Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

gylle

Trådstartare
Sitter och kikar runt lite på annonser på både halm och hö, dock verkar alla ha sin egen uppfattning om vikten på storbalarna trots samma mått.

Är det verkligen bla möjligt att en storbal hö kan väga nästan 500 kg, har tidigare bara hört om sådana som väger 350kg och det blir ju viss skillnad på kilopriset om de inte väger mer.

Halm 1,8m rundbalar verkar budet skifta kraftigt från 200-350kg ?
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Mina ensilage-balar väger ca 550 kg, men det är ju ensilage. En rundpressad halmbal skulle jag tippa ligger på 250-350 kg beroende på press och kvalité.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

TS halten varier troligtvis och det kan ju göra väldigt stor skillnad på vikten.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Mina ensilagebalar ligger runt 550 kg,
höbalarna runt 350 kg
halmen 200-300 kg beroende hur hårt pressat.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

TS halten varier troligtvis och det kan ju göra väldigt stor skillnad på vikten.

Det får vi väl inte hoppas att det gör i HÖ eller halm som båda skall vara torra.

Frågan gällde INTE hösilage/ensilage utan torr hö resp halm.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

höbalarna runt 350 kg
halmen 200-300 kg beroende hur hårt pressat.

Är det de riktigt stora rundbalarna med hö du har ? Tycker själv det låter väldigt mkt med nästan 500kg på en sådan (det uppgavs att de skulle väga det på en annons jag ringde på) blir ju rätt stor skillnad på priset om de "bara" innehåller 350 istället för 500
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Skulle vara en otroligt stor höbal. Jag fick in en i vintras som jag tog en viss mängd av varje dag. Denna var stor och den vägde ungefär 250 kilo. Halmbalarna jag har haft har inte vägt mer än cirka 100 kilo men de har inte varit så stora. En femhundra kilos höbal borde vara en jäkla klots.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Är det de riktigt stora rundbalarna med hö du har ? Tycker själv det låter väldigt mkt med nästan 500kg på en sådan (det uppgavs att de skulle väga det på en annons jag ringde på) blir ju rätt stor skillnad på priset om de "bara" innehåller 350 istället för 500

Har balar av den stora sorten, tycker också det låter mkt om det är 500 kg i en höbal.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

350 i höbalar och 200-250 halm bal.....
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Det får vi väl inte hoppas att det gör i HÖ eller halm som båda skall vara torra.

Frågan gällde INTE hösilage/ensilage utan torr hö resp halm.

Oops!:o Slarvläste. 500 kg är mycket om det är torrt hö. Det är kanske de allra största balarna de kan pressa.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Ja, med tanke på hur stor min 240-kilosbal var måste en dubbelt så stor bal vara gigantisk.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Jag har haft storbalshö i ett par omgångar. De första vägde ca 175 kg, och de skulle de också väga. Den senare omgången skulle väga 300 kg, men vägde som minst 214 kg och ingen var i närheten av att väga den utlovade vikten... :mad: Storbalshalm har jag nyligen haft, men då stor fyrkantsbal. De vägde ca 200 kg.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Sålde hö i rundbal och vägde alla balar 220- 250 kg stenhårda konpakta balar
150-180kg mjuka lösa balar vägde samtliga balar vilket köparen verkade gilla .Dom hårdast pressade verkade ha lättare att bli dammiga.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Hösilagebalarna (lite blötare andraskörd) vi köpte till denna säsongen var 1,25 m i diameter och vägde ca 750 kg/st. Dessa är vägda på våg. Vårt eget torra hösilage av andraskörd är betydligt lättare men tyvärr jag inte exakt hur mycket de väger då de inte är vägda. Skulle dock tippa på någonstans runt 350 kg (1,25 m i diameter).
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Om höjden på en rundbal är lika stor och materialet är lika hårt pressat så varierar vikten (egentligen volymen) med kvadraten på förändringen av diametern. Låter typiskt matematiskt krångligt men ett exempel underlättar:

Diameter på den mindre balen: d
Diameter på den större balen: D

Ökningen av mängden i procent=(100*(D/d)*(D/d))-100

exempel: lilla balen 1,2 m diameter, stora balen 1,32m (=10% större diameter)

Ökning i vikt i procent=(100*(1,32/1,2)*(1,32/1,2))-100=21%

Fast nu är ju inte den genomsnittliga rundbalen skapad som en perfekt cylinder...
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Sitter och kikar runt lite på annonser på både halm och hö, dock verkar alla ha sin egen uppfattning om vikten på storbalarna trots samma mått.

Är det verkligen bla möjligt att en storbal hö kan väga nästan 500 kg, har tidigare bara hört om sådana som väger 350kg och det blir ju viss skillnad på kilopriset om de inte väger mer.

Halm 1,8m rundbalar verkar budet skifta kraftigt från 200-350kg ?

Tyvärr är det väl som vanliga balar. Säljaren sätter ut ett högt kg-antal och kan hålla "låga" priser istället, som blir dyrt i långa loppet. Tacka vet jag seriösa säljare som väger innan. Jag betalar hellre ett högre grundpris och får rätt mängd än tvärtom.
 
Sv: Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Det lustiga i det hela är att samma säljare har både småbal och storbal, storbalarna skulle ju då vara det billiga alternativet (vilket det ju är naturligt pga lägre presskostnad/hantering mm) vist om de hade vägt 500 så hade de varit billigare men väger de bara 350 som jag tror ja då blir det exakt samma pris per kg. Om nu inte samma sak gäller småbalarna att de väger betydligt mindre än sagt, dock är de ju lättare att kontrollera på plats att de faktiskt väger vad de skall.
 
Det beror på hö och hur det är pressat och därmed naturligtvis storleken. Förra året vägde balarna 300 kg och i år 450. Skiljer ca 20 cm i diameten. Torrt hö.
 
Vi lejer in en som pressar åt oss. Vi önskar han ska göra så små som möjligt för det passar och och vårt hästantal bäst.
Det minsta han kan pressa och plasta (rundbal) är ca 300 kg och vi har hösilage ska jag kanske tillägga.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 618
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 012
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 838
Senast: tuaphua
·
M
Foder & Strö Min häst har börjat tappa lite överlinje. Troligen pga. att hon får för hennes behov för lite protein. Har tyvärr fått byta hö och...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: Mahogny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp