Vad ska beta på fulmarken?

Några orkidéer har jag inte sett, men det finns säkert en massa roligt som väntar på att komma upp när det lååånga gräset försvinner. Jag har rosa liljekonvalj, vilket visst ska vara ovanligt. Jag har mängder!!
Dessutom finns det hur mycket smultron som helst i marken och det vill jag ju ha kvar, men kuna hitta. Det finns några gamla äppelträd som ger mängder med frukt och där har älgarna tack och lov betat och trampat ner kring träden så jag kan gå, men annars går väl gräset upp till midjan på mig. Jag är 167 cm lång.

En del av marken är sur, och det finns en relativt stor damm som en gång i tiden var uppdämd, och så fanns det ett dike ut ur marken. Den fördämningen är sedan årtionden borta varpå marken "där nere" är sur, men där har jag sett massor med tuffa blommor som jag inte har en aning om vad de är. Och då är jag ändå trädgårdsintresserad och odlar mycket.
Läge att skaffa en Mossberg kanske? Växtbibeln nr1 :p
 
Några orkidéer har jag inte sett, men det finns säkert en massa roligt som väntar på att komma upp när det lååånga gräset försvinner. Jag har rosa liljekonvalj, vilket visst ska vara ovanligt. Jag har mängder!!
Dessutom finns det hur mycket smultron som helst i marken och det vill jag ju ha kvar, men kuna hitta. Det finns några gamla äppelträd som ger mängder med frukt och där har älgarna tack och lov betat och trampat ner kring träden så jag kan gå, men annars går väl gräset upp till midjan på mig. Jag är 167 cm lång.

En del av marken är sur, och det finns en relativt stor damm som en gång i tiden var uppdämd, och så fanns det ett dike ut ur marken. Den fördämningen är sedan årtionden borta varpå marken "där nere" är sur, men där har jag sett massor med tuffa blommor som jag inte har en aning om vad de är. Och då är jag ändå trädgårdsintresserad och odlar mycket.
Allra bäst betad blir marken om man kan använda olika djurslag. Högt och grovt gräs är hästar jättebra på, löv och örter är får jättebra på, på fuktig mark passar nötterna bäst.... Kan du låna in nöt och kanske växla hage med hästarna nån gång under säsongen så får du bäst resultat. Inget djur äter upp sly, bara avlövar det. Jag vill avråda från grisar då de som sagt bökar upp jorden, vilket är negativt för många blommor och örter som däremot trivs med bete.
 
Allra bäst betad blir marken om man kan använda olika djurslag. Högt och grovt gräs är hästar jättebra på, löv och örter är får jättebra på, på fuktig mark passar nötterna bäst.... Kan du låna in nöt och kanske växla hage med hästarna nån gång under säsongen så får du bäst resultat. Inget djur äter upp sly, bara avlövar det. Jag vill avråda från grisar då de som sagt bökar upp jorden, vilket är negativt för många blommor och örter som däremot trivs med bete.
Getter äter sly när allt annat är uppätet. Fast det är nog bättre att gå fram med röjsågen när det är avlövat.
 
Allra bäst betad blir marken om man kan använda olika djurslag. Högt och grovt gräs är hästar jättebra på, löv och örter är får jättebra på, på fuktig mark passar nötterna bäst.... Kan du låna in nöt och kanske växla hage med hästarna nån gång under säsongen så får du bäst resultat. Inget djur äter upp sly, bara avlövar det. Jag vill avråda från grisar då de som sagt bökar upp jorden, vilket är negativt för många blommor och örter som däremot trivs med bete.
Ja, men någon typ av växelbete skulle jag absolut få till. Det blir nötter om det blir något annat än hästarna. Nötter först för det är lite stubbar som inte syns nu och hästar springer ju gärna mer än vad nötter gör, så vi måste få se hur det ser ut innan jag kan släppa på några hästar.
 
Usch, nu bävar jag för att stängsla in allting så det blir bra. Suck. Det kanske får bli nästa år ändå...
 
Ja, men någon typ av växelbete skulle jag absolut få till. Det blir nötter om det blir något annat än hästarna. Nötter först för det är lite stubbar som inte syns nu och hästar springer ju gärna mer än vad nötter gör, så vi måste få se hur det ser ut innan jag kan släppa på några hästar.
Beror nog på hur marknära stubbarna sitter :confused:. När vi får 'slava' i naturbetesmarkerna så får vi antingen lämna kvar mycket eller såga marknära för att kossorna inte ska få otäcka klövskador av att gå på stubbarna.
 
Usch, nu bävar jag för att stängsla in allting så det blir bra. Suck. Det kanske får bli nästa år ändå...
När jag gjorde senaste hagen, hade jag som mål att jag skulle sätta upp 10 stolpar per arbetsfri dag som det inte ösregnade på. Då gick det rätt bra och jag fick inte ont i kroppen.
Då kom jag 70-80 meter per gång. Har ca 6 meter mellan stolparna mot öppna marker, och 8 meter mellan mot skog.
Kolla på t.ex Hitta hur långt det är runt hagen så ser man fort vad som är rimligt att hinna med.
Risken är ju att man överarbetar sig annars och därmed knäcker sig (mitt eget kardinalfel i alla fall!).
Att dina marker är sura bitvis gör ju i alla fall att det är lättare att spetta. :)

Finns en bra veteranpool i närheten, kan man ju ta lite hjälp av dem. Någonstans mitt i, när man har tappat lusten lite själv.
Klart du ska ha nötter i sommar!
 
Hitta några köttdjur att låna över sommaren - de betar bättre än mjölkdjur och är mycket enklare att stängsla in än får och getter. Får kan vara ganska petiga betare; äter det gottaste först och sedan är det andra övervuxet... Jag hade valt köttdjur och sedan röjsåg på slutet om det behövs.
 
Fyra HA betar två, tre hästar av ganska snart.
Nja, jag tror inte att de gör det med denna marken. Gräset är för långt, det är för mycket annat som växer också. Delar av marken kan absolut betas av hästar, men inte hela.
 
Min pappa hade får till att beta där det vuxitigen med sly för ca 25 år sedan. Hästar har gått dr sedan dess och det har inte vuxit igen. :up:

Får och getter brukar räknas som de bästa på bete när man pratar om att restaurera betesmarker. Men de ska ju inte gå så hårt åt markerna att allt skavs ner. När de tagit hand om det värsta kan man växelbeta med sämre betare (hästar ffa). Om du håller efter med bete kan du säkert få en jättefin hävdgynnad flora där i en fin lövlund. :) Sådana miljöer försvinner då vi mest har vall och gödslade beten. Så, gödsla inte, beta inte för hårt och invänta fin blomning. :) Låter som du kan få både fuktäng och normal-fuktig äng, det kan ge intressanta inslag. Med åren kanske orkidéer.
 
Röstar också på Highland Cattle! Särskilt om vissa delar av marken är blöt, de klarar att stå ute och beta med vatten upp till knäna och är således perfekta för att hålla artrika våtmarker öppna :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·
Anläggning Nu har vi äntligen kommit iordning med våra saker och har börjat med hästarnas hage. Vi har alltså flyttat till en mindre gård där det...
Svar
8
· Visningar
3 706
Senast: bigganl
·
Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Nelle
·
Ekonomi & Juridik Hej allihopa! Jag tänkte fråga er kloka här och disskutera endel frågor som jag har angående betesbidrag, behöver massa hjälp vill lära...
Svar
17
· Visningar
6 009
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp