Vad ska jag ha för häst?

canine

Trådstartare
Det är inte på långa vägar alls i närheten av att jag kan skaffa häst just nu, men brukar ändå klura ibland på vad jag vill ha för någon när det är dags, och ofta kommer jag fram till att jag inte alls vet, har ju favoritraser men då är det ofta något som inte stämmer in med vad jag vill göra.

Jag vill:
Rida ut mycket
Träna lite hoppning, dressyr, mer träning än tävling så det behöver inte vara en jättetalang till häst.
Testa på att rida distans och då ev tävla om vi gillar det.
Köra endel.

Egenskaper:
Jag gillar pigga hästar som är på g' och vill framåt.
Heller bromsa mycket än hela tiden driva på.
Hellre lite "studsig" än helt det motsatta.

Raser jag funderar på:
Nordsvensk brukshäst.
Favoriten bland alla:love: faller dock kanske på: ridbarheten och distans?
Nordsvensk travare.
Som ovan men piggare, framåtanda, bra körhäst, men distans?
Engelsk fullblod
Pigga ridbarhet, men körbara?
Varmblodstravare
Körbara, pigga men men mindre ridbarhet.
Arabiskt fullblod
Pigga, bra storlek, ridbara, men mindre körbara?

Det är lite svårt att få allt att passa. I slutändan kanske man måste ha 2 hästar för att få allt? vad tänker ni vilken ras vore mest passande? har jag missat någon? vad har ni för häst och vad pysslar ni med?
 
Du skriver inget om vad hästen får kosta .... För mig är PRE och lusitano de perfekta allroundhästarna, men i regel i en annan prisklass än de raser du tagit upp.
 
Jag tror nog vilken som av raserna kan passa om man hittar rätt individ. Även en vanlig ridhästras, SWB t.ex. Morganhäst kanske kan passa också om du vill ha något som är lite mer köravlat. Iberiska hästar funkar säkert också (lusitano, PRE). Det beror ju på lite vilken prisklass du tänkt och på vilken nivå du vill tävla i distansen om det nu var där du har mest ambitioner. Har ingen erfarenhet själv men tror att sålänge det är mest för skojs skull och inte på så hög nivå går det bra med kallblods- eller ponnyraser också. Ang körningen så vet jag inte varför det inte skulle gå att köra med t.ex. Arab. Och vet att @Quimero kör med sitt Engelska fullblod i alla fall!
 
Kallblodstravaren borde falla på ridbarhet med om du tycker Nordsvensken gör det :)
Jag hade nog valt en trevlig arab om jag var du och ville rida distans

Welsh Cob eller Haflinger kanske?
Jag har ett halfinger av den lite ädlare typen och med några % arab i (edelbluthaflinger)
Jag har ungefär samma ambitioner som du om man byter ut distans mot western
 
Det är inte på långa vägar alls i närheten av att jag kan skaffa häst just nu, men brukar ändå klura ibland på vad jag vill ha för någon när det är dags, och ofta kommer jag fram till att jag inte alls vet, har ju favoritraser men då är det ofta något som inte stämmer in med vad jag vill göra.

Jag vill:
Rida ut mycket
Träna lite hoppning, dressyr, mer träning än tävling så det behöver inte vara en jättetalang till häst.
Testa på att rida distans och då ev tävla om vi gillar det.
Köra endel.

Egenskaper:
Jag gillar pigga hästar som är på g' och vill framåt.
Heller bromsa mycket än hela tiden driva på.
Hellre lite "studsig" än helt det motsatta.

Raser jag funderar på:
Nordsvensk brukshäst.
Favoriten bland alla:love: faller dock kanske på: ridbarheten och distans?
Nordsvensk travare.
Som ovan men piggare, framåtanda, bra körhäst, men distans?
Engelsk fullblod
Pigga ridbarhet, men körbara?
Varmblodstravare
Körbara, pigga men men mindre ridbarhet.
Arabiskt fullblod
Pigga, bra storlek, ridbara, men mindre körbara?

Det är lite svårt att få allt att passa. I slutändan kanske man måste ha 2 hästar för att få allt? vad tänker ni vilken ras vore mest passande? har jag missat någon? vad har ni för häst och vad pysslar ni med?

Vad det gäller Nordsvensk bruks så finns det alltifrån väldigt nätta hästar (tänk gammal halvblod) till riktigt tunga typer. Jag har själv haft en bruks. Hon var 156cm hög och vägde 460kg när hon var i toppform. Min mors bruks var 155cm hög och vägde 850kg som minst.. Användningsområdena var något skilda kan man väl säga :idea:

Hennes var en ren körhäst (körde mycket bröllop) eller för promenadridning medan min behövde minst 2 timmar ordentlig motion var dag. Min hoppades upp till 140cm med ryttare (och det gick undan, tänk ponnyhoppning), själv red jag nästan uteslutande dressyr. Vid uteritt så var det nödvändigt med mycket trav och galoppsträckor. Hon nöjde sig inte med en skrittrunda (taktade hela tiden isf). Jag startade även en distans med henne och tidsmässigt låg vi bra till dock föll det på pulsen som inte ville gå ner helt då hon stressade upp sig väldigt mycket när det var mycket folk runt omkring. Min var även inkörd av en körmästare och kördes en del i början av min mor men det tog ett abrubt slut på en stubbåker när hon och en väninna fick hoppa från vagnen :o Fel bett (hon glömde vilken häst hon höll på med) och en häst som vilat några dagar pga att jag var sjuk.. :angel:

Min var efter Bellman och han är känd för att ge avkommor med hrrm mycket energi. Hon hade även en halvbror/ bror (samma pappa, mammor systrar) som gick fälttävlan
 
Jag har en welshponny av cobtyp och han passar för det du beskriver att du vill ha din häst till. Min är C-ponny och vill du ha större så är det Welsh cob du ska kika på. Från D-ponny och uppåt är dom.

Min har fallenhet för både dressyr och hoppning. Har tömkört en del och jag tror han skulle vara perfekt att köra med så ska köra in honom.
Han är orädd och framåt ute i skogen. Egen motor men stabil och cool.

Anser mig ha den perfekta allroundhästen :)
 
Till alla som svarat welsh cob. Jag har funderat på den rasen en del, glömde skriva upp, men har inte så mycket erfarenhet av dem, de är ju lite grövre byggda så det jag tänkt på är ifall de är för lugna för mig, om man nu ens kan dra den parallellen?, men bra är ju att de är nättare än nordsvensken men kanske med mer ridbarhet än nordsvensk travare..

Den perfekta mkh för mig vore 155 (+- 5 cm) så det är ju coben jag skulle gå på. Tycker de är riktig fina speciellt skimmlarna:d. Och bra storlek på dem:) tror den åker upp några snäpp på min lista.:)

Hur är connemara till sättet? om man jämför med welsh cob tex?
 
Senast ändrad:
Vad det gäller Nordsvensk bruks så finns det alltifrån väldigt nätta hästar (tänk gammal halvblod) till riktigt tunga typer. Jag har själv haft en bruks. Hon var 156cm hög och vägde 460kg när hon var i toppform. Min mors bruks var 155cm hög och vägde 850kg som minst.. Användningsområdena var något skilda kan man väl säga :idea:

Det är ju det nätta nordsvenskar:love: de är så otroligt fina, kan man hitta en riktigt "nätt" en som också är lite "lagom" pigg hade det varit perfekt, låter ju inte helt omöjligt att köra distans med en nordsvensk då:D tyvärr verkar de nätta inte så jättevanliga.. Finns en nordsvensk på youtube " Boris" som är så underbart fin:love:
 
Kallblodstravaren borde falla på ridbarhet med om du tycker Nordsvensken gör det :)
Jag hade nog valt en trevlig arab om jag var du och ville rida distans

Araber verkar trevliga för deras pigga sätt men har tyvärr ingen erfarenhet alls av dem än så det är svårt att veta vad man själv skulle tycka, iom att folk antingen verkar älska dem eller det direkt motsatta.. tror de skulle passa ganska bra till det jag vill göra förutom att jag är osäker på om man vågar spänna för den för en sulky eller vagn, om de är så kvicka och vakna som man lätt får intrycket av. Behöver skaffa lite erfarenhet av dem innan jag plockar bort tror jag.
 
Jag tror nog vilken som av raserna kan passa om man hittar rätt individ. Även en vanlig ridhästras, SWB t.ex. Morganhäst kanske kan passa också om du vill ha något som är lite mer köravlat. Iberiska hästar funkar säkert också (lusitano, PRE). Det beror ju på lite vilken prisklass du tänkt och på vilken nivå du vill tävla i distansen om det nu var där du har mest ambitioner. Har ingen erfarenhet själv men tror att sålänge det är mest för skojs skull och inte på så hög nivå går det bra med kallblods- eller ponnyraser också. Ang körningen så vet jag inte varför det inte skulle gå att köra med t.ex. Arab. Och vet att @Quimero kör med sitt Engelska fullblod i alla fall!

Ja det är ju det som är så svårt, för egentligen kan rätt individ finnas i vilken ras som helst, men känns enklast om man kan sikta in sig på vissa raser tänker jag så det blir lite mindre urval. Prisklass har jag inte alls funderat på eftersom jag inte vet vad jag kommer ha för ekonomi eller yrke än. Men tycker PRE's är hur fina som helst och de verkar väldigt trevliga, men tyvärr inte träffat någon sådan.

Nej egentligen kan man säkert köra en arab, bara det att de verkar så pigga så vet inte om jag skulle våga spänna för en vagn efter:angel: men det är ju individberoende såklart och har ju ingen erfarenhet av dem alls än. Det är väl mer dendär känslan man får tex om man kör en varmblodstravare som man vet är "gjord" för det och bara älska att bli körd, men då försvinner ju ridbarheten en gnutta istället, oundvikligt egentligen.
 
de är ju lite grövre byggda så det jag tänkt på är ifall de är för lugna för mig, om man nu ens kan dra den parallellen?

Nej, den parallellen kan du inte dra ;) Jag tycker welsh cob ofta är framåt och väldigt arbetsvilliga. Har faktiskt inte träffat någon som jag upplevt som direkt lugn.

Hur är connemara till sättet? om man jämför med welsh cob tex?

Connemaran är ju framavlad under lång tid för att vara en bra allroundhäst (ponny) både för vuxna och ungdomar, och det har gett resultat. De är väldigt allround, de flesta har en trygg och stabil mentalitet men är framåt och ambitiösa i ridningen. Säkra på foten vid uteritt, bra på både hoppning och dressyr, och går alldeles säkert utmärkt att köra med. Det finns en hel del connemaror runt 150-155 cm.

Sen finns det kanske som inom de flesta populära raser vissa uppfödare som satsar på "sporttypen" och avlar mer på nätta hästar med vissa egenskaper, och då kanske en del av connemarans "allroundhet" går förlorad. Men generellt tror jag de passar in bra på det du vill ha.
 
Nej, den parallellen kan du inte dra ;) Jag tycker welsh cob ofta är framåt och väldigt arbetsvilliga. Har faktiskt inte träffat någon som jag upplevt som direkt lugn.

Det låter ju bra det:D

tack för infon om connemaror, låter som trevliga hästar, om man kan hitta en lite större, ska hålla lite koll på dem, men jag tror nog att welsh coben ligger mig lite närmre, en känsla bara:)
 
Halkade in på en sida där det fanns en bild på en welsh partbreed på bild. Riktigt snygg!:d Welsh av halvblodstyp på svenska. Är det en "typ" av welsh eller räknar man det som en "blandras"?
 
Halkade in på en sida där det fanns en bild på en welsh partbreed på bild. Riktigt snygg!:d Welsh av halvblodstyp på svenska. Är det en "typ" av welsh eller räknar man det som en "blandras"?

Det är en welsh.

Det finns Welsh Mountain, welshponny, welshponny av cobtyp, welsh cob och welsh partbread.

Partbread är en korsning men är en welsh så att säga :p

Den ingår i welshstamboken och ställs ut på welshutställningar som alla andra welshar.
 
Tänker också på Welsh Cob. Pigga hästar utan att vara heta. Körbara, allround ridmässigt med stor ridbarhet, finns som både ponny och storhäst. Finns i de flesta färger och tecken. Det finns brukstyp och ridtyp.

Angående typen, så som sagt finns det sporttyp och brukstyp. Har själv en sporttypad WC:
Bilder1683.jpg

DSC_0413_zpsde58e2cc.jpg
 
Senast ändrad:
Tänker också på Welsh Cob. Pigga hästar utan att vara heta. Körbara, allround ridmässigt med stor ridbarhet, finns som både ponny och storhäst. Finns i de flesta färger och tecken. Det finns brukstyp och ridtyp.

Angående typen, så som sagt finns det sporttyp och brukstyp. Har själv en sporttypad WC:
Bilder1683.jpg

DSC_0413_zpsde58e2cc.jpg

Åh jag är helt kär:love: vilken jättefin häst du har! tror detta kan vara rasen för mig:love: låter som de är perfekta i allt jag söker!:laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 492
Senast: fio
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
981
Senast: mily
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 025
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 453
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp