Vad orkar du under veckan?

Just nu är jag arbetslös (sen i slutet på februari) så då ser förstås dagarna lite annorlunda ut, man hinner mer och kan gå och slöa i stallet på ett annat sätt. Men när jag jobbade heltid jobbade jag 50% på två olika ställen. Under högsäsongen såg det ut som följande:
Måndag-onsdag på jobb ett. Kontorstider mellan 8-17, minimal resväg.
Torsdag-fredag på jobb två. Mer varierande tider, men oftast 11-18.15, och eftersom vi inte kunde gå förrän allt var klart/alla kunder var ute satt jag sällan i bilen före halv sju. Ungefär en halvtimmes resväg med bil.
Lördag-söndag på samma jobb som under torsdag-fredag, men kortare arbetsdagar. 10-14.
Måndag-onsdag, fortsatt jobb på det stället, samma tider som i veckan innan men skillnaden var att jag hade ett telefonmöte på tisdagen som gjorde att jag jobbade 10-16.30 istället. Min chef tog det mötet den veckan jag inte jobbade.
Torsdag-fredag, tillbaka på det första jobbet igen. Kontorstider, men slutade 16 på fredagen.
Ledig helg.
Under lågsäsong var skillnaden att jag bara jobbade varannan lördag (ledig alla söndagar) och att jag började först vid 12 alla dagar på det stället utom tisdagen för mötet.

Bor själv med två (inne)katter och har två hästar i eget stall. Den större ponnyn har jag som mål att rida fem, men helst sex, pass/vecka, shettisen ska röra sig tre, men helst fyra, pass. Han har dock medryttare, så varannan vecka rider de hela helgen plus en vardagseftermiddag, varannan har de honom bara den dagen mitt i veckan (skilda föräldrar och barnet rider bara när hon är hos mamman), så en "bra" vecka tar de majoriteten av hans träningspass, och jag kan koncentrera mig på den större hästen. Packar allt hö på söndagen så det räcker för hela veckan, försöker fylla på vatten i den mån det går (vintertid/vid minusgrader går det ju inte) på kvällen så det är klart till morgonen. De dagar jag började först runt lunch försökte jag rida på morgonen för att få kvällen "fri". Under de ljusare månaderna red jag alla kvällar efter kontorsjobbet för att kunna ta sovmorgon någon av de andra mornarna när hästarna ändå var ute dygnet runt, medan det under vintern har varit skönt att låta vilodagarna vara på "kontorsdagarna" när det är kolmörkt ute.

Dammsuger en gång i veckan i hela huset, men i hallen och tvättstugan (där katterna har sin låda) varje dag. Diskar efter varje måltid. Är jättedålig på att laga mat = gör det inte. Håller hyfsat snyggt i badrummet varje dag, men storstädar en gång i veckan (oftast på helgen, tillsammans med dammsugningen). Tvättar när det är behov av det, slänger oftast i en tvätt när jag går ut till stallet så är den klar att hänga när jag kommer in.

Träffar mamma, pappa och lillebror dagligen, de bor 2,5 kilometer bort. Träffar mormor minst en gång i veckan, bor ytterligare tre kilometer åt andra hållet. Och träffar då medryttaren+mamma när de rider. Annars är jag rätt kass på att ha kontakt med folk, men har haft otroligt sociala jobb/jobb med mycket kontakt med andra, så det har varit skönt på ett sätt att vara asocial på sin fritid. Ett kort tag precis i början stod min häst i kollektivstall, och jag höll på att få spunk på att behöva vara trevlig efter en lång arbetsdag.
 
Jobbar heltid m flex tar 30 min lunch, så brukar jobba 09.00-18 utom på tisdagar och torsdagar då jag går hem redan vid 17.
Tränar NIA på måndagar och Yoga på onsdagar springer ca 5 km två dar / vecka ett tillfälle på helgen och ett under veckan.
Följer dottern till flöjt på tisdagar och är scoutledare från 18-19.30 på onsdagar. Vänner träffar jag gärna på lunchen ( då tar jag en längre lunch) eller på helgen.
 
Heltidsjobb och en ridhäst i god kondition, är ungefär vad jag orkar med. Tillkommer lite häng med vänner och familjemedlemmar, lite odling (mycket liten skala) och lite kulturrevent.

Jag gillar att göra ingenting och tar varje tillfälle till det.
 
Jag jobbar heltid och har en timme pendling enkel väg till jobbet men tycker att jag har massvis med tid på kvällarna. Jag brukar vara hemma mellan 18:30 och 19:00 och då städar och plockar jag lite hemma. Sedan slappar jag, läser, pysslar, tittar på TV, går en promenad eller gör något annat kravlöst fram till maken kommer hem vid 20:00-20:30. Då hänger jag antingen med honom medan han lagar mat eller fortsätter med vad jag nu håller på med. Vi brukar äta middag runt nio och sedan hänger jag i soffan fram till jag går och lägger mig runt elvatiden. Ibland träffar jag vänner på veckodagar och då brukar det inte bli något annat gjort den dagen.
 
Hur mkt jag orkar kan variera en del. Jobbar heltid med kontorstider samt ett extrajobb varannan söndag från 15-7.30 nästa dag med sovande jour. Åker då direkt till mitt vanliga jobb. Jag har en häst som rids och en som är pensionär samt en hund. Inga barn och ingen sambo.
Rider 4-6 dagar i veckan. Vintertid blir det mkt körande till ridhus då det inte finns på gården. Sen är det så klart stalljobbet, i veckorna är det bara det som måste göras och så får det bli extrafix på helgerna. Jag orkar sällan städa, är dålig på att laga mat och skjuter på tvätten så mkt det går. Jag brukar försöka träna i alla fall 3 gånger i veckan, inget avancerat utan hemma eller i skogen hemma.
Jag hade säkert orka mer pyssel hemma utan häst, hund och träning men prioriterar det framför att perfekt hem. Hade önskat att orken och viljan till att laga lite mer mat hade funnits men det gör det inte.
Mer än så orkar jag inte och egentligen är det helt ok. Hade jag haft råd så hade jag nog jobbat mindre, typ 75 % men jag tror inte att jag hade lagt den extra tiden på att städa, tvätta, handla osv utan snarare till att läsa, slappa, glo på Netflix m.m vilket ju inte är så tokigt. Prioriterar sånt jag mår bra av och som ger lite energi tillbaka....
 
Jag jobbar heltid, har blivit mycket övertid men försöker verkligen dra ner på det. Hämtar och lämnar hunden hos dagmatte också, så måndag till fredag går jag hemifrån lite innan åtta och är hemma lite efter sju. Blir ofta lite längre promenader på vägen hem från dagmatte, speciellt nu när det fortfarande är ljust ute. Men med längre så menar jag då att istället för den kvart det tar att gå raka vägen så kanske promenaden är på 25-40 minuter.

Försöker hinna med en grej om dagen. Med det menar jag typ antingen yoga, spela gitarr, läsa, städa eller vara social.

Har precis börjat med att handla mat på mathem för att förhoppningsvis slippa handla så ofta, och klara av att tvinga mig själv att laga mat istället för att beställa hem typ pizza. Får första leveransen imorgon. Så vi får se om det hjälper.

På helgerna hinner jag kanske med två saker. oftast då jag orkar vara social. Promenerar även mer med hunden.

Känns som det enda jag skulle kunna göra för att orka mer om dagarna vore att flytta till stan. Men det är sjukt långt borta. Behöver spara ihop en kontantinsats och det går ganska trögt.
 
Mina veckor ser olika ut beroende på vad jag känner för att göra och min ork. Jag jobbar kontorstider. Är hemma kring 18. Vissa veckor tränar jag varje kväll/tar promenad, vissa träffar jag någon kompis varje kväll, andra veckor när jobbet är tufft bara vilar jag. Gör en voluntärgrej varannan tisdag, ibland spelkväll.

Mina helger ser mer lika ut. Fredag aw/träffa kompis/date/vila på soffan, lördag tränar jag/pysslar/handlar, på kvällen blir det festande. Söndag blir tvätt/städa/fix och ev fika med någon.

Mina lördag och söndag mornar är heliga. Jag bokar inte in något före 15. Vill kunna sova länge och äta sen lyxfrukost.
 
Är dödstrött då jag kommer hem men löser problemet genom att inte sätta mig i soffan. Äter något snabbt, sätter i gång disk- och tvättmaskin, plockar undan, eldar. Sen tränar jag med Hundarna och jobbar kanske lite på gården med trädgård o.s.v.

Sätter mig i soffan först då jag är klar, har duschat och bytt till pyjamas.

Ungefär varje dag är likadan. Vaknar kl 4:45 och lägger mig efter nio.
 
Pluggar heltid. Försöker träna löpning ca 3 gånger i veckan, alltid kvällstid. Planerar att hitta en medryttarhäst efter examen och då även rida några gånger i veckan. Handlar och lagar mat i snitt varannan dag, tycker om att lägga tid på det några kvällar i veckan. Städar relativt sällan, kanske 1-2 gånger i månaden. Plockar, diskar/kör diskmaskin och håller rent vid behov utöver det såklart. Ser gärna något serieavsnitt per kväll.

Har distansförhållande och vi ses nästan varje helg, vi brukar då umgås med gemensamma vänner, laga mat, äta ute, se på film/serier och liknande. Övriga helger träffar jag familj eller vänner och bara slöar, brukar vara skönt med ensamtid. På sommaren pysslar jag gärna i mammas trädgård på landet, min egen lägenhet är rätt fri från projekt då jag bor borta så pass mycket pga plugg.
 
Jag går upp strax innan sex på vardagar. Väcker ungarna och tar ut hundarna. Är på jobbet vid åttatiden när jag har barnen och vid 06.45 när sambon tar dem.
Har förtroendearbetstid så väljer själv hur ja jobbar men går oftast hem runt 16 och är hemma 16.30-17 beroende på trafiken.
Sedan ska hundarna ha sitt, mat ska lagas och jag och dottern åker till stallet där hon gör i ordning sin ponny och rider medans jag mockar och fyller vatten m.m. (för att vi ska vara så effektiva som möjligt).
Kommer hem vid 9 tiden och då går barnen och gör sig i ordning och lägger sig. Jag kanske kollar lite på Netflix eller sätter mig och jobbar en stund innan hundarna ska ut en gång till och sen går vi och lägger oss typ 23.30-00. Så sover ca 6 h/dygn. Helgerna försöker jag sova lite länge, till 9 iaf, om jag har möjlighet.

Städar ordentligt gör vi oftast på helgerna och drar kanske bara ett varv med dammsugaren ibland om det behövs (typ grus i hallen).
Handlar gör vi när det behövs. Tyvärr blir det mest småhandling från dag till dag. Tvättar likaså. Slänger på e maskin när tvättkorgen är full typ.
Förut tränade jag på gym 4-5 dagar i veckan men det hinner/orkar jag tyvärr inte nu när vi skaffat häst. Har tänkt ta upp min löpträning igen nu när det blivit isfritt i backen.
 
Med inspiration från annan tråd, vad orkar du under veckan? Hur ser en vanlig dag och vecka ut? Hur mycket jobbar du (eller vad du har för sysselsättning)? Hur många dagar har du en aktivitet efter jobbet? Lagar du mat varje dag? Hur ofta städad du? Diskar? Handlar mat? Umgås med vänner och familj (som du inte bor med)? Fixar projekt hemma, typ trädgård eller mindre renovering? Hur mycket tittat du på TV/dator/telefon?

Jag är inte alls ute efter att döma någon som lat eller överaktiv, jag är bara nyfiken på vad du orkar under dagen/veckan:)
Det är väldigt olika, jag har så olika arbetsbelastning.

Förra veckan var en typisk "högtrycksvecka" som inte blir bra på något sätt, hinner varken se hästar, barn eller make typ:
Måndag: Åkte hemifrån 05.30, kom hem ca 20.45. Inga hästar, ingen träning, kapsejsade i soffan och blev serverad middag där av snäll make. Somnade i soffan vid 21.30, förflyttade mig till sängen vid 22.
Tisdag: Åkte hemifrån 05.30, sladdade in på gymmet för PT-timme kl. 18.25. Hemma 20.30. Promenad med hunden till ca 21.15. Middag i soffan som jag blev serverad. Sänggång ca 22.15. Inga hästar.
Onsdag: Lämnade på dagis, så hemifrån ca 06.45, på gymmet vid 18.30 för PT-timme. Hemma vid 20. Promenad med hunden. Middag i soffan vid 21. Lite jobb därefter. Sänggång ca 23.
Torsdag: Hemifrån 05.15, hemma ca 17.45. Lite lek med avkomman i trädgården. Ridning av en häst, hemma från stallet vid 20.15. Middag i soffan. Lite jobb. Sänggång 23.
Fredag: jobb hemifrån, satt vid datorn ca 04.30. Jobb fram till 14. Därefter hämtning på dagis och avfärd mot Danmark. Somnade ganska ovaggad på hotellet vid 21.

En mer "normal" heltidsvecka så brukar jag försöka hinna rida tre av fem vardagar och träna på gym/jogga tre gånger i veckan (företrädesvis på helgen). Utnyttjar också mina dagar med jobb hemifrån till att optimera och hinna få mer tid med dottern dessa dagar, för att kompensera för mkt begränsad tid andra vardagar.

Städ/tvätt/matlagning/handling orkar/hinner jag typ aldrig. Det gör maken, alternativt vi båda på helgen. Vi har dammsugarrobot, gräsklipparrobot osv och köper en hel del tjänster. Samma i stallet, hästarna står på fullservice och vissa veckor ser jag dem knappt, medans jag vissa veckor tänker att jag skulle kunna köpa en tredje. ;)

Umgås med folk orkar jag kanske en helg i månaden, om jag bortser från stallkompisar.
 
Kissar hunden, 07.30
Åker till jobbet 08.30
Jobbar mellan 09-17.30
Är i stallet 18.00
Är hemma 21.00
Äter färdiglagad middag med sambon
Kissar hunden
Ser på aktuellt tv-program eller serie, f.n. Robinson.

Hur mycket jobbar du? ca 45h veckan. Fördelat ca 80/20 på jobbet/hemma. Slutar mellan 17-18.00
Hur många dagar har du en aktivitet efter jobbet? Stallet 6 dagar i veckan. Efter arbetstid.
Lagar du mat varje dag? Nej. Jag lagar mat ca 1 ggr i veckan.
Hur ofta städar du? Plockar varje dag, och håller ständigt rent efter mig. Dammsuger och dammtorkar aldrig.
Diskar? Diskmaskin. Den töms och fylls kontinuerligt.
Handlar mat? ca. 1 ggr/veckan.
Umgås med vänner och familj (som du inte bor med)? Ca 1 ggr/veckan.
Fixar projekt hemma, typ trädgård eller mindre renovering? Ca 1ggr/månaden. Planterar, sköter blommor, gör iordning balkong eller inredning, pyntar inför högtider etc.
Hur mycket tittat du på TV/dator/telefon? ca 1h om dagen på kvällstid.

Bor med en städpedant och extremt matlagningsintresserad sambo som vill laga och handla all mat och som dammsuger ca 2ggr/veckan. :cautious:
 
Jobbar heltid med flex, tar 30 minuter lunch. Pendlar drygt 1 h till jobbet enkel väg (plus lite gångavstånd). Jag försöker oftast jobba 8-16:30 men enstaka fältdagar kan det bli mycket längre dagar. Går upp 5:30-6:00 nånting och går och lägger mig 22.

Jag gör inte mycket på vardagar. Undviker att laga mat så gott det går :o Ofta lagar maken middag men om han jobbar så äter jag rester, slänger ihop en sallad eller äter macka och yoghurt. Jag tränar vissa vardagskvällar (hemma, springer eller liknande) men annars är det inga aktiviteter som regel. Kattgos, titta på något bra tv-program, prata om dagen, förbereda nästa dag. Typ så.

Helgerna är oftast lugna. Jag behöver mycket tid till återhämtning och vill gärna ha antingen lördag eller söndag helt obokad. Det kan till exempel innebära att jag träffar familj eller vänner eller går på någon aktivitet på lördagen och sen är hemma hela söndagen. Eller hemma både lördag och söndag. Vill gärna sova ut lite på helgen, lägger en del tid på träning. När vi väl städar är det på helgen, men verkligen inte varje helg. Disken försöker vi hålla undan hyfsat på vardagarna men det går inte alltid så ibland blir det omtag på helgen.

Jag skulle absolut kunna ha det mer välstädat hemma, laga mer mat och träffa vänner oftare. Men jag försöker som bäst lära mig att hushålla med energin och inte ställa för höga krav på mig själv. Och ställa frågan för vems skull jag gör saker. Trivs ändå bra i min vardag även om jag gärna skulle ha tio minuter till jobbet, det låter som en utopi :D
 
Har jag skolveckor har jag det relativt lugnt. Mer hektiskt under arbetsveckor.

Jobbar kontorstid med flex 100% och studerar 100%. Väcker mig själv och pluggar en timme med kaffe, fodrar djuren, runt 05.30. Barnen väcks 06.30, iväg till skola 07.10, jobba, hämta barn, iväg på fritidsaktivitet med barnen (jag och mannen hjälps åt här dock så det är mycket varierande beroende på vilken dag, ponnyn ska dock alltid skötas, men det gör jag ibland på väg till arbetet, ibland åker dottern skolbuss till stallet och har allt mockat och klart så hon bara kan ta in och pyssla och rida när vi kommer, det är lite olika).

Hem, laga mat, plugga en timme, hjälpa barnen med läxor, lägga barnen, läsa Harry Potter. Då är klockan runt 20.00, sedan har jag ett par-tre timmar då jag antingen tränar eller studerar och går igenom texter och sådant som har med tidningen jag är delägare i att göra, och sedan sömn.

Egna intressen är just nu kaniner, har kaninuppfödning, resor, som jag har förmånen att göra mycket via studierna, lite träning. Det tycker jag att jag hinner med. Mannen hjälper till med djur och tidning och lägger ibland barnen. Vi har valt att ta in städhjälp då ingen av oss gillar städning och det tar tid från barnen jag inte vill missa. Städfirman kommer en gång i veckan i två timmar, plockar däremellan men inte jättemycket.
Umgås mest med vänner via fika och lunch, blir då och då under helgerna men inte så mycket, de bästa vännerna har jag faktiskt via jobb och studier och de pratar jag rätt ofta med ändå. Inge TV, vi äger ingen faktiskt, men en hel del dator. Inte mycket telefon heller. Handlar mat en gång i månaden, och typ frukt och sådant ett par gånger i veckan. Har diskmaskin.

Pluggveckor är lugnare, betydligt.
 
Är dödstrött då jag kommer hem men löser problemet genom att inte sätta mig i soffan. Äter något snabbt, sätter i gång disk- och tvättmaskin, plockar undan, eldar. Sen tränar jag med Hundarna och jobbar kanske lite på gården med trädgård o.s.v.

Sätter mig i soffan först då jag är klar, har duschat och bytt till pyjamas.

Ungefär varje dag är likadan. Vaknar kl 4:45 och lägger mig efter nio.

Sådär gör jag med. Kommer hem från jobbet och byter om i hallen och åker till stallet. Absolut inte ens titta på soffan - då är det kört!
 
Jag bor själv, jobbar strax över 80%, hälften av det är natt så två nätter i veckan. Resten nästan bara kväll. Två dagpass i månaden.

Jag går en långpromenad nästan varje dag minst 60 min.
Lagar mat varje-var tredje dag.
Storstädar varje onsdag. (Damma, dammsuga, torka golv, städa badrum, byta lakan och handdukar)
Plockar/fixar med disk/bäddar varje dag. Klarar inte stök.
Träffar vänner 3-4 dagar i veckan, ibland mer.
Tvättar en dag i veckan.
Handlar en-två gången i veckan i samband med promenad eller efter jobb.

Telefon och dator sitter jag med en hel del, kollar youtube och serier/program på datorn.
Tv:n är på någon gång i veckan på sin höjd.

Om jag kan har jag gärna en dag i veckan eller iallafall varannan vecka där ingenting är planerat, mår bra av att få ladda batterierna genom att göra ”ingenting”, men de flesta dagar är något inplanerat utöver jobb. Helgerna fylls av social tid med vänner, dejter, middagar och utgång. Trivs bra med tillvaron!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 415
Senast: Trott
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp