Bukefalos 28 år!

Vad ska jag ta mig till? :(

E

EvensPila

För ungefär 1 vecka sen var jag ute och körde med min islandshäst. Allt gick sjukt bra och hon var väldigt lugn och harmonisk som hon alltid brukar vara. Efter ungefär halva rundan så böjde sig skaklarna så att vagnen hamnade i marken. Hästen blir självklart jätterädd och börjar skena som en galning, vilket är fullt förståeligt. Efter ett tag trillade jag av och hästen fortsatte i vilt vansinne mot diket. Hon gick kull med vagnen och hamnade på rygg, men lyckades ta sig upp rätt fort igen.
Sedan fortsatte hon rakt in i en lyktstolpe och fastnade där, så hon fick panik och sparkade av ena skaklen. Jag lyckades tillslut på tag på henne och få av alla selar och vagnen. Vid det laget var hon duktigt skärrad, men hade inga skador. Bara ett skrapmärke på benet och ett litet rivsår i ansiktet. Men jag ringde ändå veterinären och dom sa att det inte skulle vara någon fara. Iallafall. Efter denna händelsen har hon förändrats totalt. Jag brukar alltid ha henne lös när jag borstar och hon brukar stå blixt stilla och inte röra en fena. Hon brukar vara dösnäll att rida, pålitlig, lite åt det slöare hållet, men ändå med rätt kämparvilja när det krävs. Går i form, lyssnar på minsta tygeltag.

Nu idag är hon en helt annan häst. Hon kan inte stå stilla i två sekunder och hetsar runt som ett fullbod innan start på galoppen.
Hon lyssnar inte alls mycket på tyglarna när vi rider och hon är livrädd för allt, speciellt bilar, ojämnheter i marken, människor, ja allt som faller henne in. Igår körde en bil förbi paddocken(skrittar henne 1 h om dagen) och när hon fick syn på bilen kastade hon av mig och stack allt vad hon kunde, när jag väl fått tag på henne och skulle lösa upp tyglarna som var snurrade runt hennes ben så sträckte hon fram huvudet och bet mig.
Denna hästen skule aldrig aldrig aldrig någonsin göra på detta sättet i normala fall. Hon är den snällaste underbaraste och mest pålitliga häst jag vet. Jag vet inte vad jag ska göra?, Vi har ju hållt på med NH hela tiden, men just nu har jag ingen aning om vad som pågår...
 
Sv: Vad ska jag ta mig till? :(

usch usch detta låter inte alls trevligt !

har du kollat synen på henne ? det tror jag iofs eftersom att veterinären hade varit där men tänkte bara.. det kan göra att dom blir aggressiva.


jag vet inte om du tror på sånt men jag har två nära kompisar till familjen som har haft problem med sina hundar, dom gick till såna som kan prata med hundar (våra kompisar känner inte varandra), dom fick inte säga någonting, de enda dom fick säga var hur hundarna betedde sig. ja vet inte hur ja ska säga det men hunden berättade att han mådde dåligt och att han fortfarande inte var ritkigt frisk och att han saknade en person och att han tyckte synd om en person som brukade gå med honom ibland. och massa annat och de äckliga är ju att detta stämmer in. den andra hunden var lite problemhund och de tog ett tag men hon berättade också att hon va rädd för män men att hon kände sig trygg med dom hon bodde hos nu. hon tyckte heller inte om massa andra grejer som också stämde in.

Det är svårt att tro på något sånt här och speciellt eftersom att ja bertättar det över internet, jag har aldrig trott på något sånt här innan, men tydligen finns det en del som på något sätt kan sånt här?!


JAG skulle råda dig att gå till någon som kan prata/kommunicera med hästar. jag vet att det låter fjantigt, men jag skulle verkligen göra ett försök att få tillbaka min underbara häst som jag förstår att hon har varit! sök på det och se om du kan hitta någon som många rekommenderar!

ÖNSKAR DIG ALL LYCKA!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till? :(

En sån förändring får mig direkt att tänka att hästen har rejält ont någonstans. Så kolla det, oavsett vad vet "tror".
 
Sv: Vad ska jag ta mig till? :(

En sån förändring får mig direkt att tänka att hästen har rejält ont någonstans. Så kolla det, oavsett vad vet "tror".

Jag håller med om detta. Det var trots allt mycket hästen var med om innan du fick av sakerna. Så gör en ordentlig koll igenom hela hästen så att den verkligen inte har ont någonstans, för att kunna utesluta sådant.
Det kan ju hända att den har sträkt sig rejält någonstans och har en låsning, eller har ont någonstans invärtes.

Om det är så att hästen inte har ont, så tycker jag du ska börja om ifrån början med att först få hästens förtroende, behandla den som om den är unghäst och oinriden. Börja om med allt helt enkelt!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till? :(

Tänkte på en sak, om man halkar eller cyklar omkull så får man en del blåmärken och kanske rejält ont även om man inte bryter något.Det kanske gör ont på henne överallt. Ser man det ur hästens synvinkel så blev hon överfallen av något hon inte kunde se som gjorde ont och skrämde henne rejält, hon kanske är chockad. Hästar och andra djur har också känslor.Har ingen aning om vadman ska göra men lugn och ro kanske, bygga upp hennes självförtroende igen. Hoppas att det går bra :)
 
Sv: Vad ska jag ta mig till? :(

Ingen aning? Men hon har ju för jösse namn varit med om en ganska allvarlig olycka. Låt henne komma till ro lite innan du börjar om från ruta ett. Det är en helt annan häst nu. Hon litar förmodligen inte ett dugg på dig just nu så dat får du börja om med.

Lycka till.
 
Sv: Vad ska jag ta mig till? :(

Usch, vilken hemsk olycka du varit med om. Känner igen mig lite när min pålle hoppade över bommen i trailen på E4:an från Stockholm, vi hade 25 mil hem. Jag tror hon behöver vila lite, som de andra sa har hon ju säkert ont nånstans. Låta henne vila och bara pyssla om kanske? Sen skulle jag nog ta ut en kiropraktor för att se om hon har vridit till några kotor, det kan ju ge enorma låsningar. Min pålle fick låsningar efter sin tur i trailen när han hoppade över sex-sju ggr. Lycka till! Hoppas hon "rätar till" sig!!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till? :(

Håller med några av ovanstående.

Hästen har ont någonstans och har tappat förtroendet för dig.
Låt hästen vila. Pyssla om henne och gör allt du får göra utan att hon blir sur. Går det att löslongera henne någonstans så gör göra det. (efter att hon fått vila upp sig)
Då får hon chansen att springa utan en massa remmar som smiter åt. Du ser då oxå om hon springer konstigt.
Ser hon helt okej ut, men du får ändå inte ordning på henne så vet jag en hästkarl i Östergötland (vet ej vart du bor) som är jättebra med hästar som tappat förtroenden/blivit misshandlade o.s.v. Han är ingen hästpratare, men han "läser" av hästens beteenden jättebra.

Har exempel på när han fått hästar in i en transport på 5 min när det tar ägaren minst 2 timmar OM hon överhuvudtaget får in den. m.m.

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag ta mig till? :(

Om man ska lära sej nåt av denna ruskiga händelse så blir det att man måste se till att de grejor man använder är bra. I det fallet så var tydligen vagnen och skaklarna under all kritik eftersom de böjde sej när allt "var harmoniskt" och nåt sånt får ju bara inte hända !
Ge hästen lite tid att bara ta det lugnt, och sen får du troligen starta om med inkörning från första början, det blir säkert bra bara du tar det lugnt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 059
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 517
Senast: GotAsecret
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 263
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp