Jag har också haft vaktlar, fast i voljär så jag upplevde inte att det var så störigt med bajsandet.

De la ägg i mängder och var väldigt lättskötta. Sen tycker jag de sjunger fint.
Jag har haft dom och aldrig mer!
Supersöta men skiter överallt och lägger ägg överallt och smutsar ner nåt kopiöst! Men det som gjorde att jag tröttnade var hur tuffa dom var mot varandra. Ena dagen fungerade flocken jättebra ihop och nästa dag kinde man hitta en skalperad stackare som dom försökte ha ihjäl. Så fick man ha den ensam, sen skulle den in i flocken och sen hittade man en ny stackare. Ne jag orkade inte med deras hårda attityd mot varandra alls utan föredrar höns.
Ja, de var tuffa mot varandra... Fick till slut ha tuppen ViVann egen bur då de andra (antagligen tröttnat på övergreppen och) hackat sönder hela huvudet på honom och han bara hade ett öga kvar efter det...

Nej, det blir inte vaktlar här heller nån mera gång, men det är kul att ha provat! :)
 
beräknad kläck är på onsdag (dag 17) jag hade 36 ägg från början, är nu 22 kvar, hoppas på minst 15 kycklingar för att få en vettig grupp.
Om dina är som mina kläck har varit så blir det många... :D I stort sett alla befruktade har blivit, och de allra flesta har ju också varit befruktade, bara de vita "missade" äggen har varit tomma. Av 48 ägg fick jag 45 vakltlar. Gah, det var vaktelbebisar överallt.....:D
En speciell känsla att kupa händerna och samla ihop en stor hög med yttepytte smådun i dom.. .:love:

De har också varit friska och starka, bra ben och ingen dödlighet. Tur det, för att tejpa små strakbenta vaktelbebisar på 10 g kräver mikrokirurgi.. :D

IMG_3805.JPG


ViVann några dagar gammal, nu börjar hushållsvågen ge utslag... :D
 
Eftersom du har vaktlar kan jag inte direkt ge egna råd, men forumet alternativ.nu kan vara värt att surfa runt på! Finns en del kunniga människor där. Om inte annat hittar du folk som bloggar om dessa fjäderfän.

Önskar dig lycka till! :D
 
Tänkte uppdatera angående mina vaktlar. Jag fick 12 stycken, 2 klarade sig inte så 10. Dom är 6 veckor nu och har börjat lägga ägg :) Det blev 6 tuppar och 4 hönor, ska slakta av överflödiga tuppar snart. Dom har precis börjat gå ut i "betesbur" medan jag bygger färdigt deras stora inhängnad. Den skulle varit färdig långt tidigare men vädret har inte varit så byggvänligt :angel: jag gillar vaktlarna såhär långt! jag tycker att avel är roligt och det gör ju vaktlarna extra intressanta eftersom allt går så fort.

Jag tror dock att om man skaffar vaktlar för att ha "pyttesmå höns" då blir man besviken. Dom är inte alls som höns även om vissa saker är lika såklart. Ska lägga upp ett par bilder med men har tyvärr inte lyckats få så mycket bra bilder på dom
 
Tänkte uppdatera angående mina vaktlar. Jag fick 12 stycken, 2 klarade sig inte så 10. Dom är 6 veckor nu och har börjat lägga ägg :) Det blev 6 tuppar och 4 hönor, ska slakta av överflödiga tuppar snart. Dom har precis börjat gå ut i "betesbur" medan jag bygger färdigt deras stora inhängnad. Den skulle varit färdig långt tidigare men vädret har inte varit så byggvänligt :angel: jag gillar vaktlarna såhär långt! jag tycker att avel är roligt och det gör ju vaktlarna extra intressanta eftersom allt går så fort.

Jag tror dock att om man skaffar vaktlar för att ha "pyttesmå höns" då blir man besviken. Dom är inte alls som höns även om vissa saker är lika såklart. Ska lägga upp ett par bilder med men har tyvärr inte lyckats få så mycket bra bilder på dom

Vad roligt att höra!! Jag tror jag kommer gilla dem också. Vi ska framförallt ha för ägg och slakt som komplement till höns.
 
Mina vaktlar har fått ordentliga vårkänslor så nu är det inte bara Ion som vrålar utan även Dakota hakar på :banghead::rofl: Tur att de snart ska flytta ut från lägenheten för jag är trött på att bli väckt klockan fyra på morgonen.

Här är buren de ska bo i :)
394554AF-7C81-4F6E-AFE6-2A0DDA87D500.jpeg
 
Dakota låg plötsligt död en dag :cry: Ingen aning om vad som hände. Jag hade dock tur och hittade två nya hönor till Ion efter redan två dagar så nu bor här tre sötnosar. De verkade inte trivas i den stora buren så de bor nu i den lilla tills vidare. Den vita är Ion, den bruna är Skipper och den med vit mage är Sindy :heart
78AE3088-4DC8-4ED7-A8CC-38BA138B1898.jpeg
 
Har också lite funderingar på vaktlar men måste i så fall först konstruera någon sorts större bur eller voljär. Blir i såna fall att försöka få tag i så stora som möjligt så någon form av jättevaktel/fläskvaktel.
 
Vi kommer kläcka fram vaktlar i vår/sommar. Jag kommer väl försöka ha typ 5 hönor och en tupp och de får ägga fram slaktavkommor. Mina avelsdjur hade jag tänkt ha i voljär, relativt stor medan slaktdjuren kommer att få bo i en stor marsvinsbur i stallet i ca 6-9 veckor och sedan slaktas.

Jag kommer nog att göra detta ca 2-3 gånger om året, så vi har i frysen.

Vad jag förstår måste också avelsdjuren ha ganska stor omsättning då de inte blir mer än ca 2 år.
 
Mina monster såg till att lura mig rejält så det kom två kullar direkt efter varandra som inte alls var planerade. De var uppe i 22 ett tag men är nu nere i 16. De tre vita tupparna var så elaka så de får nu sitta i en egen bur. De andra bor i en stor voljär på ca 8 kvm och verkar trivas men de är fortfarande alldeles skalliga både på huvudena och ryggarna efter tupparnas framfart. Hade velat sälja av lite men jag tycker ju om dem trots att de är besvärliga ibland
 
Vi kommer kläcka fram vaktlar i vår/sommar. Jag kommer väl försöka ha typ 5 hönor och en tupp och de får ägga fram slaktavkommor. Mina avelsdjur hade jag tänkt ha i voljär, relativt stor medan slaktdjuren kommer att få bo i en stor marsvinsbur i stallet i ca 6-9 veckor och sedan slaktas.

Jag kommer nog att göra detta ca 2-3 gånger om året, så vi har i frysen.

Vad jag förstår måste också avelsdjuren ha ganska stor omsättning då de inte blir mer än ca 2 år.

Min avelsgrupp är typ 12 stycken, jag har sparat några ur varje omgång till avel så att gruppen inte bara består av äldre individer. En sak man får tänka på med just vaktlar är att dom slutar lägga ägg mycket tidigare på hösten än hönsen gör, om man inte har extra ljus till dom, jag har haft några av mina inne med ljus bara för att kunna få ägg under hela vintern. Dom andra går helt utan varken extra ljus eller värme och dom klarar det ju fint så sätt.
 
Jaha, då har första kullen kläckts! Tyvärr hade fuktbehållaren gått torr en natt och jag tror det bidrog till att mindre än 50% av äggen kläcktes.
Dessutom var två födda med krokiga tår, vilket skulle kunna bekräfta det hela.

Alla pigga och glada, den ena av kroktå-kycklingen testar vi att tejpa. Den andra har fått vandra vidare.

Jag har inga som helst problem att slakta höns och tuppar men en kyckling var väldigt, väldigt jobbigt.

Det är mot en mors natur att ta ihjäl ett barn, oavsett djurart tror jag.
 
Jag har haft ett skräpkläck och tycker generellt att jag får dåliga resultat på samtliga kläck på vaktlarna, trots hela olika förutsättningar. Det känns som det är kläckaren det är fel på eftersom det varit helt olika föräldrardjur på typ alla kläck. Tyvärr har jag inte råd att köpa en annan kläckare
 
Jag har haft ett skräpkläck och tycker generellt att jag får dåliga resultat på samtliga kläck på vaktlarna, trots hela olika förutsättningar. Det känns som det är kläckaren det är fel på eftersom det varit helt olika föräldrardjur på typ alla kläck. Tyvärr har jag inte råd att köpa en annan kläckare

Hemma hos oss vet jag inte riktigt vad som händer heller! Nu sa äggleverantören dock att hans kläckrejt låg på runt 80% men så högt har ju inte vårat varit.
De senaste två kläcken (höns och vaktlar) var skit, det första var skitbra.

Vi har haft hygrometer i (Egg Tech) och det jag generellt kan säga är att fukten inte har räckt med ett kärl fyllt som det står i instruktionsboken. Vi har fått sätta i lite, lite i den andra också för att komma upp i rätt fukt.
Det i sin tur har ju gjort att fukten fluktuerar rätt rejält ibland när man inte hinner fylla på där. Jag undrar om det kan vara torrt inomhus kanske?

Nu köpte vi dock en Brinsea för 100 ägg och fuktpump och allt har fungerat perfekt......till igår, ca mitt i tiden. Då väljer isolerings- och magnetband att släppa runt om luckan (klistret pallar inte värmen på 37,7?) och pumpen pumpar helt febrilt i 5 timmar och vi kan först inte hitta var felet ligger. Hittar magnetremsan och sätter fast den igen. Det fungerar en stund till vi kom upp på morgonen och inser att det läcker i överkant där isoleringslisten släppt.
Innan jag åkte hemifrån lyckas jag dock tejpa läckaget och det tar endast 5 minuter tills den är i nivå.

Frågan är ju hur påverkade äggen blivit av detta. Ska det bli ännu ett skitkläck? Fasen alltså....
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 369
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 090
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 884
Senast: valy
·
Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp