Välja ras

lisa412

Trådstartare
Det största beslutet i mitt liv!!! Lite så känns det :laugh::nailbiting: Det är väl mer eller mindre bestämt, kanske, eventuellt, förmodligen, jag tror det, att jag ska skaffa hund. Det kommer dock inte ske i år så jag har lite tid på mig att försöka komma fram till vilken ras. Det är där jag behöver hjälp!

Mina kriterier:

- Liten/mellan ca 30-40 sm hög
- Ingen (eller väldigt lite) pälsvård
- Frisk ras
- Sällskapshund! (jag är inte intresserad av agility eller nått sånt så jag vill ha en hund som bara vill leva livet ;))

Hmm.. Är det nått mer jag bör ha med i mina kriterier?
 
Titta på rasgrupp 9. Finns visserligen en del med päls där, men många kan man ju hålla kortklippta om de inte ska ställas ut.

Om det inte vore för sjukdomsläget i rasen tycker jag cavalieren verkar vara den ultimata sällskapshunden. Kräver inget, men hänger milligram med.
 
Titta på rasgrupp 9. Finns visserligen en del med päls där, men många kan man ju hålla kortklippta om de inte ska ställas ut.

Om det inte vore för sjukdomsläget i rasen tycker jag cavalieren verkar vara den ultimata sällskapshunden. Kräver inget, men hänger milligram med.

Jo.. men det är faktiskt ingen ras där som tilltalar mig.. Kromfohrländern kanske
 
Vad tänker du göra med hunden? Även en sällskapshund mår bra av att göra något mer än att vara soffprydnad ;) Dessutom blir det oftast lättare att få en bra inkallning och kunna ha hunden lös ute om hunden vänjer sig vid att det går att göra roliga saker med ägaren, även om det "bara" är några små tricks osv.

Annars om man tänker korthårig, mindre sällskapshund så tänker jag också italienare, eller kanske en korthårig podengo portuges? Whippettikar är inte heller speciellt stora vanligtvis, men de vill få ordentlig motion.
 
Det största beslutet i mitt liv!!! Lite så känns det :laugh::nailbiting: Det är väl mer eller mindre bestämt, kanske, eventuellt, förmodligen, jag tror det, att jag ska skaffa hund. Det kommer dock inte ske i år så jag har lite tid på mig att försöka komma fram till vilken ras. Det är där jag behöver hjälp!

Mina kriterier:

- Liten/mellan ca 30-40 sm hög
- Ingen (eller väldigt lite) pälsvård
- Frisk ras
- Sällskapshund! (jag är inte intresserad av agility eller nått sånt så jag vill ha en hund som bara vill leva livet ;))

Hmm.. Är det nått mer jag bör ha med i mina kriterier?

Dvärgpinscher, Papillon, Phalene, Tibetansk Spaniel :)
 
Men vad vill du göra med hunden ? Ska den med på saker ?social bland djur och människor ? Eller är ni mest hemma? Tycker det ä en himlans skillnad på sällskapshund beroende på vem man frågar. Jag har en sällskapshund ,.men hon får ju långpromenader på 5-10 km de flesta dagar och är med mig i princip hela tiden :D
Ska din hund vara social eller reserverad?
Lättmotiverad eller mer självständig ras.?
Kunna ha lös eller okej att kunna ha i koppel främst?
Bor du i stan eller i skogen?
Tycker inte man kan säga ta någon ur grupp 9 bara sådär. Dom är rätt olika i sättet många raser där och mer eller mindre svårare att göra till stabila vuxna individer :)
De raser få kan misslyckas.med brukar vara cavalieren. För dom är så otroligt mjuka och förlåtande.
 
Vad tänker du göra med hunden? Även en sällskapshund mår bra av att göra något mer än att vara soffprydnad ;) Dessutom blir det oftast lättare att få en bra inkallning och kunna ha hunden lös ute om hunden vänjer sig vid att det går att göra roliga saker med ägaren, även om det "bara" är några små tricks osv.

Annars om man tänker korthårig, mindre sällskapshund så tänker jag också italienare, eller kanske en korthårig podengo portuges? Whippettikar är inte heller speciellt stora vanligtvis, men de vill få ordentlig motion.

Jo vi kommer ju hitta på diverse lekar tillsammans, för bådas skull :D
Podengo har jag faktiskt tittat på, lite snabbt bara. Ännu en jag måste läsa på om :up:
 
Dansksvensk gårdshund :) Kan nöja sig med sovmorgon, hänga med till stallet, gräva en grop och sedan hem och sova igen :D Viktigast är att få vara med människor :)

Den har varit högst upp på listan men sen läste jag på skk:s sida att den är en väldigt krävande ras som behöver mycket arbete. Men samtidigt så vet jag ju att även om jag är en ganska lat person.... så blir jag mer aktiv med en hund. Jag kommer vilja hitta på saker med hunden.
Så den får nog stå kvar på listan
 
Om du lägger till spår eller personsök och tankenötter som aktivitet och inte har någonting emot lite grå hår kan du kanske titta in på Shiba Inu - om Podengon låter intressant har du ingenting emot en del jakt, tänker jag. ;)
 
Shih-tzu. Det enda du behöver göra är att raka ner dem en gång i kvartalet om du inte vill ställa ut! Trevligt temperament, roliga hundar med humor, och en frisk och långlivad ras. :) Alla våra har blivir runt 15 år gamla.
 
Om du lägger till spår eller personsök och tankenötter som aktivitet och inte har någonting emot lite grå hår kan du kanske titta in på Shiba Inu - om Podengon låter intressant har du ingenting emot en del jakt, tänker jag. ;)

När du säger en del jakt, vad menar du då? Hur visar det sig?
 
Den har varit högst upp på listan men sen läste jag på skk:s sida att den är en väldigt krävande ras som behöver mycket arbete. Men samtidigt så vet jag ju att även om jag är en ganska lat person.... så blir jag mer aktiv med en hund. Jag kommer vilja hitta på saker med hunden.
Så den får nog stå kvar på listan
finns såklart aktiva dsg men köper du till endast sällskap är det ingen fara :) Är också en "lat" hundägare och det går verkligen ingen nöd på mina dsg :) De är lyckligast när de får vara med sin familj. Vill inte gå ut när det regnar :D Var bor du? Du får gärna hälsa på mina :)
 
När du säger en del jakt, vad menar du då? Hur visar det sig?

Shiban är ju en jakthund i grunden och väldigt självständig dessutom, så inkallningen kan vara knepig att få till. De reagerar särskilt på synretningar precis som vinthundarna men kan gärna dra på vittring också.
Däremot har jag aldrig upplevt att de skulle vara svåra på små gårdsdjur eller katter, tvärt om.

En speciell ras på gott och på ont. ^^ Jag slängde in den som en bubblare och du behöver nog inte läsa på särskilt mycket för att få känsla för om den skulle passa eller inte.
 
finns såklart aktiva dsg men köper du till endast sällskap är det ingen fara :) Är också en "lat" hundägare och det går verkligen ingen nöd på mina dsg :) De är lyckligast när de får vara med sin familj. Vill inte gå ut när det regnar :D Var bor du? Du får gärna hälsa på mina :)

Det låter ju jättebra!:)
 
Shiban är ju en jakthund i grunden och väldigt självständig dessutom, så inkallningen kan vara knepig att få till. De reagerar särskilt på synretningar precis som vinthundarna men kan gärna dra på vittring också.
Däremot har jag aldrig upplevt att de skulle vara svåra på små gårdsdjur eller katter, tvärt om.

En speciell ras på gott och på ont. ^^ Jag slängde in den som en bubblare och du behöver nog inte läsa på särskilt mycket för att få känsla för om den skulle passa eller inte.

Vet du nått om podengon? Den lilla strävhåriga :love: Utseendemässigt hamnar den högt upp på listan!
 
Jag säger också dansksvensk gårdshund, det finns många dsg som nöjer sig med att bara vara sällskapshund. Min förra dsg var en sådan, hon var fullständigt nöjd med att bara få kuta runt här hemma på gården, busa med katterna och jaga en mus eller två. Huvudsaken var att hon fick vara tillsammans med flocken/familjen.
Sen finns det å andra sidan gårdshundar som är som min nuvarande som är superaktiv och älskar att jobba och som behöver mycket stimulans för att må bra.

Men en lugn dsg har många av de kriterier du är ute efter - lagom storlek, minimal pälsvård och mycket sällskaplig. Om du börjar titta mer på rasen och tar kontakt med uppfödare, så tala då om vilken typ av hund du vill ha så att uppfödaren kan hjälpa dig att välja en lämplig valp.

Fast du - det är grymt kul att ha en hund som man kan jobba aktivt med!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 496
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 856
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 633
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 785
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp