Vad tänka på vid inverkansbedömning?

ponnymuppen

Trådstartare
Hej! Ska snart hoppa en tävling med inverkansbedömning, därför behöver jag lite tips. Vad är det man bedömmer? Vad bör jag tänka på för att få så höga poäng som möjligt?
 
Här är en text jag skrev ihop till våra ridskoletjejer när de skulle tävla A:inverkan i den utbytestävlingen vi har mot en annan ridskola.

Bedömning A:Inverkan

Vad innebär då att en hopptävling har bedömning A:Inverkan?
Rent regelmässigt innebär det att den med minst antal fel på hinder och högst inverkanspoäng vinner.
Ryttare med samma fel på hinder skiljs åt med inverkanspoängen.
Är även inverkanspoängen lika så är ekipagen likaplacerade.

Så vad tittar då domaren på när hen sätter poängen?
Domaren har fyra punkter i protokollet att poängsätta


  1. HÄST OCH RYTTARE- TEMPO RYTM OCH BALANS
    Vägval samt om hästen galopperar jämnt och balanserat i ändamålsenligt tempo


  2. HÄST OCH RYTTARE - KOMMUNIKATION
    Hur häst och ryttare förstår varandra med små hjälper


  3. RYTTARE – SITS OCH POSITION
    Grundsits, balans och följsamhet
Bedömning av:

- Blicken

- Överlivets position

- Händernas position

- Skänkelns position


  1. Avdrag, Ryttarens uppträdande
    (Här kan man få mellan 1-3 minuspoäng)

Man kan få mellan 0-10 poäng på varje punkt så maxpoängen är 30 p
Poängen följer samma skala som i dressyren dvs.
10 utmärkt, 9 mycket bra. 8 bra, 7 ganska bra, 6 godkänd, 5 med tvekan godkänd, 4 ej godkänd, 3 ganska dåligt, 2 dåligt,

1 mycket dåligt, 0 ej utförd


Så om man ska sammanfatta det hela vill domaren se ett ekipage (häst och ryttare) som rider bra planerade vägar, en lagom fart och i rätt galopp på böjt spår.
En stadig sits och blicken framåt mot nästa hinder.
En sån ritt som brukar resulterar i en felfri runda helt enkelt :-)


Lycka till på tävlingen
 
Här är en text jag skrev ihop till våra ridskoletjejer när de skulle tävla A:inverkan i den utbytestävlingen vi har mot en annan ridskola.

Bedömning A:Inverkan

Vad innebär då att en hopptävling har bedömning A:Inverkan?
Rent regelmässigt innebär det att den med minst antal fel på hinder och högst inverkanspoäng vinner.
Ryttare med samma fel på hinder skiljs åt med inverkanspoängen.
Är även inverkanspoängen lika så är ekipagen likaplacerade.

Så vad tittar då domaren på när hen sätter poängen?
Domaren har fyra punkter i protokollet att poängsätta


  1. HÄST OCH RYTTARE- TEMPO RYTM OCH BALANS
    Vägval samt om hästen galopperar jämnt och balanserat i ändamålsenligt tempo


  2. HÄST OCH RYTTARE - KOMMUNIKATION
    Hur häst och ryttare förstår varandra med små hjälper


  3. RYTTARE – SITS OCH POSITION
    Grundsits, balans och följsamhet
Bedömning av:

- Blicken

- Överlivets position

- Händernas position

- Skänkelns position


  1. Avdrag, Ryttarens uppträdande
    (Här kan man få mellan 1-3 minuspoäng)

Man kan få mellan 0-10 poäng på varje punkt så maxpoängen är 30 p
Poängen följer samma skala som i dressyren dvs.
10 utmärkt, 9 mycket bra. 8 bra, 7 ganska bra, 6 godkänd, 5 med tvekan godkänd, 4 ej godkänd, 3 ganska dåligt, 2 dåligt,

1 mycket dåligt, 0 ej utförd


Så om man ska sammanfatta det hela vill domaren se ett ekipage (häst och ryttare) som rider bra planerade vägar, en lagom fart och i rätt galopp på böjt spår.
En stadig sits och blicken framåt mot nästa hinder.
En sån ritt som brukar resulterar i en felfri runda helt enkelt :-)


Lycka till på tävlingen
 
Jag skulle nog säga att det även är hur pass bra ryttaren löser situationer. Det behöver inte vara en perfekt runda för att få höga poäng.
Domarna brukar premiera de som rider aktivt och inverkar på sin häst på ett korrekt sätt, snarare än en passiv ryttare (stå i lätt sits, och styra runt och tänka mer på att det "ska se snyggt ut" snarare än effektivt).
Det ska synas att man har en planerad ritt, rider målmedvetet och har hästen med sig. Uppstår det problem längs vägen, ska man inte vara rädd att lösa dem. Hellre rätta framåt än bakåt mellan hinder då det ofta ger ett bättre flöde i rundan (men såklart individbaserat).
Sett en hel del - som tvärtom önskvärt - slutat att inverka på sina hästar när det blivit inverkansbedömning, många som nog varit bekanta med det gamla namnet "stilbedömning"
 
Senast ändrad:
Ett tips är att gå in på youtube och söka på inverkansridning :) finns mycket filmer där från diverse SM-finaler, GP/Sverigeponnyn osv!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: zarmino
·
Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Fiorano
·
Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
15
· Visningar
996
Senast: hollypolly
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 915
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp