Vad ska man ta med sig till Island?

Askur

Trådstartare
Ska resa till Island i Oktober/November och behöver tips om vad jag bör ta med mig.
Kommer tillbringa tiden mestadels utomhus och runt hästar/i stall.

Ni får gärna komma med tips och råd om sevärdheter när ni ändå håller på! :bump:
 
Ska resa till Island i Oktober/November och behöver tips om vad jag bör ta med mig.
Kommer tillbringa tiden mestadels utomhus och runt hästar/i stall.

Ni får gärna komma med tips och råd om sevärdheter när ni ändå håller på! :bump:
Vi var på Island ungefär samma tid för.... två (??) år sedan. Det var KALLT! Så mycket lager på lager och rejäla kläder rekommenderas. Det finns många olika rundresor att åka på som var trevliga, vi bodde i Reykjavik och alla resor utgick från den centrala busstationen där.
Vi åkte på Golden circle, till blå lagunen samt red islandshästar då såklart.

En dag hade vi ett gäng amerikaner med oss i bussen, alla tjejer hade strumpbyxor och korta kjolar, små tunna jackor, de kunde ju knappt lämna bussen:angel: Männen var iofs inte mycket bättre med trasiga jeans och en sweatshirt. Där kom vi i fjällrävenbyxor med dubbla långkalsonger, raggsockor, vantar, mössa, tjock halsduk och dunjackor:D
 
Hela Island är sevärt. Vilken del av landet ska du till och hur lång tid ska du vara där?
Reykjaneshalvön, geysirområdet, Námaskarđ, sevärdheterna är oändliga.

Tänk på att göra rent ridkläder ordentligt innan du åker. Har inte varit där på några år nu men förut behövde man intyg på rengöringen. Har dock aldrig blivit stoppad i tullen och behövt visa intygen.

Varma funktionella och tåliga kläder rekommenderas.
 
Hela Island är sevärt. Vilken del av landet ska du till och hur lång tid ska du vara där?
Reykjaneshalvön, geysirområdet, Námaskarđ, sevärdheterna är oändliga.

Tänk på att göra rent ridkläder ordentligt innan du åker. Har inte varit där på några år nu men förut behövde man intyg på rengöringen. Har dock aldrig blivit stoppad i tullen och behövt visa intygen.

Varma funktionella och tåliga kläder rekommenderas.
Jag ska till södra Island och kommer vara där i cirka en månad!
Tack för påminnelsen! Hört (och läst) om hur noggrant det skall vara med rengöring utav ridkläderna. :o Tack för tipsen om sevärdheterna! Ska kollas upp! :laugh:
 
Vi var på Island ungefär samma tid för.... två (??) år sedan. Det var KALLT! Så mycket lager på lager och rejäla kläder rekommenderas. Det finns många olika rundresor att åka på som var trevliga, vi bodde i Reykjavik och alla resor utgick från den centrala busstationen där.
Vi åkte på Golden circle, till blå lagunen samt red islandshästar då såklart.

En dag hade vi ett gäng amerikaner med oss i bussen, alla tjejer hade strumpbyxor och korta kjolar, små tunna jackor, de kunde ju knappt lämna bussen:angel: Männen var iofs inte mycket bättre med trasiga jeans och en sweatshirt. Där kom vi i fjällrävenbyxor med dubbla långkalsonger, raggsockor, vantar, mössa, tjock halsduk och dunjackor:D
Rekommenderar du att ta med flera typer av jackor och thermobyxor?
Beställde precis en overall men jag lär ju inte klara mig på enbart den om det skulle vara skyfall en hel dag. :o
 
Jag bor på Island just nu och har varit här sedan i mars.
Vädret är jäkligt, underställ av riktig ull osv är att rekommendera. Många ombyten, spelar ingen roll hur regn klädes klädd man är, man blir genomsur ändå. Det regnar och blåser ifrån alla riktningar!!
Gärna sådan där som man kan ha när man åker skidor som är som en rånarluva typ. Vinden är sjukt kall och det skiftar ofta mellan snö, regn och riktigt kraftigt hagel.
Så vantar/handskar, varma strumpor och rediga underställ samt skor att byta emellan. Många av tjejerna här har hiking skor/kängor.
Här på gården där jag jobbar finns vinter overaller och sådant vilket är riktigt bra och skönt att ha på sig. :)
 
Rekommenderar du att ta med flera typer av jackor och thermobyxor?
Beställde precis en overall men jag lär ju inte klara mig på enbart den om det skulle vara skyfall en hel dag. :o
Vi hade overaller när vi red, med våra varma kläder under. Efter en timme frös vi ändå:eek: Dock hade jag gärna haft overall när vi var på andra utflykter de dagar de blåste, vinden gick genom allt:nailbiting: Skulle jag åka dit igen på vintern, och stanna längre hade jag absolut tagit med mig så mycket olika varma ombyten jag kunde bära:up:

Trots att jag frös mycket så var det en fantastisk resa (tänkte jag lät lite negativ:D). Vill gärna åka tillbaka och även se Island sommartid.
 
Rekommenderar du att ta med flera typer av jackor och thermobyxor?
Beställde precis en overall men jag lär ju inte klara mig på enbart den om det skulle vara skyfall en hel dag. :o
Köp en ulltröja när du är på plats. Håller värmen även om den blir blöt :up:.
 
66 North har ett par fodrade softshellridbyxor, hade dem när jag jobbade på island - riktigt bra och varma och står emot en del regn och snö. Annars är overall ett måste såklart. Vart på södra island är du? Du har ju säkert nära till gyllene cirkel-ställena och åker du upp en bit bara öst eller väst (beroende på vart du ska bo) så finns massor fina utflyktsmål.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 236
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 461
Senast: Avalbane
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp