våga byta försäkringsbolag?

Lillan86

Trådstartare
Är lite irriterad på mitt försäkringsbolad Agria. Min häst har blivit behandlad för Hovledsinflammation och Kissing spines, även nu opererad för KS. Jag visste att dom bara har upp till 18000 på hälta/rörelsestörningar men IINTE ryggskador som då vist inkluderar KS :( Har nått min kvot på 18 och får nu antagligen betala operationen själv.. kliniken han inte ringa så det blir ett brev på posten nu snart.. suck!

Känner att jag nu vill byta bolag, men hur blir det då med allt. Hur lång tid tar det innan den nya börjar gälla, typ 30 dagar? Blir det reservationer på ryggen?
 
Är lite irriterad på mitt försäkringsbolad Agria. Min häst har blivit behandlad för Hovledsinflammation och Kissing spines, även nu opererad för KS. Jag visste att dom bara har upp till 18000 på hälta/rörelsestörningar men IINTE ryggskador som då vist inkluderar KS :( Har nått min kvot på 18 och får nu antagligen betala operationen själv.. kliniken han inte ringa så det blir ett brev på posten nu snart.. suck!

Känner att jag nu vill byta bolag, men hur blir det då med allt. Hur lång tid tar det innan den nya börjar gälla, typ 30 dagar? Blir det reservationer på ryggen?

Inte ens säkert något annat bolag vill försäkra om inte hästen är färdigbehandlad heller. Nu har du kanske dokumenterat att det bara är "de" problemen, men om det är lite mer svävande vart problem kommer ifrån och vad som ger vad drar vissa bolag öronen åt sig.
 
:eek: VAD betalar Agria öht nu för tiden? :confused: Varför ha en dyr veterinärvård om dom har gräns på 18.000:- både här och var?

Hade Agria på förra hästen,tyckte dom började få så konstiga saker för sig,höjda premier osv,bytte sen. Vid köp av nuvarande häst så bytte jag samma dag han kom i min ägo som 9 månaders "föl" för då hade Agria krånglat och satt massa reservationer i smyg på hunden visade det sig när vi skulle skriva ut oss från veterinären. Hunden har tyvär Agria fortfarande,men är för gammal för att byta,när han har somnat in kommer jag aldrig aldrig aldrig ge Agria en krona till!!!! :mad:
 
Är lite irriterad på mitt försäkringsbolad Agria. Min häst har blivit behandlad för Hovledsinflammation och Kissing spines, även nu opererad för KS. Jag visste att dom bara har upp till 18000 på hälta/rörelsestörningar men IINTE ryggskador som då vist inkluderar KS :( Har nått min kvot på 18 och får nu antagligen betala operationen själv.. kliniken han inte ringa så det blir ett brev på posten nu snart.. suck!

Känner att jag nu vill byta bolag, men hur blir det då med allt. Hur lång tid tar det innan den nya börjar gälla, typ 30 dagar? Blir det reservationer på ryggen?

Inte en chans att du kan byta bolag utifrån det du skriver. Man kan aldrig byta bolag pga existerande missnöjdhet med nuvarande bolag och redan konstaterade skador på hästen och de kostnader/ingrepp du redan gjort under nuvarande bolag i syfte att få en heltäckande försäkring och slippa reservationer osv hos det nya bolaget.
Det är precis samma som för andra försäkringar i övrigt, som inte gäller häst.

Agrias extrema begränsning på hältor och ersättning är ju känt sen åratal. Har man det bolaget får man se till att vara påläst om exakt vad det innebär. Inte riktat mot dig personligen utan allmänt utifrån vad folk svarar i tråden och alla trådar som postas här om det dagligen dax.
 
Är lite irriterad på mitt försäkringsbolad Agria. Min häst har blivit behandlad för Hovledsinflammation och Kissing spines, även nu opererad för KS. Jag visste att dom bara har upp till 18000 på hälta/rörelsestörningar men IINTE ryggskador som då vist inkluderar KS :( Har nått min kvot på 18 och får nu antagligen betala operationen själv.. kliniken han inte ringa så det blir ett brev på posten nu snart.. suck!

Känner att jag nu vill byta bolag, men hur blir det då med allt. Hur lång tid tar det innan den nya börjar gälla, typ 30 dagar? Blir det reservationer på ryggen?
Byt inte försäkringsbolag .
När har du huvudförfallodag på din försäkring ?
 
Ett tag körde ju Agriaa med att man faktiskt kunde utöka hältskyddet mitt under pågående period ...
Lät då helsjukt men de var väll tvungna att lugna sina kunder lite .....
 
Aldrig byta bolag med den historiken, jag vågar knappt göra det med en frisk häst. Du kommer få reservationer och det väger knappast upp nackdelarna med nuvarande bolags begränsningar. Tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet med denna häst.
 
Ett tag körde ju Agriaa med att man faktiskt kunde utöka hältskyddet mitt under pågående period ...
Lät då helsjukt men de var väll tvungna att lugna sina kunder lite .....
Man kan ju höra med dem. Jag fick något liknande på hunden, att höja taken under pågående behandling. Men då täcker inte det nya taket den aktuella skadan utan om det skulle komma nya, orelaterade, under försäkringsåret.
 
Inte en chans att du kan byta bolag utifrån det du skriver. Man kan aldrig byta bolag pga existerande missnöjdhet med nuvarande bolag och redan konstaterade skador på hästen och de kostnader/ingrepp du redan gjort under nuvarande bolag i syfte att få en heltäckande försäkring och slippa reservationer osv hos det nya bolaget.
Det är precis samma som för andra försäkringar i övrigt, som inte gäller häst.

Agrias extrema begränsning på hältor och ersättning är ju känt sen åratal. Har man det bolaget får man se till att vara påläst om exakt vad det innebär. Inte riktat mot dig personligen utan allmänt utifrån vad folk svarar i tråden och alla trådar som postas här om det dagligen dax.

Vilken tråkig attityd du har Mackan eller är det jag som missuppfattar? Så himla tråkigt att öppna tråden och få ett sånt här svar. Anledningen att man startar trådar är ju att man behöver hjälp och inte påhopp. Och ja, jag skrev att jag visste om hälta men inte rygg.. Brukar inte orka bry mig om sånt här men blir så trött på Buke, är det inte meningen att man ska få stöd och hjälp på detta forum.. suck.. jo, jag tog det personligt eftersom det är skrivet i en tråd som jag postat..

Tackar alla andra för svar iaf. Ska ringa lite bolag gör att höra vad dom har att säga, men det blir väll antagligen reservationer. Eller så att dom inte vill ha oss, men man förlorar ju inget på att kolla med dem.
Undrar om dom kan förstå att hältan kom pga ryggen, hon har ju heller inte några anmärkningar på röntgen. Ringer nu och kollar
 
Appropå byte av försäkringsbolag: När jag köpte min var han i försäkrad i IF och jag tänkte byta till Folksam där jag har allt annat försäkrat. Gjorde en anmälan via nätet men tack vare att deras handläggningstid var så lång hann jag köpa hästen innan bekräftelsen kom, vid köpet bestämde jag att ha honom kvar hos IF (Folksam hade ju ändå inte hört av sig). Visade sig ett halvår senare att han har spatt. Hade jag gått över till Folksam hade inte de täckt behandlingar och undersökningar eftersom det är en "gammal" skada.
 
Undrar om dom kan förstå att hältan kom pga ryggen, hon har ju heller inte några anmärkningar på röntgen. Ringer nu och kollar
Det beror väl på vilka undersökningar som gjorts för att konstatera att hältan kommer därifrån? Har veterinären lagt bedövningar runt tornutskotten och hästen då blivit symptomfri? I så fall kan man väl anse det vara bevisat att smärtan satt där.
Annars undrar ju jag varför man opererar mot kissing spines om röntgenplåtarna är utan anmärkning?
 
I mina vilkor från Agria står det tydligt att taket även gäller ryggskador. Tyvärr (hade hästen min varit yngre hade jag själv bytt bolag då jag köpte honom..).
Jag hade definitivt inte vågat byta bolag i din sits, pga reservationerna som oundvikligen kommer att bli. Och det skulle heller inte göra någon skillnad för din nuvarande situation; operationen kommer du ändå att få betala själv (inget bolag täcker sådant som finns vid tecknandet av försäkringen).
 
Vilken tråkig attityd du har Mackan eller är det jag som missuppfattar? Så himla tråkigt att öppna tråden och få ett sånt här svar. Anledningen att man startar trådar är ju att man behöver hjälp och inte påhopp. Och ja, jag skrev att jag visste om hälta men inte rygg.. Brukar inte orka bry mig om sånt här men blir så trött på Buke, är det inte meningen att man ska få stöd och hjälp på detta forum.. suck.. jo, jag tog det personligt eftersom det är skrivet i en tråd som jag postat..

Tackar alla andra för svar iaf. Ska ringa lite bolag gör att höra vad dom har att säga, men det blir väll antagligen reservationer. Eller så att dom inte vill ha oss, men man förlorar ju inget på att kolla med dem.
Undrar om dom kan förstå att hältan kom pga ryggen, hon har ju heller inte några anmärkningar på röntgen. Ringer nu och kollar
 
Byter du bolag så får du säkert reservation för hältor och rörelsestörningar samt ryggproblem, förmodligen ej omprövningsbart. Hos Agria har du i alla fall de 18 000:- igen efter din förfallodag. Tråkigt men du kan kanske prata med Agria om att utöka till 30 000:-? Vet inte riktigt om de reserverar tidigare skador på höjningen men hör med dem.
 
Om man väljer att höja försäkringen så täcker inte höjningen för skador som finns vid höjningen. Det går alltså inte att höja försäkringen för att få mer pengar till pågående behandling (enligt Agrias villkor).
 
QUOTE="Summerwind, post: 16523550, member: 42089"]Byter du bolag så får du säkert reservation för hältor och rörelsestörningar samt ryggproblem, förmodligen ej omprövningsbart. Hos Agria har du i alla fall de 18 000:- igen efter din förfallodag. Tråkigt men du kan kanske prata med Agria om att utöka till 30 000:-? Vet inte riktigt om de reserverar tidigare skador på höjningen men hör med dem.[/QUOTE]

självklart kommer de reservera en höjning. gäller alla f-bolag inte bara Agria, det är allmän praxis och helt enligt protokoll fb mässigt allmänt som jag skrev tidigare, oavsett vad det gäller..... det gäller även existerande bolag även om man inte byter. dvs Agria i detta fallet kommer självklart reglera höjningen till att inte öht kunna tangera ens tillnärmelsevis misstänkta relationer till redan etablerade skador, så att försäkringen gäller dessa. Det är som jag var inne på A och O att förstå detta oavsett försäkringsbolag öht och att det inte bara gäller häst......
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 669
Senast: Piranesi
·
Hästvård Jag har nyligen lärt mig den hårda vägen att en A1-försäkring inte nödvändigtvis täcker ens hältutredningen ifall diagnosen inte täcks...
2
Svar
29
· Visningar
3 914
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 290
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 043
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp