Val av ras

rock_89

Trådstartare
Jag vill bolla idéer och tankar angående val av hästras. Jag står nu i starten av att planera ett hästköp men är kluven över vilken ras som kan passa min familj bäst. Själv är jag uppvuxen på islandshästen och har ägt två i min barn och ungdom. Mitt största fokus ligger även nu på denna ras. Jag har ingen erfarenhet utav något annat än islandshästen, har funderat på haflingern då jag fått uppfattningen om att även den är väldigt allsidig, men som sagt så finns ingen erfarenhet i denna ras mer än det som går att läsa.
Den häst jag söker är inte enbart för mig utan även dottern på sex år ska kunna vara delaktig och ha något att växa och utvecklas i, även min man har ett svalt hästintresse och kommer vid enstaka tillfällen sätta sig på hästryggen. Hästen kommer framförallt användas till hobbyridning. Mycket skogs och utomhusridning men även lite träning på bana. En lugn och trygg häst för familjen helt enkelt. Vad bör jag titta på för raser? kan haflingern vara ett alternativ? Har ni några synpunkter och erfarenheter som kan hjälpa mig i jakten på vår kommande häst?
 
Jag brukar sällan gå på raser när det kommer till hästar, utan mer på individen. Men haflingers är definitivt trevliga. Jag skulle även titta på fjordingar då de är otroligt roliga och charmiga familjehästar! :) Inte så dyra i varken inköp eller drift heller.

Jag själv har världens bästa korsning om du frågar mig, otroligt lättlärd, charmig/rolig och positiv häst vars pappa var fjording/knabstrupper och mamma varmblod. Synd bara att såna hästar inte massproduceras. :angel: (han var resultatet av en tjuvbetäckning)
Men som sagt, individer är det bästa att gå på. Åk och titta på några ni finner intressanta och på så sätt kan ni sålla ut bättre vad ni söker och vad ni inte söker. Ta INTE första bästa utan tillåt er vara petiga, allt ska kännas rätt. :)
 
Självklart är individen det som i slutändan avgör, men för att underlätta sökandet så vill jag begränsa sökandet genom att titta på raser som redan innan kan tänkas passa, både i lynne och användningsområde. Självklart jag kommer titta på så många hästar som krävs för att hitta någon som känns bra.
 
Jag brukar sällan gå på raser när det kommer till hästar, utan mer på individen. Men haflingers är definitivt trevliga. Jag skulle även titta på fjordingar då de är otroligt roliga och charmiga familjehästar! :) Inte så dyra i varken inköp eller drift heller.

Jag själv har världens bästa korsning om du frågar mig, otroligt lättlärd, charmig/rolig och positiv häst vars pappa var fjording/knabstrupper och mamma varmblod. Synd bara att såna hästar inte massproduceras. :angel: (han var resultatet av en tjuvbetäckning)
Men som sagt, individer är det bästa att gå på. Åk och titta på några ni finner intressanta och på så sätt kan ni sålla ut bättre vad ni söker och vad ni inte söker. Ta INTE första bästa utan tillåt er vara petiga, allt ska kännas rätt. :)

Jag skulle inte rekommendera fjording om den ska hanteras av ovana, de är ofta rätt tuffa i psyket, och kräver en van och bestämd hand för att vara sådär snälla och okomplicerade.
 
Jag hade inte heller gått på någon specifik ras, snarare en storlek och typ av häst och sedan fokusera med på psyke hos individen.
Jag har träffat för många hästar för att kunna säga att en viss ras är si eller så, har liksom efter ett tag alltid träffat en individ som krossat alla fördomar eller ändrat min syn helt. :D

Letar du på pris, var i landet hästen står, hur gammal den är och dess psyke kommer du ändå inte ha 127654 olika att välja mellan, så börja med de kriterier som du inte kan ändra på lika lätt. :up:
 
Jag vill bolla idéer och tankar angående val av hästras. Jag står nu i starten av att planera ett hästköp men är kluven över vilken ras som kan passa min familj bäst. Själv är jag uppvuxen på islandshästen och har ägt två i min barn och ungdom. Mitt största fokus ligger även nu på denna ras. Jag har ingen erfarenhet utav något annat än islandshästen, har funderat på haflingern då jag fått uppfattningen om att även den är väldigt allsidig, men som sagt så finns ingen erfarenhet i denna ras mer än det som går att läsa.
Den häst jag söker är inte enbart för mig utan även dottern på sex år ska kunna vara delaktig och ha något att växa och utvecklas i, även min man har ett svalt hästintresse och kommer vid enstaka tillfällen sätta sig på hästryggen. Hästen kommer framförallt användas till hobbyridning. Mycket skogs och utomhusridning men även lite träning på bana. En lugn och trygg häst för familjen helt enkelt. Vad bör jag titta på för raser? kan haflingern vara ett alternativ? Har ni några synpunkter och erfarenheter som kan hjälpa mig i jakten på vår kommande häst?
En haflinger till en 6åring låter lite stort och starkt tycker jag. Finns såklart olika exemplar men generellt. Kan du rida ponny skulle jag nog satsa på nån ponny.
 
Generellt är det svårt att hitta en häst som passar både till en vuxen och till ett mindre barn.
Min personliga alldeles bestämda uppfattning är att barn bör ha hästar som är lagom stora, så att de kan lära sig att göra saker själva. Sen kan de visst få åka nån gång på en större häst, om de vill det. Men de kan ju knappast göra annat än att borsta benen och magen på en häst som är för stor.

Jag hade inte heller snöat in på någon särskild ras, för det är precis lika stor skillnad mellan individer inom samma ras som det är mellan individer av olika raser. Leta efter en häst i lagom storlek, strunta i vad det är för ras.
(och, köp inte häst på postorder, som verkar vara poppis i vissa kretsar - det är sällan man får den typ av häst man önskar då!)
 
Tack för synpunkterna! Vad tror ni om tinkern, kan det vara en ras att titta närmre på?
Jag har en PRE-tinkerkorsning. På henne sätter vi barn av alla storlekar och hon har under senare tid ridits av en 10-åring. Men hon rids ju huvudsakligen av vuxna med hyfsad till mycket stor ridskicklighet. Som övriga säger skulle jag satsa på en sund individ oavsett ras. Välj en häst som i dag fungerar som du vill ha den, det är det säkraste.
12138402_785046171640759_4120414634408101078_o.jpg
 
Jag skulle inte rekommendera fjording om den ska hanteras av ovana, de är ofta rätt tuffa i psyket, och kräver en van och bestämd hand för att vara sådär snälla och okomplicerade.
Men självklart går man på individen. Och jag trodde TS var hästvan?

Det finns mjukare fjordningar också, speciellt de lite äldre som varit med ett tag.
 
Ja, jag är hästvan men har haft uppehåll från hästar och ridning under några år. Har kommit igång igen med regelbunden ridning på en gård med islandshästar, kommer hålla till där fram tills vi hittar vår häst. Dotterns kommer rida, men hästen skaffas framförallt för att jag ska ta upp mitt intresse igen. Samtidigt så blir det en fin bonus om den är en häst både dottern och min man kan vara delaktiga i. Att leta inom raser som uppfyller mina önskemål känns inte dumt för min del men som sagt så avgör individen! Jag är beredd att åka långt och många gånger för att hitta hästen som passar, samtidigt så hoppas jag ju på att hitta någon som passar ganska fort. Just nu känns det fortfarande som att islandshästen känns mest aktuell då den hästen känns som "mitt område". Samtidigt är jag rädd att välja bort något som kanske skulle passa oss bättre. Det viktigaste är dock att hästen ska kunna ridas i svår terräng! Är väldigt sugen på haflingern med och kommer att kolla efter någon att prova inom den rasen.

Fortsätt gärna komma med synpunkter.
 
Jag förstår din tanke om ras, då det kan kännas lättare att leta om man har en inriktning.

Jag har erfarenhet bland annat av både haflinger och islandshäst och i det valet skulle jag själv rekommendera isis då jag tycker att de generellt är lättare att hantera även för barn. Ridmässigt måste man ju då välja en lugn utan för mkt vilja, men det är du säkert medveten om. Om du vill ha en häst med bättre ridbarhet i vanlig dressyr och hoppning tycker jag isf att haflingern som tregångare är ett bättre alternativ. Tinker har jag inte ridit lika många, men de jag stött på har inte varit lämpliga barnhästar.
 
Just det, en fördel som jag ser med islandshäst är att det finns flera seriösa saluhästföretag. Köpte min nuvarande så; jag beskrev vad jag efterfrågade och fick precis en sådan häst. Inte "perfekt" på alla punkter förstås, men de jag tyckte var viktigast. Väldigt smidigt jämfört med att fara runt och prova enskilda hästar.
 
Jag skulle sakna islandshästens gångarter enormt om jag bytte till "tregångare" efter många år med islandshästar.

Min nuvarande häst (islandshäst) köpte jag som fyraåring när min dotter var fyra månader. Jag red in hästen själv och hade honom som rid- och tävlingshäst i flera år, samtidigt som dottern från tre-fyra års ålder lärde sig att rida på honom. Nu är det sedan ett par år mest hon som rider och tävlar honom - han är arton, hon snart femton. Så visst går det att "dela" häst med sitt barn! :-)

Hästen i fråga är ca 145 cm, ganska "mycket häst" med medelvilja och hyfsat mycket motor. Inte jättelättriden - man får jobba för att få honom att gå bra - men genomsnäll, schysst och inte särskilt rädd av sig. Han blev den perfekta hästen för oss!
 
Jag skulle inte rekommendera fjording om den ska hanteras av ovana, de är ofta rätt tuffa i psyket, och kräver en van och bestämd hand för att vara sådär snälla och okomplicerade.

Fördom.

Under förutsättning att fjordingen inte enbart hanteras av försiktiga barn, är det en utmärkt "familjehäst".
Oftast lugna och väldigt bussiga och godmodiga.
Men som sagt: de ska inte enbart hanteras av osäkra eller ovana, precis som för övrigt islandshästar, shettisar med flera raser med starka överlevnadsinstinkter.
 
Vi har valt att ha arabiska fullblod som familjehästar.
Våra har alla varit extremt lätthanterade och lyssnat bra på även den mindre ryttaren. Min man som inte är van med hästar från förr tycker att de är lätta att handskas med eftersom de är så smidiga och det krävs inga stora signaler
Araben är ju oftast också väldigt säker på foten och passar som hobbyhäst i de flesta grenar.
Mitt råd är dock att åk och provrid många olika inivider. Hitta en individ som du trivs med. Sök efter en väluppfostrad, snäll social och trygg individ om det är barn och ovana med i bilden.
 
Jag vill precis som @Aliah lyfta fram araben som familjehäst.
Den jag har köpte vi när jag var 13 och mamma och jag delade på henne i många år. Nu är det bara jag som rider, hon är superkul att rida, kan gasa på bra nog men gör alltid sitt bästa även om hon kommer med egna ideer och förslag ibland.

Hon kan vara superpigg ena stunden, för att när vi sätter upp en ettåring på hennes rygg smyga fram såååå försiktigt. Och det för hon med alla barn och nybörjare.

Detta är ganska typiskt arabston, de anpassar sig efter ryttaren, så både mamman och dottern kan få en rolig och passande häst! ;)

Lycka till i letandet!
 
Jag sällar mig till dem som rekommenderar araben.
Jag har ett tjugoårigt arabsto som jag och min dotter rider, och min dotterdotter på 7 år ska snart få börja rida henne. De flesta araber behandlar barn som dyrbart glas som man absolut inte får tappa!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 515
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 227
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 402
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp