Vad skulle ni säga att detta var för mus?

HotrodKitten

Trådstartare
Hittade denna lille sötingen mitt på golvet på jobbet.
Vad skulle ni säga att det var för mus? Jag själv gissar på en mindre skogsmus, men det känns konstigt att jag skulle hitta en sådan på jobbet. Är det en vanlig husmus? Tycker den har för små öron för det, men jag är inte bra på sånt här.

Jobbet är en lantbruksbutik med stor foderlada, liggandes mitt i ett helasfalterat industriområde, men denna hittades inne i butiken. Vet inte om den ätit gift eller blivit påkörd/sparkad då den verkade väldigt loj. Eller om det bara var så att den var en liten bebis som inte kunde ta hand om sig själv.

20130620_140225_51c351c3ddf2b343239cf87e.jpg


Denna hittades under trucken en morgon, och jag tror det är samma art men denna är ju vuxen. Och också stendöd på bilden..

20130612_103607_51c3a03fe087c32066c59154.jpg


Så vad tror ni?
 
Sv: Vad skulle ni säga att detta var för mus?

Jag skulle säga att den första är en skogsmusunge, hittade en likadan i hästarnas vattenho för ett par år sedan (den simmade runt). Men jag vet inte heller helt säkert :p
 
Sv: Vad skulle ni säga att detta var för mus?

Tycker båda ser ut som skogsmöss, den översta en bebis och den nedre en vuxen. Vi har en del sådana hemma, två som bor i ena hästboxen och envisas med att pilla sönder allt bajs ;) Men så söta som de är så är jag nästan lite glad att katten inte tagit dem :o Hon föredrar sorkar och husmöss.
 
Sv: Vad skulle ni säga att detta var för mus?

Skogsmöss bägge två, absolut inte husmöss. Att du hittat dem inne/på området är inte så konstigt, de flyttar gärna in där det finns mat precis som husmöss gör.

Men sen blir det svårare att skilja de två skogsmössarterna åt... Mindre skogsmus har stort huvud och liten kropp och är gråare i färgen än den större skogsmusen som är mer rödbrun i pälsen och har mycket robustare kropp. Större skogsmöss har ett gult band mellan frambenen. Det luriga är att mindre skogsmöss är lite lika de större skogsmössens ungar.

Så om färgerna på korten stämmer överens med verkligheten så skulle jag säga att den översta är en mindre skogsmus och den undre är en större skogsmus. Men huvudformen på den undre musen stämmer inte överens med större skogsmus, så om man bortser från att den är så röd så hade jag sagt mindre skogsmus på den utan att tveka. Luras kameran/solljuset lite kanske?

Skogsmusen på översta bilden är en unge och så liten som den är men ändå så välutvecklad om jag kan bedömma storleken rätt från kortet så ser det i mina ögon ut som en mindre skogsmus den med. Hade den öppnat ögonen? Skuttade den omkring? Släppte du den sen och isåfall vad gjorde den då?

Jag tror iallafall att bägge är mindre skogsmus.

Sen är jag helt fel person att säga det här egentligen :o men ta inte i vilda möss utan handskar, de kan bära på sjukdomar som kan smitta människor.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni säga att detta var för mus?

Kul med alla svar!

Jag tror att det är solljuset som luras på den vuxna musen, vad jag minns så var den gråare egentligen.

Den lille bebben var nog något fel på, den var väldigt loj. Kanske hade den redan ätit gift, som vi ju har utlagt här, eller kanske hade den blivit skadad på annat sätt. Den låg helt stilla på golvet inne i butiken här, alltså inte ens ute i foderladan. Stod och tittade på den länge och den rörde sig inte alls, trodde faktiskt den var död.
Den hade ögonen öppna, men rörde sig knappt under tiden jag hade den i handen. Luktade lite på handen och snuttade på huden men rörde nog egentligen aldrig benen. Min kollega avlivade den.. Jag fick åka på lunch och sansa mig lite, jag mår så dåligt av sådant..

Tvättade händerna VÄLDIGT noga innan lunchen vill jag lova, kunde inte för mitt liv låta bli att ta i den när jag väl insåg att det inte var en dammboll som jag trodde först. Jag är nästan sjuklig på det sättet när det kommer till djur.. :p

Speciellt när de är så förbannat söta!!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 003
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp