Val av ras

Jag har "hittat hem" när det gäller hästraser! Nordsvensken :love: Kan inte lovorda denna ras tillräckligt! Kika in i tråden om Nordsvenskar här på buke och du kommer bli kär ;)
De finns i alla storlekar och är otroligt arbetsvilliga så det går verkligen att rida och utvecklas samtidigt som de i regel är lugna och trygga. När en tant på ridskolan frågade min mamma varför hon hade en nordsvensk och inte ett halvblod (som jag numera har snott till mig, hästen på bilden för övrigt) så va svaret något i stil med "Jag vill inte riskera livet ifall det är så att jag har vart sjuk/inte haft lust/tid att rida på nån/några veckor utan den ska lunka på som vanligt och inte hetsa upp sig av förändringar" :p Sen är det synd att det är en minskande ras i sverige så desto fler som får upp ögonen för dessa fantastiska hästar desto bättre! Sen kanske din sambo och dotter kommer tycka det är roligt att köra? :) Men individen är viktigast!
 
Inte bara arabston, valackerna är lika omhändertagande. Jag älskar araber. Den finaste och ädlaste av alla raser! Om jag någonsin köper en ny ridhäst blir det inga fler halvblod men en polskstammad arab.

Men jag vet inte, kan tänka mig att någon som bara hållit på med islandshästar inte är en så bra match för en arab. Det är väldigt olika raser i pysket, nästan så olika som de kan bli. De tänker, reagerar och knyter an till människor på ett helt annat sätt.

Då tycker jag fjording är ett bättre/närmare val om TS inte vill ha en ny isis, då de har mer liknande temperament. De är fantastiska på att ta sig fram i svår terräng, jag har ridit fjording off road rakt uppför fjällen och min arab skulle inte tagit sig fram där. Väldigt bussiga och går utan problem lätta klasser i hopp och dressyr.
 
Centaur, du har nog rätt där. För att fullt ut uppskatta och få största möjliga glädje av en arabhäst ska man nog ha hållit på med hästar med liknande temperament.

Fjordingar är supertrevliga, jag har träffat många och gillat i stort sett alla. De kan vara ganska starka, men brukar inte hetsa upp sig i onödan så det kan man nog hantera.
 
Ja, araben är generellt den känsligaste av alla raser. Då syftar jag inte på att de är ömtåliga eller nervösa men hur de är i själen. Hantering som funkar helt fint och är schysst för tuffare hästar kan göra araben otroligt olycklig... Det var så min hade haft det i åren innan han kom till mig, ingen hade varit elaka mot honom men det var heller ingen som hade sett honom. Sett den ädla lilla hästen för just den han var och uppskattat hans känslighet och mildhet. Åh vad jag saknar min lilla vita... :heart
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej på 15 år som går i tankarna om att köpa hund till nästa år. Jag har kollat en hel del på vorsteh men mina föräldrar...
2
Svar
30
· Visningar
3 514
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 222
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 399
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Flyga långt
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp