Vad ska jag göra med min häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

anniida

Trådstartare
Hej! Jag har en 8 årig valackkorsning som jag varit medryttare på i cirka ett år nu. Jag har lite problem med han i hanteringen och ridningen. När man leder han och han vet att man har godis är han väldigt "på" och bufflig och går på mig hela tiden, han går även framför mig och stoppar mig (han är alltså väldigt stark) och han lyssnar inte, går man med spö framför bogen bryr han sig inte om det. Detta gör också att han är helt omöjlig att longera, han vägrar gå på volt och det längsta jag kommer är att han bara följer efter mig och stiger mig på hälarna. Någon som har nåt tips vad man kan göra?

I ridningen är han också väldigt konstig, han är helt omöjlig att rida ut på. Det han gör är att när vi går bort från hagen så stannar han och börjar backa! Jag gör allt att få han framåt men han ökar takten bara bakåt då, spö eller inget hjälper. Han bryr sig inte vad som finns bakom han vare sig det är grenar eller djupa diken! Man kan tro att han stannar vid dikena men han gör verkligen allt för att vända om. Det slutar ofta med att han går ner i dikena med mig på. Inte ens då vill han fortsätta åt "rätt" håll. Det spelar ingen roll hur långt bort ifrån hagen man är, han vägrar att gå framåt. Ibland kan han även försöka stegra. Samma sak händer om man rider på t.ex. en åker, han backar mot "ingången", där man gick in. Allt detta resulterar i att jag i princip inte kan göra någonting, skulle vara jättesnällt om jag fick något tips vad jag ska göra!
 
Jag tycker du ska byta medryttarhäst. Vad får du ut utav denna? Den verkar ju snarare farlig.
Det är ingen dans på rosor nej, men jag älskar verkligen denhär hästen oavsett sina brister och kommer verkligen göra allt för att det skall kunna funka mellan oss. Han är mer som en foderhäst, jag gör allt med han och han står i mitt stall och jag anser han som min bästa vän. :)
 
Ja, om du nu tycker det är värt att riskera att skada dig för att fostra någon annans häst åt denna må det ju vara hänt. Mitt råd förblir att inte göra det jobbet om det inte i slutändan gagnar dig själv, det är enligt min erfarenhet inte värt det. Lämna iväg på tillridning till tuff ryttare är väl det som återstår?
 
Ja, om du nu tycker det är värt att riskera att skada dig för att fostra någon annans häst åt denna må det ju vara hänt. Mitt råd förblir att inte göra det jobbet om det inte i slutändan gagnar dig själv, det är enligt min erfarenhet inte värt det. Lämna iväg på tillridning till tuff ryttare är väl det som återstår?
Jag ser det inte på det sättet, jag tycker att det är jag som lär mig hantera hästar som han, ju mer hjälp jag får desto mer utvecklas jag. Somsagt är han min bästa vän som jag helt enkelt vill få bättre kontakt med och att allt ska funka i ridningen och hanteringen, inget är förgäves. :) Men jag förstår din tanke och uppskattar den!
 
Nummer ett är att inte ha godis i fickorna och sluta att ge honom godis ur handen tills han kan uppföra sig.
Jag ger väldigt min häst godis ur handen och nu när dom andra i stallet har gett mycket godis kommer jag ihåg varför. Jisses vad han pillar och bufflar och letar godis överallt......suck!

Putta bort honom och visa honom vad som är ditt "område" när ni är ute och går. Går han in på ditt område så måste han flytta på sig.
Vilken metod man använder beror mycket på hur känslig hästen är.
En tuff och stark häst får man nästan ta i med så att man skäms för att dom ska gå undan men när dom väl fattar så kan men be med mindre och mindre rörelser.

Är han longerad innan?
Förstår han att du vill att han ska springa längst ut i linan? Det är inte självklart för alla hästar från början.
Ta hjälp av en kompis som kan gå runt med honom längst ut i linan och som sen drar sig längre och längre in mot mitten.

Ridningen är det knepigaste att få rätt på.
Prova att promenera uterundan och se om han fortfarande vill krångla och gå hem.
Funkar det att gå med honom så gå en bra bit hemifrån, sitt upp och rid hem för hem vill han säkert ;)

Tid, tålamod och konsekvent behandling brukar kunna ge resultat.
 
I hanteringen så känner jag också igen mig. Men jag tar ett finger på mulen och trycker lätt bort honom. Lyssnar han inte på det så "snärtar" jag honom med ett finger på mulen och då brukar han bli lite förvånad. Direkt när han slutar buffla på mig så klappar jag och berömmer massor. Ibland med godis och ibland inte. Tillslut så lärde iaf min häst sig att det inte var någon ide att buffla. Nu räcker det att jag höjer fingret om han skulle göra det ändå.

I ridningen så gäller det bara att aldrig ge sig! Om han vägrar gå fram så lägg ett konstant tryck med skänkarna och lätta tygeln en aning. Såfort han slutar backa eller lägger tyngden framåt så släpper du trycket med skänklarna och berömmer. Skulle inte det funka efter många försök så tycker jag du ska hoppa av och försöka få fram honom åt rätt håll. Jag har inget emot att använda godis som lockbete men det är ju olika från ryttare till ryttare :)

Tycker inte du ska byta häst. Om ni kommer över detta så har ni dels en grym relation och sen har du fått så otroligt mycket erfarenhet!
 
Nummer ett är att inte ha godis i fickorna och sluta att ge honom godis ur handen tills han kan uppföra sig.
Jag ger väldigt min häst godis ur handen och nu när dom andra i stallet har gett mycket godis kommer jag ihåg varför. Jisses vad han pillar och bufflar och letar godis överallt......suck!

Putta bort honom och visa honom vad som är ditt "område" när ni är ute och går. Går han in på ditt område så måste han flytta på sig.
Vilken metod man använder beror mycket på hur känslig hästen är.
En tuff och stark häst får man nästan ta i med så att man skäms för att dom ska gå undan men när dom väl fattar så kan men be med mindre och mindre rörelser.

Är han longerad innan?
Förstår han att du vill att han ska springa längst ut i linan? Det är inte självklart för alla hästar från början.
Ta hjälp av en kompis som kan gå runt med honom längst ut i linan och som sen drar sig längre och längre in mot mitten.

Ridningen är det knepigaste att få rätt på.
Prova att promenera uterundan och se om han fortfarande vill krångla och gå hem.
Funkar det att gå med honom så gå en bra bit hemifrån, sitt upp och rid hem för hem vill han säkert ;)

Tid, tålamod och konsekvent behandling brukar kunna ge resultat.
Jag har försökt ta bort godiset helt, men då står han som en slöfocks-staty och vill inte göra ett skvatt, och blir bara sur och sparkar utåt när man försöker med spö att få fram nåt av han.
Han har aldrig riktigt haft grej med longeringen, men det har gått, när han var unghäst. Jag ska försöka ta hjälp av nån!
Ja ridningen är riktigt hemsk, jag har gått flera kilometer men oavsett hur långt ifrån stallet man är och fast det är på ställen han ridit på hela sitt liv eller helt obekanta ställen så vägrar han gå framåt, han vänder DIREKT och på hemvägen är det absolut inga problem, han går som en ängel och gör allt man ber han om. Men så fort det är åt "fel" håll för han så gör han ALLT för att inte gå framåt! :( Men jag ska börja med allting från marken!
 
Då får du hitta något godis som är lagom gott för att orka arbeta för men inte tillräckligt gott för att käka upp fickorna på folk för ;)
 
I hanteringen så känner jag också igen mig. Men jag tar ett finger på mulen och trycker lätt bort honom. Lyssnar han inte på det så "snärtar" jag honom med ett finger på mulen och då brukar han bli lite förvånad. Direkt när han slutar buffla på mig så klappar jag och berömmer massor. Ibland med godis och ibland inte. Tillslut så lärde iaf min häst sig att det inte var någon ide att buffla. Nu räcker det att jag höjer fingret om han skulle göra det ändå.

I ridningen så gäller det bara att aldrig ge sig! Om han vägrar gå fram så lägg ett konstant tryck med skänkarna och lätta tygeln en aning. Såfort han slutar backa eller lägger tyngden framåt så släpper du trycket med skänklarna och berömmer. Skulle inte det funka efter många försök så tycker jag du ska hoppa av och försöka få fram honom åt rätt håll. Jag har inget emot att använda godis som lockbete men det är ju olika från ryttare till ryttare :)

Tycker inte du ska byta häst. Om ni kommer över detta så har ni dels en grym relation och sen har du fått så otroligt mycket erfarenhet!
Jag tycker inte heller att byta häst är ens ett alternativ, känns lite som att ge upp haha..
Har jag möjlighet när han börjar backa att låta han backa tills han tröttnar och skänkla och allt så funkar det, men det håller oftast bara några meter... Att börja t.ex. trava funkar inte heller för då TVÄRstannar han och börjar om igen...
Men somsagt har man inte alltid stora utrymmen som man kan börja "fightas" på, dikesproblemen... Brukar prova gå av och leda men hjälper inte heller, samma när jag stiger upp igen.. :(
Men ska prova tipset med att snärta på mulen! :)
 
Det låter som han har tagit över lite över dig, och det är kanske något ni bör jobba på, först från marken och sedan i ridningen. Men du skriver att du tycker mycket om hästen så då är du väll beredd att lägga ner lite tid eller hur? :) Några tips:

Ha inget godis i fickan och ge honom inget godis över huvud taget. Att ge godis ur handen utan anledning brukar sällan få någon positiv effekt. Att ge en häst godis som redan innan inte har någon respekt för dig kan rent av bli farligt.

Att Longera handlar mycket om kroppsspråk. Om du inte vet hur du ska använda ditt kroppspråk för att hålla hästen på en volt runt dig kanske du kan ta hjälp av någon? Men det allra viktigaste tror jag är att du först markerar för honom att han inte får inkräkta i ditt utrymme, han ska aldrig få lov att trampa dig på hälarna oavsett vad ni håller på med...

Vill han vända om du promenerar med honom ute också? Hur är han om du rider på ridbanan?
 
Då får du hitta något godis som är lagom gott för att orka arbeta för men inte tillräckligt gott för att käka upp fickorna på folk för ;)
Haha jo ska leta ihärdigt efter ett sånt godis! Brukar skära godiset (morötterna) i riktigt små bitar att han kanske intens känner smaken ;) men det gör ingen skillnad haha...
 
Äter han pellets?
Min är inte lika galen efter den pelletsen som han ändå får tre gånger om dagen men det är fortfarande ganska gott.
 
Det låter som han har tagit över lite över dig, och det är kanske något ni bör jobba på, först från marken och sedan i ridningen. Men du skriver att du tycker mycket om hästen så då är du väll beredd att lägga ner lite tid eller hur? :) Några tips:

Ha inget godis i fickan och ge honom inget godis över huvud taget. Att ge godis ur handen utan anledning brukar sällan få någon positiv effekt. Att ge en häst godis som redan innan inte har någon respekt för dig kan rent av bli farligt.

Att Longera handlar mycket om kroppsspråk. Om du inte vet hur du ska använda ditt kroppspråk för att hålla hästen på en volt runt dig kanske du kan ta hjälp av någon? Men det allra viktigaste tror jag är att du först markerar för honom att han inte får inkräkta i ditt utrymme, han ska aldrig få lov att trampa dig på hälarna oavsett vad ni håller på med...

Vill han vända om du promenerar med honom ute också? Hur är han om du rider på ridbanan?
Ska försöka med dom metoderna du tipsar! :)
Är man ute och går som vanligt gör han ingenting sådär "busigt" som att vända om, han kan dock göra det när man lastar han och såna saker han tycker är riktigt jobbigt, han drar iväg snabbt som tusan och vänder rumpan rakt mot en och sätter kursen framåt..Då är det bra att ha långt grimskaft kan jag säga! Gör han det en gång så vet man att han kommer göra det igen och har bättre koll och hinner stoppa det, så man har ju betydligt bättre koll på det från marken än från hästryggen.
Rider man på ridbana så rider man förbi "ingången" där man kom in kan han börja backa och småstegra ja..
 
Många hästar som backar för att komma undan kan man backa själv istället, gärna långt.
Hästar är egentligen lata. När dom upptäcker att det är mycket enklare att gå framåt så väljer dom det.
 
Äter han pellets?
Min är inte lika galen efter den pelletsen som han ändå får tre gånger om dagen men det är fortfarande ganska gott.
Det var ett tag sen jag provade, har inte använt det såhär länge som när man tränar, bara låtit han smaka det typ, han åt det ju, men ska köpa det och prova!
 
Fråga ägaren... är väl en bra början. Kan hon/han rida ut utan problem?

Annars - rid med draghjälp, en häst som går före när ni ska ut. Rid på ridbana, eller inhägnat område nära stallet ett tag.

Finns det bara rundor där du rider rakt ut, och sedan rakt hem? Ingen slinga som går i en cirkel runt stallet?

Håll inte på med pisk om du inte kan hantera att han trissar upp situationen. Har du otur kan han börja resa sig också och då har du riktiga problem sedan.

Ang longeringen så gör du förmodligen något fel, i positioneringen eller ngt annat, han förstår inte att han ska ut på linan. Varför ska du longera över huvudtaget - finns det någon plan med det? Testa att tömköra istället - det ger bättre träning för hästen, och du kan även tömköra ute.

Men steg ETT är att berätta för ägaren att du inte klarar ut hästen. Du kanske älskar den jättemycket men både du och hästen kan skada er, och jag lovar att ägaren inte vill stå med veterinärvårdskostnader för att hästen backat ned i ett dike och fastnat i något eller liknande.
 
Många hästar som backar för att komma undan kan man backa själv istället, gärna långt.
Hästar är egentligen lata. När dom upptäcker att det är mycket enklare att gå framåt så väljer dom det.
Jo jag har märk det! Han tycker det är skitjobbigt att backa när man ber om det från marken, så man kan ju undra varför det är så kul när man är på ryggen haha ironi...
 
Fråga ägaren... är väl en bra början. Kan hon/han rida ut utan problem?

Annars - rid med draghjälp, en häst som går före när ni ska ut. Rid på ridbana, eller inhägnat område nära stallet ett tag.

Finns det bara rundor där du rider rakt ut, och sedan rakt hem? Ingen slinga som går i en cirkel runt stallet?

Håll inte på med pisk om du inte kan hantera att han trissar upp situationen. Har du otur kan han börja resa sig också och då har du riktiga problem sedan.

Ang longeringen så gör du förmodligen något fel, i positioneringen eller ngt annat, han förstår inte att han ska ut på linan. Varför ska du longera över huvudtaget - finns det någon plan med det? Testa att tömköra istället - det ger bättre träning för hästen, och du kan även tömköra ute.

Men steg ETT är att berätta för ägaren att du inte klarar ut hästen. Du kanske älskar den jättemycket men både du och hästen kan skada er, och jag lovar att ägaren inte vill stå med veterinärvårdskostnader för att hästen backat ned i ett dike och fastnat i något eller liknande.
Ägaren kan inte rida över huvudtaget då hon är skadad och har inte ridit på länge, så har ingen aning :/
Rundorna har jag provat båda varianter, men man hinner inte komma någonstans på cirkelrundan heller, han fattar att man tillslut kommer till stallet men han börjar backa endå...
Longering är ju bra träning från marken och tänkte att skulle jag få det att funka kanske jag får det andra från marken och kanske ryggen funkar om man lyssnar på mig lite bättre :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
2 973
Senast: SiZo
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp