Vad väger egentligen stora rundbalar halm/hö ?

Jag har rundbalar med hösilage som är väldigt torrt i år. Känner ingen större skillnad från torrt hö och detta hösilaget (får snart analysen med exakt TS%). Jag har ingen vikt per bal, men när jag under en period i höstas vägde varje giva så stämde det ganska bra med att en rundbal med 120cm diameter vägde 300kg.
 
Våra höbalar väger ca 320 kg, vägda på våg och de är ca 125 cm i diameter. Förra året vägde de ca 250 kg, tror de var något mindre i diameter än årets.
 
Puttar denna.
Någon som har vägt? Jag är intresserad av att veta både Hösilage, Hö, och halm. Mvh jen.
Det är som sagt väldigt stor skillnad. Hårt pressat hö vet i tusan om jag ens vill köpa, det har sällan bra kvalitet i mitten.
Ett par cm extra på en bal kan göra stor skillnad, det är ju de yttersta varven som rymmer mest.

Antingen väger leverantören, eller så får man köpa en bal och fodra upp och då väga allt under tiden.

Vi köpte (plastat) hö i höstas som skulle väga 350-400 kg. Det visade sig sen att balen vägde max 250 kg, så han fick snällt sänka priset. Men han hade tydligt överskattat sitt hö överlag.
 
Fick förra året hem monsterbalar med halm, fyrkantiga inte rundbalar, som väger upp mot 600 kg. Ett rent helvete att flytta och de är så hårt pressade så när man öppnar dom behöver man dubbelt så stor yta. Men visst en halmbal räcker väldigt länge :crazy:
 
Det beror på hö och hur det är pressat och därmed naturligtvis storleken. Förra året vägde balarna 300 kg och i år 450. Skiljer ca 20 cm i diameten. Torrt hö.
Torrt Hö eller inplastat Hösilage?

Jag hittade en lista från hushållningssällskapet som kan hjälpa till lite i gissningslekarna, men jag vill veta från er som vägt.

Att Hö med 84% ts kan väga 450 kg låter smått otroligt. Snittet på hushållningssällskapet ligger på 170- 240 kg ca. Minns ej nu. Men ca.
Beroende på presstyp och strl.

Fler som vägt 2014-15?
 
Vi lejer in en som pressar åt oss. Vi önskar han ska göra så små som möjligt för det passar och och vårt hästantal bäst.
Det minsta han kan pressa och plasta (rundbal) är ca 300 kg och vi har hösilage ska jag kanske tillägga.
Hur funkar pressarna? Ställer bonden i vikt eller strl och gissar vikten? Isåfall borde alla balar bli olika stora beroende på skuggsida osv på hösilagebalarna ts. Och det blir dem ju inte. Det borde bara strl och sen blir snittvikten något.
 
Man kan inte ställa in vikt. På en del pressar går det att ställa storlek. Och det är STOR skillnad på olika pressar hur mycket gräs det går in i balen.
 
Torrt Hö eller inplastat Hösilage?

Jag hittade en lista från hushållningssällskapet som kan hjälpa till lite i gissningslekarna, men jag vill veta från er som vägt.

Att Hö med 84% ts kan väga 450 kg låter smått otroligt. Snittet på hushållningssällskapet ligger på 170- 240 kg ca. Minns ej nu. Men ca.
Beroende på presstyp och strl.

Fler som vägt 2014-15?

Som jag skrev torrt hö. Vi är tre man som baxar ut hhöbalarna och då kämpar vi bra. Men det räcker gott och väl med två man till hösilagebalarna (obs, de är ej med i mitt förra inlägg och inte vägda).
 
TShalten i mina 120cm balar var 78%. Leverantören sa att de väger mellan 250-300kg, och det kan ju stämma bra med era erfarenheter.
 
Mitt ensilage skulle enligt säljaren väga 500 kr (vilket är det antal kg jag tydligen betalar för) Jag har vid ett par tillfällen vägt allt ensilage som jag tagit från dessa och kommit fram till att de endast väger mellan 300-350 kg/styck.
 
Man kan inte ställa in vikt. På en del pressar går det att ställa storlek. Och det är STOR skillnad på olika pressar hur mycket gräs det går in i balen.

Ja det är säkert det han gör hos oss, ställer in på minsta möjliga. Och sen har vi vägt eller bedömt dem till 300 kr ca.
 
Nu var det inte frågan från början, men jag tycker det bästa är att titta på vilket pris man betalar per kg ts. Tunga blöta balar betyder att man betalar för mer vatten.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 625
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 012
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 838
Senast: tuaphua
·
M
Foder & Strö Min häst har börjat tappa lite överlinje. Troligen pga. att hon får för hennes behov för lite protein. Har tyvärr fått byta hö och...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: Mahogny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp