Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad fort tiden får, min lilla valpis börjar bli stor nu, igår började han lyfta på benet när han kissar. De är ju så gulliga i början när de inte har riktigt koll än :love: Han blir 5 månader på tisdag, 43 cm hög och 14 kg tung.
18519670_1475325215851045_8771024450663046751_n.jpg

18447196_1470201266363440_1793702555159191537_n.jpg


Det är inte bara napplammen som gillar välling :D
18485675_1477222255661341_2039497612090051560_n.jpg
 
Facebook svämmar över av bilder på salukivalpar och dräktiga tikar, och eftersom jag mestadels är vän med folk som har fina salukis så är det ju fina valpar också :angel: För att göra det ännu "bättre" så frågar några om jag inte vill ha valp och några andra vill att jag ska komma och fotografera valpar. Fortsätter det såhär lär det åtminstone inte bli svårt för mig att köpa hund den dag jag vill ha en till :p
 
Det ska nog bli en sökhund av den här lilla skitungen! I torsdags var det tredje sökträningen vi var på och herregud så rolig hon är att träna med!

De två första träningarna hade vi bara gjort bågövningar, så nu tänkte jag att vi skulle göra en bågövning först, sen en "titta-titta". Alltså att hon får se att det är en figurant ute till höger och att det är en figurant på vänster sida (och därimellan lägger sig figgen ner på höger sida). I alla fall så missuppfattade mina träningskompisar mig så de hade gjort en "hitta". Dvs gömt figgen utan att hon fick synlig retning. Nåja tänkte jag, vi testar! Det värsta som kan hända är att jag får gå ut till figgen med henne. Men jodå, jag skickade henne och hon förstod. Lyfte på nosen och så "där!" :love:

Nu måste matte hejda sig lite med söket, hon är ju knappt 5 månader. Men vi har så roligt tillsammans! :heart

OkpC4tq.jpg
 
I stället för att börja en ny tråd frågar jag här, hoppas det går bra :)

Har uppfödarna några önskemål om hur tidigt man kontaktar dom om man är intresserad av valp? Mitt liv är bara planerat över sommaren, så valp för mig skulle vara aktuellt om 6 måndader-1 år (tidigast), när jag vet hur allt blir. Kan jag höra av mig redan nu och ställa mig på kö för framtiden och säga 'om ett år ungefär om du har intressant valp då'? Eller ska man höra av sig närmare in på?

Har vuxit upp med (fågel-) hundar, men dom har varit hemmaavlade eller köpta av vänner och bekanta, så höra av sig i god tid har inte hänt (jag har passande valp-du behöver ny hund-köpet gjort, ungefär).

Är man jobbig om man hör av sig tidigt?
 
I stället för att börja en ny tråd frågar jag här, hoppas det går bra :)

Har uppfödarna några önskemål om hur tidigt man kontaktar dom om man är intresserad av valp? Mitt liv är bara planerat över sommaren, så valp för mig skulle vara aktuellt om 6 måndader-1 år (tidigast), när jag vet hur allt blir. Kan jag höra av mig redan nu och ställa mig på kö för framtiden och säga 'om ett år ungefär om du har intressant valp då'? Eller ska man höra av sig närmare in på?

Har vuxit upp med (fågel-) hundar, men dom har varit hemmaavlade eller köpta av vänner och bekanta, så höra av sig i god tid har inte hänt (jag har passande valp-du behöver ny hund-köpet gjort, ungefär).

Är man jobbig om man hör av sig tidigt?

Jag har hört av mig tidigt och det har varit uppskattat. :)
 
Det ska nog bli en sökhund av den här lilla skitungen! I torsdags var det tredje sökträningen vi var på och herregud så rolig hon är att träna med!

De två första träningarna hade vi bara gjort bågövningar, så nu tänkte jag att vi skulle göra en bågövning först, sen en "titta-titta". Alltså att hon får se att det är en figurant ute till höger och att det är en figurant på vänster sida (och därimellan lägger sig figgen ner på höger sida). I alla fall så missuppfattade mina träningskompisar mig så de hade gjort en "hitta". Dvs gömt figgen utan att hon fick synlig retning. Nåja tänkte jag, vi testar! Det värsta som kan hända är att jag får gå ut till figgen med henne. Men jodå, jag skickade henne och hon förstod. Lyfte på nosen och så "där!" :love:

Nu måste matte hejda sig lite med söket, hon är ju knappt 5 månader. Men vi har så roligt tillsammans! :heart

OkpC4tq.jpg

Hon är så jäkla söt!
 
Tyvärr har en ur uppfödarens närmaste familj blivit sjuk så de kunde inte ta emot lika mycket besök som de hade tänkt sig - mamma blev lite förvånad över att de hade tänkt sig ett besök innan valparna anlände också. Men jag kände mig väldigt positiv till det och tänkte att det tydde på att de tar detta seriöst. :up:
Agh, så spännande! :nailbiting: Kanske är det inte så otroligt att man får en valp i hushållet till augusti :o:love:
 
I stället för att börja en ny tråd frågar jag här, hoppas det går bra :)

Har uppfödarna några önskemål om hur tidigt man kontaktar dom om man är intresserad av valp? Mitt liv är bara planerat över sommaren, så valp för mig skulle vara aktuellt om 6 måndader-1 år (tidigast), när jag vet hur allt blir. Kan jag höra av mig redan nu och ställa mig på kö för framtiden och säga 'om ett år ungefär om du har intressant valp då'? Eller ska man höra av sig närmare in på?

Har vuxit upp med (fågel-) hundar, men dom har varit hemmaavlade eller köpta av vänner och bekanta, så höra av sig i god tid har inte hänt (jag har passande valp-du behöver ny hund-köpet gjort, ungefär).

Är man jobbig om man hör av sig tidigt?
Haha, för kanske 9-10 år sedan tog jag kontakt med en uppfödare för att jag kanske ville ha rasen någon gång i framtiden. Det var mycket uppskattat, vi pratade lääänge och mycket och hon avslutade med att säga att om jag någon gång ville ha en hund av den rasen, då skulle hon se till att ordna en riktigt bra till mig. Jag har fortfarande inte köpt någon, men vi är facebookvänner nu och jag vet att hon fortfarande skulle hjälpa mig om jag vill byta ras. Jag har även kontakt med en annan uppfödare som jag gillar. Även där är det "Jag kanske köper något någon gång i framtiden om det råkar passa" :p

Att höra av sig 1-2 år i förväg tycker jag därför inte är ett dugg för tidigt, tvärt om är väl det ganska lämpligt. Är det en mycket populär uppfödare som inte har överdrivet mycket valpar, då är risken att du blir utan valp om du hör av dig bara några månader innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 595
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 197
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp