Vad väger en hö/halmbal?

smallsteps

Trådstartare
Häromdagen bar jag 25 halmbalar från en transport till stallet och staplade dom fint i en box, och då började jag fundera över vad en såndär bal egentligen väger. Det kändes nämligen ganska tungt där på slutet.

hay-bail-square-47bf981628c7d.jpg

Jag menar alltså en sånhär bal och inte en rund!​

Är det någon som möjligtvis vet vad en "fyrkantig" halm- respektive höbal väger?
 
Sv: Vad väger en hö/halmbal?

Skulle säga att det vanligaste är att de väger mellan 8 och 15 kg. De jag har haft under våren har vägt rättså jämnt 7,5 - 8,5 kg, men de jag fick hem nu igår väger mer. Har inte vägt dem ännu, men säkert runt 10-15 kg. De är lite ojämna stora...
 
Sv: Vad väger en hö/halmbal?

Som sagt så går det inte att svara på då de flesta bönder ställer in vikten olika på pressen.

Vi brukar få ca 10kg's balar av vår höbonde, men första sändningen i år blev närmare 13 då han haft pressen utlånad till någon annan.
Förra sändningen vi hämtade var 18 kg's balar.

Jag bar för övrigt 284 balar sist, ta det x 13 kg så vet du hur många ton jag lyfte :D
 
Sv: Vad väger en hö/halmbal?

Jag bar för övrigt 284 balar sist, ta det x 13 kg så vet du hur många ton jag lyfte :D

Jisses :eek:! Och jag som fick träningsvärk i armarna av att lyfta de 33 balar som vi var och hämtade:D. Visserligen hanterade jag dem två gånger, en gång ner från balvagnen hos bonden och sedan från hästtransporten och in i stallet.
 
Sv: Vad väger en hö/halmbal?

Säger som alla andra. De är väldigt olika. Jag har haft allt från 5 kilo till 25 kilo.:)
 
Sv: Vad väger en hö/halmbal?

Jag hade också träningsvärk - i triceps :confused:
Förstår inte hur jag bar mig åt för det men, men...
 
Sv: Vad väger en hö/halmbal?

Våra höbalar brukar vara mellan 8-10 kg, beroende på hur hårt man ställer trycket, hur mycket balaren ska pressa. Och det beror väl på hur torrt gräset är, inte så bra med för högt tryck om det fortfarande är lite fuktigt, då möglar det!
Halmbalarna brukar inte väga så mycket, kanske 5-6 kg?

Vi tog in 1500 balar, först från åkern och sen från vagnen upp på skullen. Men vi var rätt många... ;)
 
Sv: Vad väger en hö/halmbal?

det varierar ganska mycket. du får väga dina balar för att veta exakt. olika bönder olika vikt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 268
Senast: Whirlie
·
Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Kicki081
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 023
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Vi har det problemet i år att våran vanliga bonde hörde av sig härom veckan och berättade att han inte kan leverera hösilage i...
Svar
15
· Visningar
3 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp