Vad tycker ni om denna foderstat??

carintire

Trådstartare
Har köpt ny häst Trakhenersto på ca 160 cm och fick denna foderstat av förra ägaren.
groov 90 ca 1/2 kg och 1/2 kg korn och 1/2 kg havrekross.
Hösilage 8 kg.
Hon har ridits ca 3 dagar i veckan. Hon är lagom i hullet men lite omusklad på rumpan.
Tycker det låter som mycket mat. Vad tycker ni?
 
Jag tycker det låter som ganska lite mat. Framför allt grovfodergivan. De skulle behöva ligga på 12-15 kg, för att hästen ska må bra.
 
Tyckte också det lät lite, min d-ponny käkar 9kg om dagen
Sen beror det helt på hur analysen ser ut på höt?
 
Kraftfodret beror ju på vad grovfodret innehåller. Det går inte att säga något om kraftfodret (varken mängd eller lämplig sort) utan att veta vad som saknas i grovfodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 512
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 621
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp