vad tror ni om ras på denna kattunge???

daschni

Trådstartare
Hej..

vi har precis fått hem en liten kattunge på 12 v. den hittades när den var några veckor gammal så den är inte så van med människor.. mamman är en långhårig huskatt, men pappan är okänd!
men jag börjar undra om pappan kanske var/är Birma eller ragdoll?
vad tror ni??
10391047_10154846426975057_996127003314376255_n.jpg
10801594_10154856385370057_6322924438613941571_n.jpg
10428562_10154856384930057_4931232780156353384_n.jpg
 
Det går inte att säga. Enda säkra är att det är raskatt på både mammans och pappans sida, eftersom färgen den har är recessiv och måste komma från båda håll. Det behöver dock inte vara samma ras, det kan vara så att pappans mamma är en siames och mammans farmors mor är en birma. Eller så.
 
här är modern.
hon är väldigt liten och jätte len långhårig päls. och har knorr på svansen som även vår lilla kisse ärvt.

hon är vä
10698416_10154856405575057_1919979834753283493_n.jpg
 
Dom är jättefina!
Men kattraser präglar oftast inte utseendet på katten, det skiljer inte så mycket på dom. Persern kan ge en kortare nos, men det är inget som syns på de bilderna du lägger upp.
 
Både långhår och den maskade teckningen har ärvts från både mamman och pappan. Var i släktledet långhår och maskning har sitt ursprung är dock omöjligt att säga. Pappan skulle lika gärna kunna vara en kolsvart korthårig katt (utan några som helst synliga s.k. "raskatt"anlag) som en birma eller ragdoll.. Även mamman bär på det maskade anlaget (siamesteckningen) annars skulle hennes unge aldrig kunna få det utseendet.
 
ja okey =)

ja jag är inte så jätte kattkunnig.. men tack för era svar då vet jag =)
 
Hej..

vi har precis fått hem en liten kattunge på 12 v. den hittades när den var några veckor gammal så den är inte så van med människor.. mamman är en långhårig huskatt, men pappan är okänd!
men jag börjar undra om pappan kanske var/är Birma eller ragdoll?
vad tror ni??
10391047_10154846426975057_996127003314376255_n.jpg
10801594_10154856385370057_6322924438613941571_n.jpg
10428562_10154856384930057_4931232780156353384_n.jpg

Har inget att tillägga vad det gäller raser men vilken liten sötnos! :love:
 
Lite tråd-kapning... Så detta innebär att min blåtabbymaskade hittekatts båda föräldrar både måste ha burit på maskningen? Är det någon av "komponenterna" i färgen som måste varit synlig på någon av dem? Tänker typ som skimmel, skäck eller tigrering på hästfärgsområdet. *nyfiken*

DSC_0456.jpg


DSC_0484.jpg



Hade varit så roligt att veta hur hans föräldrar och ev. syskon såg ut, men har man en hittekatt så har man...
 
Lite tråd-kapning... Så detta innebär att min blåtabbymaskade hittekatts båda föräldrar både måste ha burit på maskningen? Är det någon av "komponenterna" i färgen som måste varit synlig på någon av dem? Tänker typ som skimmel, skäck eller tigrering på hästfärgsområdet. *nyfiken*

DSC_0456.jpg


DSC_0484.jpg



Hade varit så roligt att veta hur hans föräldrar och ev. syskon såg ut, men har man en hittekatt så har man...

Äsch då, söt som Socker är han ändå ;) :D
 
Lite tråd-kapning... Så detta innebär att min blåtabbymaskade hittekatts båda föräldrar både måste ha burit på maskningen?
Ja, båda föräldrarna måste ha burit på maskanlaget, och det kan, men behöver inte ha varit synligt på dem. Båda kan även ha burit på långhårsanlag, men ej fört det vidare i just det här fallet.
 
Lite tråd-kapning... Så detta innebär att min blåtabbymaskade hittekatts båda föräldrar både måste ha burit på maskningen? Är det någon av "komponenterna" i färgen som måste varit synlig på någon av dem? Tänker typ som skimmel, skäck eller tigrering på hästfärgsområdet. *nyfiken*

Hade varit så roligt att veta hur hans föräldrar och ev. syskon såg ut, men har man en hittekatt så har man...

Någon av föräldrarna måste ha varit mönstrad, eftersom agouti är dominant över non-agouti. (Det går även att få agouti-anlaget från ena föräldern och själva mönsterformen från andra även om de är solid i färgen.) Mönstret beror nämligen på två komponenter; vilket mönsteranlag (tabby, tigré osv) katten har, och om den har anlag för att "visa" mönstret eller inte (agouti eller non-agouti).

Vidare måste hans mamma ha varit antingen svartpigmenterad eller sköldpadda. Båda föräldrarna måste bära på dilutionsanlag, men det är inte säkert att det syns på någon av dem. Likadant med maskningen. Minst en av föräldrarna är korthårig då två långhår inte kan ge korthårsavkomma (korthår är dominant).

@daschni -pappan till din unge kan inte ha varit varken ragdoll eller birma, pga vad som står i stycket ovan. :) Siamesmaskningen finns ju i många korthårsraser också (britt, rexarna, och givetvis siames/oriental), och givetvis kan det komma från några generationer bort och då är det helt omöjligt att lista ut varifrån.
 
@Sassy
Tack för det uttömmande svaret!

Genast började olika mentala bilder på hur pappan och mamman såg ut dyka upp i mitt huvud. :p
 
@daschni -pappan till din unge kan inte ha varit varken ragdoll eller birma, pga vad som står i stycket ovan. :) Siamesmaskningen finns ju i många korthårsraser också (britt, rexarna, och givetvis siames/oriental), och givetvis kan det komma från några generationer bort och då är det helt omöjligt att lista ut varifrån.
Du uppfattar alltså kattungen som korthårig? Jag tycker att den ser ut att bli långhårig...
 
Du uppfattar alltså kattungen som korthårig? Jag tycker att den ser ut att bli långhårig...

I den mån jag kan avgöra det på två bilder, ja. Semilånghår brukar se mycket mer "fuzzy" ut i den ålderna, ffa på svans och bröstkorg. De har även mer skillnader i pälslängd. En slät svans ger nästan alltid en korthårig katt (om än välpälsad om den har anlag för det). Titta på tex Somaliungar, de blir inte speciellt långhåriga som vuxna med ser oftast ut som som små rufsiga troll när de är 12-16 veckor.

Undantaget är ju kat.4-långhåren, men det känns orimligt med den pälstypen med tanke på mamman?
 
Ser inte ut som en Helig Birma, mera emot Ragdoll i mitt tycke, har haft Birmor runt mig hela livet, men ingen expert :p. Skulle kunna vara en blandning emellan Ragdoll och Birma/Siames.
Det finns korthårig, semi-lång hår och långhårskatter. :D
Birma är Semi-lång hårig och perser är lång hårig :).
 
@Sassy Ojdå, ja vad jag vet så går vår Birma under semi-lång hår, han är inte lånhårig och inte korthårig utan mitt emellan. Kan ju ha ändrats dock. Men det är vad jag vet sedan tidigare, är ingen expert dock. :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 642
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
920
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 516
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp