Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej @Fisherling
Det här är ett lite allmänt hållet inlägg till dig baserat på flera olika som du har skrivit.

Det jag har tänkt skriva flera gånger till dig är att jag tycker att du är stark och beundransvärd som arbetar så hårt för att överkomma dina svårigheter (och har kommit så långt). Jag hoppas att du ger dig själv mycket cred för det.

Du verkar vara en skitduktig hundförare men om man bortser från det som ju också är en prestation så är mitt intryck så här lite utifrån att du och Tinja verkar ha det så oerhört fint tillsammans. Hon ser så himla lycklig och harmonisk ut på dina fotografier. Ibland när jag får prestationsångest brukar jag tänka på vilket bra liv jag ger mina hästar (för det är hästarna som är min akilleshäl). Jag kanske inte lyckades köra in den hästen och jag kanske gjorde bort mig på premieringen men mina hästar är tillfreds med livet och jag är övertygad om att de inte kunde ha det bättre någon annanstans.

Sen tänker jag att höga ambitioner hör ihop med prestationsångest och att ångesten inte bara är dålig. Den är också en drivkraft.
Jag vill inte ge dig några råd eftersom vi inte känner varandra och eftersom jag har noll koll på avel eller linjer i någon hundras öht. Just nu ville jag bara ha en frisk hund som gillar att vara utomhus och som har förutsättningar att klara olika sorters grenar på grundläggande nivå. Men jag är 45 år och det har tagit mig ett halvt liv att se mina mönster och acceptera de begränsningar som jag har.

Så här utifrån sett önskar jag dig en riktigt erfaren och generös mentor. En som ser dina förutsättningar och som kan ge dig stöd på vägen mot dina mål. Som kanske kan låta dig ha en bra tik på foder (du kanske redan har allt detta på g eller har letat).

Avslutar med några frågor (som du naturligtvis inte behöver svara på - det är bara sånt som jag tänker på)
Har du redskap för hur du ska strukturera tankarna när det blir snurrigt? Kan du dela upp det du vill lära dig i små steg?
Har du tränat sök på egen hand? Tillsammans med din mamma t ex? Så att du kan känna dig mer säker i de "riktiga" sammanhangen.

Hoppas att du inte tagit illa upp av det jag skrivit. Detta är ju en mycket lös tolkning och skrivet med stor ödmjukhet för din kunskap. Både om dig själv och om hunderiet.

Ta hand om dig!
 
Och jag ska lära mig... Eller iallafall försöka. Men jag tror aldrig jag kommer kunna vara som många andra aussie-människor som kan rabbla flera olika linjer och vet vad deras ägare heter. Jag vet knappt vad alla mina kusiner heter! :nailbiting: Men att lära mig vad för slags hundar som ligger bakom i olika linjer, det borde jag kunna lära mig.

Om du vill avla så är det ett måste att veta vad för hundar som olika linjer lämnar efter sig. Vad är tanken med valpköpet? Framtida avelstik? En mentor som @fejt föreslog är utmärkt att lära sig med och guld att ha med sig längs med vägen.
 
Trodde ändå folk hade lite högre tankar om mig än att jag är helt ointresserad av linjer och har noll koll på olika släkter :(

Nej, jag kan inte rabbla en massa namn, men det betyder ju inte att jag inte kan ett dyft om hundarna :(
 
Trodde ändå folk hade lite högre tankar om mig än att jag är helt ointresserad av linjer och har noll koll på olika släkter :(

Nej, jag kan inte rabbla en massa namn, men det betyder ju inte att jag inte kan ett dyft om hundarna :(

Du kan vara lugn, jag kan inte heller rabbla en massa namn :)
Jag vet vad mina hundars föräldrar heter, men har dålig koll på namnen i leden som är längre bak än så. Sedan kan man ju linjerna ändå, känner till olika uppfödare och deras hundar osv - men rabbla namn kan jag verkligen inte.
Speciellt inte bland labbarna, där typ 2% kallas för sitt stamtavlenamn :p Wachtlarna har i alla fall ofta sitt stamtavlenamn som tilltalsnamn. Det underlättar :D
 
Du kan vara lugn, jag kan inte heller rabbla en massa namn :)
Jag vet vad mina hundars föräldrar heter, men har dålig koll på namnen i leden som är längre bak än så. Sedan kan man ju linjerna ändå, känner till olika uppfödare och deras hundar osv - men rabbla namn kan jag verkligen inte.
Speciellt inte bland labbarna, där typ 2% kallas för sitt stamtavlenamn :p Wachtlarna har i alla fall ofta sitt stamtavlenamn som tilltalsnamn. Det underlättar :D
Samma här. Man har koll på linjerna men man kan ju inte vart enda namn direkt. Sen är det ju vissa hundar som "sticker" ut som man kan vid namn sas.
Men att ha koll på linjer är inte = rabbla namn.
 
Trodde ändå folk hade lite högre tankar om mig än att jag är helt ointresserad av linjer och har noll koll på olika släkter :(

Nej, jag kan inte rabbla en massa namn, men det betyder ju inte att jag inte kan ett dyft om hundarna :(

Att kunna rabbla namn är inte detsamma som att kunna linjer. Det verkar som att du missförstår det jag och andra skriver. Det handlar inte om namn, det handlar om vilken typ av hund som produceras från olika linjer. Och det är faktiskt ingen som påstått att du skulle vara "helt ointresserad" eller ha "noll koll".
 
Jisses, hur fort en valp kan gå från 100% till 0% :laugh: Min halvsyster och man var här på fika och de lekte ganska mycket med henne. När mamma tog upp Puck i famnen när de skulle åka hem så började ögonen genast att slockna :laugh::love:
 
Har en fundering på att göra en valphage i stallet, eller rättare sagt vid hagen. Jag kommer ha en bra översikt över den. Någon som har bra tips om berikning?
Är en terrier, så jag tänker en tunnel, tips på material som klarar av att stå ute i ur och skur? Trädstam för godissök. En hålla att gräva i. Sedan tar fantasin slut. Kanske ett enkelt hus som man både kan ligga i och ovanpå?
 
Har en fundering på att göra en valphage i stallet, eller rättare sagt vid hagen. Jag kommer ha en bra översikt över den. Någon som har bra tips om berikning?
Är en terrier, så jag tänker en tunnel, tips på material som klarar av att stå ute i ur och skur? Trädstam för godissök. En hålla att gräva i. Sedan tar fantasin slut. Kanske ett enkelt hus som man både kan ligga i och ovanpå?
Du kan få massvis med tips på berikning i hundgårdar på kennel Chancos hemsida.
 
Har en fundering på att göra en valphage i stallet, eller rättare sagt vid hagen. Jag kommer ha en bra översikt över den. Någon som har bra tips om berikning?
Är en terrier, så jag tänker en tunnel, tips på material som klarar av att stå ute i ur och skur? Trädstam för godissök. En hålla att gräva i. Sedan tar fantasin slut. Kanske ett enkelt hus som man både kan ligga i och ovanpå?
Tunnel funkar både med markisväv eller det billigare alt. dom här tygvaxdukarna som finns på metervara både på ÖoB och Jysk
 
20882679_1746792595393981_4418956901370746906_n.jpg


Min lilla taniga labbevalp blir 12 veckor idag. Jag ömsom skrattar ihjäl mig åt hennes upptåg och ömsom sliter mitt hår. Alla i omgivningen är rädda för henne, hon bits som fan. Hon piercade makens kompis i näsan, dock efter varning från mig, så jag skämdes bara lite.

Hon heter Hilda, föresten. Efter förslag från @Killaloe . :)
 
Tiken är dräktig!!! :D:bump: Minst 4 valpar sågs på ultraljudet. Ni som kan detta visst kan det finnas ännu fler som man inte såg? Vi är 3a på hane. Det blir fyra spännande, nervösa veckorna här framöver :nailbiting:

Beror lite på storlek av tik. Det och beroende på hur skicklig ultraljudsveterinären är. Men man brukar säga att man inte kan räkna fosterblåsor eftersom man kan få in en och samma flera gånger beroende på hur den ligger sålönge man inte får in alla i samma bild.
Det kan också vara så att ett eller flera resorberas efter att man gjort ultraljud så det går liksom inte att säga mer än dräktig eller inte dräktig. Vill man veta säkert är det röntgen som gäller längre fram :) vi hoppas att det blir minst tre hanar då så du får en! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 599
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 199
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp