Vad tycker ni om denna skoning?

tinituss

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, vad tycker ni om denna skoning. Hästen i fråga är skodd för 4 veckor sen och ser alltså ut så här.
Nuvarande hovslagare har skott hästen 2ggr.
Vi har diskuterat både långa tår och trakter men ändå tycker jag att min häst är alldeles för lång och understuckna trakter.
Kanske bör tilläggas att hovis vid senaste skoningen endast hade min Medryttare på plats pga att jag fått akut förhinder.
Vid denna skoning la hon på en storlek större på skorna med förklaringen att hon tyckte det behövdes. Till saken hör att han väldigt lätt flyter ut och blir snubblig om man inte håller efter ordentligt, vilket jag har talat om.
Innan det har han haft samma storlek på skor i ca 7-8 år trots olika hovslagare.
Ny hovslagare är på g
Bilder kommer strax, sitter med telefonen nu
 
Då kommer bilderna då (tyvärr så samarbetade ej bildsidan och mobilen så tyvärr är vissa bilder åt fel håll)

Höger fram

b111290.jpg

b111291.jpg

b111292.jpg

b111293.jpg

Tog av skon då han hade tappsko på andra fram
b111294.jpg

b111295.jpg
 
Kanske även bör tillägga att han mer eller mindre aldrig haft så fula strålar som nu (jag har haft han i 11 år)
Ska även försöka vända runt de bilder som hamnat åt fel håll.
 
Jag tycker inte fötterna är vackra men iom att nuvarande hovslagare bara skott två ggr så är det ju stora delar av hoven från förra hovslagarens tid (synd att det bara är en hov som visas med sko på eller går den barfota bak?). Min nuvarande hovslagare skulle vilja ha en sko som ger mer stöd åt trakten tror jag. Att den ränt iväg rejält på bara 4 veckor säger inte mig något. Mina har växt som ogräs i fötterna den sista tiden och jag fick akut ringa ut hovslagaren 2-3 veckor tidigare än planerat och dom var inte långa när hon lämnade oss gången innan.
 
Som amatör så är jag inte imponerad av de hovarna. Den skodda hoven ser ut att ha skenat iväg i tådelen och trakten liksom hakat på och blivit understucken. Ser inte särskilt snyggt ut och jag kan förstå att den blir snubblig med så lång tå. Tycker det ser ut som att hästen är i behov av verkning på stört. Strålarna tror jag skulle se finare ut igen om man bara rensar bort överflödigt strålhorn. :)
 
6 v. Är ofta för länge på en häst under sommaren. Om den dessutom står sämre o är tung så trampar den ut sina hovars svagheter fort.
Den står inte centrerad över hovleden, utan bakom o då få hoven detta uts'eende
Den ska väl skos om o rensas väl både i sulan o stråle. Om så mkt sulhorn finns o är hårt så trycks hovväggarna utåt
Så enbart större skor fixar inte till problemet
En bra hovis o ett kortare intervall löser detta ganska fort
 
Senast ändrad:
@Shaggy Hovarna har blivit sämre under förvånansvärt kort tid, hans hovar har inte under de 11 år jag har haft hästen någonsin vuxit särskilt mycket mer på sommaren mot vintern. Man behöver ta ganska mkt vid verkningen på han oavsett årstid.
Han är barfota bak, hade skor på en skoperiod men det gjorde absolut ingen skillnad för han. (därav sömhålen i bakhovarna)
Ja jag känner med att jag vill ha mer stöd i trakten, känns inte alls bra med hur han ser ut just nu..

@Jojo Visst skulle strålarna se bättre ut om man fixade till dom, men det skulle ju inte lösa det egentliga problemet, bara göra dom tillfälligt snyggare.

@axel Hur menar du med står sämre? han står gärna under sig med sina framben och jag har frågat minst en handfull hovslagare om detta och alla säger att det e helt normalt på en tyngre häst? Han är import från England med okänd stam, cobtyp men inte jätte tung i typen, rör sig lätt och ledigt. Men när han kom till Sverige hade han 6or :eek: när jag köpte han efter ca 8 mån från att han kommit till Sverige hade han 4or, och sedan gick vi er till 3or vilket han har haft hela tiden tills nu då nuvarande ville sätta på han 4or igen. Jag kan tycka att det känns sådär då han haft samma storlek trots olika hovslagare tidigare. Han var väldigt plattfotad då han kom till Sverige med, och är fortfarande hyfsat platt i hovarna men de har inte flutit ut så mkt som de börjat göra nu igen på bra länge, han hade börjat växa över skon på insidan.
Kollar man så ser man ju att hovarna börjat dra iväg inåt på alla 4a, han går lite "på lina" så han sliter ju betydligt mer på utsidan. Tycker du jag bör ta ut annan hovslagare eller ge denne en chans till?
 
Jag skulle INTE vara nöjd med de där framfötterna, på två tillfällen borde man verkligen kunnat fixa till mer kan jag tycka. Undertuckna trakter och låååååång tå. Även på fyra veckor borde det inte se ut sådär. Min valack av cobtyp gick nog 9-10 veckor i början av sommaren (pga sjukdom hos hovis), och han såg inte ens nästan lika gräslig ut, även om det förståss växt ut massor.

Så, jag hade bytt hovis.
 
Bakhoven ser helt sjuk ut.
Troligen behöver den skor där för att inte överbelasta fram
säger inte att det måste vara så, men jag skulle prova.
Så lång som tån är bör den ha 4 or, men den måste backas o renskäras i sulan.
 
Så då har nya hovisen äntligen varit ute :)
Och vet såklart att inga under kan ske på en gång, men vi var inne på samma spår (Y)

VF
b113347.jpg

b113348.jpg

b113349.jpg

b113350.jpg
 
Svårt att se på bilderna är att skorna ligger ca 1-1.5cm bakom trakten, han tog så mkt han vågade. Framförallt bakhovarna ser väldigt skeva ut än, men antar att trakterna inte går att flytta bak på bara en verkning. Ser bättre ut irl.
Han ville att han skulle ha 3or, precis som han "alltid" har haft,
Han är dessutom den första som har intresserat sig för att titta på hur han rör sig. Så nu hoppas jag att det här kommer att funka :)
 
Som du säger så går ju inte allt att rätta till på en skoning/verkning men det är definitivt ett steg i rätt riktning. Ser helt klart bättre ut nu. :)
 
Ser mkt bättre ut, men varför renskär han inte strålen?

Jag skulle definitivt sko den bak då den inte har så mkt hov att stå på o kan överbelasta fram
tunga stora hästar sliter mkt o behöver lite höjd.
Inget som du kanske märker nu, men skor du så märker du att den inte varit bekväm tidigare.

Min egen ser fördjävlig ut i bak nu när hon är barfota, men hon är så klumpig o kliver på sin unge.

Ska fråga om hovis inte kan prova att sätta på Joursulan en gång o se.
 
Ser mkt bättre ut, men varför renskär han inte strålen?

Jag skulle definitivt sko den bak då den inte har så mkt hov att stå på o kan överbelasta fram
tunga stora hästar sliter mkt o behöver lite höjd.
Inget som du kanske märker nu, men skor du så märker du att den inte varit bekväm tidigare.

Min egen ser fördjävlig ut i bak nu när hon är barfota, men hon är så klumpig o kliver på sin unge.

Ska fråga om hovis inte kan prova att sätta på Joursulan en gång o se.
Håller med axel, skulle sko bak också. Ser ut som om ballarna får ta mycket belastning. Har nog aldrig träffat en så tung häst som kunnat gå barfota i arbete.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 794
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 598
Senast: muslidag
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 469
Senast: mackan
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 955
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp