Vad vinner man på att "tukta"/rida till hästen vid olydnad?

purity_666

Trådstartare
Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut.

Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick till ridhuset för att kolla om det fanns något att låna där. När hon var där öppnas dörren och en vuxen kvinna (mamma) sitter på dotterns shettis. Mamman hoppar omedelbart av ponnyn när hon ser min kompis. Ponnyn hade precis hoppat en runda med dottern och inte skött sig så bra. Den ville inte gå fram.

Medan min kompis var i ridhuset stod föräldrarna och longerade den i tyglarna. Min kompis skulle strax starta så hon var tvungen att rusa iväg. Nu finns inga bevis, men man kan anta att de skulle "visa" ponnyn vem som bestämde. Ponnyn och dottern skulle hoppa en klass till sen och den klassen misslyckades totalt.

Utifrån det började vi fundera på det där med att en del minsann ska visa hästen, tukta upp den så den lyder. Jag undrar mest hur man tänker? Om man nu bortser från det onödiga i att spöa bort sin häst så undrar jag rent logiskt hur man tänker? Om hästen går skit inne på hoppbanan, tror man då att den ska fatta vad som händer när den tas därifrån och tuktas till? Ska den koppla ihop olydnaden på banan med vad som händer på annan plats flera minuter senare? Sen dessutom fatta att den ska sköta sig på banan därefter? Jag tror inte hästens logik funkar så. Jag tror inte den kopplar ihop vägran på hinder = stryk en stund senare = bäst att sköta sig på banan ytterligare en stund senare.

En annan sak jag inte riktigt fattar vitsen med är de som ger sin häst några rediga rapp när den vägrar. Alltså, när hästen redan vägrat på hindret styr man fram hästen till hindret och ger den några rapp. Borde det inte göra hindren ännu mer obehagligt för hästen egentligen? Vad är vitsen med att göra så? Sånt ser jag ofta, det kanske är jag som missat nåt.

När jag red på ridskola hade vi en ridlärare som hoppade upp på hästarna och "red till" dom om dom spökade sig på lektionerna. Klart hästarna var snälla med läraren när han hoppade upp och red hårt, men det innebar inte att de skötte sig med eleven sen. Det var väl eleven som inte kunde hantera just den hästen. Då hjälpte det inte riktigt att ridläraren tuktar den.

Så.. vad är meningen med beteendet att tukta hästen till lydnad? Ge den några rapp eller rida skiten ur den så ska den vara snäll sen. Kopplar ens hästen ihop det beteendet?

Med hundar säger man ju tex att man inte ska skälla på dom för det dom gjort tidigare för det kopplar dom inte, funkar inte hästen likadant? En tillsägelse ska komma i ögonblicket, inte 10 minuter efteråt.
 
Kom inte på en klockren rubrik men ni får stå ut.

Min vän berättade om när hon var på hopptävling och hade glömt sitt ridspö. Hon gick till ridhuset för att kolla om det fanns något att låna där. När hon var där öppnas dörren och en vuxen kvinna (mamma) sitter på dotterns shettis. Mamman hoppar omedelbart av ponnyn när hon ser min kompis. Ponnyn hade precis hoppat en runda med dottern och inte skött sig så bra. Den ville inte gå fram.

Medan min kompis var i ridhuset stod föräldrarna och longerade den i tyglarna. Min kompis skulle strax starta så hon var tvungen att rusa iväg. Nu finns inga bevis, men man kan anta att de skulle "visa" ponnyn vem som bestämde. Ponnyn och dottern skulle hoppa en klass till sen och den klassen misslyckades totalt.

Utifrån det började vi fundera på det där med att en del minsann ska visa hästen, tukta upp den så den lyder. Jag undrar mest hur man tänker? Om man nu bortser från det onödiga i att spöa bort sin häst så undrar jag rent logiskt hur man tänker? Om hästen går skit inne på hoppbanan, tror man då att den ska fatta vad som händer när den tas därifrån och tuktas till? Ska den koppla ihop olydnaden på banan med vad som händer på annan plats flera minuter senare? Sen dessutom fatta att den ska sköta sig på banan därefter? Jag tror inte hästens logik funkar så. Jag tror inte den kopplar ihop vägran på hinder = stryk en stund senare = bäst att sköta sig på banan ytterligare en stund senare.

En annan sak jag inte riktigt fattar vitsen med är de som ger sin häst några rediga rapp när den vägrar. Alltså, när hästen redan vägrat på hindret styr man fram hästen till hindret och ger den några rapp. Borde det inte göra hindren ännu mer obehagligt för hästen egentligen? Vad är vitsen med att göra så? Sånt ser jag ofta, det kanske är jag som missat nåt.

När jag red på ridskola hade vi en ridlärare som hoppade upp på hästarna och "red till" dom om dom spökade sig på lektionerna. Klart hästarna var snälla med läraren när han hoppade upp och red hårt, men det innebar inte att de skötte sig med eleven sen. Det var väl eleven som inte kunde hantera just den hästen. Då hjälpte det inte riktigt att ridläraren tuktar den.

Så.. vad är meningen med beteendet att tukta hästen till lydnad? Ge den några rapp eller rida skiten ur den så ska den vara snäll sen. Kopplar ens hästen ihop det beteendet?

Med hundar säger man ju tex att man inte ska skälla på dom för det dom gjort tidigare för det kopplar dom inte, funkar inte hästen likadant? En tillsägelse ska komma i ögonblicket, inte 10 minuter efteråt.
Tycker som du, det finns ingen logik i att spöa upp hästen och tro att den gör bättre ifrån sig nästa gång om den av någon orsak inte vill hoppa. Dom allra flesta spöar inte sina hästar från marken, men på hästryggen gäller tydligen andra regler.

Varför försöker vi spöa våra hästar till lydnad öht, varför är det accepterat?
Om en människa tagit ett spö och spöat sin hund till lydnad, då skulle den personen bli polisanmäld?
 
1. Den situation du beskriver låter helt fel.

2. "Finns det något skäl att tukta sin häst till lydnad"?
Om vi väljer ett annat ord än tukta, som jag kopplar till ganska grova metoder, så kan jag se skäl till att uppfostra hästen och påminna den om att vara uppmärksam.
Jag tycker dock att man inte gör det genom att "tukta" utan genom fokuserad ridning.
Spö kan absolut vara ett rimligt hjälpmedel, använt på normalt sätt.

@AliceZeta : spöa hästen till lydnad tror jag inte är så vanligt, så som jag läser uttrycket. Däremot att använda spö som förtydligande hjälp är ju vanligt och faktiskt i mina ögon helt acceptabelt.
 
"När kunskapen tar slut tar våldet vid" :(

Jag tror det är frustrerade människor som vill ha ett resultat omedelbart som tar till våld. Man tar sig inte tid att analysera varför utan "hästen är bara dum" och då griper man till våld för då blir man av med en del av sin egen frustration som kanske egentligen kommer av att man innerst inne är rädd och/eller inte vet vad man ska göra för att lösa problemet.

Sen verkar det ju tyvärr fortfarande finnas en hel del tränare/ridlärare som förespråkar hårda metoder oavsett häst eller problem och har man fått lära sig att ta till spöt så fort hästen inte gör som man vill ja då vet man ju inte om någon annan metod.
 
En del hästar och ponnyer lär sig snabbt att man inte behöver lyssna så mycket på mindre rutinerade utan kan göra lite som man vill. Om de mellan varven rids av mer erfaren ryttare/vuxen minns de plötsligt sin skolning bättre...

Däremot ska det ju inte vara en bestraffning utan en tillridning.
 
"Hästen ska vara mer rädd för ryttaren än för hindret" har jag fått höra från flera olika hopptränare... (På hög nivå dessutom!)
Någon har uttryckt det lite snällare; "Hästen ska ha mer respekt för ryttaren än för hindret", men det leder ju ändå till att folk slår sina hästar.:(
 
"Hästen ska vara mer rädd för ryttaren än för hindret" har jag fått höra från flera olika hopptränare... (På hög nivå dessutom!)
Någon har uttryckt det lite snällare; "Hästen ska ha mer respekt för ryttaren än för hindret", men det leder ju ändå till att folk slår sina hästar.:(
Jag tycker den andra sentensen är värre eftersom man med ordvalet försöker försköna och dölja det man egentligen håller på med, den första är åtminstone ärlig.
 
Si
1. Den situation du beskriver låter helt fel.

2. "Finns det något skäl att tukta sin häst till lydnad"?
Om vi väljer ett annat ord än tukta, som jag kopplar till ganska grova metoder, så kan jag se skäl till att uppfostra hästen och påminna den om att vara uppmärksam.
Jag tycker dock att man inte gör det genom att "tukta" utan genom fokuserad ridning.
Spö kan absolut vara ett rimligt hjälpmedel, använt på normalt sätt.

@AliceZeta : spöa hästen till lydnad tror jag inte är så vanligt, så som jag läser uttrycket. Däremot att använda spö som förtydligande hjälp är ju vanligt och faktiskt i mina ögon helt acceptabelt.
sist jag va i ridhuset va där en ung tjej som red för tränare
Ponnyn ville inte gå förbi läktaren. Tränaren hämtade ett långt spö, gav det till tjejen. Ponnyn spöades sen länge, tills han valde att snällt skritta, trava och galoppera som tjejen ville
Jag tror det är ganska vanligt att det ser ut så. Ingen i ridhuset reagerade, om det hade varit en hund, som fått sånt spö, hade dom flesta nog reagerat

När jag rider min unghäst, så använder jag spö. Vill jag göra sidoföflyttningar så brukar jag lägga spöt intill hästen bakdel, om han inte får med den. Det räcker. I det läget används spöt som förtydligande hjälp.
 
I hoppstallet där jag jobbade var det vanligt att min ena chef "tuktade" hästarna.
Speciellt om han var på dåligt humör.
Han kunde rida emot ett hinder, allt verkade stämma men i sista sekund sliter han tag i hästen och börjar spöa upp den framför hindret!:confused: :(
En annan klassiker var att han noga valde ut ett spö som snärtade utav helvete! Det blev liksom långa bulor och sår utan att man behövde använda mycket kraft. Sen satt han på hästen, snärtade till, hästen gick förskräckt framåt, då blev han arg och slet tag i hästen, snärtade till, slet tag, och upprepade detta flera gånger tills hästen var helt förtvivlad för den förstod ju inte alls vad han ville!
Jag förstår fortfarande inte vad han ville åstadkomma med dessa "metoder".

Att jag slutade och varför är väl rätt uppenbart!:meh::(
 
en korrigering sker direkt eller inte alls,
vägrar hästen så tar man det igen och skärper till sin ridning, vägrar hästen så har man gjort ngt fel och inte hästens fel.
är hästen trög så är det något att jobba med på hemmaplan, på tävlingen så får man väl sänka kraven och bara jobba med tempot och bra vägar. eller utgå.

jag får dåligt humör när allt skiter sig i ridningen, men att tukta hästen hjälper inte när hon redan är spänd och förvirrad. men att hoppa av och gå några varv runt ridbanan hjälper dock. så att man kan slappna av och rida ordentligt sen.
 
Ett spö ska vara en hjälp, inte ett bestraffningsmedel. Jag blir rätt störd av att en av mina ridlärare hela tiden säger att jag ska rappa till hästen när den vägrat på ett hinder. Jag har ignorerat det och fått skäll för det. Men det skiter jag i. Någon dag lackar jag väl ur totalt och fräser jag inte tänker misshandla någon häst. För det är det det är. När hästen redan stannat är det för sent att använda spöt, eftersom hästen inte längre kan agera korrekt på hjälpen. Ett spö ska ju faktiskt bara vara en förstärkning av en framåtdrivande hjälp.

Den här ridlärarens sätt stör mig faktiskt och det stör mig att det går ut över hästarna och att ungarna får lära sig att man ger hästen ett rapp när den inte gör som man vill. :( Hm, det är nog läge att lacka ur vid första bästa tillfälle. Annars trivs jag ju på ridskolan och tycker att det är bra där.
 
Svarar alla:

Jag kan tycka att en korrigering med spöt, i rätt tid, är okej. Jag rider en häst som ibland vägrar gå förbi saker. Det är bara fjanterier. Jag väntar ut honom, lockar och försöker snällt få förbi honom. Men fjantar han räcker ett pet med spöt så går vi förbi och han får massa beröm. Det är som att spöt behövs för att visa "nu räcker det". Det räcker med en gång så går vi.

Med deras filosofi, de med ponnyn tex, så skulle jag alltså ha hanterat det genom att gå hem, spöa upp honom, sen gå tillbaka och förvänta mig ett bättre resultat. Det funkar ju inte så.

Jag fattar inte alls det där med att slå hästen när den vägrat. Då får man väl använda spöt precis innan hindret, när hästen börjar fundera på att vägra. Har den redan stannat och syftet inte är att få den att kliva över ett lågt hinder så ser jag inget syfte alls. Förutom att få ur sig sina frustrationer.
 
Svarar alla:

Jag kan tycka att en korrigering med spöt, i rätt tid, är okej. Jag rider en häst som ibland vägrar gå förbi saker. Det är bara fjanterier. Jag väntar ut honom, lockar och försöker snällt få förbi honom. Men fjantar han räcker ett pet med spöt så går vi förbi och han får massa beröm. Det är som att spöt behövs för att visa "nu räcker det". Det räcker med en gång så går vi.

Där vet ju hästen förmodligen redan vad som förväntas. Spöet blir förstärkningen. Hästen kan agera rätt och får beröm.
 
Jag förstår inte varför folk blandar in hundar i det hela, den som tror på våld lär göra det oavsett om hundar i det hela. Det lär varken vara sämre eller bättre på våldsplanet oavsett art. Det är samma typ av människor som är benägna att ta till våld.
 
Jag förstår inte varför folk blandar in hundar i det hela, den som tror på våld lär göra det oavsett om hundar i det hela. Det lär varken vara sämre eller bättre på våldsplanet oavsett art. Det är samma typ av människor som är benägna att ta till våld.

I huvudinlägget refererades till hundträning.
Träning med hundar har kommit så mycket längre när det gäller hänsyn och att försöka förstå djuret. Idag accepteras inte något våld mot hundar. Våld mot hästar ser vi ofta, hårda slag med spö och sporrar.

Visst borde du kunna se skillnad när det gäller hund och hästräning

Våldet mot hästar accepteras i större utsträckning
 
"När hästen vill, kan och förstår - då kan vi korrigera." Och korrigeringen ska komma direkt, inte efteråt - hur sjutton ska hästen förstå vad vi försöker korrigera, om korrigeringen kommer när situationen redan är över?
 
Våld/hårda tag, tvång och det gamla dominanstänket är väldigt normaliserat i hästvärlden.

Sättet en människa handskas med djur säger mycket om den människan. Själv undviker jag att umgås med folk som har det "hårda" tänket, dom är ofta obehagliga och empatilösa i andra situationer också.
 
Att göra som beskrivet i första inlägget känns inte bara okunnigt utan även väldigt ignorant. Det är väldigt ö pedagogiskt att använda negativ förstärkning i fel sammanhang.
Det är pga. dumma och okunniga metoder som ovan nämnda som uttrycket "tukta" har så väldigt negativ laddning. Jag föredrar dock att använda uttrycket "utbilda" istället.
Har jag en unghäst som lagt sig till med att bocka och stegra kan lag låta någon duktig ung häst utbildare sitta upp. Då kan hästen få hålla på tills den kommer på att det är mindre jobbig och roligare att skippa motståndet.
Har jag en häst som tänker bakåt/upp i galopp fattningar så kan jag ha ett spö som extra framåtdrivande, men aldrig som straff när det inte gått bra. Att svara något negativt med mer negativt blir bara mer negativt.

För mig ligger framtiden och framstegen inom ridsporten i att inse och börja praktisera positiv förstärkning och få bort de negativa straff metoderna som varken ryttare eller häst lär sig av.
 
I huvudinlägget refererades till hundträning.
Träning med hundar har kommit så mycket längre när det gäller hänsyn och att försöka förstå djuret. Idag accepteras inte något våld mot hundar. Våld mot hästar ser vi ofta, hårda slag med spö och sporrar.

Visst borde du kunna se skillnad när det gäller hund och hästräning

Våldet mot hästar accepteras i större utsträckning
Jag skrev inlägget just för att jag inte håller med. Visst borde du kunna inse att alla inte ha samma erfarenhet och att alla inte delar din åsikt? Att ge hästar stryk är på det sätt som beskrivs i huvudinlägget är inte accepterat i hästvärlden, det leder till varningar och diskvalificering på tävlingar och folk som regelrätt slår hästar i efterskott gör det oftast i skymundan när de tror ingen ser precis som TS beskriver.

Andra typer av våld/hårdhänt hantering där man omedelbart tillrättavisar genom fysisk tillrättavisning (ej misshandel) är möjligen mer accepterad inom hästvärlden. Om det beror på att hundvärden kommit längre eller man har olika arter och därmed förutsättningar vill jag ha osagt.

Inom både hundvärld och hästvärld finns det gott om folk som tar till våld och efterhands bestraffningar och jag är högst tveksam till att de somförespråkar anit våld när det gäller hundar förespråkar våld hos hästar och tvärt om.
 
Jag skrev inlägget just för att jag inte håller med. Visst borde du kunna inse att alla inte ha samma erfarenhet och att alla inte delar din åsikt? Att ge hästar stryk är på det sätt som beskrivs i huvudinlägget är inte accepterat i hästvärlden, det leder till varningar och diskvalificering på tävlingar och folk som regelrätt slår hästar i efterskott gör det oftast i skymundan när de tror ingen ser precis som TS beskriver.

Andra typer av våld/hårdhänt hantering där man omedelbart tillrättavisar genom fysisk tillrättavisning (ej misshandel) är möjligen mer accepterad inom hästvärlden. Om det beror på att hundvärden kommit längre eller man har olika arter och därmed förutsättningar vill jag ha osagt.

Inom både hundvärld och hästvärld finns det gott om folk som tar till våld och efterhands bestraffningar och jag är högst tveksam till att de somförespråkar anit våld när det gäller hundar förespråkar våld hos hästar och tvärt om.
Har du någon gång sett en hundförare på en agility tävling ta fram ett spö och ge hunden rapp i baken för att hunden inte hoppar ett hinder?

Skymundan?
Ett fullt ridhus är knappast skymundan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 310
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp