Status
Stängd för vidare inlägg.
Beror lite på storlek av tik. Det och beroende på hur skicklig ultraljudsveterinären är. Men man brukar säga att man inte kan räkna fosterblåsor eftersom man kan få in en och samma flera gånger beroende på hur den ligger sålönge man inte får in alla i samma bild.
Det kan också vara så att ett eller flera resorberas efter att man gjort ultraljud så det går liksom inte att säga mer än dräktig eller inte dräktig. Vill man veta säkert är det röntgen som gäller längre fram :) vi hoppas att det blir minst tre hanar då så du får en! :)
Tack för att du alltid delar med dig av din kunskap :heart :bow:
Får försöka hålla mig 3 v och 6 dagar (+/- några dagar) innan jag blir alltför glad eller besviken. ;)
 
20882679_1746792595393981_4418956901370746906_n.jpg


Min lilla taniga labbevalp blir 12 veckor idag. Jag ömsom skrattar ihjäl mig åt hennes upptåg och ömsom sliter mitt hår. Alla i omgivningen är rädda för henne, hon bits som fan. Hon piercade makens kompis i näsan, dock efter varning från mig, så jag skämdes bara lite.

Hon heter Hilda, föresten. Efter förslag från @Killaloe . :)
Så himla himla söt! :love: Grattis till lilla Hilda! (Och så roligt att du kunde använda ett namnförslag :)!)
 
Har visat intresse för en tik som egentligen ska valpa nästa vecka men det verkar som hon går tom. Vet sa att hon såg tom ut när de tittade. Egentligen "bra" för sambon ville först inte ha förrän tidigast nästa år. Men nu verkar han mer lättövertygad och jag vill egentligen ha ganska snart...

Men tiken går förmodligen tom och de är inte säkert att de gör ett nytt försök på henne då hon är ganska gammal. Hon har tidigare haft en kull där det blev 11 trevliga valpar.
 
Har visat intresse för en tik som egentligen ska valpa nästa vecka men det verkar som hon går tom. Vet sa att hon såg tom ut när de tittade. Egentligen "bra" för sambon ville först inte ha förrän tidigast nästa år. Men nu verkar han mer lättövertygad och jag vill egentligen ha ganska snart...

Men tiken går förmodligen tom och de är inte säkert att de gör ett nytt försök på henne då hon är ganska gammal. Hon har tidigare haft en kull där det blev 11 trevliga valpar.
Om det inte blir något på denna, har du någon annan i sikte? Har du bestämt dig för tollare nu? :)
 
Om det inte blir något på denna, har du någon annan i sikte? Har du bestämt dig för tollare nu? :)

Har mer eller mindre bestämt mig för tollare men har en kull jaktgolden i sikte också. Vill inte hasta in i något och därför tyckte jag också först att det var lite väl tidigt att ta från en kull som valpar snart.

Har några andra kullar jag kikar på, men måste träffa hundarna och se dem i arbete för att kunna se om det är något att ha eller inte. :)
 
7 maj var vi och tittade på en blandras-kull som föddes 15 april. En kompromiss för att få hund i huset, mannen vägrar renrasiga. Redan då insåg jag att han blir stor, vilket han givetvis är beräknad att bli då han är blandras mellan pyrernerhund , berner sennen och svart riesensnauzcher. Han köptes som gårdshund i första hand, men i oktober börjar vi valpkurs för att få en bättre grund till unghundskursen. Meningen är att han ska tränas mot sök/spår då han är väldigt flockmedveten samt lära sig lättare drag som äldre för att kunna dra pulkor och hundskrindor.

Kortet är taget 7 maj.
fdrboswnxsxlcd.jpg


Lägger in en film från morgonens träning, störningsmoment delux :rofl:

 
Senast ändrad:
7 maj var vi och tittade på en blandras-kull som föddes 15 april. En kompromiss för att få hund i huset, mannen vägrar renrasiga. Redan då insåg jag att han blir stor, vilket han givetvis är beräknad att bli då han är blandras mellan pyrernerhund , berner sennen och svart riesensnauzcher. Han köptes som gårdshund i första hand, men i oktober börjar vi valpkurs för att få en bättre grund till unghundskursen. Meningen är att han ska tränas mot sök/spår då han är väldigt flockmedveten samt lära sig lättare drag som äldre för att kunna dra pulkor och hundskrindor.

Kortet är taget 7 maj.
fdrboswnxsxlcd.jpg


Lägger in en film från morgonens träning, störningsmoment delux :rofl:

Och föräldradjuren o övriga släkten är ED/HD röntgade UA samt har genomgått BPH/MH med hyfsade resultat? Samt övriga hälsotester för respektive ras?
 
Har inte sett dig fråga andra valp-köpare här inne samma frågor som jag får i ditt inlägg. Vad är skillnad för att det är en blandras? Just att det är en blandras ? :confused:
En hel del renrasiga hundar har regler för att få registreras eller för att få valpförmedling via rasklubben så där behöver man knappast fråga. Varför jag frågar dig är att det är stora raser som ofta kan få problem med ED/HD samt att det sällan är de bästa individerna (fysiskt o psykiskt) som används till blandrasavel.

Om du nu följt vad jag skriver så ofta torde det inte ha undgått dig att jag mer eller mindre alltid anser att alla djur i avel o deras tjocka släkt bör undersökas enligt ovan, oavsett ras.
 
En hel del renrasiga hundar har regler för att få registreras eller för att få valpförmedling via rasklubben så där behöver man knappast fråga. Varför jag frågar dig är att det är stora raser som ofta kan få problem med ED/HD samt att det sällan är de bästa individerna (fysiskt o psykiskt) som används till blandrasavel.

Om du nu följt vad jag skriver så ofta torde det inte ha undgått dig att jag mer eller mindre alltid anser att alla djur i avel o deras tjocka släkt bör undersökas enligt ovan, oavsett ras.

Ja, absolut. Därför är det intressant att diskutera för på många punkter håller jag med dig. Personligen valde jag att ha hund framför att inte ha hund, och mannen vägrar renrasiga. Jag är inte heller för blandraser egentligen eftersom jag vill ha dokumenterad bakgrund som man kan följa upp på tex SKK hunddata. Men ja, jag stöttade den sk buskisaveln för att få min hund. Däremot ska inte han själv gå vidare i avel, utan ska kastreras i lämplig ålder. Tyvärr finns det även buskis-uppfödare inom SKK, där många inte ens är med i rasklubben då de inte uppfyller alla krav. Så man kan inte alltid lita på att just en renrasig valp har hälsokontrollerade föräldrar.

Nej, jag följer inte vad du skriver. Snarare att ditt namn ihop med din hundbild lägger sig på minnet, speciellt då det cirkulerat i lite tuffare diskussioner.
 
Ja, absolut. Därför är det intressant att diskutera för på många punkter håller jag med dig. Personligen valde jag att ha hund framför att inte ha hund, och mannen vägrar renrasiga. Jag är inte heller för blandraser egentligen eftersom jag vill ha dokumenterad bakgrund som man kan följa upp på tex SKK hunddata. Men ja, jag stöttade den sk buskisaveln för att få min hund. Däremot ska inte han själv gå vidare i avel, utan ska kastreras i lämplig ålder. Tyvärr finns det även buskis-uppfödare inom SKK, där många inte ens är med i rasklubben då de inte uppfyller alla krav. Så man kan inte alltid lita på att just en renrasig valp har hälsokontrollerade föräldrar.

Nej, jag följer inte vad du skriver. Snarare att ditt namn ihop med din hundbild lägger sig på minnet, speciellt då det cirkulerat i lite tuffare diskussioner.
Nej man kan inte utgå från att alla SKK reggade valpar har seriösa uppfödare, men man kan utgå från att föräldradjuren åtminstone uppfyller SKKs krav för registrering (i vissa fall får de trots det registreras, men med avelsförbud).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Nordthor
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 430
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 474
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 836
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp