Bukefalos 28 år!

VÅGEN!!!!

Jamtland

Trådstartare
Nu gör vi vågen allihopa för MEJ!!! :bow: :bow: Efter att ha kämpat sen i april så har min ponny ÄNTLIGEN fått dispens och får tävla till våren! :bump:

Tror ni jag är nå lycklig?!?!?! :D

Jenny
 
Tack! Det känns bara så GULD!!!!

Nu när jag fått dispensen ska jag ge mej på en viss rasförening och se till att få rätta härstamnigen inskriven också... ;)

Jenny
 
:D :bow: :bow:, inte för jag vet vad dispensen betyder....men det LÅTER ju positivt iallafall och verkar vara läge för att gratulera :D :D
 
Jag svarar åt Jamtland, då jag vet åtminstone en DEL av bakgrunden... :)

Ponnyn ifråga är inte registrerad med tre leds härstamning och eftersom tre leds känd stam krävs för att reggas i SPTFs register (numera, nytt för i år eller möjligen även förra året) så kan hon inte tävlingsreggas där = får inte starta.
Man känner dock till stammen i tre led bakåt, men eftersom den inte är stamboksberättigad så går det inte att ändra i registret hos Shetlandssällskapet, där hon är registrerad - shetlandsstamboken är sluten. Det går inte heller att regga om henne i nåt annat register eftersom hon redan ÄR registrerad. Lite moment 22 alltså... :crazy:
 
Du hade nästan rätt... :D Med dom papper jag har på henne nu så ÄR hon stamboksberättigad.

Och det sjuka är att så som hon står registrerad idag så är hon inte berättigad att vara med i shetlandsregistret, men dom vägrar föra in uppgifterna så det blir riktigt. Dom (SSS) har idiotförklarat sej själva...

Men nu har jag som sagt fått dispens av SPTF och får starta ändå! Ha ha ha... :rofl:

Jenny
 
Aha den regeln. Har en kompis som har en shettis som är 85 cm hög. och travar som en klocka men ponnyn har bara känd mamma och pappa... Säkert mycket varmblod i den... :smirk: Regeln är löjlig,för shettisar iallafall! Och det finns ju såååå mycke pengar att tjäna inom ponnytravet.... :angel:
Min shettis har bara känd mamma och pappa men han är registrerad för 6-7 år sen.
 
Det handlar inte om att det är varmblod i ponnyer utan stam utan helt enkelt om att man ska främja seriös (förhoppningsvis) avel med fullstammade hästar...
Även för B-ponnyerna gäller ju 3 leds känd härstamning, varför ska inte samma regler gälla för shettisar? Framförallt när vårt land svämmar över av oanvända FULLSTAMMADE shettisar!
Okej om det hade varit brist på A-ponnyer inom ponnytravet, men det är det inte och då ser jag ingen anledning till att inte kräva 3 leds känd härstamning.
 
Tycker bara att alla barn som har en shettis ska kunna tävla den om dom vill. Det är ju många som inte har härstamning i 3 led. Varför skall inte dom få tävla sina ponnyer?? Och har man redan en så är det inte säkert att man vill sälja den och skaffa sig en ny.
Vill man främja shettis aveln kan man väl skriva speciella "proppar" med mer prispengar eller någon annan förmån för dom.
En liten shettis blir man fort för lång för och kan inte rida på annars kunde man kanske tävla hoppning eller dressyr istället för trav.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 701
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
539
Senast: misswilma
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 203
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 745
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp