Vad tror vi om kleine münsterländer?

Ramona

Trådstartare
Nu när jag flyttat ut på landet har jag tid, plats och förutsättningarna att skaffa mig en till hund.

Drömmen är en tollare, men med den dåliga mentala statusen som är så tvekar jag. Istället har jag börjat kolla på andra fågelhundar.

Jag vill ha en hund som är vacker! En smidig lätt hund, alla tunga går bort. Springer spaniel tycker jag är för tung tex.

Jag vill ha en hund att jaga fågel med, men den ska även gå eftersök på storvilt då jaktlagen i området verkligen skriker efter en sådan hund. Jag erbjuder ett lugnt hem på landet med egen mark, hästar och katt finns också. Jag är aktiv och tänker ta med hunden ut i skidspåret, ut på cykelturer och när jag går långpromenader i våra fina skogar. Hundvana har jag ju, men jag har aldrig haft fågelhund innan. Eftersom jag bor själv mitt ute i ingenstans vill jag ha en hund med lite skärpa och vakt i. Men den ska funka att ha lös på gården (dressyrfråga absolut, men vissa raser har ju bättre förutsättningar än andra).

Just nu ligger en kleine münsterländer på topp. Möjligtvis en långhårig vorsteh.

Ordet är fritt!! Fram med åsikter, fram med erfarenheter, fram med allt. Jag pallar inte med en mentalt kass hund, så skräm mig med alla galna historier. Kom gärna med förslag på vad jag ska ha istället.
 
Senast ändrad:
Nu när jag flyttat ut på landet har jag tid, plats och förutsättningarna att skaffa mig en till hund.

Drömmen är en tollare, men med den dåliga mentala statusen som är så tvekar jag. Istället har jag börjat kolla på andra fågelhundar.

Jag vill ha en hund som är vacker! En smidig lätt hund, alla tunga går bort. Springer spaniel tycker jag är för tung tex.

Jag vill ha en hund att jaga fågel med, men den ska även gå eftersök på storvilt då jaktlagen i området verkligen skriker efter en sådan hund. Jag erbjuder ett lugnt hem på landet med egen mark, hästar och katt finns också. Jag är aktiv och tänker ta med hunden ut i skidspåret, ut på cykelturer och när jag går långpromenader i våra fina skogar. Hundvana har jag ju, men jag har aldrig haft fågelhund innan. Eftersom jag bor själv mitt ute i ingenstans vill jag ha en hund med lite skärpa och vakt i. Men den ska funka att ha lös på gården (dressyrfråga absolut, men vissa raser har ju bättre förutsättningar än andra).

Just nu ligger en kleine münsterländer på topp. Möjligtvis en långhårig vorsteh.

Ordet är fritt!! Fram med åsikter, fram med erfarenheter, fram med allt. Jag pallar inte med en mentalt kass hund, så skräm mig med alla galna historier. Kom gärna med förslag på vad jag ska ha istället.
Ska du alltså jaga med den som stående?

Det är mycket jakt i münnstrarna, de är oftast ganska hårda och inte en av de mer lättränade fågelhundarna. Skärpan finns absolut. Mentalt tror jag de är helt okej, vorstehklubben är inte så inne på det där med mental utvärdering så jag vet inte hur mycket det finns att gå på rent textmässigt, men få jakthundar är kassa mentalt.

Långhårig vorsteh är en mycket ojämn ras. Jag vet spontant en som har bra lh vorsteh, jag tror det är svårt att få tag på nåt bra, å andra sidan kanske du inte vill ha de vassaste jaktlinjerna ändå.
 
Ska du alltså jaga med den som stående?
Ja, stående fågelhund är planen. Men så många dagar på ett år jagar man ju inte fågel att det blir den viktigaste biten. Viktigast är ju att hunden funkar i hemmet, hemma på gården och ut i skog och mark.

Jag är väl kanske inte ute efter Sveriges smartaste hund, men jag vill ju inte ha någon svårlärd heller.

Andra förslag på ras?
 
Jag tänkte spontant på Spinone men det kanske faller på kroppstypen?

Det är väl någon här inne som har en eller två spinone med ungefär samma förutsättningar som du :).

Edit @Zuzzi var det jag tänkte på, men hon kanske inte är här inne så ofta längre :)
 
Du nämnde långhårig vorsteh, har du kikat på släthårig? Jag har träffat några riktigt trevliga som inte bara varit rena jaktmaskiner utan även tränat och tävlat i lydnad/bruks och varit väldigt föriga där.
 
Du nämnde långhårig vorsteh, har du kikat på släthårig? Jag har träffat några riktigt trevliga som inte bara varit rena jaktmaskiner utan även tränat och tävlat i lydnad/bruks och varit väldigt föriga där.
När sambon gjorde BH-provet med förra tiken var det en släthårig som samtidigt gjorde en skitsnygg BSL 1 :)
 
KLM är ju gärna lite hårda i skallen och inte superföriga, att ha den lös på gården utan en ständig nagel i ögat kräver mycket träning. Annars tycker jag att det låter som att den skulle passa dig fint :) Taggar in @Roxer som är expert på KLM.

Korthårig vorsteh eller kanske en Breton tänker jag på som alternativ. Kollat på Stabyhoun?
 
Fast breton är ju superintensiva:D det är som att man skruvar upp dem på morgonen och sen slutar de inte gå förrän man stänger av dem på kvällen (i bästa fall).

Drentar är ju aktiva, men lite mildare än KLM. Det kanske kan vara nåt? De är dessutom ganska lika münstern utseendemässigt.
 
Fast breton är ju superintensiva:D det är som att man skruvar upp dem på morgonen och sen slutar de inte gå förrän man stänger av dem på kvällen (i bästa fall).

Drentar är ju aktiva, men lite mildare än KLM. Det kanske kan vara nåt? De är dessutom ganska lika münstern utseendemässigt.

Men det stod inget om att de inte får vara superintensiva :angel:
Säg den KLM som är som en filbunke (och inte typ 14år gammal) :D
 
Fast breton är ju superintensiva:D det är som att man skruvar upp dem på morgonen och sen slutar de inte gå förrän man stänger av dem på kvällen (i bästa fall).

Drentar är ju aktiva, men lite mildare än KLM. Det kanske kan vara nåt? De är dessutom ganska lika münstern utseendemässigt.

Vad menar du med det:angel: Efter att ha varit Bretonägare i 8v så har jag insett att en jaktlabbe är ungefär lika intensiv som en sköldpadda:laugh::laugh:
Miksi 16v är ÖVERALLT ser ALLT och är alldeles underbart go:love:
Men jäklar vad energi det finns i den lilla kroppen:D
 
Möjligtvis en långhårig vorsteh.
De hundproffs som har gett oss goda råd och hjälp oss med att skaffa hund anser att de förnämligaste hundarna för fågeljakt är vorsteh och ungersk vizsla.
Men att de bara är för den vana hundägaren.
Så det borde väl vara något för dig?
Vi har det som målsättning någon gång i framtiden då vi kan mera.
 
Vad menar du med det:angel: Efter att ha varit Bretonägare i 8v så har jag insett att en jaktlabbe är ungefär lika intensiv som en sköldpadda:laugh::laugh:
Miksi 16v är ÖVERALLT ser ALLT och är alldeles underbart go:love:
Men jäklar vad energi det finns i den lilla kroppen:D
:D Vi brukar skämta om att man inte vill släppa med en breton på prov, de har sökt av fältet på 0,2 sekunder, om föraren har tur har denne hunnit med:D:angel:
 
Håller med om att vizsla ju motsvarar kraven om rätt typ och skönheten. Resten vet jag absolut inget om, men verkligen snygg att titta på.
 
Du nämnde långhårig vorsteh, har du kikat på släthårig? Jag har träffat några riktigt trevliga som inte bara varit rena jaktmaskiner utan även tränat och tävlat i lydnad/bruks och varit väldigt föriga där.
Alltså, jag veeet att man inte ska köpa hund efter hur den ser ut, men jag är ju ingen släthårig person. :angel: Det får nog va lite lurv i alla fall. Jag är dessutom så trött på de där stenhårda håren som sätter sig som nålar i allt jag äger och har.

Frågan är ju om det skiljer så himla mycket i mentaliteten från en kort- till långhårig vorsteh?

Jag känner mig nästan som en nybörjare på hund nu och det är nästan så jag ger mig själv rådet att åka på de stora utställningarna och titta. Varför är det så svårt?
 
Jag kan inget alls om fågelhundar! Men bodde granne med en långhårig weimaraner tidigare och han hade väldigt trevligt temperament. Vet inte alls hur de är i jakten dock.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi funderar på att skaffa en stående eller stötande fågelhund. Det är endast min sambo som kommer att jaga med den, medan jag...
Svar
4
· Visningar
3 021
Övr. Hund I senaste hundsport har de valt att presentera min ras, Kleiner Münsterländer. Oftast brukar jag tycka att rasspecialerna är trevlig...
Svar
5
· Visningar
965
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Har sökt på buke men hittade inte så mycket om rasen/raserna så jag startar en ny tråd. Nu är det så att skogstrollets sambo blivit...
2
Svar
31
· Visningar
4 743
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 280
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp