Val av ras hjälp.

MM

Trådstartare
Starka funderingar på att skaffa en katt för ett speciellt ändamål, känner inte att jag behöver dra hela historien för publik dock, men jag skulle vilja ha lite hjälp med val av ras då alla har olika egenskaper, är dock medveten om att alla är olika individer.

Kattvana finns även om den behöver uppdateras. Min mamma födde upp både perser och maine coon när jag var liten och det är raser som ligger mig varmt om hjärtat.

Egenskaper jag vill att katten ska ha är ett lugnare temperament men som gärna ställer upp på lek, älska att kela och gärna vill vara nära mycket. Tänk er en terapikatt så som en terapihund. Den får gärna utstråla lugn.

Finns det någon lämpligare ras eller är det hugget som stucket och jag bör gå helt på individ?
Vad har ni för erfarenheter?
 
Det där är en rätt så svår komb kan jag tycka. jag har ju både ragdoll och somali, väldigt olika i aktivitetsnivå och var en har sina fördelar. Raggisen är lugn och man kan kela med dom, men de kommer sällan och begär kel, den ena av mina (honan) är sällan längre bort från mig än ett par meter, men hon är inte särskilt intresserad av fysisk kontakt. Hanen är mer självständig men han ligger mycket närmre nör han är nära, men inte på. Ingen av dom leker särskilt ofta.

Somalin är ju en helt annan sort. Kelar i 190, leker i 190. Tjatar i 190. Allt är liksom lite mer intensivt
 
Perser är givetvis en ras jag funderar på med. Minns våra som vänliga, lugna och harmoniska men hade absolut inga problem att leka om man ville. Sov i sängen hos en och inga problem att bära runt på, inte som någon leksak utan för gos i mängder. Minns att dom gärna kom och bad om gos.
 
Brittiskt korthår kanske kan passa.

Vet du mer om rasen så utveckla gärna :)
Har träffat några men vet inte om dom var representativa för rasen. Tyckte dom verkade väldigt överviktiga och slöa (typ katten Gustaf) men kattmatte var ganska så frisk med att mata på. Dom gav inget bra intryck men å andra sidan gjorde kattmatte inte heller det..
 
Det där är en rätt så svår komb kan jag tycka. jag har ju både ragdoll och somali, väldigt olika i aktivitetsnivå och var en har sina fördelar. Raggisen är lugn och man kan kela med dom, men de kommer sällan och begär kel, den ena av mina (honan) är sällan längre bort från mig än ett par meter, men hon är inte särskilt intresserad av fysisk kontakt. Hanen är mer självständig men han ligger mycket närmre nör han är nära, men inte på. Ingen av dom leker särskilt ofta.

Somalin är ju en helt annan sort. Kelar i 190, leker i 190. Tjatar i 190. Allt är liksom lite mer intensivt

Jag får ta din hanhund istället. Han tackar sällan nej till gos, dock liite för intensiv för ändamålet :p
Men håller med dig av det jag träffat dina raggisar. Dom har sällan kommit direkt till mig utan har jag velat klappa när jag varit på besök har jag fått gå fram till dom. Då har dom inte sagt emot men inte heller visat att åh, hon ville prata med mig! Å lagt sig på golvet och börjat spinna som en tok.
Det är lite den effekten kisen gärna får ha :)
 
Vet du mer om rasen så utveckla gärna :)
Har träffat några men vet inte om dom var representativa för rasen. Tyckte dom verkade väldigt överviktiga och slöa (typ katten Gustaf) men kattmatte var ganska så frisk med att mata på. Dom gav inget bra intryck men å andra sidan gjorde kattmatte inte heller det..

De är lugnare än genomsnittet och "lagom" busiga. Sedan är de kanske inte knäkatter, de ligger hellre och myser bredvid än i knät. Överviktiga katter blir ju ofta slöa, men överviktiga ska de ju inte vara. Missfideli har britter och kan nog berätta mer om dem.
 
Skräll att jag skulle vara den som var den :D
Låter som du har väldigt specifika mål med katten, att titta på redan vuxna katter kan vara en bra idé så du inte får en sjövild individ som skiljer sig från normen inom rasen. Katthemskatt kanske kan funka? Ökar möjligheten att "grooma" fram precis rätt katt när man har det massivt stort utbud på katter som det nu finns i Sveriges alla katthem :up:.
 
Våra norska skogkatter är väldigt gosiga. Ena kissen kan man hämta från platsen där han ligger, bära honom till sängen, stoppa honom under täcket och gosa med och han stannar kvar och spinner och trampar.

Den andra vill komma själv. Han flyr om man försöker hämta honom. När han kommer själv är han jättegosig.

Rasen är ganska aktiv, så de kräver en hel del stimulans om de ska vara innekatter. Våra kan gå ut och in genom kattlucka och är alltid lugna inomhus. De får sin stimulans ute där de håller kvarteret rent från sorkar och möss. Norsk skogkatt är vackra, friska och jättetrevliga katter. De följer ofta med på hundpromenader, jamar när man ska vänta in dem när de gör sina behov eller klättrar iträd.
 
Jag tycker du ska kolla runt på katthem. Där finns det katter av alla olika humör och gosighet. Personalen kan även hjälpa dig att hitta rätt kattpersonlighet för dina behov. Om det inte är just en raskatt du är ute efter?

Om du köper en kattunge löper du alltid risken att den utvecklas åt 'fel' håll, plus då att ungkatter kan vara fruktansvärt påfrestande vilken ras du än väljer. Och även om rasstandarden säger en sak, vet man aldrig. @MissFideli har mycket klättriga 'markbundna' britter ;)
 
Jag har en 2-årig devon rex/britt-korsning som kanske skulle passa. Var i landet finns du?
 
Jag tycker du ska kolla runt på katthem. Där finns det katter av alla olika humör och gosighet. Personalen kan även hjälpa dig att hitta rätt kattpersonlighet för dina behov. Om det inte är just en raskatt du är ute efter?

Om du köper en kattunge löper du alltid risken att den utvecklas åt 'fel' håll, plus då att ungkatter kan vara fruktansvärt påfrestande vilken ras du än väljer. Och även om rasstandarden säger en sak, vet man aldrig. @MissFideli har mycket klättriga 'markbundna' britter ;)

Håller med. Katthem eller omplacering, då vet du vad du får. Det är svårt att avgöra hur en kattunge kommer utvecklas.

Min mest närhetstörstande är den som var den allra räddaste av de hemlösa jag tagit hand om. Alla mina katter gillar närhet och kärlek men han är den enda som verkligen lider om han inte får det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 786
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 723
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 280
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 044
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp