Vad ska jag leta efter i en läromästare i dressyr?

Kakmonstret

Trådstartare
Nu har jag bestämt mig att ta steget ifrån ridskola till privatryttare och har då bestämt att dressyr är det jag vill satsa på. Har ridit i 6 år och gått en utbildning på Västerås Ridgymnasium. Rider idag 2 gånger i veckan en gång ren dressyr och en gång ren hoppning. Har tävlat LB:1 som högst med godkända resultat (2:a placering) på ridskolehäst, men tyvärr inte högre pga hästkvaliten inte varit på topp.
Har kommit till en återvändsgränd då ridgruppen jag rider i är den med de mest rutinerade och då detta börjat kännas för enkelt så vill jag ta steget upp och börja leta efter en läromästare i dressyr.
Nu står jag handfallen inför alla fina dressyrhästar som finns där ute, vet bara att hästen ifråga ska ha tävlat en del och ska kunna så småningom kunna tävla minst MSV:B då mitt mål är att tävla högre klasser i dressyr.
Alltså en riktig läromästare är det jag är ute efter, så vänder mig till dressyrforumet på Buke och er dressyrmänniskor.
Vad ska jag leta efter i en läromästare? Är för övrigt min första egna häst (förutom diverse medryttarhästar tidigare).
 
Jag känner att det finns två typer av läromästare:

En väldigt stadig och snäll som kan alla saker, och som är väldigt förlåtande. Gör du fel kan den gissa sig till vad du är ute efter på ett ungefär och gör vad du frågar efter fastän du inte fick till det. En hygglig och hjälpsam helt enkelt.

Sen finns det en sort som inte kommer göra NÅNTING om inte du gör rätt. Men NÄR du gör rätt så gör den precis det den ska utan knot.

Fördelen med den första sorten är att du får känna hur det ska skannas att göra "tricksen", hästen lär dig vad det är ni strävar efter. En sån känner jag att det kan vara bra och motiverande att börja med för det är inte så frustrerande att rida den och man kan ha mycket kul med en sån.

Däremot blir du betydligt mer skicklig som ryttare av typ två för om du inte gör rätt så blir det inte bra. Det är dock väldigt frustrerande med en sån om man känner att man inte gör rätt. Så frågan här är då vad du helst vill ha och hur pass tålmodig du är. Båda de typerna lär en väldigt mycket men på olika sätt.

Jag känner väl att om man är lite nybörjare så kan det vara skönt med en förlåtande häst som inte är så svår. Det är rätt tacksamt om den går i form hyfsat av sig själv och så vidare, så du får in rätt känsla. Ingen häst som är svår att få till ett läge där den arbetar korrekt. Egen bjudning vill du ha också, inget som du måste hålla igång som en trampcykel. Cruise control!
 
Jag skulle satsa på att hitta en häst som redan är tävlad i de klasser du vill rida, eller i alla fall tränar på den nivån. En häst som gör rätt när du gör rätt, men som ändå är lite förlåtande och som inte behöver mycket extra hjälp för att orka med sig själv. Definitivt en häst som är i träningskondition så du kan provrida ordentligt. En som är 10 år eller äldre, med ett temperament du gillar. Beroende på budget så skulle jag säga leta efter en som tränar på PSG-nivå, annars är MSVB:3-4 ett bra riktmärke.
 
som ägare till en av hästarna @Piaff placerar i kategori 2 säger jag

Okomplicerat är bäst, speciellt i början. En schysst häst som gjort det du vill göra (och lite till) som du kan få känna hur det ska kännas. visst lär man sig en del av att ha en känslig "bestämd" häst som bara gör rätt om du gör preciiiiiiis rätt men det kan vara enormt frustrerande de perioder man inte lyckas göra precis rätt, precis lagom kraft i hjälpen, på precis rätt ställe, exakt rätt timeing... resultatet blir en svacka som man kan få svårt att ta sig upp ifrån.

Jag älskar min häst över allt annat och visst har jag lärt mig massor, men jag skulle aldrig köpa en häst som är så "kräsen" med sin ryttare idag. Det är också lättare att klättra i klasser med en som inte blir "kränkt" när dina hjälper är enligt hästen fel. En lite mer godmodig häst får man påverka på ett annat sätt -> har lättare att komma till ridning på -> kan göra lite svårare saker med. Den kräsna hästen kanske kräver lika mkt jobb för att gå LC på 70% som den bussiga gör för att gå msv.

Men det är ju lite vad man som person känner, vissa tycker ju att det är skittråkigt med schyssta bussiga läromästare som kan allllllt även om ryttaren är grön, medan andra älskar dem. huvudsaken är nog att det klickar med just DEN hästen, oavsett om den är i "grupp 1" eller "grupp 2" :)
 
Jag håller också med om att ifall den ska klassas som läromästare så ska den redan ha gått de program man siktar på, gärna på stadigt godkända procent. Det gör inget om den är lite äldre, det kan vara en fördel för då är den gammal i gemet och oftast väldigt schysst att resa med och vet vad som gäller. Du vill kanske inte heller ha de allra tjusigaste och flashigaste gångarterna i en läromästare som gör den svår att sitta på och "hänga med". Den ska röra sig korrekt och mjukt men den behöver inte ha knän hela vägen upp i taket.
 
Jag håller också med om att ifall den ska klassas som läromästare så ska den redan ha gått de program man siktar på, gärna på stadigt godkända procent. Det gör inget om den är lite äldre, det kan vara en fördel för då är den gammal i gemet och oftast väldigt schysst att resa med och vet vad som gäller. Du vill kanske inte heller ha de allra tjusigaste och flashigaste gångarterna i en läromästare som gör den svår att sitta på och "hänga med". Den ska röra sig korrekt och mjukt men den behöver inte ha knän hela vägen upp i taket.

Kanonbra tanke det där med gången, det viktigaste i utbildningssyfte är att hästen gör rörelserna. Gångartskanonen kan vänta tills man har erfarenheten. De med ändamålsenlig gång brukar bära sig bättre och har det ofta lättare på träning/tävling. Det är tråkigt att köpa en läromästare som blir mycket sämre på tävling pga. att den inte kan bära upp sina enorma rörelser när den blir spänd :)
 
@Piaff jag har haft chansen att sitta på två riktigt bra dressyrhästar, en häst som tränades för GP och var min ridlärares, jag var väldigt chockad, för det första så hade den hästen en skritt jag aldrig ens känt förut. Hästen var stentuff i huvudet och körde runt med mig fast vi bara skrittade. Hade problem med att ens göra halt, han var sådär kräsen och svår. Så han var inget för mig, vart lite ställd sådär, var flera år sedan dock nästan precis efter jag börjat rida. Men det hästen är kvar i huvudet på mig än idag.
Den andra var en läromästare som tävlats av en jätteduktig tjej upp till MSV:C var 18 år och inte direkt den flashigaste hästen som fanns men snäll, stadig och en riktig läromästare. Provred 5 gånger och vad ska jag säga, han var nog den hästen som jag faktiskt tyckte jättemycket om. Men blev inget där då ägaren kunde behålla honom.

I varje fall så vet jag med mig att jag inte skulle kunna sitta kvar på en häst med de flashigaste gångarterna, utan den får gärna vara lite lagom. Men med egen framåtbjudning förstås och vara lite äldre och varit med och är berest en del. Vill ju minst rida MSV:B och målet är väl ännu högre i slutändan. Men det ska vara kul och träna och tävla och hästen ska vara trygg och dessutom kunna klura ut vad jag vill om jag gör fel. Gärna en häst som vill träna och tävla och som är en arbetsmyra och vill göra rätt.
Sedan blir det ju att starta på lägsta nivån och arbeta sig uppåt, det är ju sådant det kommer bli. Så hästen ska ju inte bli helt till sig och lägga in egen rörelse mitt i alltihopa.

Är fortfarande frågvis om vad jag ska leta efter, är så svårt att veta. Kan jag ta med min erfarenhet från ridskolehästarna när jag letar efter den perfekta läromästaren? Har ju ridit allt från heta till starka hästar osv. :confused:
 
Det kryllar inte av de så leta efter en lagom stor, lagom erfarenhet och lagom pris. Hittar du en sån så provrid och känns det ok så gå vidare.

oroa dig inte nu för om den ska vara het eller inte, stark eller inte osv.
 
Leta efter den känslan du hade på den bussiga hästen du fick prova! Har du möjlighet, ta med någon på provridningen som är duktig och tävlat som dels kan titta och hjälpa när du provrider, och gärna sitter upp själv och känner efter. Nån som tävlat mycket kan ofta känna om det här kommer vara en svår eller okomplicerad häst.

Prova mycket hästar! Den där känslan av att allt känns lätt och kul får man ganska snabbt, känns det inte lätt och kul efter några varv kommer det nog inte vara så kul sen heller. Det ska klicka, man tror ofta att man inte kommer känna det men det gör man! De du gillar kan du gärna prova flera gånger. Det är svårt att säga vad du ska leta efter här för bara du vet hur det känns när det klickar, och det kan vara väldigt olika för olika människor vad som passar. Det kan vara perfekt på pappret men ändå inte kännas bra. Så om du ser till att hästen du ringer på har gått de klasser du vill ha, rätt bra resultat, du kanske sett video och sett att den rör sig trevligt, då är det bara att prova, prova, prova sen.
 
Sen kan det ju, rent krasst om man ska vara sån, vara så att den hästen du köper först inte är samma som du gör hela din tävlingskarriär på. Jag hade en fantastisk juniorhäst, en riktig typ 1 läromästare som jag red JSM på och även PSG, sen såldes han och tog upp en till junior till MSVB/PSG, och en till, och en till. Jag hade honom bara några år, sen gick jag vidare till en lite mer krävande men talangfull häst. Min juniorhäst var en pärla, men han gjorde sig ju allra bäst i just juniorsammanhang för han började bli till åren, så då fick han glädja en ny junior (skicka vidare liksom). Så stirra dig inte blind på att den här hästen du letar nu ska gå hela vägen, för din egen utveckling kanske det blir en annan häst sen.
 
@Piaff Exakt mycket bra sagt, kommer definitivt ta med mig min ridlärare som tävlat MSV(tror jag det var?) dressyr och även en annan från stallet som är otroligt duktig och en stor support som tävlar MSV:C dressyr. Båda riktigt duktiga ryttare och fantastiska människor. Sedan kan det vara bra att ha med någon som kan prova de svårare skolorna/rörelserna också eftersom att jag själv inte har någon erfarenhet av dessa ännu.
Som nybörjare i dressyren så blir man ju lätt lite blind för diverse brister som en så pass bra häst kan ha och som kanske inte är optimalt för en bra första läromästare. Då är det en trygghet att ha med en duktig ryttare som kan testa och känna som du sa. Samt att de kan se lite bortom "Wow-faktorn" som jag förmodligen kommer falla för oavsett om den har super gångarter eller inte.
-
Att det sedan inte blir en häst som man rider under hela sin utveckling har jag redan tagit med i beräkningen. Det viktigaste för mig är att få en bra första tid och en häst som kan tävla och träna och ge mig rutin. Sedan så får man ta det sen hur det blir när man faktiskt inte kan komma längre ihop.:)

Valet av en bra tränare är väl minst lika viktigt som en bra läromästare, är inte så insatt i dressyrtränare tyvärr. Har bara min ridlärare jag rider dressyr för som jag känner. :banghead:
 
@Pontevecchio Usch och fy nej, det är en självklarhet att hästen ska vara lätt att lasta/hantera/sköta/sko osv. Gärna vara lite mysig i boxen/på gången och tycka om att bli friserad/knoppad/klippt etc. :).

Sådant är en självklarhet tycker jag när man tittar efter en ny häst. Inte så roligt om ens tilltänkta tävlings/tränings häst inte går att lasta, då står man där och ser ut så här ->:confused::(:eek::nailbiting::arghh::mad::cry:.
 
Jag tycker också en snäll och förlåtande häst. En sån häst behöver inte vara tråkig. Ibland kan dom också ha sin åsikt även om kanske inte blir varje pass. En sån häst har jag nu och nu är det roligt att rida igen!

jag köpte en läromästare en gång som var väldigt speciell, men snäll. Men som ovan skrev var det lika svårt att styra runt henne i en LC som en MSV. Hon hade temperament och passade det inte damen så stog hon på bakbenen. Hon var så extremt känslig, även om hon var väldigt rolig också.
 
@Pontevecchio Usch och fy nej, det är en självklarhet att hästen ska vara lätt att lasta/hantera/sköta/sko osv. Gärna vara lite mysig i boxen/på gången och tycka om att bli friserad/knoppad/klippt etc. :).

Sådant är en självklarhet tycker jag när man tittar efter en ny häst. Inte så roligt om ens tilltänkta tävlings/tränings häst inte går att lasta, då står man där och ser ut så här ->:confused::(:eek::nailbiting::arghh::mad::cry:.

Jag tycker det låter som att du vet vad du vill ha egentligen. Har du råd med den häst du vill ha?
 
Sen finns det en sort som inte kommer göra NÅNTING om inte du gör rätt. Men NÄR du gör rätt så gör den precis det den ska utan knot.
Min häst :love: Jag var som TS på jakt efter en läromästare för att komma vidare från min LC-nivå. Kanske för svår, men jösses vad jag lär mig! På plussidan är att hon är otroligt trygg och snäll vilket passar mig som är feg. Jag rider för tränare och försöker få mina duktigare kompisar att rida henne regelbundet.

Jag upplever (eller inbillar mig? :D) att jag tack vare att hon är svår får jobba och slita med min grund. Jag lär mig inte bara att hitta hennes knappar utan jag lär mig att rida!
 
Hej!
Det är ju så olika från person till person vad man vill ha i sin läromästare. Jag köpte min läromästare för ett par månader sen. Han är ett känsligt fullblod som hoppar högt och typ döööör om han ser en brevlåda. Dock är han en väldigt välutbildad dressyr häst som kan typ allt men ger inget gratis.
Jag lär mig 100 saker om dagen med honom, inte bara inom dressyren utan även om häst.
Och känslan när man sitter där på sin "svåra" häst och allt bara klickar för att jag gör rätt inte för att han gissar är oslagbar :-)
Men mitt mål är att lära mig allt om hästar och allt om riding. Om man vill tävla svåra klasser direkt är det ju en annan sak, då hade jag satsat på ett säkert kort och köpt en helt annan häst en den jag har idag.
 
Valet av en bra tränare är väl minst lika viktigt som en bra läromästare, är inte så insatt i dressyrtränare tyvärr. Har bara min ridlärare jag rider dressyr för som jag känner. :banghead:

Om du fortfarande är kvar i Västeråstrakten, så kan jag tipsa dig om en superbra dressyrtränare (B-tränare) som finns några mil från Västerås. Skicka pm om du vill ha namn och nummer.
 
@WBanna Har som plan att flytta inom en kort period ned till Skåne. Så tvivlar på att jag har hittat en perfekt läromästare innan dess. Men tack ändå. :).
 
Jag hade turen att få tag på en helt fantastisk läromästare i dressyr när jag letade hopphäst... :D
Han var högt utbildad i dressyr med och var så snäll att han gjorde vad jag bad om även om jag inte gav de korrekta hjälperna, men gjorde jag rätt då gjorde han sakerna bra. :love: Lärde mig massor av honom, det jag tyckte var bra med att han försökte även när jag inte gjorde helt rätt var att jag inte tappade modet utan vågade försöka. Sedan fick jag ju känna hur det skulle kännas när jag lärde mig att göra rätt. :angel:
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla bukare! Under en lång tid har min pappa och jag pratat om att skaffa häst. Ett stort steg i mitt liv men nu är det liksom...
Svar
6
· Visningar
1 636
Senast: ufot
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
5 892
Senast: annathegreatest
·
H
Hoppning Jag skulle vilja höra era åsikter om hur ofta det är "skadligt" att hoppa hästen. Jag rider/tävlar min medryttarhäst ett 18-årigt...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: busungeN
·
Hästmänniskan hmm, har bestämt mig för att imon erbjuda en tjej i ridklubben att om hon vill så får hon gärna hjälpa mej att sköta en av hästarna...
Svar
18
· Visningar
1 011
Senast: charmant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp