Bukefalos 28 år!

Värpreden till höns

Kalaspinglan

Trådstartare
Ååå, i morgon flyttar våra höns hem till oss. Och vi står i så gott vi kan för att hinna få hönshuset klart i tid.

Hur ser era reden ut? Vi kommer att ha fyra hönor, och tänkte göra två reden. Kan ni ge tips och ideer på praktiska lösningar? Bilder?

Hur har ni placerat sittpinnen? Har ni någon "bajsuppsamlare" under?

Vad har ni för underlag? Halm? Spån? Torv?

Tjingeling!!!
 
Sv: Värpreden till höns

Jag planerar att ha spån som strö i mitt hönshus, men ev även lite halm i ett hörn. Sittpinnar kommer göras av naturmaterial (trädgrenar/slyträd) och placeras längs en vägg, jag vet inte riktigt hur vi ska göra med "bajsuppsamlare" - så långt har vi inte kommit än.

Jag har en kompis som köpt lådor på IKEA och inrett som reden, de fanns på barnavdelningen tror jag och har vit botten och röd överdel - ser ut som en kattlåda med tak mer eller mindre :) Funkar tydligen utmärkt. Vi har turen att få överta reden och vattenbar av vår granne.
 
Sv: Värpreden till höns

Hoppas att dina nyförvärv börjat finna sig till rätta.:)

Höns vill ju gärna krypa in i ett lite mörkare tillhåll för att lägga sina ägg. Ska du göra det lätt för dig skaffar du en kattlåda med huv. Strö med spån och halm inuti. Lätt att hålla rent.

Jag strör med ett lager spån och sedan halm hos mina höns. Ankorna för bara halm.

Eftersom höns gärna sitter en bit upp på pinnar så för att hålla det så rent som möjligt bygger du en bänk och sätter pinnarna där på. Den mesta skiten hamnar på bänken istället för på golvet. Det blir lättare att mocka och du har ett trevligare hönshus att gå ut ifrån. Du slipper halva hönshuset under fötterna.;)
 
Sv: Värpreden till höns

Då spinner jag vidare lite här. Vi får hem några dvärgkochin nu på fredag, vilken storlek ska man ha på redena? Jag har lite svårt att uppskatta hur stor en höna är....
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 511
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 491
Senast: alazzi
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 339
Senast: ameo
·
Kropp & Själ :confused::confused:Jag fantiserar mig iväg till ett annat liv hela tiden. Tidigare har jag funderat på att leva i Spanien, flytta till...
2
Svar
32
· Visningar
2 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp