Vad ska man döpa en katt till?

Kattkompis

Trådstartare
Vad tycker ni är bra namn till en katt? De vanligaste namnen är ju väldigt traditionella, som Maja, Nisse osv. Det är ju kul att döpa katten till något mer originellt :) Har ni några roliga tips på inspiration till andra namn?
 
Senast ändrad av en moderator:
Min heter ett långt uppfödarnamn men kallas för Katten (snott rakt av från The Cat i från Breakfast at Tiffany`s)
 
Två av mina katter har till en del fått behålla sina söndagsnamn, uppfödarens stamnamn (kommer inte ihåg) Brandy Butter blev Brandy. Stjärnviks Nikita är Nikita. Min första katt, svart, fick det originella namnet Sotis ;) och min halv perser/russian blue gick under namnet Hairy, uttalat Harry... Jo vi hade en katt när jag var mycket liten som hette Måns.

Jag tycker man ska ta fasta på kattens personlighet och utseende och sedan komma ihåg att ett namn med mycket s ljud lyssnar katten bättre på :)

Edit: Kollade på länken men inga namn som direkt fångade min uppmärksamhet, ganska bleka IMO.
 
Vad tycker ni är bra namn till en katt? De vanligaste namnen är ju väldigt traditionella, som Maja, Nisse osv. Det är ju kul att döpa katten till något mer originellt :) Har ni några roliga tips på inspiration till andra namn?

Här kan man läsa och röst om årets bästa kattnamn om man vill!

Min heter Alexander III :love:

Han är en omplacering och hade inget riktigt namn så då fick han heta efter "Alexander den store" som hade Bukefalos för att lite långsökt hylla min änglahäst ;):heart
 
Vad tycker ni är bra namn till en katt? De vanligaste namnen är ju väldigt traditionella, som Maja, Nisse osv. Det är ju kul att döpa katten till något mer originellt :) Har ni några roliga tips på inspiration till andra namn?

Här kan man läsa och röst om årets bästa kattnamn om man vill!
Vår stora svarta kastrerade hankatt (blandning av Bengal/ Norsk Skogkatt) heter Enzo.
Den andre, som ser ut som en Bengal (men inte är renrasig) heter Ellis.
 
Min kisse hette Lara när jag tog över henne - det ändrades snabbt till Lava. Det passar in på hennes lite bärnstensglödade chokladfärg (hon är en ocicat). Den kommande kattungen är också choklad och kommer få namnet Myrra, som är en slags kåda, för att fortsätta naturtemat och anspelan på färgen.
Hade förslag på bla Frö, Ljus, Tuff (en lavasten), Regn, Liv, Aska, Björk, Snö mfl. Fastar jag i ett tema/namntyp har jag svårt att bryta det sen.
 
Mitt favvonamn alla tider är min morbror som kallar sin katt Vessla (uttalas med sh-ljud) :love: Hon heter egentligen något längre, norskt blomnamn som jag för mitt liv inte kan komma på just nu. Han döpte även en hittekatt till det klockrena Spinning Jennie: jättevacker, norsk skogskatt som flög över fullt dukade julbord utan att komma åt minsta tesked. Mormor, som fick katten i julklapp, döpte dock om henne till Miriam :cautious:
 
Mitt favvonamn alla tider är min morbror som kallar sin katt Vessla (uttalas med sh-ljud) :love: Hon heter egentligen något längre, norskt blomnamn som jag för mitt liv inte kan komma på just nu. Han döpte även en hittekatt till det klockrena Spinning Jennie: jättevacker, norsk skogskatt som flög över fullt dukade julbord utan att komma åt minsta tesked. Mormor, som fick katten i julklapp, döpte dock om henne till Miriam :cautious:

Kul att det finns fler Vesslor än gullemissen som sover här i mitt knä!
 
Mina katter heter Vessla o Spezzi. Tidigare har jag haft Såfin, Morissa, Mio, Nisse och Sigge. En kompis katt heter Zixten -det är rätt tufft tycker jag! Och en annan har en som heter Hyss och hon hade en som hette Champas. Då jag var barn hade vi bl a Snurran och Mirja.
 
Några av våra katter genom åren:

- Prinskorven Oskar (då vi i familjen inte kunde enas om ngt av de tre namnen Prins, Korven och Oskar )

- Salami (försökte fortsätta korvspåret men uttalades med betoning på i:et på slutet.

- Jessie

- Comet

- Robin Hood

Bekanta hade två katter som hette Ola Karlsson och Miss Jones :)
 
Vår äldsta heter Pepsi. Barnen där hon är från hade döpt henne till det så hon fick behålla det namnet. Kattungen heter Alma och det var vår äldsta dotter som döpte henne :)
 
Min senaste katt hette Bertil :) Har även funnits en Findus och en Missan i familjen. Farmors nuvarande katt heter Smulan.
 
Min familjs första katt hette Smulan. Smulans kattunge döptes till Skorpan. Skorpans kattungar döptes till Skrållan, Tigris, Nr 3 (som döptes om till Trulsa av nya ägaren, förstår inte alls varför!) och Alien :D Nuvarande katten heter Katla :)
wpid-imag0510.jpg
 
När jag skaffar min nästa katt ska den heta Rigmor om det är en honkatt :) Min nuvarande kompanjon heter Sixten (kallas Sigge) och det är ju det vanligaste namnet, dock är han döpt efter min mormors bror. Mormor i sin tur hette Zenta i förnamn och Rigmor i mellannamn, så nästa katt får heta Rigmor. Mormors andra bror hette Svante, det är också ett alternativ om det blir en hankatt.

Annars hade jag lätt kunnat döpa mina katter efter vinsorter eller druvor, typ Amarone, Ripasso eller Pinot Noir :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
276
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 745
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 627
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 634
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp