Våldtagen av nära vän

Vitavi

Trådstartare
Jag har blivit våldtagen av någon jag trodde var en nära vän. Som jag anförtrott mig åt och litat på till 100%. Det skedde medan jag låg däckad, utslagen och jag vaknade upp mitt i övergreppet.
Personen går dessutom i min klass på universitetet så jag måste hoppa av utbildningen nu.
Att denna person utbildar sig inom vården känns så fel.
Mitt liv är förstört och raserat. Jag vet inte vad jag ska göra. Personen är dessutom fullt medveten om mina allvarliga psykiska problem med 2 självmordsförsök bakom mig. Han har varit ett stöd för mig när jag mått dåligt.jag kan inte förstå hur man kan göra så.
 
Nej, man kan fan inte förstå hur sådant kan ske i vår tid. Så fruktansvärt!

Har du polisanmält? Om inte behöver du börja där. Jag inbillar mig att du därifrån kan få vidare hjälp att reda ut din situation.
 
Sök den hjälp du behöver. Du behöver stöd så du kan anmäla människan. Sedan behöver du stöd för att kunna hantera det som hänt, och inte låta någon som absolut inte förtjänar något inflytande få förstöra ditt liv.

Det går att resa sig, men du behöver hjälp, stöd och stöttning. Du har säkert vårdkontakter redan, kontakta dem. Får du inte hjälp där, gå in till din församling och be diakonen om hjälp. Du behöver inte vara troende, be om hjälp.

Det är inte dig det är fel på, du behöver någon som hjälper dig att ta hand om dig.
 
Sök stöd! Tex hos någon/några av de här.

Du måste inte alls hoppa av utbildningen, däremot borde han åka ur. Men först och främst, vänd dig till någon/några som kan stötta dig, lyssna, förklara vilka möjligheter du har och hjälpa dig igenom det här.
 
För det första ska du ju anmäla. För det andra kan det vara bra att kontakta brottsofferjouren och vården. För det tredje tycker jag att du ska kontakta din skola och diskutera hur man kan göra eftersom du inte kan gå i samma klass som en som begått ett brott mot dig.
 
Anmäl!

Tala även med någon på universitetet. Studenthälsan, kurator, likabehandlingsombud, professorn, vem som helst som du känner att du kan börja prata med. Det ska inte vara du som hoppar av studierna på grund av det här.

Jag arbetar själv som universitetslärare.
 
Han är anmäld. Men kommer väl bli ord mot ord, inga bevis ETC.
Frågan är om han verkligen kan bli avstängd om han inte döms?
 
Jag har blivit våldtagen av någon jag trodde var en nära vän. Som jag anförtrott mig åt och litat på till 100%. Det skedde medan jag låg däckad, utslagen och jag vaknade upp mitt i övergreppet.
Personen går dessutom i min klass på universitetet så jag måste hoppa av utbildningen nu.
Att denna person utbildar sig inom vården känns så fel.
Mitt liv är förstört och raserat. Jag vet inte vad jag ska göra. Personen är dessutom fullt medveten om mina allvarliga psykiska problem med 2 självmordsförsök bakom mig. Han har varit ett stöd för mig när jag mått dåligt.jag kan inte förstå hur man kan göra så.

Jag förstår verkligen inte heller hur man kan göra så. Det är helt fruktansvärt vidrigt!

Jag hoppas du orkar söka den hjälp du kan behöva för att orka igenom det här. Och att du då orkar anmäla. Är det så att du fortfarande vill och orkar plugga(om det inte vore för att killen går i din klass vill säga) så hoppas jag att du orkar prata med dina lärare och då kan få killen förflyttad ur klassen istället för att du själv ska behöva flytta på dig. Det är ju inte du som gjort något fel! Och alltså bör inte du vara den som ska behöva förlora din möjlighet till utbildning.
Det vore inte mer än rätt om det där aset fick flytta på sig..

Många kramar till dig!
 
Han är anmäld. Men kommer väl bli ord mot ord, inga bevis ETC.
Frågan är om han verkligen kan bli avstängd om han inte döms?

Det här är egentligen inte ditt problem. Ditt krav är att du ska få slippa konfronteras med den människa du anmält för allvarligt brott mot dig.

Jag tycker som Petruska att du ska ge universitetet en chans att ordna detta åt dig, låt inte personen ifråga förstöra ditt liv. Men sök stöd, för du behöver hjälp för att orka.
 
Det kan finnas schematekniska möjligheter att hålla honom på avstånd från dig.

Jag tycker inte att du ska tänka ut omöjligheterna, jag tycker att du ska tala med någon på ditt lärosäte om det här.
Men vem kontaktar jag? Stort universitet. Lärare? Kursansvarig? Skolledning? Ingen aning..?
 
Rent allmänt så har brottsofferjouren stor kunskap om hur man hanterar den här sortens situationer. Dom vet en massa om det praktiska.

Du ska INTE sluta på kursen!!!

Eftersom det är en universitetsort så kanske Brottsofferjouren på orten vet hur du ska gå tillväga även vad det gäller din kurs.
 
Men vem kontaktar jag? Stort universitet. Lärare? Kursansvarig? Skolledning? Ingen aning..?
Jag skulle säga: någon du känner förtroende för. Om det känns ok, är kursansvarig en vettig början.

Hade det varit jag som var kursansvarig, hade jag inte kunnat säga så mycket vid vårt första samtal. Men jag hade tagit frågan på allvar. Jag hade tydligt visat att jag ser svårigheten för dig att vistas i samma rum som han, och jag hade visat att jag inte tycker att våldtäkt är någon särskilt bra merit för en person som går en vårdutbildning. Jag hade ju inte bara kunnat kasta ut honom från utbildningen, men jag hade gått vidare till min överordnade (studierektor eller prefekt) och diskuterat igenom frågan med den personen.

Om vi antar att det inte blir rättegång och att han alltså inte blir fälld, är det troligen begränsat vad lärosätet kan göra. Men hade jag varit kursansvarig hade jag tex kollat över möjligheten att greja med schemat så att du slipper se honom. Och jag hade haft ögonen på honom och jag hade sett till att hans praktikperioder osv följdes upp mycket noggrant, vad gäller hans lämplighet för yrket.
 
Vad jag också försöker säga är att det här är en situation som jag inte är förberedd för som kursansvarig. Det går ju inte att förbereda sig för allt i förväg. Så jag hade inte kunnat säga att nu gäller den och den lagen. Men jag hade kunnat ta dig på allvar och börja dra i frågan tillsammans med överordnade.
 
Det är nog svårt att ha en handlingsplan för varje tänkbart scenario, som Petruska säger.

Men det kan också vara skönt för dig att få vara med att ta fram handlingsplanen för just ditt fall. Vad finns att göra, vilka möjligheter, vad känner du själv är rimligt?

Hade du kommit till mig hade jag absolut lyssnat och tagit dig på allvar, TS. Sedan hade jag fått ta frågan vidare till chef, polis, aktuell instans (företagshälsovård etc) och börjat dra i alla trådarna. Efter ditt godkännande såklart, det är ju något som ska ske i samråd med dig så du känner dig bekväm med det som händer.
 
Jag har blivit våldtagen av någon jag trodde var en nära vän. Som jag anförtrott mig åt och litat på till 100%. Det skedde medan jag låg däckad, utslagen och jag vaknade upp mitt i övergreppet.
Personen går dessutom i min klass på universitetet så jag måste hoppa av utbildningen nu.
Att denna person utbildar sig inom vården känns så fel.
Mitt liv är förstört och raserat. Jag vet inte vad jag ska göra. Personen är dessutom fullt medveten om mina allvarliga psykiska problem med 2 självmordsförsök bakom mig. Han har varit ett stöd för mig när jag mått dåligt.jag kan inte förstå hur man kan göra så.

Bra att personen är anmäld! Jag är som Petruska universitetslärare och håller med om att du inte ska vara den som avbryter din utbildning. Ett första steg kan vara att gå till Studenthälsan och prata med kurator så att du får stöd genom detta. Det är gratis och de har tystnadsplikt. De bör också veta vad som ska göras och vem som ska kontaktas.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 393
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 085
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 529
Senast: krambanan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var ska vi resa? Eller göra?
  • Ulvlek
  • Vad tar upp plats i mobilen?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp