Välja ras

Jag säger också dansksvensk gårdshund, det finns många dsg som nöjer sig med att bara vara sällskapshund. Min förra dsg var en sådan, hon var fullständigt nöjd med att bara få kuta runt här hemma på gården, busa med katterna och jaga en mus eller två. Huvudsaken var att hon fick vara tillsammans med flocken/familjen.
Sen finns det å andra sidan gårdshundar som är som min nuvarande som är superaktiv och älskar att jobba och som behöver mycket stimulans för att må bra.

Men en lugn dsg har många av de kriterier du är ute efter - lagom storlek, minimal pälsvård och mycket sällskaplig. Om du börjar titta mer på rasen och tar kontakt med uppfödare, så tala då om vilken typ av hund du vill ha så att uppfödaren kan hjälpa dig att välja en lämplig valp.

Fast du - det är grymt kul att ha en hund som man kan jobba aktivt med!

Ja precis! Uppfödaren kan ju förmodligen hitta den perfekta individen till mig.

Ja jag vill nog gärna ha den möjligheten till att jobba aktivt men jag vill inte känna att hunden kanske mår dåligt om man har några lata dagar också.
 
Shih-tzu. Det enda du behöver göra är att raka ner dem en gång i kvartalet om du inte vill ställa ut! Trevligt temperament, roliga hundar med humor, och en frisk och långlivad ras. :) Alla våra har blivir runt 15 år gamla.
Håller med , har också en shih tzu. Min första shih tzu. Världena härligast och lättaste lilla hund med hjärta av guld.
 
Väldigt olika dock,papillon är ju som en liten brukshund, medans tibetansk spaniel.. jaa ingen konmentar :D

Fast de flesta som har pappis har dom ju som sällskapshundar för det är det dom är. De kräver inte arbete. Varför skulle inte en tibetansk spaniel passa? TS vill ha en hund till sällskap och promenader, erbjuder inget annat och då passar dom väl ypperligt. Sen om de inte faller dig i smaken är väl en annan historia men ett konstigt förslag tycker jag inte. Möjligtvis att de är lite små kanske.
 
Fast de flesta som har pappis har dom ju som sällskapshundar för det är det dom är. De kräver inte arbete. Varför skulle inte en tibetansk spaniel passa? TS vill ha en hund till sällskap och promenader, erbjuder inget annat och då passar dom väl ypperligt. Sen om de inte faller dig i smaken är väl en annan historia men ett konstigt förslag tycker jag inte. Möjligtvis att de är lite små kanske.
Jag vet inte vad som passar ts alls :) tycker bara att hundarna i grupp nio faktiskt inte är särskilt lika varandra. En pudel eller papillon har inte någon likhet med en pekinese eller mops. Jag gillar inte riktigt att vissa raser kallas sällskapshundar:/
 
Jag vet inte vad som passar ts alls :) tycker bara att hundarna i grupp nio faktiskt inte är särskilt lika varandra. En pudel eller papillon har inte någon likhet med en pekinese eller mops. Jag gillar inte riktigt att vissa raser kallas sällskapshundar:/

Även om de inte har jättemycket likheter skulle de väl absolut kunna passa TS utifrån kravlistan även om Pekingese eller Mops faller bort pga det dåliga hälsoläget.
 
Även om de inte har jättemycket likheter skulle de väl absolut kunna passa TS utifrån kravlistan även om Pekingese eller Mops faller bort pga det dåliga hälsoläget.
Jag pratar inte om ts nu heller, utan rent allmänt angående" sällskapshundar" :) tycker flertalet i den gruppen inte alls är rena sällskapshundar, vad som passar ts har jag ingen aning om med den lilla infon :)
 
Någon av sällskapsspetsarna i rasgrupp 5. Japansk spets eller någon av de tyska spetsarna t ex mittelspitz. Keeshond om du vill ha lite större eller den fantastiska finsk lapphund. Ännu något större är den underbara eurasiern (partisk, har en sån).
https://www.skk.se/sv/hundraser/?group=5

Spetsar har fantastisk päls, lättskött, smuts ramlar av och det blir en liten hög med skräp/sand eller vad det är på golvet där den legat. Pälsen torkar snabbt på de flesta spetsar. Borsta en gång i veckan. De fäller massor två gånger per år, men du slipper klippa och trimma. Spetspäls är för den som inte gillar pälsvård. Skaffa en bra dammsugare att ha i fälltider och någon borste/kam som tar underullen. Däremellan kan du få plocka några pälstussar, men de ligger fria och fastnar inte som korthåriga hundars strån gör.

Du behöver inga hundtäcken eller regnkläder. Spetspälsen skyddar mot kyla, värme och väta. Hunden ruskar av sig när du varit ute i regn och den är strax torr. Min eurasier är väldigt renlig. Hon går runt leriga diken. Pälsen luktar alltid gott fast jag shamponerar/badar henne väldigt sällan, 1 - 2 gånger per år.
 
Det största beslutet i mitt liv!!! Lite så känns det :laugh::nailbiting: Det är väl mer eller mindre bestämt, kanske, eventuellt, förmodligen, jag tror det, att jag ska skaffa hund. Det kommer dock inte ske i år så jag har lite tid på mig att försöka komma fram till vilken ras. Det är där jag behöver hjälp!

Mina kriterier:

- Liten/mellan ca 30-40 sm hög
- Ingen (eller väldigt lite) pälsvård
- Frisk ras
- Sällskapshund! (jag är inte intresserad av agility eller nått sånt så jag vill ha en hund som bara vill leva livet ;))

Hmm.. Är det nått mer jag bör ha med i mina kriterier?

Vilka egenskaper söker du i en hund, utöver det att den ska vara nöjd med ett liv som sällskapshund? :)

Jag håller med de som tipsat om grupp 9, men tänker att det finns raser ur fler grupper som skulle kunna passa lite beroende på vilka egenskaper du prioriterar hos hunden. Som flera andra nämnt finns ju vinthundsraser som eventuellt skulle kunna passa. Är du okej med den jaktlust som finns i vinthundarna finns ju även terrierraser som skulle kunna passa, om du gillar den typen av mentalitet.

Jag tänker på exempelvis sealyham, norwhich och norfolk som avlats enbart för sällskap i många år nu. Tuffa och glada hundar som hänger med på det mesta, men som förstås tar en del egna initiativ eftersom de är terriers trots allt ;). Men de noffar/norrar jag har träffat har varit väldigt lättsamma hundar som inte varit särskilt krävande. Otroligt charmiga är de också! :love:. Sealyham har jag bara träffat ett par stycken på någon utställning, men de verkar vara lättsamma hundar de också. Ceskyterriern är ett annat tips, men dras med vissa hälsoproblem som jag förstått det. Vet inte om det är möjligt att hitta en frisk eller hur läget är i rasen....

Tillägg: de terrierraser jag tipsat om är visserligen strävhåriga, men jag upplever det inte som att de kräver överdrivet mycket pälsvård. Norfolk och Norwhich ska ha en ganska "skruffig" look och behöver inte trimmas så ofta enbart för vardagsbehov. Jag har en Jack Russell som generellt trimmas något oftare än en Norfolk/Norwhich, jag trimmar honom själv ca fyra gånger per år, med lite småfix emellan. Tycker inte alls att det är särskilt tidskrävande med tanke på att man då får en vattenavstötande och funktionell päls :)

Sealyham misstänker jag kräver lite mer pälsvård, så den kanske går bort vid närmare eftertanke
 
Senast ändrad:
Vilka egenskaper söker du i en hund, utöver det att den ska vara nöjd med ett liv som sällskapshund? :)

Jag håller med de som tipsat om grupp 9, men tänker att det finns raser ur fler grupper som skulle kunna passa lite beroende på vilka egenskaper du prioriterar hos hunden. Som flera andra nämnt finns ju vinthundsraser som eventuellt skulle kunna passa. Är du okej med den jaktlust som finns i vinthundarna finns ju även terrierraser som skulle kunna passa, om du gillar den typen av mentalitet.

Jag tänker på exempelvis sealyham, norwhich och norfolk som avlats enbart för sällskap i många år nu. Tuffa och glada hundar som hänger med på det mesta, men som förstås tar en del egna initiativ eftersom de är terriers trots allt ;). Men de noffar/norrar jag har träffat har varit väldigt lättsamma hundar som inte varit särskilt krävande. Otroligt charmiga är de också! :love:. Sealyham har jag bara träffat ett par stycken på någon utställning, men de verkar vara lättsamma hundar de också. Ceskyterriern är ett annats tips, men dras med vissa hälsoproblem som jag förstått det. Vet inte om det är möjligt att hitta en frisk eller hur läget är i rasen....

Ja Norfolk och Norwich terrier är underbara! Men TS ville inte ha pälsvård och de måste ju trimmas. Visst kan man lämna bort, men då måste man räkna med att det kostar en slant varje gång också!
 
Ja Norfolk och Norwich terrier är underbara! Men TS ville inte ha pälsvård och de måste ju trimmas. Visst kan man lämna bort, men då måste man räkna med att det kostar en slant varje gång också!

Jag kom på det, la till en del om pälsvård i mitt inlägg :). Jag tycker ju inte det är så krävande att sköta en vardagsfrisyr på en trimras som inte är så "friserad" (misstänker att dvärgschnauzern är en av de mer tidskrävande trimraserna?), men vill man ha absolut noll pälsvård är det förstås för mycket ändå...
 
Jag kom på det, la till en del om pälsvård i mitt inlägg :). Jag tycker ju inte det är så krävande att sköta en vardagsfrisyr på en trimras som inte är så "friserad" (misstänker att dvärgschnauzern är en av de mer tidskrävande trimraserna?), men vill man ha absolut noll pälsvård är det förstås för mycket ändå...

Nä alltså förutom trimning så gör jag inget med mina. Ullkammar ibland men mest i samband med trimning. Annars är det bara hålla ben och skägghår fria från skräp som fastnar men borstar dom kanske en gång i veckan (förutom nu när det är gräsfrötider :cautious:) och det tar knappt en minut per hund.
Pälsen på kroppen är både smuts- och vattenavvisande så den sköter sig själv emellan trimningarna.
Däremot trimmas de relativt ofta jämfört med många terrier. Jag som vill att mina ska se fina ut (dvs typ utställnignsskick) och inte bli för lurviga mellan gångerna trimmar var tredje till fjärde vecka men annars räcker var åttonde till tionde vecka :)
 
Vilka egenskaper söker du i en hund, utöver det att den ska vara nöjd med ett liv som sällskapshund? :)

Jag håller med de som tipsat om grupp 9, men tänker att det finns raser ur fler grupper som skulle kunna passa lite beroende på vilka egenskaper du prioriterar hos hunden. Som flera andra nämnt finns ju vinthundsraser som eventuellt skulle kunna passa. Är du okej med den jaktlust som finns i vinthundarna finns ju även terrierraser som skulle kunna passa, om du gillar den typen av mentalitet.

Jag tänker på exempelvis sealyham, norwhich och norfolk som avlats enbart för sällskap i många år nu. Tuffa och glada hundar som hänger med på det mesta, men som förstås tar en del egna initiativ eftersom de är terriers trots allt ;). Men de noffar/norrar jag har träffat har varit väldigt lättsamma hundar som inte varit särskilt krävande. Otroligt charmiga är de också! :love:. Sealyham har jag bara träffat ett par stycken på någon utställning, men de verkar vara lättsamma hundar de också. Ceskyterriern är ett annat tips, men dras med vissa hälsoproblem som jag förstått det. Vet inte om det är möjligt att hitta en frisk eller hur läget är i rasen....

Tillägg: de terrierraser jag tipsat om är visserligen strävhåriga, men jag upplever det inte som att de kräver överdrivet mycket pälsvård. Norfolk och Norwhich ska ha en ganska "skruffig" look och behöver inte trimmas så ofta enbart för vardagsbehov. Jag har en Jack Russell som generellt trimmas något oftare än en Norfolk/Norwhich, jag trimmar honom själv ca fyra gånger per år, med lite småfix emellan. Tycker inte alls att det är särskilt tidskrävande med tanke på att man då får en vattenavstötande och funktionell päls :)

Sealyham misstänker jag kräver lite mer pälsvård, så den kanske går bort vid närmare eftertanke

Ja Norfolk och Norwich terrier är underbara! Men TS ville inte ha pälsvård och de måste ju trimmas. Visst kan man lämna bort, men då måste man räkna med att det kostar en slant varje gång också!

Norfolk och Norwich har absolut funnits i tanken! Men då var det det där med pälsvården. Men det är å andra sidan nått jag kan gå med på så länge det inte är nått som måste göras varje dag/vecka. Men jag läste att dom ska ryckas inte klippas? Det lät lite otrevligt..?
 
Norfolk och Norwich har absolut funnits i tanken! Men då var det det där med pälsvården. Men det är å andra sidan nått jag kan gå med på så länge det inte är nått som måste göras varje dag/vecka. Men jag läste att dom ska ryckas inte klippas? Det lät lite otrevligt..?

Jag vet inte hur ofta dom ska trimmas men det är inget som gör ont på hunden. Antingen lämnar du bort hunden för trimning (ofta hjälper uppfödaren till med det) eller så får du gå kurs och lära dig själv men då får du ju räkna med att det tar tid. Emellan trimningarna sköter pälsen sig själv och strävhåriga hundar fäller inget alls.
 
Nä alltså förutom trimning så gör jag inget med mina. Ullkammar ibland men mest i samband med trimning. Annars är det bara hålla ben och skägghår fria från skräp som fastnar men borstar dom kanske en gång i veckan (förutom nu när det är gräsfrötider :cautious:) och det tar knappt en minut per hund.
Pälsen på kroppen är både smuts- och vattenavvisande så den sköter sig själv emellan trimningarna.
Däremot trimmas de relativt ofta jämfört med många terrier. Jag som vill att mina ska se fina ut (dvs typ utställnignsskick) och inte bli för lurviga mellan gångerna trimmar var tredje till fjärde vecka men annars räcker var åttonde till tionde vecka :)

Det var det jag tänkte på, att de trimmas oftare i och med att de hålls i en mer "formad" frisyr än många terriers eller hur man ska säga :)
 
Jag skulle nog också säga tibbe. Lagom stora, kräver inte speciellt mkt, päls har de förvisso men de behöver bara borstas igenom nån gång ibland.
Trevliga, glada små hundar :)

Min är nöjd med att bara få hänga med på det vi gör, oavsett om det handlar om att spendera flera timmar i stallet eller att ligga på soffan en hel dag.
 
Senast ändrad:
Petit brabancon.
Käcka, glada, sunda, lättskött päls och helt underbara.
Det viktiga för dem är att få vara med sin ägare sen om man vill träna rally, vandra eller ligga i soffan är inte så noga.
 
Jag vet inte vad som passar ts alls :) tycker bara att hundarna i grupp nio faktiskt inte är särskilt lika varandra. En pudel eller papillon har inte någon likhet med en pekinese eller mops. Jag gillar inte riktigt att vissa raser kallas sällskapshundar:/

De kallas sällskapshundar därför att det är just vad de är. De är avlade för sällskap och inget annat. Att kalla pappis för brukshund är bara :laugh::laugh::laugh::laugh:
De ligger ljusår från brukshundarna i arbetsförmåga.
 
Norfolk och Norwich har absolut funnits i tanken! Men då var det det där med pälsvården. Men det är å andra sidan nått jag kan gå med på så länge det inte är nått som måste göras varje dag/vecka. Men jag läste att dom ska ryckas inte klippas? Det lät lite otrevligt..?
Jag vill (igen...) slå ett slag för australisk terrier. Min flicka är 15 månader och jag har aldrig behövt lämna in henne för trimning. En gång i veckan rycker jag hennes päls lite och kammar igenom den, det tar max 10 minuter. En synnerligen glad, pigg och skuttig ras. Livlig och busig och väldigt snäll. Och tyst! Hon skäller i princip aldrig (sa hon förvånat, som hade västgötaspets tidigare...:)) Det är ingen soffpotatishund, men jag upplever att hon är väldigt nöjd om hon får ordentligt med motion och sedan ett eller annat spår eller tricksträning sådär till vardags.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 621
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 887
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 492
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 820
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp