Vad ska man tänka på vid omplacering?

gammalek

Trådstartare
Jag måste tyvärr omplacera min hund, en renrasig och snäll vuxen hund. Vad behöver jag tänka på vid omplacering? Hur gör man angående önskemål om "provmånad"? Vad gäller angående försäkringen då? Hur ska man tänka om pris? (Så att det inte blir impulsköp)

:cry:
 
1- kolla om uppfödaren kan hjälpa till med omplacering.
2- Omplacera gärna via din rasklubb.
3- Var tydlig med även hundens brister samt vad för människa och hem du söker.
4- skriv ett låneavtal under prövoperioden. Ta med allt som rör ansvar, försäkring, längd på avtal osv.
5- se gärna hunden i sin nya miljö innan du skriver över den helt.
6- Veteriärbesikta hunden innan du lämna bort den.

Om pris är det svårt att säga. Det beror på hundens ålder, hälsa, utbildning, ev meriter osv.
Personligen tycker jag att det är viktigare att överlåtandet får ta tid.
 
Jag måste tyvärr omplacera min hund, en renrasig och snäll vuxen hund. Vad behöver jag tänka på vid omplacering? Hur gör man angående önskemål om "provmånad"? Vad gäller angående försäkringen då? Hur ska man tänka om pris? (Så att det inte blir impulsköp)

:cry:

Pris på en omplacering? Du skoja aprillo. Priset kan väl aldrig bli högre än vad du betalade för hunden från början. All träning mm kan inte tillgodoräknas då hund och ny ägare ändå måste lära sig allt "från grunden" för att samarbeta väl. Att hunden är vuxen är (från min synpunkt) ofta en negativ faktor då hunden gärna blir mer ifrågasättande till nya ägarens auktoritet, vilket sätter ner priset.
Försäkringen gäller tills du säger upp den.
Provtid (med vuxen hund) rekommenderas från min sida, så att hund och ny ägare får tid att vänja sig vid varandra, och om det inte fungerar alls efter en månad så slipper både hund och köpare ett långt traumatiskt liv tillsammans.
 
Alltså @Pegasus63 vilket otroligt empatilöst och korkat inlägg - klart som sjutton att en omplacering kan kosta mer än en betalar för den som valp.

Det kanske inte är aktuellt i det här fallet, det är ju svårt att säga utifrån den infon vi fått.

Men med uttryck som att vuxna hundar
blir mer ifrågasättande till nya ägarens auktoritet, vilket sätter ner priset
känns din syn på hundar rent generellt rätt sopig.
 
Jag måste tyvärr omplacera min hund, en renrasig och snäll vuxen hund. Vad behöver jag tänka på vid omplacering? Hur gör man angående önskemål om "provmånad"? Vad gäller angående försäkringen då? Hur ska man tänka om pris? (Så att det inte blir impulsköp)

:cry:

Beklagar!

Jag vet inte om det hjälper dig. Men jag har en vuxen omplacering. Jag fick nys om henne via min uppfödare.
Jag hade min hund på prov en månad iom att förra ägaren var mer mån om att det kändes rätt för mig och hund än att de blev av med henne sas. Hade vi inte funkat fick hon komma tillbaks dit.
Min hund är en Papillon och var 5 år vid köp. Det var inga problem med henne mer än att hon inte riktigt trivdes på kenneln hon bodde på pga så många hundar hon behövde ha koll på hela tiden.
Jag betalade 5000 kr för henne. En valp går på ca 12 000-15 000 från min uppfödare.
Under prövotiden stod säljaren för försäkring. Så fort jag köpt och betalat hunden tog jag över den.
Jag vet inte om det är standard eller om det gjordes så för att min uppfödare gått i god för mig.

Jag har tidigare haft vuxna omplaceringar. De har jag hittat via uppfödare. Även då har jag haft viss prövotid där uppfödaren stått för försäkring.
Min rasförening brukar också ha lite koll på omplaceringar.
 
Pris på en omplacering? Du skoja aprillo. Priset kan väl aldrig bli högre än vad du betalade för hunden från början. All träning mm kan inte tillgodoräknas då hund och ny ägare ändå måste lära sig allt "från grunden" för att samarbeta väl. Att hunden är vuxen är (från min synpunkt) ofta en negativ faktor då hunden gärna blir mer ifrågasättande till nya ägarens auktoritet, vilket sätter ner priset.
Försäkringen gäller tills du säger upp den.
Provtid (med vuxen hund) rekommenderas från min sida, så att hund och ny ägare får tid att vänja sig vid varandra, och om det inte fungerar alls efter en månad så slipper både hund och köpare ett långt traumatiskt liv tillsammans.

Varför skulle det inte det?
Vi har tagit mer betalt för samtliga av de hundar vi sålt som vuxna än valppriset. Skit samma vad man gav för hunden. Det viktiga är väl vad hunden är värd nu? Självklart är det rimligt att värdet kan öka.
Själv skulle jag lätt betala dubbla valppriset för en "färdig" frisk och meriterad tik.
Skulle mycket till innan jag skänker bort en hund.
 
1- kolla om uppfödaren kan hjälpa till med omplacering.
2- Omplacera gärna via din rasklubb.
3- Var tydlig med även hundens brister samt vad för människa och hem du söker.
4- skriv ett låneavtal under prövoperioden. Ta med allt som rör ansvar, försäkring, längd på avtal osv.
5- se gärna hunden i sin nya miljö innan du skriver över den helt.
6- Veteriärbesikta hunden innan du lämna bort den.

Om pris är det svårt att säga. Det beror på hundens ålder, hälsa, utbildning, ev meriter osv.
Personligen tycker jag att det är viktigare att överlåtandet får ta tid.
Vad snällt att du svarar :bow:
*Låneavtal: Finns det exempel som man kan ha som mall?
*Varför ska man veterinärbesikta?
*Priset är inte viktigt utan bara för att srkämma bort dem som vara letar billig hund
 
Vad snällt att du svarar :bow:
*Låneavtal: Finns det exempel som man kan ha som mall?
*Varför ska man veterinärbesikta?
*Priset är inte viktigt utan bara för att srkämma bort dem som vara letar billig hund


SKK har avtal som du kan skriva ut. Det heter inakorderingsavtal. Luddig titel men det funkar bra vid prövotid.

Veterinärbesikta bör du göra ifall hunden inte får det så bra. Om skada uppstår under prövotiden pga oaktsamhet el liknande. Det är därför jag råder dig att åka hem till nya hemmet och se hur det gått när prövotiden är slut och ägarbyte ska ske.
Vi har haft 4-6 v prövotid på våra vuxna saluhundar.
 
Jag hade min hund på prov en månad iom att förra ägaren var mer mån om att det kändes rätt för mig och hund än att de blev av med henne sas. Hade vi inte funkat fick hon komma tillbaks dit.
Så vill jag göra med min hund. Men samtidigt är jag osäker på det här med försäkringen. Provmatten/hussen har ju såklart inte samma koll som jag. Tänk om hunden sticker? Och orsakar en trafikolycka eller nåt?
 
Vi satt i samma situation för inte så länge sedan och var tvungna att omplacera vår ena hund.
Då vi inte kunde/ville gå genom uppfödaren, la vi ut en annons där vi tydligt beskrev både positiva och negativa sidor hos hunden. Vi var även tydliga med att beskriva vad för typ av hem det var vi sökte åt honom.
Vi valde att sätta ett pris i annonsen på några tusen, för att förhoppningsvis "skrämma" bort dem som bara ville ha en gratis hund.
När vi väl hittat en familj som lät intressant valde vi att först åka dit och hälsa på, för att vi ville se hur det såg ut hemma hos dem och hur de verkade. Senare träffade de vår hund och efteråt tog både parter en helg och funderade. Då det kändes bra för båda lämnade vi bort honom på lån i en månad, främst för att vi ville att nya familjen verkligen skulle känna att det var rätt och minska risken att han skulle få vandra vidare till ytterligare hem i framtiden.
Ett lånekontrakt skrevs, och under perioden betalade vi för alla kostnader som vanligt.
När månaden var slut, och efter uppdateringar under periodens gång, besökte vi dem igen för att se med egna ögon att han mådde bra och var nöjd med livet. Och då det var en väldigt välmående hund som verkade ha kommit nära sin nya familj, och då de dessutom hade förälskat sig totalt i honom, skrevs han över på nya familjen.

Beklagar att du behöver omplacera din hund :heart Det är otroligt tufft, och självklart saknar vi än idag vår grabb, men det gör det hela lite enklare att vi vet att han har det bra och att vi tog oss tid att välja en ny familj med omsorg.
 
Så vill jag göra med min hund. Men samtidigt är jag osäker på det här med försäkringen. Provmatten/hussen har ju såklart inte samma koll som jag. Tänk om hunden sticker? Och orsakar en trafikolycka eller nåt?

Jag lovade att ha hunden kopplad första tiden tex för att undvika sånt.
Nu blev ju omständigheterna lite speciella iom att min uppfödare känner den kennelägare som hade min hund väl. De är båda gamla inom rasen och litar på den andres omdöme. Min uppfödare sa att hon skulle släppa vilken hund som helst till mig. Utan hennes ord hade de aldrig ens funderat på att släppa iväg min hund till mig.

Jag tror att övriga uppfödare velat säkra att hundarna verkligen var försäkrade innan jag köpte. Så de inte skulle riskera dyra kostnader om hunden skadades. Därför stod de för försäkring tror jag.
 
Pris på en omplacering? Du skoja aprillo. Priset kan väl aldrig bli högre än vad du betalade för hunden från början. All träning mm kan inte tillgodoräknas då hund och ny ägare ändå måste lära sig allt "från grunden" för att samarbeta väl. Att hunden är vuxen är (från min synpunkt) ofta en negativ faktor då hunden gärna blir mer ifrågasättande till nya ägarens auktoritet, vilket sätter ner priset.
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag köpte precis en 5 år gammal omplacering för 4 X valppris. Och då fick jag kompispris jämfört med marknadsvärdet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 362
Senast: cherie
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 886
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Hitta tillbaka till varann?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp