Vad ska jag välja för Bett?

Zevzan

Trådstartare
Rider idag med ett stångbett på min häst vilket funkar bra. Funderar på ha ett bett jag kan variera mellan, han hatar 2 och 3delade.
Funderar på gummibett/ syntetbett. Eller någon annan typ av rakt?

Vad skulle ni rekommendera för rakt bett?
 
Rider idag med ett stångbett på min häst vilket funkar bra. Funderar på ha ett bett jag kan variera mellan, han hatar 2 och 3delade.
Funderar på gummibett/ syntetbett. Eller någon annan typ av rakt?

Vad skulle ni rekommendera för rakt bett?

Har du ett faktiskt stångbett (med skänkel/hävstång) eller ett oledat bett?
 
Senast ändrad:
Han har haft lösa ringar, har köpt bettskivor.
Bara för att jag byter ringar kommer det bli annars i munnen då?

Har inte ridit bettlöst än. Men vi ska börja snart då jag fått in det mesta då han annars bara är riden med bett. Ska börja på banan först så han inte drar iväg för livet.

Men novabett finns inte med fasta ringar? Är det så stor skillnad mot Appelbett? Tänker mest rida med det vi redan har men ibland kan det vara skönt att ha något annat i munnen
 
Han har haft lösa ringar, har köpt bettskivor.
Bara för att jag byter ringar kommer det bli annars i munnen då?

Har inte ridit bettlöst än. Men vi ska börja snart då jag fått in det mesta då han annars bara är riden med bett. Ska börja på banan först så han inte drar iväg för livet.

Men novabett finns inte med fasta ringar? Är det så stor skillnad mot Appelbett? Tänker mest rida med det vi redan har men ibland kan det vara skönt att ha något annat i munnen

Nackdelen med oledade bett är just att även om du byter mellan två, så kommer tryckpunkterna vara i stort sett de samma. Byter man mellan ett oledat och ett en eller två-ledat (eller mellan olika sorters tvåledade) så hamnar brytpunkter, och därigenom tryckpunkterna att ändras.

Skillnaderna mellan llika ringar är subtilare, och speciellt på oledade bett spelar de mindre roll (vad jag märkt i alla fall).

Novabettet är väldigt mjukt och böjligt, applebett är mkt mkt stelare. Applebett uppmanar dessutom till att bita på bettet, något som man egentligen inte vill. Biter de på bettet bli det också som vssa flisor som inte kan vara skönt.
 
Hmm.. Kanske börja med novabett som utbyte sen börja rida bettlöst. Han avskyr tredelade och 2delade han sliter såfort man tar lite i tyglarna och kastar huvudet i sidled såfort man försöker sakta av även om man gör FÖRSIKTIGT:/
 
Vi hade ut tandläkaren i höstas och det blev ingen skillnad efteråt men när vi tog ett rakt blev det superstor skillnad. Sen har jag provat tredelat igen men han börjar direkt.

Han var på foder innan jag köpte han, då reds han med ett skarpare 3delat, han kanske förknippar det med det? För hon tog inte så bra hand om honom övrigt:/

När tandläkaren var hit behövdes det bara raspas ynkalite
 
Det är ju nästan ett år + hästen beter sig som ett fån i munnen = något är fel.
Det kanske inte sitter i munnen, spänningar kan sitta vart som helst och skapa alla möjliga och omöjliga problem.

Jag skulle gå igenom munnen först, löser det sig inte efter det skulle jag gå igenom hela hästen hos vet.

Medan du väntar på tandis kan du fundera på följande:)
Är betten väldigt långa? Delade bett kan göra jätteont om de är långa då brytpunkterna lägger sig elakt över lanerna och/eller gommen.
Sitter det för högt upp i munnen? För långt ner?
Vad har du för nosgrimma? Hur hårt spänd? Testat utan?
Ligger sadeln bra?
Är hästen stel eller öm någonstans?
Kolla själv i munnen och se om tandköttet är rött eller annan abnormalitet.
Om du drar i tyglarna från marken utan övrig utrustning på hur reagerar han då?
 
Han reagerar lika dant även vid longering med dem bettet. Med rakt är han såååå mycket snällare som natt och dag. Vi bytte bettet strax efter tandis var ut också säefter vi bytt bett har jag inte provar 3delade på ett tag, hade först 12.5 ( för långt) men köpte sedan 11.5 vilket passar bra. Var ingen skillnad mellan dem

Vet var ut igår och gjorde tandbedömning hon sa inget om tandköttet vilken hon borde göra om det inte ser bra ut?
 
Då antar jag att de delade betten slår i någonstans.

Du kan alltid testa delade med lock-up så det blir som ett rakt när du tar i båda sidorna.

Vetten borde ha sagt någon om det var något fel.
Men du kan absolut titta i munnen själv. Då kan du kolla så bettet är på rätt höjd etc.
 
Longerar du med bett eller kapson?

Det du lägger in bild på är inget stångbett, det är ett oledat tränsbett med fasta ringar.

Hästar som har pullvalkar eller problem i gommen brukar reagera väldigt kraftigt på ledade bett. Särskilt illa är tredelat. Hur är gommen utformad? Låg? Hög?
 
Longera med bett. Oftast brukar jag låta han springa utan lina i korallren.

Har frågat flera med lite mer erfarenhet av hur tränset bettet sitter. Har provat höja och sänka men det blir jättehårt eller sladdrigt.

https://borjes.se/hast/trans/trans/trans-tilbury-brunps/2074-brunps
Liknande detta träna har jag. Tycker det är sådär men har försökt få remmarna lagom. Funderar på att prova ett som bara sitter över munnen.

Vet ej om gommen är hög eller låg faktiskt. Kan kolla det när det är tandläkare igen om någon månad.
 
Longera med bett. Oftast brukar jag låta han springa utan lina i korallren.

---

Vet ej om gommen är hög eller låg faktiskt. Kan kolla det när det är tandläkare igen om någon månad.

Varför inte logera med kapson och se vad som händer. Protestera inte hästen är det bettet som är problem. Protesterar hästen ändå, är det annat än bettet som är problemet. Om hästen är nöjd i lina med bett och kapson, men inte under ridning, är det ryttaren protesten gäller.


Att passa till ett bett är lika svårt som att passa till en sadel. Vet man inte hur munnen ser ut, är det ju bara en gissning. Och om hästen protesterar får vi utgå från att den har relevanta skäl att göra det.
 
Ja lock up bettet kan jag testa. Men är det någon stor skillnad om jag väljer ett tre eller tvådelat?
Har provat utan norgrimma men vet ej om det var någon större skillnad. Är fasta flärpar i tränset så det fladdrar om jag tar lös
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 097
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
977
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 190
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp