Vågar inte rida ut själv!

Sv: Vågar inte rida ut själv!

Jag försöker också få någon med mig till fots, det behöver inte ens vara någon hästintresserad person, jag brukar ha med mig min pappa som aldrig någonsin själv skulle klättra upp på en häst. Men det är en stor trygghet inte minst för hästen att han går bredvid, är det något som känns läskigt kan han alltid gå först, och då äter monstret förhoppningsvis upp honom istället. ;)

Vill man ta en något längre/snabbare runda funkar någon på cykel lika bra, kan jag tillägga. Lillebrorsan som vägrade klättra upp på någon av hästarna i stallet fick låna cykelskrället istället när han vad med och oj vad fint lilla, annars bråkiga, fuxmärren betedde sig då :p

Annars var jag helt inne på att dra med finaste, lugna, trygga, hagkompisen som handhäst förut när jag skulle ut med en av hästarna jag sällan ridit och som stått en vecka nu :o Vi fick dock annat sällskap, men det hade varit en stor trygghet för mig och det är väl kanske det man måste klura ut, dvs vad det är som gör att man kan känna sig bekväm i situationen.
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Min kompis har alltid det. Hon använder den inte, men hon känner sig trygg med den och det är ju hela poängen. :)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

En rem som man fäster i sadeln som handtag är faktiskt inte alls dumt. Hade det på ett av mina ston som slängde av alla när hon kände för det. Mig fick hon dock aldrig av, delvis p g a remmen.-)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Red barbacka i måndags och hästen blev rädd för något, typ ett poltergeist;-) vände genom att lyfta i fram och slänga sig runt på bakbenen. Sen bocksprång och galopp i några steg. Jag höll i galopptygeln och lyckades jålla mig mig kvar. Vart skiträdd. Jag skakade i hela kroppen efteråt. Men sen vart jag glad, jag satt ju kvar. Nöjd och stolt.
Det har tagit mig ett år att lära mig greppa galopptygeln i krissituationer, men nu satt den.
Jag kan varmt rekommendera att rida med sådan. Jag har låtit sy upp en i läder som matchar mitt träns nu;-)
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

När man rider på en häst så kan två saker hända,
antingen sitter man kvar eller så ramlar man av,
sitter man kvar är det ingenting att oroa sig för,
men ramlar man av så kan två saker hända,
antingen slår man sig inte eller så slår man sig,
slår man sig inte är det ingenting att oroa sig för,
men slår man sig så kan två saker hända,
antingen slår man sig lite eller så slår man sig mycket,
slår man sig lite är det ingenting att oroa sig för,
men slår man sig mycket så kan två saker hända,
antingen klarar man sig eller så dör man,
klarar man sig är det ingenting att oroa sig för,
men dör man är det redan försent att oroa sig.

:rofl::bow:

Den var bra! :D
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Red barbacka i måndags och hästen blev rädd för något, typ ett poltergeist;-) vände genom att lyfta i fram och slänga sig runt på bakbenen. Sen bocksprång och galopp i några steg. Jag höll i galopptygeln och lyckades jålla mig mig kvar. Vart skiträdd. Jag skakade i hela kroppen efteråt. Men sen vart jag glad, jag satt ju kvar. Nöjd och stolt.
Det har tagit mig ett år att lära mig greppa galopptygeln i krissituationer, men nu satt den.
Jag kan varmt rekommendera att rida med sådan. Jag har låtit sy upp en i läder som matchar mitt träns nu;-)

Vad är en galopptygel?
 
Sv: Vågar inte rida ut själv!

Jag har mött på älg, rådjur, hjort och allt möjligt utom rovdjur och INGET har hänt. Hästen märkte knappt av dom ;) så Rid ut och NJUT.
Jag rider ut alla gånger jag rider, 5 dagar i veckan kanske. Vissa perioder själv varje gång, vissa perioder nästan alltid med sällskap och vissa perioder 50/50. Gillar det bäst med sällskap av den anledning - man kan vara social och prata då man bara skrittar. Och att min häst blir mer framåt och inte tittig alls. Lättare och roligare då. Men inte av rädsla.

Jag rider dock helst inte ut i mörker ensam även om jag har en grym pannlampa. Har hänt någon gång dock :)
 
När du känner att du inte vågar men vill då är du redo att rida ut själv, jag kan fortfarande vara orolig när jag rider ut men händer det något så är det försent för att tänka..
 
Jag har också en gammal ponny och är själv lite feg. Så när jag rider ut drar jag på mig västen och sätter en förbygel på ponnyn som har ett ganska dåligt sadelläge. Den kan man ha som extra handtag också. Om jag inte känner för att rida ut tar jag en promenad eller ett pass på banan istället. Egentligen tror jag min häst hellre är på banan eller promeneras än rids ut själv för hon är också ganska feg, även med en orädd ryttare på ryggen:)
 
jag har också blivit feg för att rida ut själv, min häst känner ju av det och hoppar till för lite av varje. men med sällskap så går vi på långa tyglar helt lugnt och fint utan minsta tecken på rädsla eller spändhet från någon av oss.

så när jag rider ut har jag alltid säkerhetsväst, hjälm, fegisrem och spö. och sen gör jag andningsövningar och försöker slappna av så mycket som möjligt, rider på "säkra" vägar och jobbar hästen istället för att åka med och spänna mig.
det har blivit bättre, har kommit tillbaka mer till den orädda ridnignen jag hade innan.

slappnar mana bara av så blir det så mycket lättare att rida :)
 
Om du vill träna på att få bort rädslan när det gäller det så kan det vara bra att rida ut tillsammans med någon annan, både ryttare och häst brukar då mer självsäkra.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 908
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp