Vågar inte rida ut själv!

colowi

Trådstartare
Hej! Jag vågar inte rida ut själv. Inte ens på min 20 åriga new forest valack som jag haft i 5 år. I min hjärna tänker jag alltid på det värsta som kan hända i alla fall. Om han blir rädd för något så kommer jag trilla av och han springer iväg och blir skadad mm. Jag behöver tips för att bli av med rädslan. Min ponny är väldigt flockig så han blir lite stressad och vill vända hemmåt. Väldigt smart ponny faktiskt. :)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Så länge du är så rädd så ska du inte rida ut ensam. Ponnyn känner att du är rädd och då blir det vara en ond cirkel. Enda sättet att komma över rädslan är nog att rida ut mycket med sällskap.
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Jag följer alltid med när min mamma ska ut och gå med sin skadade häst men det blir ingen träning då i backar mm och vi har ett eget stall så det finns ingen jag kan rida med förutom min mamma. Jag älskar att rida ut. Det skulle både vara bra för mig och ponnyn..:(
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Träns, lina, hjälm och spö och ut och gå med ponnyn! :) Det gör jag alltid innan jag rider ut på mina kusar. Man bygger förtroende och lär sig hur hästen reagerar i tex trafik. Väldigt nyttigt. Men till slut blir det så jobbigt att själv stånka uppför backarna så man sitter hellre på ;)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Jag förstår det, men innan ni blir säkrare tillsammans är det bättre att du promenerar med den eller rider ut med sällskap. När ni blir mer vana vid det och du känner dig lugnare, kommer det säkert att gå bättre att rida ut ensam också. :)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Träns, lina, hjälm och spö och ut och gå med ponnyn! :) Det gör jag alltid innan jag rider ut på mina kusar. Man bygger förtroende och lär sig hur hästen reagerar i tex trafik. Väldigt nyttigt. Men till slut blir det så jobbigt att själv stånka uppför backarna så man sitter hellre på ;)

Det går hur bra som helst att gå med honom det är det som är det konstiga. Men det blir ju inte mer än en skrittrunda då på vägen :confused:
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Det är nog inte så konstigt att det går mycket bättre att gå med honom, för då är inte du lika rädd och det känner hästen.
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Antagligen är det så men vill så gärna ta sådana galopprundor alla tycker är så roliga eller några mysiga skrittrundor på sommaren. Men jag får väll vänja mig. Ta tag i kragen och bara sätta mig på hästen och gå ut i skogen ;)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

När vi har en unghäst eller ny häst går vi ut med den på promenad, samma runda varje gång tills hästen går lugnt och avspänt. Alltid ensam häst och två personer som går. Den som inte leder hästen går bakom hästen och den som leder är den som ska rida. När vi sedan rider tar vi samma runda och en går med bakom. När häst och ryttare känner sig trygga med rundan, "avviker" man lite och ryttaren prövar någon egen liten sväng medan den som går väntar på ett ställe. Sedan rider man ut själv. Det brukar inte vara problem om man lägger upp det lite långsiktigt.

MEN glöm inte tala om för någon att du rider ut, vilken runda du tänkt, ungefär hur lång tid det tar och ta med mobiltelefonen!!! Skicka ett sms om detta om ingen är hemma OCH se till att få svar så ni vet att ni vet;) Så gör vi även om vi rider hemma i padocken.
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Ja jag ska testa med att gå samma runda varje gång och sedan ska jag testa rida samma runda och förhoppningsvis är jag lite lugnare för min moster kan rida ut ensam på ponnyn så det är nog mest fel på mig!:)

Och jag rider inte om inte en av mina föräldrar eller min moster eller hennes familj är hemma för skaderiskerna.;)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Gå en bit ifrån och rid hem. Jag brukar göra så särskillt på nya ställen för den ena ponnyn blir så nervös av ny omgivning. Ibland händer det att jag går någon km för att sedan sitta upp och rida en sväng.

Jag är med rätt för att rida ut men det är bara för att möta älgar.
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Tack för tipsen ska testa imorgon om det inte regnar.;)

Det jag är mest rädd för är nog att han ska bli rädd och jag ska trilla av.. :)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Vad är det som skrämmer dig? Har du varit med om något? Rent spontant tänker jag att du behöver rida mer och få fler timmar i sadeln. Ju bättre balans du har desto säkrare känner du dig i sadeln. Ett favoritcitat jag brukar tänka på ibland när jag sitter upp på en allmänt taggad unghäst och rider ut ensam är:

När man rider på en häst så kan två saker hända,
antingen sitter man kvar eller så ramlar man av,
sitter man kvar är det ingenting att oroa sig för,
men ramlar man av så kan två saker hända,
antingen slår man sig inte eller så slår man sig,
slår man sig inte är det ingenting att oroa sig för,
men slår man sig så kan två saker hända,
antingen slår man sig lite eller så slår man sig mycket,
slår man sig lite är det ingenting att oroa sig för,
men slår man sig mycket så kan två saker hända,
antingen klarar man sig eller så dör man,
klarar man sig är det ingenting att oroa sig för,
men dör man är det redan försent att oroa sig.
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Jag vet inte riktigt vad det är som skrämmer mig men något är det uppenbarligen. Förra året började jag rida ut lite själv men det var bara typ 100 meter och sedan vände jag men en gång var det att ponnyn stegrade och vände själv och skenade iväg efter det vågade jag inte mer. Jag har jätte bra balans det vet jag har inte trillat av på flera år inte ens på min lite galna häst som försöker slänga av mig stup i kvarten. ;) Jag känner aldrig att jag behöver vara rädd att jag ska trilla av rent fysiskt men psykiskt när jag tänker på det så tycker jag att jag kommer dö! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Vad är det som skrämmer dig? Har du varit med om något? Rent spontant tänker jag att du behöver rida mer och få fler timmar i sadeln. Ju bättre balans du har desto säkrare känner du dig i sadeln. Ett favoritcitat jag brukar tänka på ibland när jag sitter upp på en allmänt taggad unghäst och rider ut ensam är:

När man rider på en häst så kan två saker hända,
antingen sitter man kvar eller så ramlar man av,
sitter man kvar är det ingenting att oroa sig för,
men ramlar man av så kan två saker hända,
antingen slår man sig inte eller så slår man sig,
slår man sig inte är det ingenting att oroa sig för,
men slår man sig så kan två saker hända,
antingen slår man sig lite eller så slår man sig mycket,
slår man sig lite är det ingenting att oroa sig för,
men slår man sig mycket så kan två saker hända,
antingen klarar man sig eller så dör man,
klarar man sig är det ingenting att oroa sig för,
men dör man är det redan försent att oroa sig.

Lysande!! :rofl: :D
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Nu är väl inte jag direkt rädd, men jag har en fyraåring som jag tyvärr är tvungen att rida ut på själv, eftersom det helt enkelt inte finns någon annan att rida med, ingen annan i stallet rider. Och nej, flytt är inte ett alternativ, jag flyttade till det här stallet just för att folk red här, men en slutade, en sålde alla sina ridbara hästar och en är gravid, så nu blev jag själv igen.

Jag går mycket med min, just för att hon ska få vänja sig vid miljöerna när jag går vid sidan om och hon känner sig trygg. Jag försöker också få någon med mig till fots, det behöver inte ens vara någon hästintresserad person, jag brukar ha med mig min pappa som aldrig någonsin själv skulle klättra upp på en häst. Men det är en stor trygghet inte minst för hästen att han går bredvid, är det något som känns läskigt kan han alltid gå först, och då äter monstret förhoppningsvis upp honom istället. ;)

Nu innan vintervilan hade vi kommit så pass långt att vi hade börjat rida ut ensamma, och då börjar jag alltid med att gå en bit till fots, mest kanske för att man måste över vägen och det är en 80-väg med skymd sikt, så det känns tryggast att gå där. Vi går de absolut allra kortaste rundorna först, och bygger sen sakta på med längre. Jag går gärna samma runda dagen innan med henne, det lär inte förändras jättemycket på en dag. Kommer det bilar hoppar jag av ifall jag känner att hon spänner sig.

Känner du dig tryggare om du rider på ridbana/ridhus? I så fall kanske du skulle rida ett "normalt" pass på banan först, och sen skritta ut en riktig minirunda efteråt, när hästen redan är trött? Jag hade en riktig turboponny innan, och när min lillasyster skulle rida ut på henne longerade jag alltid en stund först så hon fick rasa av sig det värsta. Det är inget jag vill göra med min unghäst, men för dig kanske det är ett alternativ?
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

*kl*

Ska erkänna här nu att när ajg hade min röding första tiden så hände det faktiskt att jag bara red en sväng på uppfarten och tillbaka. Sådär hundra meter max i gamla stallet. Inget fel alls med det! Små steg i taget blir tillslut en vana och plötsligt är man igång :)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Det går jättebra på ridbanan, ponnyn är inte så mycket att ett energi knippe men han blir mer stressad, men bag ska nog testa rida på banan först oxh se lm han är bättre! Och faktiskt idag så skrittade jag ut en liten runda som jag hade ridit med min mamma dagen innan och det gick förväntansfullt bra faktiskt. Jag märkte på mig själv att nu ska jag f*n göra detta och inte fega ur, får nog rida samma runda ett litet tag innan jag ger mig ut i hela vida världen. Det måste set lite roligt ut satt och sjöng ganska högt inne i skogen för att skrämma bort alla djur haha men tack alla för alla tipsen jag tar åt mig så mycket som möjligt. ;)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Hjälper det kanske att ha ett stigläder eller grimskaft runt halsen att hugga tag i om det behövs? Eller en snokrem som ett handtag framför dig på sadeln?
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Jag vet inte om det skulle hjälpa faktiskt men isådanafall en snokrem i sadeln för jag tycker det är lite klumpigt och störande med något runt halsen . Ska testa det faktiskt. ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp