är det oftast fest/middag/aw fredag och lördags kväll.

Lagar nästan aldrig mat, men städar 1 h om dagen :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 380
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 049
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 428
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 235
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp