Vad sjutton ska jag äta?

coolia

Trådstartare
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.
 
Avocadon, kanske? Den innehåller mycket fett; BRA fett men ändå. Du får i dig bra fett redan från laxen.

Sen är 1200 kcal per dag väldigt lite. Jag funderar lite kring hur länge du ska hålla en så strikt diet?
 
@coolia 1200 kcal låter väldigt lite att äta per dag? Är det verkligen ett realistiskt mål just nu? Tror man brukar rekommendera att man äter ca 500 kcal mindre än man behöver för att gå ner i vikt på ett sunt sätt. Om du är gravt överviktig och inte jättekort så kanske det är mer realistiskt att lägga dig på runt 1800 kcal eller liknande. Gravlaxsåsen är en riktig kaloribomb i din måltid ca 435 kcal per 100 gram.
 
Jag hade i det läget ätit laxen (jag har inte koll på kalorivärdet så vet inte hur mycket som funkar) och till det ugnsrostad broccoli och blomkål med lite kryddor på efter smak. Dvs, i princip plocka bort potatis, avocado och sås. Ät grönsaker istället.
 
@coolia 1200 kcal låter väldigt lite att äta per dag? Är det verkligen ett realistiskt mål just nu? Tror man brukar rekommendera att man äter ca 500 kcal mindre än man behöver för att gå ner i vikt på ett sunt sätt. Om du är gravt överviktig och inte jättekort så kanske det är mer realistiskt att lägga dig på runt 1800 kcal eller liknande. Gravlaxsåsen är en riktig kaloribomb i din måltid ca 435 kcal per 100 gram.
Ja gravlax såsen är en lyx som jag tydligen inte "har råd" med. Jag väger ca 130 kg...
 
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.
Men får du inte tips på mat via appen? Det trodde jag ingick i de flesta sådana, ingår t ex i viktväktarna och viktklubb som väl är de största.

Av det du räknar upp så är det väldigt många kcal i avokado och förmodligen även i gravlaxsås. Jag hade ersatt med matyoghurt och en mager grönsak i mängd, kanske tomat eller strimlad rödkål.
 
@coolia kollade nu i min app och 1 msk gravlaxsås är 79 kcal, så det hade jag absolut tagit bort.
 
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.
Det känns inte rimligt att bara kvällsmålet med de ingredienserna skulle vara 1700 kcal? Kan du ha lagt in fel mängd eller så? Jag har LifeSum som kcal-räknare och jag försöker ligga på runt 1400 kcal per dag men jag kan oftast få in 3-4 kaffe med 1.5 dl mjölk i varje (ca 75 kcal/styck), en halv drickkvarg på morgonen (175 kcal) lätt lunch runt 400 kcal, middag runt 400 kcal och de innehåller oftast mycket grönsaker som zucchini, blomkål, broccoli, grönkål, butternutpumpa, morötter, lite ris eller potatis med något protein som lax, kyckling eller nåt veg. Och utöver det någon eller några frukter som mellanmål/kvällssnacks. Så det känns inte rimligt att ett enda mål med lax och potatis hamnar på 1700 kcal..
 
Jag käkar ca 1200 kcal per dag. Mycket ångkokta och ugnsbakade grönsaker, ingen pasta eller potatis. Mycket sparsamt med sås.
Använder Lifesum att räkna i, betalvarianten. Har inga problem att hålla "budgeten" och blir rejält mätt.
 
Både lax och avocado innehåller ganska mkt kalorier.
Ta bort såsen och potatisen och fyll på med grönsallad istället. En laxfilé (typ som de där frysta färdiga är ca 200 kcal) äter du en sådan med en rejäl sallad hamnar du på under 300 kcal. Då kan du definivit lägga till kanske en halv avocado?
 
Eftersom jag är gravt överviktig så installerade jag en kaloriräkningsapp. Målet skulle vara 1200 kcal per dygn. Börjar dagen med en pulver dryck. 230 kcal. Ok. Lunch en sallad som jag gjorde själv så värdena är inte exakta. Men ca 350 kcal. Kvällsmat..Några skivor lax, kokt potatis, en avocado, gravlax sås en dryg matsked och 4 normalstora kokta potatisar. 1700 kcal på det målet! Tack och hej liksom.Jag hade bara ca 600 kcal att äta för. Vad ska jag ta bort??? Tacksam för hjälp.

Alltså 4 kokta potatisar är MYCKET. 1-2 st är lagom. En avocado ensam borde räcka som kvällsmål ihop med tex laxen och massor av sallad.

1200 kcal/5 = 240kcal per mål.
1200/4 = 300 kcal per mål.

1500 kcal/5 = 300kcal per mål
1500/4 = 375kcal per mål.

Mycket rimligare och dricker du minst 2-3 liter om vatten varje dag så kommer du att gå ner ihop med motion trots 300 kcal extra :)
 
Jag är som Håkan Bråkan...älskar potatis. Men jag får avstå den en tid. Jag behöver ju protein och rätt sorts fett.
Alltså du behöver inte sluta med ris och potatis helt. Jag äter lite av det men drygar ut med matiga grönsaker och sallad. Jag kan inte fungera utan en del kolhydrater i form av ris, potatis, pasta, min kropp och min hjärna lägger ner. Men det går utmärkt att dryga ut med annat som också tillför en massa nyttigt :)
 
Jag är som Håkan Bråkan...älskar potatis. Men jag får avstå den en tid. Jag behöver ju protein och rätt sorts fett.

Jag älskar också potatis! Med sås :love: Och du kan äta allt gott, bara du räknar :)

Men, 1 potatis är 86 kcal, du har råd med potatis men sprid istället på både lunch och middag så får du ”suget” mättat bättre :)

Ska man gå ner i vikt gäller det att sprida ”det goda” över dagen så att man inte äter allt gott vid ett mål och sen bara har det tråkiga ”gå ner i vikt målen” kvar.
 
Just det, till frukost hade jag tagit bort den där drick-grejen och ätit ägg istället!
Gör en äggröra på tre ägg och typ en tesked matfett. Det blir typ 300 kcal och du håller dig mättare!
Ägg är superbra både som frukost och som mellanmål, bara vanliga kokta är bra och mättande om man inte har ork/tid att göra äggröra (som fö är väldigt gott) Jag pocherar ibland ägg i mikron när jag vill lyxa till det lite :) Ägg går att variera så himla mycket!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp