Våga radbrytning

mandalaki

Trådstartare
@Gunnar har experimenterat lite med typsnitt nu - och med de nya, oavsett vilket av de två han väljer, så blir långa stycken lite svåra att läsa.

Så SNÄLLA ni som inte brukar radbryta, ta tillfället i akt att börja göra det nu. Ni kommer att bli lästa av fler om ni undviker de där långa styckena.
 
Hoppas din tråd får viss effekt. Tyvärr verkar de som inte förstår att styckeindelning vara så läraktiga på just detta område.

Hur många gånger har inte frustrerade människor här på Buke uttryckt uppmaningar, vädjanden och önskemål - utan en endaste liten effekt? Den som skriver utan stycken tänker förmodligen utan "stycken".

Jag känner en person som jag av olika skäl har en "skrivrelation" till. Jag har haft samtal med personen och beskrivit/förklarat att "ett stycke - en tanke, och så nytt stycke..."

Det blir noll förbättring. :o :banghead:

Personen ifråga verkar inte förstå vad min lilla beskrivning innebär. Det är som om denne inte vet var gränsen går mellan tanke/ämne. Det finns bara en tanke och den är lång och komplicerad = ett långt stycke som är fullständigt oläsbart.

Vid tillfälle har jag uttryckt mig: "tänk "punktlista", första punkten, nästa punkt etc etc..."

"Ja - vad bra!"säger personen.

Resultat? Nä... ingen.. :banghead:

Så, jag vill inte att du tappar modet - bra initiativ med denna tråd! Hoppas du/vi får respons! :bow: Hoppet är det sista som överger språkpoliserna. ;)


/Priffe - all time språkpolis
 
Hehe ...

på ett annat forum har jag en person som skriver såhär dvs utan styckeindelning skiljetecken och stor bokstav jag har aldrig träffat henne hon är säkert hur trevlig och bra som helst men jag fattar inte varför hon frivilligt framstår som totalt imbecill i text för det är ju vad som händer
 
Hehe ...

på ett annat forum har jag en person som skriver såhär dvs utan styckeindelning skiljetecken och stor bokstav jag har aldrig träffat henne hon är säkert hur trevlig och bra som helst men jag fattar inte varför hon frivilligt framstår som totalt imbecill i text för det är ju vad som händer

Huvva!! det gör ont i både ögonen och själen att bara läsa dessa rader. Jag har väldigt dåligt tålamod med texter som bara "går och går".

Kanske för att de får mig att tänka på en person som aldrig andas när denne pratar? Som bara lyssnar till sin egen röst?

Eller är jag ensam om den associationen?
 
Hehe ...

på ett annat forum har jag en person som skriver såhär dvs utan styckeindelning skiljetecken och stor bokstav jag har aldrig träffat henne hon är säkert hur trevlig och bra som helst men jag fattar inte varför hon frivilligt framstår som totalt imbecill i text för det är ju vad som händer

Jag tror att du ska skratta dig überglycklish att du inte behöver läsa kommunala patientjournalanteckningar. Du skulle få lika många nervsammanbrott som jag. Och vara rädd för att hamna i kommunalt omvårdnadsbehov.
 
Jag tror att du ska skratta dig überglycklish att du inte behöver läsa kommunala patientjournalanteckningar. Du skulle få lika många nervsammanbrott som jag. Och vara rädd för att hamna i kommunalt omvårdnadsbehov.

Men jounalanteckningar? Borde inte de vara väldigt noggrant skrivna? Jag menar, lite missförstånd på grund av något syftesfel i texten, samt oklar information måste vara riskabelt för patienten.

Jag vet förstås att man gör sig rolig över journalgrodor osv, men ändå. Jag trodde i min enfald att omvårdnadspersonal (såväl som polisen) fick extra träning i detta.
 
Journalgranskning görs regelbundet, men fokus är i första hand på medicinska och omvårdnadstekniska detaljer. Vad har skrivits och vad har INTE skrivits. HUR det är skrivet granskas också, men det hamnar längre ned på prioritetslistan.

Idag när folk i allmänhet borde värna språket eftersom fler har tillgång till det med den tekniska utveckling vi har för kommunikation, tappar vi mer än någonsin tycker jag.
 
Huvva!! det gör ont i både ögonen och själen att bara läsa dessa rader. Jag har väldigt dåligt tålamod med texter som bara "går och går".

Kanske för att de får mig att tänka på en person som aldrig andas när denne pratar? Som bara lyssnar till sin egen röst?

Eller är jag ensam om den associationen?
Du är inne på något där ... Jag hör också rösten när jag läser en text. Och utan skiljetecken blir det bara ett entonigt malande.

En annan variant är rösten jag hör när folk aldrig sätter punkt utan bara gödslar med tre punkter. De låter enormt osäkra, som att de aldrig vågar stå för vad de skriver.

Och människor som missbrukar utropstecken låter hysteriskt upprörda.
 
Journalgranskning görs regelbundet, men fokus är i första hand på medicinska och omvårdnadstekniska detaljer. Vad har skrivits och vad har INTE skrivits. HUR det är skrivet granskas också, men det hamnar längre ned på prioritetslistan.

Idag när folk i allmänhet borde värna språket eftersom fler har tillgång till det med den tekniska utveckling vi har för kommunikation, tappar vi mer än någonsin tycker jag.

Vad intressant!

När dessa granskningar görs, hur återkopplas resultaten då? Vem/vilka gör granskningarna? Vad händer om en vårdgivare får kritik? Kritiseras gruppen då, eller tar man ut enskilda skribenter för mer träning/fortbildning?
 
Jag tror att du ska skratta dig überglycklish att du inte behöver läsa kommunala patientjournalanteckningar. Du skulle få lika många nervsammanbrott som jag. Och vara rädd för att hamna i kommunalt omvårdnadsbehov.
Jag kan tänka mig det! Skriftlig framställning är nog inte vad som prioriteras i den branschen ;)

Ett närliggande område är den hjälpsida jag följer på fb, alltså där man kan rycka ut med mat och kläder till behövande barnfamiljer. För att bli admin där behöver man helt klart inte kunna skriva, deras nödrop är oftast uselt formulerade. Men det vore ju helt fel sammanhang att språkpolisa så jag sitter på händerna. :crazy:
 
Det viktiga är nog att det medicinska blir rätt, inte om man särskriver eller på andra sätt missbrukar språket.
 
Ett närliggande område är den hjälpsida jag följer på fb, alltså där man kan rycka ut med mat och kläder till behövande barnfamiljer. För att bli admin där behöver man helt klart inte kunna skriva, deras nödrop är oftast uselt formulerade. Men det vore ju helt fel sammanhang att språkpolisa så jag sitter på händerna. :crazy:
Jag har sett det jag också. Och jag har sedan gammalt gnagmärken på mitt tangentbord.

Man kan tycka, att språket skulle vara viktigare än någonsin i tider då vi kommunicerar mer skriftligt än verbalt (för många är det så), då borde man göra sig vinn om begriplighet i koncisa texter. Men ack...det blir bara värre och värre ju!
 
Vid nedslag i granskningar så får den som skrivit en tillsägelse i bästa fall. Men jag skulle tro att det är vanligast att det finns en gräns där man anser att på denna enhet behövs utbildning och då går man in med sån. Som då handlar om vad som är viktigt att skriva i journal och vad som inte är viktigt. Grammatik - njä. Såna insatser är inte existerande för vuxna människor i arbete.
 
Vid nedslag i granskningar så får den som skrivit en tillsägelse i bästa fall. Men jag skulle tro att det är vanligast att det finns en gräns där man anser att på denna enhet behövs utbildning och då går man in med sån. Som då handlar om vad som är viktigt att skriva i journal och vad som inte är viktigt. Grammatik - njä. Såna insatser är inte existerande för vuxna människor i arbete.

Det verkar förstås rimligt. Men generellt så bävar jag för framtiden. Vi har ett uppväxande släkte som varken är särskilt duktig på att läsa eller skriva. :crazy:
 
Eller hur! Precis så! Men det kommer alltid finnas en klick som förstår värdet av ett bra språk, jag har uppfostrat två av dem själv så jag har inte tappat hoppet totalt. :)

Det är bara tragiskt att det sitter vuxna människor där ute som inte förstår hur viktigt det är.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 504
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 805
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp