Vad ska jag tänka på när jag prov rider?

mayaaas

Trådstartare
Hej, allihopa! Jag skulle behöva lite råd från er. Jag ska nu på torsdag träffa en häst som jag eventuellt ska bli medryttare på men jag är så nervös. Det här är då min första häst som jag ska prov rida och jag undrar lite vad jag ska göra. Tänkte att jag skulle känna av hur han går i skritt, trav och galopp och se om vi klickar osv. Jag är då inte den bästa ryttaren som jag då har förklarat för ägaren utan jag vill gärna kunna förbättra min ridning med honom. Ta lite lektioner och sen försöka rida själv de andra dagarna jag har honom. Men ni som har sökt medryttare vad tittar ni efter? Ger ni råd medan personen rider eller ser ni bara på?

Skulle vara tacksam för alla svar!
 
@mayaaas Jag tycker det är bra att du varit ärlig med dina kunskaper. Ta det lugnt, rid som du brukar och tycker du verkar ha en vettig plan för vad du tänkt att genomföra på provridningen. Det är bra om du får möjlighet att vara med och hämta i hagen, göra iordning hästen och hantera den innan så att du ser att de bitarna går bra.

Fråga gärna ägaren innan ni går och hämtar i hagen om det är något särskilt du ska tänka på i hanteringen av hästen. Likaså fråga ägaren innan du sitter upp om hur hästen är att rida och om det är något särskilt du ska tänka på eller undvika att göra med den hästen. Visa dig helt enkelt intresserad av att fråga om råd av den som kan hästen bäst. Är det något du undrar över så fråga ingen fråga är för dum eller för enkel. Själv hade jag hellre tagit en medryttare som visade intresse för hur den hästen fungerar och brukar hanteras än nån som bara går ut och hämtar den i hagen utan att bry sig om hästens normala rutiner. Sen var ärlig mot dig själv och ägaren om det inte känns rätt eller hästen känns för svår för dig eller du känner att du och ägaren inte klickar i kommunikationen. Du har ingen skyldighet mot ägaren att ta hästen som medryttarhäst bara för att denna lagt tid på en provridning. Om du och ägaren kommer fram till att du ska ta hästen så be att få vara med ägaren en gång till i stallet för att lära dig alla rutiner kring om du ska ge foder till hästen och eventuella andra rutiner i stallet som kan vara bra för dig att känna till.
 
Jag tittar främst på hästhantering. Kan man läsa hästen, veta hur man bemöter den i olika situationer, ser man när något är fel? Därefter måste man kunna sköta hästen.
 
Jag har varit medryttare och även haft medryttare och något jag undviker åt båda hållen är att rida i paddock första gången med en stirrande hästägare i mitten.
Jag har valt att ta en lugn liten tur utomhus första gången, gärna att hästägaren går eller rider med brevid.
Tycker det är mycket fult gjort att ställa sig och titta i mitten av en paddock vid provridning, brukar bara leda till nervositet.

Viktigt för mig är att få hämta hästen i hagen och pyssla om den själv innan , så jag märker direkt hur allt runtikring fungerar.
Sedan som sagt en liten tur ut i skogen .
 
Ska man mot alla odds rida i paddock pga häst som är svår att rida ut eller liknande , hade jag faktiskt bett ägaren rida först, och sedan hålla en liten lektion för mig, alt. Att ägaren kollar lite då och då men går och pysslar i stallet också ex.
 
Jag brukar låta personen vara med och ta in hästen från hagen och göra iordning den. Sen rider jag oftast lite först och berättar samtidigt hur jag brukar göra. Sedan får personen provrida, och där lägger jag mig helst inte i så mycket. Jag vill ju se hur personen klarar av hästen och hur hen själv lägger upp ett ridpass. Ser jag att det krånglar kan jag komma med något tips, men mest vill jag observera. Om alla är nöjda efter provridningen bokar vi in ett till tillfälle och då går vi igenom alla stallrutiner osv.
Det är många som är nervösa när de ska provrida och iaf jag har stor förståelse för att det är svårt första gången på en ny häst. Jag är till och med lite nervös när jag ska visa min häst för någon. :p Fråga bara om det är något speciellt du ska tänka på med hästen, och ta det sedan lugnt och känn dig fram, hur den svara på hjälper osv.

Det som @kossankaj skriver tycker jag låter jättekonstigt. Om jag ska hålla provridning med någon som vill träna och utvecklas med min häst hade det gett ett mycket märkligt intryck om personen bara ville provrida ut i skogen, eller inte klarade att rida lite på banan självständigt medan jag tittade på. Provridningen är ju inte bara till för att medryttaren ska känna efter om den gillar hästen, utan lika mycket för att hästägaren ska känna efter om det är en lämplig medryttare för hästen, och om man känner sig trygg med att lämna hästen i den här personens vård.
 
Jag brukar låta personen vara med och ta in hästen från hagen och göra iordning den. Sen rider jag oftast lite först och berättar samtidigt hur jag brukar göra. Sedan får personen provrida, och där lägger jag mig helst inte i så mycket. Jag vill ju se hur personen klarar av hästen och hur hen själv lägger upp ett ridpass. Ser jag att det krånglar kan jag komma med något tips, men mest vill jag observera. Om alla är nöjda efter provridningen bokar vi in ett till tillfälle och då går vi igenom alla stallrutiner osv.
Det är många som är nervösa när de ska provrida och iaf jag har stor förståelse för att det är svårt första gången på en ny häst. Jag är till och med lite nervös när jag ska visa min häst för någon. :p Fråga bara om det är något speciellt du ska tänka på med hästen, och ta det sedan lugnt och känn dig fram, hur den svara på hjälper osv.

Det som @kossankaj skriver tycker jag låter jättekonstigt. Om jag ska hålla provridning med någon som vill träna och utvecklas med min häst hade det gett ett mycket märkligt intryck om personen bara ville provrida ut i skogen, eller inte klarade att rida lite på banan självständigt medan jag tittade på. Provridningen är ju inte bara till för att medryttaren ska känna efter om den gillar hästen, utan lika mycket för att hästägaren ska känna efter om det är en lämplig medryttare för hästen, och om man känner sig trygg med att lämna hästen i den här personens vård.
Nu pratar jag om oss på nivå med ts, ts ska inte träna och tävla :)
Ska någon träna och tävla är det på en helt annan nivå och en sådan erfaren människa hade inte behövt starta en tråd om hur provridning går till :)
 
Nu pratar jag om oss på nivå med ts, ts ska inte träna och tävla :)
Ska någon träna och tävla är det på en helt annan nivå och en sådan erfaren människa hade inte behövt starta en tråd om hur provridning går till :)

Fast jag hade inte velat rida ut första gången jag rider en ny häst. En ny häst vill jag först känna lite på på ridbanan. Ägaren ska självklart titta på första gången för att se om hen tycker att jag passar till hästen. Jag föredrar om ägaren just då låter mig rida i lugn och ro utan att hålla lektion utan låter mig rida på egen hand. Vid senare tillfällen om jag fortsätter rida hästen är det mycket uppskattat med coachning och lektioner från ägaren om ägaren vill det.
 
Du har redan fått bra tips, men när det är en medryttarhäst du söker så måste du klicka med ägaren också, inte bara hästen. Ni kommer ha ganska mycket kontakt i framtiden. Om man ska köpa behöver man ju bara stå ut med säljaren tills köpet är klart.

Jag har en liten tjej som rider min shettis. Nu har jag varit med nästan varenda gång, men hon och hennes mamma fick börja redan första dagen med att ta in hästen från hagen själva och borsta och greja. Även om jag är där. Shettisen är gudasnäll, men min större ponny är rätt vass och de måste kunna hämta ut honom själva även om hon är i hagen, liksom. Nu åker flickan mest omkring på honom, så i vårt fall är ridningen väldigt sekundärt. Det jag vill är att ha någon som pysslar med bara honom och vill hon rida lite är det bara en bonus.
 
Jag har varit medryttare och även haft medryttare och något jag undviker åt båda hållen är att rida i paddock första gången med en stirrande hästägare i mitten.
Jag har valt att ta en lugn liten tur utomhus första gången, gärna att hästägaren går eller rider med brevid.
Tycker det är mycket fult gjort att ställa sig och titta i mitten av en paddock vid provridning, brukar bara leda till nervositet.

Viktigt för mig är att få hämta hästen i hagen och pyssla om den själv innan , så jag märker direkt hur allt runtikring fungerar.
Sedan som sagt en liten tur ut i skogen .

Va? Alla mina provridningar har gått till så. Man rider en stund i paddocken/ridhuset, ägaren tittar på, och så får de bedöma sen om de vill att man ska rida hästen. Ägaren måste ju få göra en bedömning?
 
Nu pratar jag om oss på nivå med ts, ts ska inte träna och tävla :)
Ska någon träna och tävla är det på en helt annan nivå och en sådan erfaren människa hade inte behövt starta en tråd om hur provridning går till :)
TS skriver att hen vill förbättra sin ridning och ta lektioner, det tolkar iaf jag som att TS vill träna med hästen och inte enbart lalla runt lite kravlöst och rida ut i skogen. :)
 
Jag har det gärna som @kossankaj beskriver men tar gärna lite tid på en bana först för att få lite ungefärliga platser där knapparna ska sitta och känna att allt känns tryggt.
Känns det bra och ägaren känner ok tar jag gärna en tur ut med hen antingen på marken eller på häst.

Jag tävlar inte. Vill ut i skogen. Självklart skulle detta vara ointressant om jag ville tävla, men för oss skogmullar är det lika ointressant att rida på bana i 40min.

En häst kan dessutom bete sig otroligt mycket annorlunda på banan och ute, därför känns det viktigt att det funkar.
 
Hej! De slutade svara så det blev ingen provridning så jag fortsätter med mitt letande. Tack, för att du frågade

Men va tråkigt! Och dåligt av dom? Lycka till med ditt letande, det kan ta ett tag ibland men när man hittar rätt häst är det så värt det :)
 
Hej, allihopa! Jag skulle behöva lite råd från er. Jag ska nu på torsdag träffa en häst som jag eventuellt ska bli medryttare på men jag är så nervös. Det här är då min första häst som jag ska prov rida och jag undrar lite vad jag ska göra. Tänkte att jag skulle känna av hur han går i skritt, trav och galopp och se om vi klickar osv. Jag är då inte den bästa ryttaren som jag då har förklarat för ägaren utan jag vill gärna kunna förbättra min ridning med honom. Ta lite lektioner och sen försöka rida själv de andra dagarna jag har honom. Men ni som har sökt medryttare vad tittar ni efter? Ger ni råd medan personen rider eller ser ni bara på?

Skulle vara tacksam för alla svar!


När jag provrider kräver jag inget av hästen, bara känner av hur den känns och hur den är. Testar i alla gångarter i båda varven. Rider gärna ut en kort sväng.

Uppskattar inte när det kommer ngn som ska provrida som tycker den ska "rida till" mina hästar. Om det av ngn avledning skulle gå illa hjälpt jag till direkt men annars får ryttaren känna av och lösa smågrejer själv så kan man diskutera det senare och komma med lösningar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
947
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp