Som vanligt i sådana här trådar så spårar den ut och fokuserar på migrationsfrågan. Som, tro det eller ej! (ej av denna tråden att döma) inte är den enda valfrågan. Vård, skola omsorg, miljön, fördelningspolitiken är, långt och kortsiktigt av betydligt större betydelse. En för mig otroligt viktig fråga det inte talas om alls är skillnaden i vårdkvalitet mellan olika landsting. Av lite olika anledningar har jag erfarenhet av vården lite runt om i Sverige, och det är förbluffande hur olika den kan vara. Personen jag hyrde av i andra hand fick diagnosen hjärncancer. Gävle sa till henne att i princip den enda hon kunde göra var att gå hem och dö om några månader. Akademiska i Uppsala sa att det här kan vi, om inte bota helt, ge dig några år till. Och genom behandling och operation fick hen dessa år. Att det ska vara så att vårdkvalitet ska bero på var du är skriven är helt oacceptabelt. Det har varit förslag på 'storregioner' och jag tycker det ligger en hel del vettigt i det även om jag vet att det finns en del problematik.

Den sk 'Robin Hood' skatten där rikare landsting (ffa Stockholm) till viss del subventionerar fattigare landsting är kontroversiellt - i Stockholm - men har kanske vissa fördelar eftersom, vilket noga påpekats av vissa som hör hemma längre norrut - många av de råvaror som Sverige exporterar kommer från norra Sverige. Nu blir det väl inget robin hoodade av på ett tag pga Nya Karolinska (vilket jag fortfarande kokar av ilska över :rage:)

Pensionssystemet. Följer tanternas uppror i Stockholm, varför visste jag inte om det tidigare? Och att så många pensionärer idag lever på gränsen till fattigdom är oacceptabelt. Särskilt att de betalar mer i skatt procentuellt sett än höginkomsttagare pga jobbskatteavdraget. Jag skulle vända det, slopa jobbskatteavdraget och inför pensionsskatteavdrag.

Miljöpolitiken, antagligen det här och kommande vals viktigaste fråga om vi öht vill kunna sitta här om många år och gaffla om migration. Sverige är ett litet land som är bland de mest miljömedvetna i världen, men ändå återstår mycket. Ett område som måste prioriteras är alternativa energikällor. Att enbart höja bensin och diselskatten (till många landsortsbors stora förtret) ger en snedvriden fördelningspolitik, dvs det kostar mer att bo i glesort/landsbygd än i storstadsregionerna. Det blir mindre attraktivt för företag att flytta till glesorter vilket gör att det finns mindre jobb, vilket gör att trycket på storstadsregionerna ökar pga inflyttning vilket i sin tur gör att bopriserna ökar, vilket gör att folk belånar sig mer, vilket gör att det bliv en bostadsbubbla och inflationen hettar till, osv, osv. Som den gamla engelska barnkammarrimmet:

For want of a nail the shoe was lost;
For want of a shoe the horse was lost;
For want of a horse the battle was lost;
For the failure of battle the kingdom was lost—


All for the want of a horse-shoe nail

Det utrikespolitiska läget just nu skrämmer livet ur mig. Inte bara har vi diktatorn Putin (och jo det är han) som sakta men säkert håller på att dra Ryssland tillbaka in i SU och czardömet Ryssland utan en galning i Vita Huset som verkar vara en femårig med obehandlad adh. Men med makt över krig och fred. Under tiden sitter Kina tyst som en mus och spinner belåtet att de två andra stormakterna sliter världen i bitar politiskt och ekonomiskt. Visst vi har haft en stadig högkonjunktur i ett antal år, men blir det handelskrig då kommer vi alla att få förbereda oss på sämre tider. Storbritannien är en av Sveriges viktigaste handelspartners. Jag vill ha mer klarspråk på vad Sverige kommer att göra efter Brexit. Inte vaga, vi har ett positivt förhållande till England klyschor.
Tack för det inlägget! Hoppas många hakar på andra frågor!
 
Bu såklart. Vi har inte alla samma förutsättningar att få använda vår frihet som människor och medborgare och då måste samhället gå in och se till att förutsättningarna utjämnas.

Att behandla alla lika är långt ifrån rättvist.



/Socialliberal.
Vilka förutsättningar att utnyttja sin frihet skiljer sig? I den slogan så nämns inte att behandla lika. Det som är lika enligt slogan är rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Om något så föreslår den mer åt ditt håll dvs ge alla grunden för lika möjligheter.
 
Lika för alla - rättigheter, skyldigheter, möjligheter.

Bu eller bä?
Naturligtvis ska det vara så. + att de med speciella behov ska få den hjälp samhället mäktar med eller anser sig mäkta med. Men söker ngn arbetsplats, utbildningsplats ska ingen diskriminering vare sig negativ eller positiv få förekomma.
 
Vilka förutsättningar att utnyttja sin frihet skiljer sig? I den slogan så nämns inte att behandla lika. Det som är lika enligt slogan är rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Om något så föreslår den mer åt ditt håll dvs ge alla grunden för lika möjligheter.
Den största skillnaden är väl att alla har inte samma ekonomiska förutsättningar. Sedan har heller inte alla samma fysiska eller psykiska förutsättningar. I en familj utan akademiska traditioner har barnen ofta sämre backup hemifrån än i en familj som har en tradition av utbildning och förkovring.
 
Tack för det inlägget! Hoppas många hakar på andra frågor!
Det finns väl egentligen lika många frågor som det finns röstberättigade. Men ekonomi o arbete är väl grundförutsättningen för kommuner, landsting o riksdag att genomföra reformer (om man undantar V och deras ymnighetshorn) ;)
 
Vilka förutsättningar att utnyttja sin frihet skiljer sig? I den slogan så nämns inte att behandla lika. Det som är lika enligt slogan är rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Om något så föreslår den mer åt ditt håll dvs ge alla grunden för lika möjligheter.

Jag läser inte den slogan på det sättet, men det är också min tolkning med bakgrund av den politik som beskrivs i moderaternas partiprogram.
 
Jag tänkte faktiskt det att du kanske hade reagerat annorlunda om det var centerns slogan.

Fast jag anar att de hade formulerat det annorlunda. Lika för alla är inte rättvist. Alla har inte samma skyldigheter och rättigheter. Jag har inte rättighet till assistans i min livssituation just nu medan min granne skulle kunna ha det. Lokalvårdaren på jobbet har inte samma skydlighet att betala skatt som jag har med en högre inkomst. För att andra ska få samma möjligheter som jag kan de behöva få helt andra typ av stöd än de jag behöver.

Så lika för alla - drivet av en moderat politik - där de gynnade sitter med alla korten - klingar oerhört fel i mina öron.
 
Fast jag anar att de hade formulerat det annorlunda. Lika för alla är inte rättvist. Alla har inte samma skyldigheter och rättigheter. Jag har inte rättighet till assistans i min livssituation just nu medan min granne skulle kunna ha det. Lokalvårdaren på jobbet har inte samma skydlighet att betala skatt som jag har med en högre inkomst. För att andra ska få samma möjligheter som jag kan de behöva få helt andra typ av stöd än de jag behöver.

Så lika för alla - drivet av en moderat politik - där de gynnade sitter med alla korten - klingar oerhört fel i mina öron.
Utmärkt liknelse, du har samma rätt till assistans som din granne...om du uppfyller kraven. Och de är ju lika för alla. Det är väl essensen i M;s slogan. Alla ska ha lika rätt till skolgång. En del har förmågan att utnyttja rätten bättre an andra. I de fall där kraven uppfylls så erbjuder samhället extra stöd. Färdtjänst får inte alla. Orättvist? Nej, för kraven för att få förtjänst är lika för alla. Och så vidare. En individ = en röst. Men det gäller inte alla. Man måste uppfylla kraven först, och de är lika för alla ;)
 
Fast jag anar att de hade formulerat det annorlunda. Lika för alla är inte rättvist. Alla har inte samma skyldigheter och rättigheter. Jag har inte rättighet till assistans i min livssituation just nu medan min granne skulle kunna ha det. Lokalvårdaren på jobbet har inte samma skydlighet att betala skatt som jag har med en högre inkomst. För att andra ska få samma möjligheter som jag kan de behöva få helt andra typ av stöd än de jag behöver.

Så lika för alla - drivet av en moderat politik - där de gynnade sitter med alla korten - klingar oerhört fel i mina öron.
Rättigheten när det gäller sånt stöd är kopplat till ett tillstånd inte en person så att tolka det som du gör känns medvetet negativt.

Är visserligen inte så förvånad när folk liksom väljer sidor och sen filtrerar man allt annat för att man ska fortsätta ha rätt.
 
Rättigheten när det gäller sånt stöd är kopplat till ett tillstånd inte en person så att tolka det som du gör känns medvetet negativt.

Är visserligen inte så förvånad när folk liksom väljer sidor och sen filtrerar man allt annat för att man ska fortsätta ha rätt.

Det handlar inte om att ha rätt, det handlar om rätten till att tolka ett helt budskap och inte en slogan utan bakgrund.

Hade Moderaternas politik varit mer socialliberal hade denna slogan klingat mer rätt, nu klingar den ganska falskt - i mina öron. Det betyder ju inte att jag har mer rätt än någon annan.
 
Det handlar inte om att ha rätt, det handlar om rätten till att tolka ett helt budskap och inte en slogan utan bakgrund.

Hade Moderaternas politik varit mer socialliberal hade denna slogan klingat mer rätt, nu klingar den ganska falskt - i mina öron. Det betyder ju inte att jag har mer rätt än någon annan.
Tja S hade ju i sin storhetstid "Gör din plikt - Kräv din rätt " som valslogan och det överensstämmer i alla fall i 2 delar med budskapet i Ms slogan.
Numera känns det som "Kräv din rätt" är det enda som absolut finns kvar. Allt annat är bortsopat
 
Det handlar inte om att ha rätt, det handlar om rätten till att tolka ett helt budskap och inte en slogan utan bakgrund.

Hade Moderaternas politik varit mer socialliberal hade denna slogan klingat mer rätt, nu klingar den ganska falskt - i mina öron. Det betyder ju inte att jag har mer rätt än någon annan.
I stort sett allt i samband med valrörelser klingar falskt, för den som vet att efter valet kommer en situation där man måste kompromissa fram en politik. Att då gå ut med hög svansföring, ofta högre ju mindre partiet är ..är verkligen att låta det klinga falskt.
 
Som vanligt i sådana här trådar så spårar den ut och fokuserar på migrationsfrågan. Som, tro det eller ej! (ej av denna tråden att döma) inte är den enda valfrågan. Vård, skola omsorg, miljön, fördelningspolitiken är, långt och kortsiktigt av betydligt större betydelse.
Här har du fel det är, förutom miljöfrågan, den enskilt viktigaste frågan för hela Europa. Vi ser redan efter mycket kort tid hur den påverkat med starka splittringar inom länder och mellan olika länder. Man får nästan vara både blind och döv för att inte se det.
 
Här har du fel det är, förutom miljöfrågan, den enskilt viktigaste frågan för hela Europa. Vi ser redan efter mycket kort tid hur den påverkat med starka splittringar inom länder och mellan olika länder. Man får nästan vara både blind och döv för att inte se det.
Source YouGov April 2018:

Dc6Vq0nXcAE2DZR.jpg

DdBFbXwXkAAxp49.jpg
DdAnmVxW0AEYEfQ.jpg:large
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 052
Senast: BernT
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
13
· Visningar
1 274
  • Artikel
Dagbok Trötthet. Panikångest i parti och minut som inget hjälper mot. Alltid brist på pengar. Ingen framtidstro för inget kommer någonsin att...
Svar
15
· Visningar
1 173
Senast: bettysmatte
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp