Bukefalos 28 år!

Valack med hingstmanér

Filifjonkan_

Trådstartare
Ja, vafan gör man åt en sån?
Har en vblvallack i stallet,riktigt grann är han, ca 1,65 hög skulle jag tro, och riktigt trevlig när man pysslar med honom och sådär. Problemet är bara att när de två stona brunstar blir han som tokig, vaktar på stona och jag vet inte allt. Till detta hör att vi även har en hingst på gården. Nu går ena stoet tillsammans med hingsten för betäckning, och det lämnar mitt sto tillsammans med valacken.

Igår skulle jag hämta min pålla i hagen, och hon kommer vanligtvis efter lite lockande till mig, så jag kan ta henne utan problem. Visst brukar valacken svansa runt oss en del, lite kastande med huvudet och tvärvändningar, rivstarter och sådär... Men igår brakade helvetet löst på riktigt.

Ropade på pållarna, de gick längst ned i hagen (ca 14 ha) och de kom i galopp upp emot mig. Gick förbi och ifrån mig, men stannade uppe vid grinden, där de har hö och grejer. Knallade upp och valacken började lalla runt mig, jag viftade undan honom och var på väg fram till pållan. Då slänger han sig runt mig, biter pållan och föser iväg henne. Jag viftar igen så han backar undan, ropar på stoet, och hon vänder sig mot mig. Jag ahr då vänt ryggen åt valacken, tänker inte mer på honom. Sträcker fram min morot mot stoet, då jag märker att det är helt tyst bakom mig, vänder precis på skallen och får se ett par framhovar i luften ca 50 cm från mitt huvud. Tar ett steg åt sidan och hovarna bara svischar förbi öronen på mig och slår ner där jag stod. Blev nåt redigt förbannad just sekunderna efter, och slängde grimskaftet på honom så han kastade sig förbi mig, kickar rakt ut mot mig och drar iväg i full rulle genom hagen, och tar stoet med sig. Ingen ridning för mig alltså...

Insåg inte förrän efteråt hur nära det var att jag fick hovarna i skallen, och blev helt chockad. Vad gör man med en sån häst? Känns ju inte som om jag vill fortsätta slänga saker på honom så att han springer iväg liksom. Och eftersom att det här är ett hingstbeteende han uppvisar (vaktar på stona/betäcker dem och dessutom hotar oss människor) så känns det som om det är nåt han inte riktigt kommer släppa i första taget.
Inte min häst, men ägaren är redigt trött på hans beteende sen han börjat gå på bakbenen och jävlas rent allmänt när hon rider. Jag har inte märkt av de lite värre tendenserna, förrän igår. Nån med tips/erfarenhet?

Känns lite läskigt med en sån häst liksom...Dumt att ha han gå själv, och vi kan inte lika gärna släppa honom med hingsten då det lär bli blodvite...:crazy:
 
Sv: Valack med hingstmanér

Det är inte för inte som rekommenderar att man håller valacker och sto åtskillda. Är det dessutom så att han kan betäcka vilket många kan så finns det stora risker för både sto och valack. Främst för stoet som med största sannolikhet får kommer att infektioner i livmodern.
 
Sv: Valack med hingstmanér

Nu har jag ingen erfarenhet av hingstar, men vi har två mycket hingstiga valacker i stallet. Den ena är min och den andra är stallägarens. Den ena vallar bl.a bort stona från den andra som blir tvungen att hålla sig på avstånd, men båda två har respekt för människan och uppför sig väl i andra sammanhang!

Jag tycker att det du beskriver är mera brist på respekt och uppfostran än något direkt hingstbeteende.

Jag hade inte velat att min häst gick i samma hage med en häst som kan bli farlig. Tyvärr har jag inga tips att ge? Ägaren till hästen borde ta hjälp av någon som är kunnig inom sånt!
 
Sv: Valack med hingstmanér

Vi har alltid haft ston och valacker tillsammans och ser med åt vilka individer som passar tillsammans än vilket kön dom har. Ibland har det blivit problem på våren då även valacker kan bli knasiga av brunstande ston och då har den valacken fått gå i en egen hage tills den lugnat ned sig.
 
Sv: Valack med hingstmanér

Dela på hästarna, du kan ju inte riskera liv och lem för att valacken inte ska gå själv? Dessutom är det ju risker för ditt sto också.

I övrigt kunde man kanske testa att ge honom munkpeppar, det verkar ju hjälpa på krångliga ston iaf.
 
Sv: Valack med hingstmanér

berätta mer om munkpeppar!

Kan tyvär inte låta honom gå ensam, då vi har två hagar (den ena 14 ha som sagt) och den andra går hingsten och det andra stoet i. De andra två håller vi på och byter staket på nu. alltså har vi ett problem.
 
Sv: Valack med hingstmanér

dela av en bit av hagen då? tillfällig hage kan man ju alltid fixa på nåt sätt..
jag hade aldrig haft min häst med någon som betedde sej sådär.

sen tycker jag de är lite fel att säga att den beter sej hingstigt..snarare bara ouppfostrad.
min häst är också väldigt ranghög och hingstar till sej lite när han ser snygga ston han vill ha men han skulle aldrig bete sej sådär..är ju farligt ju.
 
Sv: Valack med hingstmanér

Just det beteendet hade jag i förra stallet av en häst. Men det var ett sto!!!!!! Och min häst är valack. Det var mest i början när jag flyttat dit honom som hon höll på så. Hon hatade honom och levde rövare och sparkade honom så fort hon kom åt. Men när jag skulle hämta in min häst gick hon till angrepp på mig och jag skulle inte få ta honom. Ungefär som att han inte skulle få några privilegier. Hon lungnade sig vart efter sen men helt bra blev det inte man fick alltid vara på pass när jag bara skulle hämta honom.
 
Sv: Valack med hingstmanér

Hmm... jag har bara hört om att det ofta ger bra effekt, var ett sto i stallet där vi stod ett tag som fick det då hon var så våldsmat brunstig jämt...
tror att man kan köpa det på hälsokost..
googla och sök här på forumet :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 006
Senast: iNHALE
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 805
Senast: Ms_Antrop
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 533
Senast: Raderad medlem 142449
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp