Vågar jag öppna kattlucka igen?

Ramona

Trådstartare
Jag har ett dilemma som jag gärna vill höra era åsikter på. Har en katt, en aktiv katt, vi bor på landet sist på grusvägen och han är ute och härjar en hel massa. Till min stora förtjusning är han en riktigt bra jagare och tar mängder med möss, sork etc, vilket jag är nöjd med. Jag har två kattluckor, en in till uterummet och en från uterummet och in i huset. Den in i huset är sedan några veckor tillbaka stängd att komma in igenom då han på mindre än 2 timmar samma dag drog med sig två småfåglar med sig in, ingen av dem död. Jag vill inte ha levande vilda djur inne i huset.

Men, han väcker mig kl 5 varje morgon då han vill in. Och han ger sig inte, vilket innebär att jag måste gå upp mitt i natten för att släppa in honom. Jag hade verkligen velat kunna öppna den där luckan igen, men å andra sidan vill jag inte att han drar med sina byten in i huset.

Det har hänt en gång innan att han drog med en halvdöd fågel in, vi har bott där i 1,5 år nu. Han har aldrig dragit med någon gnagare in och jag tror egentligen inte att han tar så mycket fåglar, för det finns inte så många sådana lik på gräsmattan, vilket det gör med gnagarna.

Vågar jag öppna kattluckan eller kommer jag vakna av att det flaxar omkring i sovrummet en dag??
 
Du kommer vakna av att det fladdrar i sovrummet. Katter vill ju gärna ta in och visa upp sitt byte och din har ju visat att han är just en skrytmåns ;)
Fast bara med fåglar och då vid två tillfällen på 1,5 år. Mössen lämnar han på utsidan.

Men är det så att har han en gång dragit in grejer så fortsätter han med det? Eller kan han sluta?
 
Jag har ett dilemma som jag gärna vill höra era åsikter på. Har en katt, en aktiv katt, vi bor på landet sist på grusvägen och han är ute och härjar en hel massa. Till min stora förtjusning är han en riktigt bra jagare och tar mängder med möss, sork etc, vilket jag är nöjd med. Jag har två kattluckor, en in till uterummet och en från uterummet och in i huset. Den in i huset är sedan några veckor tillbaka stängd att komma in igenom då han på mindre än 2 timmar samma dag drog med sig två småfåglar med sig in, ingen av dem död. Jag vill inte ha levande vilda djur inne i huset.

Men, han väcker mig kl 5 varje morgon då han vill in. Och han ger sig inte, vilket innebär att jag måste gå upp mitt i natten för att släppa in honom. Jag hade verkligen velat kunna öppna den där luckan igen, men å andra sidan vill jag inte att han drar med sina byten in i huset.

Det har hänt en gång innan att han drog med en halvdöd fågel in, vi har bott där i 1,5 år nu. Han har aldrig dragit med någon gnagare in och jag tror egentligen inte att han tar så mycket fåglar, för det finns inte så många sådana lik på gräsmattan, vilket det gör med gnagarna.

Vågar jag öppna kattluckan eller kommer jag vakna av att det flaxar omkring i sovrummet en dag??

Det finns kattluckor med timer, ställer du timern på kl 5 hinner katten förhoppningsvis ha ihjäl sina byten innan den får lov att komma in.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kat...MIjKyhhajI1wIVHmcZCh3MwQ7LEAQYBSABEgJyw_D_BwE
 
Fast bara med fåglar och då vid två tillfällen på 1,5 år. Mössen lämnar han på utsidan.

Men är det så att har han en gång dragit in grejer så fortsätter han med det? Eller kan han sluta?
Katter tar in byten för att leka med dem i lugn och ro utan fara för egen del (knappast för att visa upp för dig), så har du en jagande katt så lär den ta in byten då och då. I bästa fall döda. Det får du nog leva med i så fall. Stäng sovrumsdörren om du inte vill riskera få in dem i sovrummet?

Våra katter har fångat gnagare oftare och lättare än fåglar, men fåglar är helt klart det roligare och godare bytet enligt dem. Det är min hypotes om varför du får in fåglar snarare än möss, för att katten tycker att en fågel är jaktjackpot, och värt att ta sig lite extra tid med i skydd av huset.
 
Nja, nog drar de med sig in för att föda oss dumskallar som inte förstår bättre, hur förklarar man annars min ena som bar in en råtta samtidigt som han skrek åt mig för att visa hur duktig han var när han släppte bredvid sängen där jag låg. Tyvärr var råttan oskadd och det var ett vildare liv innan jag lyckades fånga den i hinken och kasta ut den. :crazy:

Fåglar slaktas gärna i nån av sängarna, gnagare släpps på golven och jag har räddat flera ödlor som burits in. :cautious:
 
En del kattluckor går ju att stänga så ingen kommer in men kan gå ut.
Men så har han nu. Han kommer ut men inte in i huset. Däremot kommer han ju in i uterummet där han dessutom har mat, men det duger inte mitt i natten utan då ska han in och sova i sängen bredvid mig. Fåglarna han dragit in har han dragit in på sommaren mitt på dagen.
 
Men så har han nu. Han kommer ut men inte in i huset. Däremot kommer han ju in i uterummet där han dessutom har mat, men det duger inte mitt i natten utan då ska han in och sova i sängen bredvid mig. Fåglarna han dragit in har han dragit in på sommaren mitt på dagen.
Men om han är inne på natten så kan han ju smita ut på morgonkvisten. Eller?
 
Tror oxå han kommer dra med sig fåglar in, vi har ju ofta altandörren öppen till sovrummet när det är plusgrader, och jag har en katt som älskar att ta med sig in möss och även en och annan fågel - så man får sanera under sängen och kolla var man sätter fötterna när man ska stiga upp. nu har jag löst det så jag drar igen dörren så mycket att katten inte kommer in ... hon är inte sån som jamar för att komma in.. men så fort jag öppnar den så kommer hon med sina "presenter" :p
 
Jag accepterar att kattluckan får vara låst innåt. Nu är frågan hur jag gör uterummet mer attraktivt att vara i någon timme innan jag går upp och släpper in honom?

Det är vindtätt, men inte isolerat, så det blir kallt, men det stör honom inte. Han går gärna ut och lägger sig i soffan på när han tycker att det blir för varmt inne. Han hatar värme!! Soffan är en tresitssoffa med kuddar och en filt. Det finns två fåtöljer med fårfällar i också. Dessutom finns ett stort matbord med 8 st stolar. Fönster runt om och kattlucka både in och ut. Mat finns där ute också, men inget vatten för han dricker så gärna ur hästarnas vatten som ligger 5 meter från dörren.
 
Nja, nog drar de med sig in för att föda oss dumskallar som inte förstår bättre, hur förklarar man annars min ena som bar in en råtta samtidigt som han skrek åt mig för att visa hur duktig han var när han släppte bredvid sängen där jag låg. Tyvärr var råttan oskadd och det var ett vildare liv innan jag lyckades fånga den i hinken och kasta ut den. :crazy:

Fåglar slaktas gärna i nån av sängarna, gnagare släpps på golven och jag har räddat flera ödlor som burits in. :cautious:

Ja, vad jag vet så är det för att vara vänliga och bjuda på mat. Annars hade dom ju inte behövt dra in bytet inomhus? Min huskatt jag hade visade upp allt. Levande som dött. Efter att jag vänligt sagt nej tack men berömt hennes jaktskicklighet, så åt hon upp den.
 
Den gula här tar mat han fångat inne och lägger i matskålen - så så långt bort är det nog inte han bär in det för att äta på sin plats på fönsterbrädan bredvid matbordet.
 
@Ramona men ligger uterummet så till att han ändå väcker dig i sovrummet om han är där ?

Jag hade löst det med att han kommer in i uterummet där han har allt han behöver - vatten, värme, bekvämlighet etc . Och sen får han utifrån det vänta tills du går upp på morgonen senare än kl 04 + att komma in och mysa i sängen :cool:

De lär sig faktiskt ganska fort med konsekventa rutiner - trots att de är katter .

Edit:
Ser nu att detta redan avhandlats mer eller mindre - laggade efter med läsningen :o
 
@Ramona men ligger uterummet så till att han ändå väcker dig i sovrummet om han är där ?
Ja, han smäller liksom i kattluckan så att det typ ekar i hela huset.

Jag hade löst det med att han kommer in i uterummet där han har allt han behöver - vatten, värme, bekvämlighet etc . Och sen får han utifrån det vänta tills du går upp på morgonen senare än kl 04 + att komma in och mysa i sängen :cool:
Han ger sig liksom inte. Han står och smäller i kattluckan tills jag öppnar. Jag har försökt att vara tålmodig och somna om, men han vet liksom att jag är hemma.

Sen tror jag inte att han är speciellt brydd om att mata mig. Jag hade en sådan katt en gång i tiden och så är inte denna. Han är mer att han tycker att det är kul. Och han tar ju allt! Folk tror mig inte förrän de själv ser när han kommer med allehanda djurslag. Han har till och med tagit flera vesslor!! Tack och lov är det inget större än smått....ta i trä så kommer han aldrig hem med skator, harungar etc.
 
@Ramona eftersom han har alla bekvämligheter i uterummet på småtimmarna innan du sen öpnnar då hade jag eliminerat slående i stängd kattlucka de timmarna.

Jag har stängt ut mina katter ur sovrummet helt nattetid/på småtimmarna i perioder de fått för sig att härja.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi måste på nåt sätt stoppa grannens katt från att komma in i vårt hus. Hon smiter in hela tiden och gömmer sig så vi inte hittar henne...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Flixon
·
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Sel
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 008
Senast: Otherside
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 018
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp