Vad vill vi uppnå?

Sv: Vad vill vi uppnå?

Bra trådar vi haft med diskussion är tex RK tråden, där folk verkligen ansträngde sig för att vända och vrida och vara objektiva och se så många infallsvinklar som det bara var möjligt. Där blev det även tydligt att vissa inte visste hur de skulle förhålla sig till takhöjden, när personer vände och vred och inte tog ngn 100% ställning till vitt eller svart. Många är vana vid att det SKALL fungera så på forumet, dvs att man ska välja en sida och att "diskussionen" sen skall kretsa runt vilken av dessa sidor som är rätt. När detta inte sker vet de inte hur de ska bete sig - alls.
tyvärr är dessa trådar där den typen av höjd i tak förekommer alltför sällsynta.

Ja, håller med. Det var intressant och lärorikt att diskutera, den period som diskussionen var undersökande, inte ställningskrig. Skulle önska flera såna trådar, det är sällan man IRL har tid att sitta med intresserade ryttare på så många olika nivåer och med olika inriktningar och diskutera och vrida och vända.
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Alla anser sig själva stå på den "goda" sidan och skriver "håller med", "jag blir så ledsen jag med:cry:" osv och känner sig inte det minsta träffade utan tror tvärtom att du menat "DOM ANDRA DUMMA" som säger emot hela tiden:angel:
På så sätt är inget ändrat. Några som har förmågan att se sig själva med lite distans tänker till, andra känner sej stärkta i sitt sätt att diskutera och går på i gammal vanlig stil.

Som alltid när det handlar om internet och det skrivna:

Vad diskuterar vi - egentligen? Är det ens samma sak vi ser när vi läser ditt inlägg?

Nu läser jag igenom ditt inlägg en gång till och den här gången fastnade jag i det här stycket.

Jag förstår precis vad du menar, och jag har funderat på hur jag kan formulera det så att ALLA tar till sig tankarna. De jag egentligen helst vill nå är just dom som sitter och tror att menar exempelvis dig, och som tar min tråd som ett argument för att de har rätt och "DOM" har fel. Så jag är jätteglad att du tar upp det så jag kan bemöta det.

Så sitter någon här nu gott tillbakalutad och tänker "ÄNTLIGEN någon som talar om att DOM har fel!" så är det dags att tänka om, det är just precis DEN personen jag vill åt...

Och jag ställer inte mig själv utanför, jag är en lika stor del av det hela som alla andra.
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Jag tycker din tråd kan ge anledning till självkritik hos oss ALLA; ingen undantagen egentligen.........som jag kommer på i alla fall

Bingo! *ler*

Jag håller med i det du säger i övrigt i ditt inlägg också. Debatten blir ensidig där det ofta inte finns utrymme för så mycket diskussion.

Frågor ang. att folk ska belägga sina åsikter är provocerande, men ofta nödvändiga. Däremot så kan det ibland gå till dumhetens gräns (nu menar jag inte nödvändigtvis just dig utan i allmänhet), det blir som barnet som är i "varför-åldern". Det går nämligen att ställa frågan "varför" i all oändlighet om man känner för det.
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

MorvanMorr - så vad tror du krävs för att det ska finnas utrymme för det du vill få ut? För att komma ifrån ställningskrigen som ofta uppstår?

Med ödmjukhet kommer man långt!
Inför sig själv och andra. Sedan tror jag det är viktigt att komma ihåg att det inte finns någon absolut sanning...

Jag tror att det räcker med att det finns ett gäng med diskuterare som "håller fanan högt" för att det ska skapas ett bra diskussionsklimat. Dvs. människor som inte låter sig provoceras och som inte är kategoriska. Man måste ju utgå ifrån att folk är ärliga i sina frågor och inlägg (även om man undrar ibland...).

MVH
Morvan (filosof idag..)
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Tack mackan!

Nästa fråga blir ju hur vi kan åstadkomma fler trådar som den du nämner... Tänk om alla trådarna hade ett sådant klimat? Vad mycket jag skulle lära mig, vad det skulle börja öppna upp låsta dörrar!


ja den frågan är nog den kompexaste av alla :D
Det krävs ju att folk skriver här av "rätt" anledning, ("rätt" förutsatt att man nu pratar om att man vill ha ett DISKUSSIONS forum) Dvs att man ÄR intresserad av att DISKUTERA - inte har som primär mål att förkunna universala sanningar och enbart få folk att ansluta sig till den Sanna Läran. Men eftersom folk ÄR här av olika anledningar så är det nog svårt...

Frågor ang. att folk ska belägga sina åsikter är provocerande, men ofta nödvändiga. Däremot så kan det ibland gå till dumhetens gräns (nu menar jag inte nödvändigtvis just dig utan i allmänhet), det blir som barnet som är i "varför-åldern". Det går nämligen att ställa frågan "varför" i all oändlighet om man känner för det.

det håller jag absolut med om.
men det går också i princip att svara med svaret "därför" i all oändlighet :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill vi uppnå?

Nu läser jag igenom ditt inlägg en gång till och den här gången fastnade jag i det här stycket.

Jag förstår precis vad du menar, och jag har funderat på hur jag kan formulera det så att ALLA tar till sig tankarna. De jag egentligen helst vill nå är just dom som sitter och tror att menar exempelvis dig, och som tar min tråd som ett argument för att de har rätt och "DOM" har fel. Så jag är jätteglad att du tar upp det så jag kan bemöta det.

Så sitter någon här nu gott tillbakalutad och tänker "ÄNTLIGEN någon som talar om att DOM har fel!" så är det dags att tänka om, det är just precis DEN personen jag vill åt...

Och jag ställer inte mig själv utanför, jag är en lika stor del av det hela som alla andra.


Bra, för det förstår jag att du menar!:bow: Men det var därför jag svarade som jag gjorde, eftersom det ofta finns folk som tar på sej själva glorian och hänger på som om det INTE gällde den själva, när det är allt sammantaget som bildar stämningen i en tråd.:o
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Bra trådar vi haft med diskussion är tex RK tråden, där folk verkligen ansträngde sig för att vända och vrida och vara objektiva och se så många infallsvinklar som det bara var möjligt. .

KL

Mitt nya infallssätt till buke är att hålla mig utanför diskussioner och inte tycka, (glömde av mig i går i denna tråd) .

Men här vill jag bara lämna in en passus om den tråden - jag vet minst sju vanebukare som INTE trivdes i den tråden och därför lämnade den. Just för att de upplevde det lågt i tak, och att deras tankar och funderingar runt i kring ansattes hårt.

Jag vet många bukare som slutat att yttra sig, för att diskussionklimatet är för hårt

Med det vill jag inte säga att det var en dålig tråd eller att några är dumma, bara att _saker uppfattas väldigt olika._

Och det finns inget 'rätt' sätt att uppfatta saker på.

Och framförallt tycker jag ALLA bukes xxx användare har rätt till sin uppfattning, om de upplever buke så hårt att de slutar här - då tycker jag att det är allvarligt.

Alla ska få plats, men skall inte behöva så här mycket skinn på näsan för att diskutera här
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad vill vi uppnå?

Jag tycker om ditt första inlägg, klokt
och du har rätt i att du inte lierar dig.

Men jag vill skriva igen.

5 människor uppfattar samma sak olika.

Detta är inte riktat mot dig - eller någon annan

- men jag upplever att possitioner blir låsta när man utgår från att den _egna upplevelsen_ är den objektiva, och de andras felaktigt grundade.

Det är ju det som utgör ställningskriget, och inte sakfrågan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad vill vi uppnå?

För att återgå till frågan;) "vad vill vi uppnå med diskussionerna" så vill jag bara inflika att det är ett intressant ämne att ta upp.
För min del handlar det om att lära sig något från den med mer erfarenhet och lära ut till den med mindre. En viktig sak är att alltid ha ett öppet sinne, men det blir svårare ju mer "ingrodd" man blir i sin ridgren (vad är det man säger; att en lögn som sägs många gånger till slut blir en sanning...?).

Det finns alltid folk som är alltför slutna i sina diskussioner och har svårt att ta till sig ett annat förhållningssätt. Men det gäller inte bara här på bukefalos, utan även i verkliga livet! Man får bara undvika såna människor, låta dem leva i envishet själva eller komma till insikt så småningom. På egen hand, det är det som funkar. Enligt mig.
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Det är helt möjligt det du skriver. Och tråden spårade ur den också - till slut -och blev låst slutligen. dock överlevde den MÅÅÅÅÅÅNGA lååååånga sidor där det VAR en objektiv och undersökande diskussion med många vinklar och vrår. det är det jag erinrar mig. och det var en av de längsta som faktiskt hade en mycket givande diskussion sida upp och sida ner UTAN det traditionella tjafset.

att folk upplever saker olika - ja det går aldrig att undvika.
Sen har det funnits många och åtskilliga RK trådar, möjligt att vi tänker på olika även där.
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

kl

Så, om vi nu är hyffsat ense om hur vi skulle vilja att det var. Hur kan vi alla och envar bidra till att det klimatet är det som råder i majoriteten av diskussionerna?
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Var ock en har ett eget ansvar att bete sig juste.

Jag kan ju inte ändra på någon annan än mig själv, och oavsett hur vi kommer fram till något här eller inte hur vi bör/ska bete oss så kommer förmodligen ändå någon som sabbar, med vilje eller inte.

Det är ju upp till var och en att
visa respekt
ödmjukhet
bemöta människor där de är och på den nivån de är utan att "klappa på huvudet" och komma med "sanningar" om hur det "egentligen är" (ja, de har rea på " ;) )

Jag är väl en mes som inte ger mig in i "hetluften" men jag tycker inte att det är värt det. Jag vet vad jag tycker och var jag står, och känner inget behov av att överbevisa och få andra att tycka att det just jag gör är rätt.

Så vad jag efterlyser och tror är framgångsfaktorn är att alla tar eget ansvar och att vi kanske ändå (de som skriver mest här iaf?) kan vara överrens att hålla fingrarna i styr och inte låta diskussionerna bli personliga - utan just vara de diskussioner de är.
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

KL
Mkt bra ämne och initiativ från nu bevisat bokklok användare!:bow:

har både tänkt och inte tänkt på hur man ska undvika sandlådestadiet med ja-nej diskussioner utan slut. Ibland är diskussionerna så inklämda mellan hungrig unge och borden och måsten att texter blir överilade och kanske borde ha kompletterats en hel del. Eller raderats!:D Men det är ju en sådan fantstisk väg att lära sig mer att det inte går att hålla sig ifrån.

Och vad är lösningen på problemet?..?

har kanske inte ansträngt mig till det yttersta för att i varje inlägg betona att det alltid finns ett "jag tror" och " tills jag lär mig mer" och "jag vet inte bättre än såhär än" efter varje åsikt.

Mycket tjafsande tycker jag uppstår då utslängda tankar läses som "här kommer h*n med sin :devil: dagens sanning!

Eller då svaren sedan tolkas som "ännu en klapp på huvudet och hänvisning till närmsta dagis".

Oj vad det kan gå fel om man tolkar en text mer än man borde eller helt fel.
Lite extra noggrannhet i skriften och insikt om att det är en tänkande (o kännande)människa bakom knappen, men som kanske tänker lite olika eller tar en omväg. Eller genväg...

Många användare 8de flesta) är det busenkelt att hålla en trevlig humoristisk ton med genom helt skilda åsikter. varför inte alla?

Det just jag vill med att diskutera, är mesta att tillsammans med andra tänkare o kännare följa ett spår så långt man kan tills man antingen lär sig något nytt eller inser att man är ute och cyklar.

Men är man ute och cyklar är det mer effektivt med goda argument och tålmodig förklaring för att man ska parkera cykeln, än en käpp i hjulet.
Käppen i hjulet gör en bara rent :devil: och så är det otrevliga klimatet på G igen.

Ska själv hellre ta en liten cirkel kring inlägg som inte tillför eftertanke utan lite molande magkänsla, och fortsätta med diskussioner som leder till trevlig stimulans och gemenskap. Även då man skiljer sig i sakfrågorna!:)

Och så är det ju lite uppfriskande att få sina ideal och sin målbild lite ifrågasatt.
är imponerad av dem som med humor och helt avslappnat vet precis vad de strävar efter, och kan se det sämsta och det bästa i samma fenomen. Som kan vända och vrida på sin egen verklighet utan att tappa fotfästet och gå till motattack.

Brukar själv försöka läsa inlägg med bakhuvudet fullt av -jaja, det kan jag ha missuppfattat, förmodligen menade h*n ngt annat, eller vi talar nog olika språk. Och kan se att andra reagerar starkt på just de inläggen. fram med mer överseende kanske. -Låt det rinna av!

Svammelsvammel. Hoppas iaf att denna tråden lyfter forumet till en ny nivå!:D
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Jag tycker forumet ar bra eftersom det ger en mojlighet att se saker fran flera olika hall.

Aven om man inte haller med vissa debattorer sa far man insyn i hur dom ser pa saken.

Vilket ger en sjalv mojligheter att vidga horisonten och kanske ta in tips som man fran borjan inte overhuvud taget skulle overvaga.

Aven om jag kan bli ratt arg ibland pa folk sa brukar jag ga tillbaka till gamla heta diskussioner efter ett tag for att analysera dom, och faktiskt ganska ofta kan man hitta guldkorn som har sagts aven av ens mest aggresiva motstandare.

Saker som man kan ta till sig och ha nytta av i sitt dagliga hastliv.

Dvs det kan finnas parlor aven i grisskit :).]

Jag tror att de flesta har nagot att bidraga med och man far vara litet av en guldgravare som sitter och vaskar i ordfloden.

/KT
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Vilken jätteintressant tråd! Dina frågeställningar påminner mig om de min syster, NLP-utbildad, brukar ställa för att få en att tänka i mer positiva banor - att inte halka in i de negativa träsket av självömkan, översitteri, depressioner, ångest (you name it).

Jag tror att jag är bekräftelseberoende. Jag tycker om att ge bekräftelse, jag tycker om att få bekräftelse (men då brukar jag vara mesigt blyg) och det är nog min främsta anledning till att jag kastar mig in i debatterna.

Jag har lite svårt för mentaliteten "jag är här för att lära dig, du lilla människa, om ridning", går gärna igång på den. Och det försöker jag numera använda till att lära mig mer om MIG SJÄLV, istället för att bli arg och provocerad. Varför blir jag så arg av det? Än har jag inte hittat svaret, men det ska bli spännande när jag närmar mig det!
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Tack jacko.

Jag var osäker på om jag skulle uppnå önskat resultat med min tråd, men jag kände att jag var tvungen att göra ett försök. *ler* Och jag är glad över den positiva respons det har gett. Mitt mål har inte varit att få höra att jag är klok (även om det givetvis uppskattas), mitt mål var att få folk i allmänhet att tänka till och fundera på vad vi egentligen gör här, och vad vi vill med att vara på forumet.

Jag har medvetet valt att inte själv säga något om vad jag vill uppnå, men faktum är att min främsta orsak till att vara på KR-forumet (och dressyren) är att inspireras, och om möjligt inspirera. Men i mitt sökande efter inspiration vill jag också - genom mitt sätt att formulera mig - försöka bidra till att skapa en positiv miljö och med det kanske också minska de motsättningar som finns i hästvärlden. Sedan om jag lyckas låter jag vara osvuret, det kan inte jag avgöra.
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

KL

Nä nu skriver ni alla så många bra saker att man blir rent av till sig

Vill spinna vidare lite på buke som en plats för lärdom och självkännedom.
i verkliga livet är jag mesig i diskussioner. Jag tycker det är mycket obehagligt med människor som är PÅ som terriers. De är ofta ointresserade av vad andra tycker och skall mangöra sin röst hörd så får man prata högt och bestämt och det gör jag sällan.

Här på buke kan ingen avbryta en :D Ingen kan prata över en och överösta en på samma sätt som IRL. De kan försöka med hårda ord, men utrymmet är ju obegränsat. Alla får fysisk plats :)

På så vis kan man ju lära sig hantera olika saker , och även sånt man går igång på. För som Jacko säger - det man går igång på - säger ju något om en själv.
nån :crazy: har sagt att det man retar sig på andra - är sånt man inte tillåter hos sig själv.

Så bara det att människor är olika och hanterar livet olika kan ju vara provocerande i sig. Men iställlet för att rätta till andra så kan man ju ta det som en chans att lära känna sig själv lite mer.

Vem man är och varför.

Jag blir mindre provocerad nu.

Människor som jag har svårt att hantera hoppar jag över :D
Eftersom de sällan vill mötas - så slösar jag energi på att försöka möta dem.

Men det tog långt tid att lära sig.
men det har jag också lärt av Gunnar och Moderatorerna

Här - så måste man faktiskt inte svara alla

Här kan man välja vilka man vill prata med :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad vill vi uppnå?

Jag tycker forumet ar bra eftersom det ger en mojlighet att se saker fran flera olika hall.

Aven om man inte haller med vissa debattorer sa far man insyn i hur dom ser pa saken.

Vilket ger en sjalv mojligheter att vidga horisonten och kanske ta in tips som man fran borjan inte overhuvud taget skulle overvaga.

Aven om jag kan bli ratt arg ibland pa folk sa brukar jag ga tillbaka till gamla heta diskussioner efter ett tag for att analysera dom, och faktiskt ganska ofta kan man hitta guldkorn som har sagts aven av ens mest aggresiva motstandare.

Saker som man kan ta till sig och ha nytta av i sitt dagliga hastliv.

Dvs det kan finnas parlor aven i grisskit :).]

Jag tror att de flesta har nagot att bidraga med och man far vara litet av en guldgravare som sitter och vaskar i ordfloden.

/KT


DET tycker jag var väldigt klokt skrivet och dessutom stämmer det bra även för mej:bow:
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

Vad vill jag uppnå?
Jag vill ta del av andras erfarenheter och dela med mig av mina egna. Diskussioner är givande när man har olika åsikter bara man är öppen och lyssnar på varandra. Jag vill också få nya idéer, infallvinklar, se saker i från ett annat håll. Allt för att utvecklas mera både när det gäller ridning och förhållandet till hästen.
Kan mina åsikter och erfarenheter vara till hjälp för någon så är det också trevligt.
 
Sv: Vad vill vi uppnå?

*kl*
Jag är inte så mkt deltagare i diskussioner eftersom det är så svårt. Antingen är de på för svår nivå för mig så jag inte har ngt att tillföra, eller så är de för "strikta", utan plats för flummiga utläggningar om känslor och subjektiva tyckanden.

Jag läser gärna däremot, och då mest "fallbeskrivningar" där den som skriver utgår från sig och sin häst och hur de tillsammans upplevt en viss situation. Det tycker jag är givande att fundera över, och fundera över hur jag hade gjort och reagerat, och vad jag kan ta till mig av berättelsen. Både bra exempel eller avskräckande exempel.

Det finns alltid något att lära, inte minst att alla ryttare och hästar både är vääääldigt olika och har individspecifika problem, och också att alla ryttare och hästar är vääääldigt lika, med problem som är de samma för många ekipage.:D
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
35 343
Senast: Intejag
·
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
5 924
Senast: Lavender
·
M
Hästhantering Jag har hållit på med hästar nästan hela mitt liv. Jag har ridit på ridskola, haft häst och det har sett ut som det gör när man är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 070
Senast: Yrja
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 687
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp