Vad skulle du vilja bo i Göteborg?

Om du skulle flytta dit? Eller för er som redan bor där.

Jag flyttade från staden för snart två år sedan och jag saknar den - nästan varje dag.

Skulle jag flytta tillbaka, så hade jag valt samma lägenhet i Gamlestan. 7 min till centralstationen med spårvagn, utan andra stopp, är svårslaget.

Men, numera är jag hästägare och då hade inte Gamlestaden varit det bästa. Skall hästen med till Göteborg, om vi skulle flytta tillbaka - då får det bli Hisingen. Backatorp, tycker jag verkar trevligt. Då får jag både ock, och jag kan ha hästen någonstans på Hisingen utan besvärande trafikproblem. Möjligen om jag ställer hästen bortåt Jonsered/Partille - i så fall blir Gamlestaden aktuell.
Jag trivdes där och skulle säkert trivas igen!

Men - alla ni som pratar om alla olika stadsdelar, det är ju väääääldigt dyrt att bo centralt!
 
Bor i Högsbo och vill aldrig flytta härifrån! Nära till (bra) kommunikationer, barnvänligt, nära naturområden. Att det även går snabbt att åka till Järntorget och promenera till Majorna är också något jag gillar. Mysigt Ica där de alltid tar in varorna en ber om :D och bra vårdcentral!

Har bott i Johanneberg (nära Korsvägen) vilket jag tyckte var vidrigt. Som att bo i ett enda stort evenemang. Extremt opersonligt. Bodde en kort stund i Majorna också vilket jag inte heller gillade så värst mycket. Dålig kommunikation och en ganska skitnödig stämning (obs jag lägger in jättemycket egna åsikter och fördomar om folk här).

Nä. Högsbo 4-ever :heart Jag, min sambo och våra bästisar funderar faktiskt på att tatuera in Högsbo för att vi älskar det så mycket, haha. Småbarnsföräldrargäng-tatueringen! *typiskt coolt*
Ja, jag har tänkt på både Högsbo och Järnbrott eller vad det heter, som sätt att bo hyggligt tillgängligt i väster och ändå slippa alla de olika associationer som adresser i Majorna, långgatorna och Linné har.
 
finns det någonstans i Göteborg där det inte regnar vågrätt? Där skulle jag kunna tänka mig för staden i sig är trevlig.
 
Jag flyttade från staden för snart två år sedan och jag saknar den - nästan varje dag.

Skulle jag flytta tillbaka, så hade jag valt samma lägenhet i Gamlestan. 7 min till centralstationen med spårvagn, utan andra stopp, är svårslaget.

Men, numera är jag hästägare och då hade inte Gamlestaden varit det bästa. Skall hästen med till Göteborg, om vi skulle flytta tillbaka - då får det bli Hisingen. Backatorp, tycker jag verkar trevligt. Då får jag både ock, och jag kan ha hästen någonstans på Hisingen utan besvärande trafikproblem. Möjligen om jag ställer hästen bortåt Jonsered/Partille - i så fall blir Gamlestaden aktuell.
Jag trivdes där och skulle säkert trivas igen!

Men - alla ni som pratar om alla olika stadsdelar, det är ju väääääldigt dyrt att bo centralt!

Backatorp är mycket trevligt, där bodde jag mellan 1988 och 2001, mina föräldrar bor fortfarande kvar. Grönt och härligt och hus i många olika utföranden. Tar nån kvart till Backaplan och ytterligare tio minuter in till stan med buss som går rätt ofta.

Det är synd att affären inte bar sig, men torget och Bäckebol är ju inte långt bort!
 
:laugh:

Du vill inte bli uppfattad som Lisebergskanin alltså? :D

Det är en nackdel att bo så att man behöver passera Liseberg med spårvagnen sommartid. Knökat med turister som varken vet hur de ska betala eller var de ska gå av.

Ja, exakt! Så mycket turister som en ska försöka hjälpa med vägbeskrivning/sms-biljett/över vägen när jag bara vill hem från jobbet. :meh::D
 
Vad många intressanta svar..
En följdfråga. Rider ni? Isf var? Eller har ni häst inhyrd eller eget stall. Vilket håll är finast hästmiljö?
När jag bodde i Göteborg spenderade jag 9 år på Kungshöjd och ett år i Munkebäck. Under den tiden hade jag häst i Lerum, Stenkullen, Olofstorp och på Hisingen. Bäst ridvägar och bäst stall tyckte jag att det var i Olofstorp. Massor med ridhus på skrittavstånd, stora hagar i stallen, bra beten (vilket inte alls är en självklarhet kring Göteborg), bra stall också. Man fick ha hästtransporten vid stallet osv, vilket inte heller är en självklarhet.

I stora områden kring Göteborg har de anlagda ridvägar. Tex är halva Hisingen full. De är bra om man har en någorlunda säker häst för man möter ju oändligt massor med cyklister, människor som promenerar, en och annan cross etc. Då var Olofstorp bättre för där red man ut i riktiga naturen.
 
När jag bodde i Göteborg spenderade jag 9 år på Kungshöjd och ett år i Munkebäck. Under den tiden hade jag häst i Lerum, Stenkullen, Olofstorp och på Hisingen. Bäst ridvägar och bäst stall tyckte jag att det var i Olofstorp. Massor med ridhus på skrittavstånd, stora hagar i stallen, bra beten (vilket inte alls är en självklarhet kring Göteborg), bra stall också. Man fick ha hästtransporten vid stallet osv, vilket inte heller är en självklarhet.

I stora områden kring Göteborg har de anlagda ridvägar. Tex är halva Hisingen full. De är bra om man har en någorlunda säker häst för man möter ju oändligt massor med cyklister, människor som promenerar, en och annan cross etc. Då var Olofstorp bättre för där red man ut i riktiga naturen.
Olofstorp skulle kunna vara intressant. Strax innan ligger ett stall på höger sida men ser ut att vara väldigt tråkiga hagar. Bara små rutor efter stora vägen. Menar du stall mer åt samhället? Eller är det på vänster sida om stora vägen?
 
Olofstorp skulle kunna vara intressant. Strax innan ligger ett stall på höger sida men ser ut att vara väldigt tråkiga hagar. Bara små rutor efter stora vägen. Menar du stall mer åt samhället? Eller är det på vänster sida om stora vägen?

Jag har haft häst i Olofstorp i många år, bland annat i stallet på höger sida om Gråbovägen. Ja, hagarna där är rätt tråkiga och därför flyttande jag till ett mindre stall på vänster sida om Gråbovägen med mycket bättre hagar. Det finns en hel del mindre stall runt omkring Olofstorp. Till de flesta bör man dock ha bil eller cykel då det är ett par/några kilometer från närmaste busshållplats.

Det finns några FB-grupper som är smidiga att annonsera om stallplats i, bland annat: Gråbo, en plats att växa på!, Djur i Olofstorp och Vi som bor i Olofstorp.
 
Olofstorp skulle kunna vara intressant. Strax innan ligger ett stall på höger sida men ser ut att vara väldigt tråkiga hagar. Bara små rutor efter stora vägen. Menar du stall mer åt samhället? Eller är det på vänster sida om stora vägen?
Hm, där jag stod hade vi stora hagar, men det var en bit in på vägen innanför Bergums kyrka. Ridhus, ridbana, kanske 10 boxar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
31
· Visningar
2 251
Senast: Rugge
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 598
Senast: kolblakkur
·
Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Karfitsa
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp