Vallhundarna i Norge, igen

Älskar dina bilder på border collies som arbetar på riktigt, och inte bara jagar cyklar och småungar! Fantastiska hundar :) Vart på Vestlandet är du?

Och jag ser ditt namn på bilderna; känner jag dig från smhf/mailinglistan från tidigare kanske? Typ början på 2000-talet. Bara nyfiken :)
 
Älskar dina bilder på border collies som arbetar på riktigt, och inte bara jagar cyklar och småungar! Fantastiska hundar :) Vart på Vestlandet är du?

Och jag ser ditt namn på bilderna; känner jag dig från smhf/mailinglistan från tidigare kanske? Typ början på 2000-talet. Bara nyfiken :)

Jag är strax utanför Ölensvåg, några mil från Haugesund.

Och ja, du känner säkert igen mig från den! ;)
 
Idag har det äntligen varit lite (!) hundjobb. Ale har puttat ut ett tiotal tackor och lamm och Fridolf har flyttat upp de bägge avelsbaggarna. Han är så fantastiskt bra med de brutalt starka och aggressiva baggarna, lugnt och fint men väldigt tydligt. Det tog inte många sekunder för dem att fatta vad en vallhund är och att de skulle låta den guida dem till den nya hagen de skulle till. Magiskt att se!
 
Haha ja jag menade som praktikant. :angel: Men man kanske behöver erfarenhet för att vara praktikant med?

Viss djurvana är ju önskvärt så klart, för att man inte ska vara allt för mycket i vägen. Grejen med praktik är ju att du inte ska behöva göra det självständigt utan alltid ha med dig någon som kan visa. När det är lite lugnare tempo på lamningarna (som nu, när vi har fått under 20 lamm per dygn - segt) hade det gått ypperligt att ha med sig nån som får känna på fellägen och lära sig sonda, kolla tecken på att lamning är på g, mata lamm och städa lamningsboxar. När det blir mer intensivt med uppåt 50 lamm per dygn blir det värre med tid för undervisning ;) Samtidigt är det rätt meningslöst att praktisera på något annat än stora besättningar, du ska upp i ett par hundra lammande tackor för att öka chansen att få erfarenhet av nått annat än problemfria födslar ;)

Jag vill också vara praktikant, vill ju ha får i framtiden :love: (Och höns, och ankor, och katt, och så ca 3 hundar till, minst :angel:)

Typ alla större fårgårdar är hjälpsamma om man kommer som nybörjare och vill skaffa kunskap! Det värsta vi vet är alla som börjar med att köpa dräktiga djur och sen räknar med att lära sig på vägen. Så mycket onödigt lidande... :(
 
Viss djurvana är ju önskvärt så klart, för att man inte ska vara allt för mycket i vägen. Grejen med praktik är ju att du inte ska behöva göra det självständigt utan alltid ha med dig någon som kan visa. När det är lite lugnare tempo på lamningarna (som nu, när vi har fått under 20 lamm per dygn - segt) hade det gått ypperligt att ha med sig nån som får känna på fellägen och lära sig sonda, kolla tecken på att lamning är på g, mata lamm och städa lamningsboxar. När det blir mer intensivt med uppåt 50 lamm per dygn blir det värre med tid för undervisning ;) Samtidigt är det rätt meningslöst att praktisera på något annat än stora besättningar, du ska upp i ett par hundra lammande tackor för att öka chansen att få erfarenhet av nått annat än problemfria födslar ;)



Typ alla större fårgårdar är hjälpsamma om man kommer som nybörjare och vill skaffa kunskap! Det värsta vi vet är alla som börjar med att köpa dräktiga djur och sen räknar med att lära sig på vägen. Så mycket onödigt lidande... :(

Har skött om lite får och varit med och klippt får och vid lammning men ja, jag behöver lära mig massor. ;) Tack för att du är tålamodig och förklarar!
 
Tyvärr vet jag att många lantbrukare blir mer och mer skeptiska till att ta ut en okänd veterinär, av rädsla för att det ska vara "stockholmsveganer" som de så fint uttrycker det. En jättefarlig polarisering som inte kommer gynna någon! Samtidigt förstår jag djurägare som inte vill betala höga avgifter för att veterinärerna ska få träna och skaffa sig erfarenhet - en ond cirkel. Men jag tycker faktiskt inte att min lilla verksamhet ska bekosta fallen där det är jag som får stå för både diagnos, vart det går att hitta mer information och hur det bör behandlas.

Ja det kan jag förstå! Mycket av praktiken på veterinärutbildningen har tyvärr försvunnit till förmån för kandidatarbete och längre examensarbete (vilka såklart också har sin poäng) men i och med att utbildningen har sina begränsade timmar tycker jag personligen att de praktiska bitarna är viktigast och helt oersättliga. En lärare berättade att när hon läste programmet (gissningsvis på 80-talet) hade de 9 veckor praktik i ambulatorisk verksamhet. Idag har vi fyra veckor...

Sen kan man förstås inte kunna precis allt när man är nyexad men man bör ändå ligga på en viss grundnivå (kunna hantera vanliga sjukdomstillstånd för samtliga djurslag) samt kunna bedöma när man bör konsultera en mer erfaren kollega, tycker jag. Utbildningen utvecklas dock och det verkar gå mer mot specificerade "förstadagskunskaper" vid examen i framtiden, vilket jag ser som positivt! :)


Ännu mer OT nu, sorry :o. Tillbaka till vallhundsämnet!
 
Senast ändrad:
Äntligen lite uppehållsväder! Dagens hundpromenad
17904045_10154650170918666_9159865212562601508_n.jpg

17904108_10154650545738666_6126806045837994075_n.jpg

Avelsbaggarna njöt av solen :love:
17904298_10154650541423666_4978929235167174196_n.jpg


Ale hjälpte mig att kolla till lammen som fått komma ut
17951655_10154650550103666_6732967866736524547_n.jpg
 
Hoppa nästan 2 meter rakt upp för branten? Kan jag väl.
17903412_10154650977423666_8804145091845041957_n.jpg

Och springa jättejättefort nerför :nailbiting:
17884393_10154650983018666_5409761675720841142_n.jpg

17861508_10154650990943666_653518978508070171_n.jpg


Det syns tydligt på Karla att hon börjar sätta muskler på rätt ställen nu. Kroppsformen är helt annorlunda mot när hon kom.
17951831_10154650986683666_8988025215231362775_n.jpg
 
Trevlig familjehund säljes till sällskap. Tydlig avknapp men ingen på, trivs bäst med långa promenader med matte. Ingen jakt eller vakt, på det stora hela reserverad och stillsam. Svar till Utbränd rasbytare.
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Hon är faktiskt rätt billig just nu, men för att hon ställer till det när vi jobbar... Det är liksom oförlåtligt att fjanta runt och provocera och sen inte ta trycket när det behövs :rage:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har vi landat i Norge för årets lamning, och eftersom jag tenderar att bildbomba en del under den här perioden så gör jag en egen...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 521
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp